Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342  (gelezen 11384 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Gepost op: 15 February 2022, 21:46:29 »
Ooit heb ik in een overenthousiaste bui de bouwdoos van een "BR 52" in 1 : 35 van Trumpeter gekocht. Eenmaal begonnen met de bouw bleek al snel dat er niet zo heel veel aan dat model correct was. Zo zaten bijvoorbeeld de remventielen aan de stokerzijde en niet, zoals het hoort, aan de kant van de machinist en dat is maar één dingetje van talloze fouten die Trumpeter meende zich te kunnen permitteren. Enfin, hoewel ik met veel plezier heb geprobeerd het ding zo correct mogelijk te krijgen, ben ik er op een gegeven moment in blijven hangen en omdat ik na verloop van tijd wel inzag dat het nooit meer iets zou worden tussen mij en de Trumpeter BR 52, heb ik het hele projct, inclusief updatesets en extra onderdelen aan een aardige jongeman uit de meer oostelijk gelegen delen van deze provincie meegegeven.

Maar goed, genoeg daarover.
Van 't weekend zat ik wat te klooien met een lok van Roco, een vijftiger om precies te zijn, toen me ineens iets opviel. Als je namelijk deze foto bestudeert:



...dan kom je tot de ontdekking dat de leiding die van de straalpomp in het machinistenhuis naar de Speisedom zou moeten lopen, ergens halverwege de voedings(zuiger)pomp en de rookkast gewoon ophoudt.
Er loopt wel een leiding van de voorwarmer naar de Speisedom.
Op het navolgende plaatje zie je de bewuste leidingen in kleur aangegeven, die van de straalpomp naar het niets in groen, die van de voorwarmer naar de Speisedom in het blauw:



Nu zou je kunnen fantaseren dat de leiding van de straalpomp onder de buik van de ketel door naar de andere kant van de Speisedom loopt, maar als we de andere kant van de lok bekijken zien we dat dat niet zo is:



...want ook aan deze kant loopt er een leiding van de voorwarmer naar de Speisedom... 

Wie het snapt mag het zeggen.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2022, 22:11:37 door ex44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2022, 14:00:35 »
Over details zoals welke leiding waar hoort,en welke ontbreekt,daarvoor moet je niet bij mij zijn.
Maar wellicht was t geld op ?
Als je echt wilt weten waarom er dingen missen dan moet je achter de persoon aan die verantwoordelijk is voor het omzetten van een 1:1 naar de 1:87 mal die roco gebruikt(e)
En dat is,vrees ik,een onbegonnen werk  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2022, 17:35:53 »
Wie er verantwoordelijk is of was voor de omzetting van 1 : 1 naar 1 : 87 kan me niet zo veel schelen.
Wat mij interesseert is wat er voor me op tafel staat en dan vooral wat ik moet doen om het zo te krijgen als ik wil.
In dit geval denk ik dat ik om te beginnen die hele Speisedom maar afzaag en twee hoogliggende Speiseventile in de ketel ga timmeren. De leiding aan de linkerkant kan dan weg en de overblijvende gaten dichtgespachteld worden.
Daarna kijken we wel weer verder.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2022, 21:34:13 »
Belofte maakt schuld. Speisedom afgezaagd en het daardoor ontstane gat weer opgevuld:



De Speiseventile, die in de plaats van de Speisedom moeten komen, zijn besteld. Daar is het wachten nu even op.
Ondertussen moet er wat geplamuurd en geschuurd worden, zodat elk spoor van de Speisedom spoorloos met de noorderzon verdwijnt.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4381
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2022, 12:27:59 »
Leuk!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2022, 13:12:45 »
Citaat: "Wie het snapt mag het zeggen"

Ik snap het niet maar ik heb het bange vermoeden dat de constructeurs van Roco het zelf ook niet snappen en daarbij zullen de marketingmensen van Roco gedacht hebben dat er op het hele westelijk halfrond nauwelijks Roco-klanten zullen zijn die het opvalt en sterker nog: die het ook niks kan schelen.

Daarbij hebben ze niet aan jou (en andere fine-scalers) gedacht vrees ik.  ;)

No offence!

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2022, 22:08:42 »
Leuk!

Ja! Net iets leuker dan het opleuken van Goethe  ;D
Maar dat heeft toch ook wel wat hoor!  (y)

@Albert: ik heb geen idee hoe het komt dat Roco een stoomlok zo op de markt kan zetten. Wie er ook maar een beetje verstand van heeft, kan bedenken dat alleen al wettelijk gezien een lokomotief zó niet gebruikt mag worden. Want het is bij wet bepaald dat een stoomlokomotief moet beschikken over tenminste twee onafhankelijk werkende installaties waarmee het water in de ketel kan worden bijgevuld.Normaal gesproken is dat bij DB-loks een zuigerpomp (meestal te vinden in het midden van de lok aan stokerzijde) en een straalpomp (doorgaans vorstvrij ondergebracht in het machinistenhuis). Met de zuigerpomp wordt het water uit de tender via de voorwarmer in de ketel gewerkt, met de straalpomp gaat het water van de tender direct de ketel in (het water uit de tender wordt in de straalpomp al voorverwarmd).
Zoals de Roco-lok is ingericht, zou het water via de zuigerpomp via de voorwarmer en van daaruit via twee leidingen in de ketel gepompt worden. De leiding van de straalpomp loopt op niets uit. Zodoende kan de ketel alleen met de zuigerpomp worden bijgevuld en voldoet de lokomotief op die manier niet aan de voorschriften - en zou dus niet gebruikt mogen worden.

Maar goed, de lok -Roco 63290- stamt uit de jaren tussen 2004 en 2007. Als ik me niet vergis zat Roco in die tijd in zwaar weer... misschien dat daar de oorzaak gezocht moet worden.

Ik weet niet of het etiket 'finescaler' wel op mij van toepassing is. Ik stel het wel op prijs dat de details zo'n beetje kloppen, maar ik ben niet zo streng in de leer. Of zo'n leiding van straalpomp naar Speisedom nou 0,5 of 0,7 mm dik is boeit me minder dan het feit dat het ding ergens halverwege gewoon afgekapt is.

Vandaag was het de bedoeling geweest om het wak dat de verwijderde Speisedom achterliet verder te dichten met een twee-componentenlijm. Daarvoor gebruik ik doorgaans UHU Plus Akrylit, maar dat bleek zo'n beetje op te zijn, dus moest ik de Stad in om nieuwe te halen.
Helaas kreeg ik bij modelbouw Krikke te horen dat die lijm niet meer gemaakt wordt. Een alternatief was er wel, Stabilit Express van Pattex. Misschien wel goed spul, maar het laat zich niet of nauwelijks in kleinere porties doseren zoals die van UHU... en het is knap prijzig ook nog.
Enfin, je moet wat.

Morgen meer. Misschien.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2022, 10:59:36 door ex44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2022, 23:37:08 »
Helaas kreeg ik bij modelbouw Krikke te horen dat die lijm niet meer gemaakt wordt. Een alternatief was er wel, Stabilit Express van Pattex. Misschien wel goed spul, maar het laat zich niet of nauwelijks in kleinere porties doseren dan die van UHU...

Wel bijzonder dat die lijm (kunsthars) nog steeds verkrijgbaar is: als beginnende modelspoorder gebruikte ik dat product al en dat is toch al zo’n 50 jaar geleden….

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2022, 11:03:35 »
Jammer genoeg heb ik deze soort pas laat ontdekt, nog maar een jaar of twintig geleden. Daarvoor kende ik al wel twee-componentenlijm uit twee tubes, van verschillende merken, maar dat vond ik allemaal maar geknoei. Sinds ik die kunstharslijm ontdekte, heb ik die tubes de deur uit gedaan.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2022, 11:23:25 »
Kan je niet gewoon 2 component plamuur gebruiken

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2022, 14:10:51 »
Het mooie van dit product is dat het èn lijmt èn vult, als een stroperige kunsthars. Daarnaast kan je door te variëren met de poeder component, de uithardingstijd beïnvloeden. Daarbij oppassen dat je er niet te weinig poeder bij doet anders blijft het plakkerig. Maar heel kritisch zijn de mengverhoudingen niet, je hoeft natuurlijk ook niet steeds de bijgeleverde mengnap tot de rand te vullen, met een beetje proberen heb je zo de juiste verhouding te pakken.
Maar het is zeker geen universele 2-componentenlijm.

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2022, 21:30:48 »
Nou, ik heb er het wak van de Speisedom mee opgevuld, laten harden en het overtollige weer afgevijld en weggeschuurd. Ik moet zeggen, het is goed bevallen.
Het commentaar van Michiel bracht me op het idee om het bakje en het schepje van de UHU-Akrylit eens te gebruiken om dit Stabilit te gaan mengen. Als de verhoudingen zo ongeveer hetzelfde zijn, hoef ik dat wiel tenminste niet opnieuw uit te vinden  :)
@Jerry: heb je een bepaald merk op het oog?

Zoals gezegd: wak gedicht, gevijld, geschuurd en ter controle een lijkje verf gegeven:



Het ziet er niet onaardig uit, maar het mag nog ietsje bijgewerkt worden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: Labbern in Rotzbach - projekt 1478 -> 1342
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2022, 21:49:20 »
Mooi gedaan! Door de penseelstreken krijgt de loc ter plaatse van de reparatie die mooie werkelijkheidsgetrouwe textuur op de ketel. Feitelijk is de rest van de loc nu te glad.

Groeten,
Wolter



Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach - projekt 1478 -> 1342
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2022, 22:00:12 »
Dankjewel Wolter!
Het likje was in feite een pufje met de luchtkwast. De sporen van vijl en schuurpapier zou je, nu je het zegt, inderdaad voor penseelstreken kunnen houden, toch noodzaken ze tot het hanteren van wat schuurpapier van verschillende korrelgroottes (1000 - 2500).

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2022, 09:51:24 »
Van iemand die inmiddels als de ex van zichzelf door het leven gaat, is het eigenlijk niet verbazingwekkend om te zien dat hij nog steeds bereid is om drastisch in te grijpen als er iets is dat hem niet bevalt. Hoewel ik je nog niet eerder als wakkenvuller bezig heb gezien, Jan.

Verder wil ik je niet onthouden dat ik naar aanleiding van jouw tip (destijds per pb), stad en land via internet heb moeten afgrazen om een oude voorraad van UHU plus akrylit op de kop te tikken. Mocht je deze uit productie genomen lijm ooit nog nodig hebben, geef je maar een seintje. Ik heb er voorlopig genoeg van.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB