BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: ex44 op 15 februari 2022, 21:46:29

Titel: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 15 februari 2022, 21:46:29
Ooit heb ik in een overenthousiaste bui de bouwdoos van een "BR 52" in 1 : 35 van Trumpeter gekocht. Eenmaal begonnen met de bouw bleek al snel dat er niet zo heel veel aan dat model correct was. Zo zaten bijvoorbeeld de remventielen aan de stokerzijde en niet, zoals het hoort, aan de kant van de machinist en dat is maar één dingetje van talloze fouten die Trumpeter meende zich te kunnen permitteren. Enfin, hoewel ik met veel plezier heb geprobeerd het ding zo correct mogelijk te krijgen, ben ik er op een gegeven moment in blijven hangen en omdat ik na verloop van tijd wel inzag dat het nooit meer iets zou worden tussen mij en de Trumpeter BR 52, heb ik het hele projct, inclusief updatesets en extra onderdelen aan een aardige jongeman uit de meer oostelijk gelegen delen van deze provincie meegegeven.

Maar goed, genoeg daarover.
Van 't weekend zat ik wat te klooien met een lok van Roco, een vijftiger om precies te zijn, toen me ineens iets opviel. Als je namelijk deze foto bestudeert:

(https://abload.de/img/5014321jfjij.jpg)

...dan kom je tot de ontdekking dat de leiding die van de straalpomp in het machinistenhuis naar de Speisedom zou moeten lopen, ergens halverwege de voedings(zuiger)pomp en de rookkast gewoon ophoudt.
Er loopt wel een leiding van de voorwarmer naar de Speisedom.
Op het navolgende plaatje zie je de bewuste leidingen in kleur aangegeven, die van de straalpomp naar het niets in groen, die van de voorwarmer naar de Speisedom in het blauw:

(https://abload.de/img/5014321a6bj9f.jpg)

Nu zou je kunnen fantaseren dat de leiding van de straalpomp onder de buik van de ketel door naar de andere kant van de Speisedom loopt, maar als we de andere kant van de lok bekijken zien we dat dat niet zo is:

(https://abload.de/img/501432262jtl.jpg)

...want ook aan deze kant loopt er een leiding van de voorwarmer naar de Speisedom...  (https://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/n020.gif)

Wie het snapt mag het zeggen.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: tijgernootje op 16 februari 2022, 14:00:35
Over details zoals welke leiding waar hoort,en welke ontbreekt,daarvoor moet je niet bij mij zijn.
Maar wellicht was t geld op ?
Als je echt wilt weten waarom er dingen missen dan moet je achter de persoon aan die verantwoordelijk is voor het omzetten van een 1:1 naar de 1:87 mal die roco gebruikt(e)
En dat is,vrees ik,een onbegonnen werk  :-X
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: ex44 op 16 februari 2022, 17:35:53
Wie er verantwoordelijk is of was voor de omzetting van 1 : 1 naar 1 : 87 kan me niet zo veel schelen.
Wat mij interesseert is wat er voor me op tafel staat en dan vooral wat ik moet doen om het zo te krijgen als ik wil.
In dit geval denk ik dat ik om te beginnen die hele Speisedom maar afzaag en twee hoogliggende Speiseventile in de ketel ga timmeren. De leiding aan de linkerkant kan dan weg en de overblijvende gaten dichtgespachteld worden.
Daarna kijken we wel weer verder.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: ex44 op 18 februari 2022, 21:34:13
Belofte maakt schuld. Speisedom afgezaagd en het daardoor ontstane gat weer opgevuld:

(https://abload.de/img/50134207l4k8r.jpg)

De Speiseventile, die in de plaats van de Speisedom moeten komen, zijn besteld. Daar is het wachten nu even op.
Ondertussen moet er wat geplamuurd en geschuurd worden, zodat elk spoor van de Speisedom spoorloos met de noorderzon verdwijnt.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: Dave....... op 19 februari 2022, 12:27:59
Leuk!
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: Scratchbuilt op 19 februari 2022, 13:12:45
Citaat: "Wie het snapt mag het zeggen"

Ik snap het niet maar ik heb het bange vermoeden dat de constructeurs van Roco het zelf ook niet snappen en daarbij zullen de marketingmensen van Roco gedacht hebben dat er op het hele westelijk halfrond nauwelijks Roco-klanten zullen zijn die het opvalt en sterker nog: die het ook niks kan schelen.

Daarbij hebben ze niet aan jou (en andere fine-scalers) gedacht vrees ik.  ;)

No offence!

Albert
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: ex44 op 19 februari 2022, 22:08:42
Leuk!

Ja! Net iets leuker dan het opleuken van Goethe  ;D
Maar dat heeft toch ook wel wat hoor!  (y)

@Albert: ik heb geen idee hoe het komt dat Roco een stoomlok zo op de markt kan zetten. Wie er ook maar een beetje verstand van heeft, kan bedenken dat alleen al wettelijk gezien een lokomotief zó niet gebruikt mag worden. Want het is bij wet bepaald dat een stoomlokomotief moet beschikken over tenminste twee onafhankelijk werkende installaties waarmee het water in de ketel kan worden bijgevuld.Normaal gesproken is dat bij DB-loks een zuigerpomp (meestal te vinden in het midden van de lok aan stokerzijde) en een straalpomp (doorgaans vorstvrij ondergebracht in het machinistenhuis). Met de zuigerpomp wordt het water uit de tender via de voorwarmer in de ketel gewerkt, met de straalpomp gaat het water van de tender direct de ketel in (het water uit de tender wordt in de straalpomp al voorverwarmd).
Zoals de Roco-lok is ingericht, zou het water via de zuigerpomp via de voorwarmer en van daaruit via twee leidingen in de ketel gepompt worden. De leiding van de straalpomp loopt op niets uit. Zodoende kan de ketel alleen met de zuigerpomp worden bijgevuld en voldoet de lokomotief op die manier niet aan de voorschriften - en zou dus niet gebruikt mogen worden.

Maar goed, de lok -Roco 63290- stamt uit de jaren tussen 2004 en 2007. Als ik me niet vergis zat Roco in die tijd in zwaar weer... misschien dat daar de oorzaak gezocht moet worden.

Ik weet niet of het etiket 'finescaler' wel op mij van toepassing is. Ik stel het wel op prijs dat de details zo'n beetje kloppen, maar ik ben niet zo streng in de leer. Of zo'n leiding van straalpomp naar Speisedom nou 0,5 of 0,7 mm dik is boeit me minder dan het feit dat het ding ergens halverwege gewoon afgekapt is.

Vandaag was het de bedoeling geweest om het wak dat de verwijderde Speisedom achterliet verder te dichten met een twee-componentenlijm. Daarvoor gebruik ik doorgaans UHU Plus Akrylit, maar dat bleek zo'n beetje op te zijn, dus moest ik de Stad in om nieuwe te halen.
Helaas kreeg ik bij modelbouw Krikke te horen dat die lijm niet meer gemaakt wordt. Een alternatief was er wel, Stabilit Express van Pattex. Misschien wel goed spul, maar het laat zich niet of nauwelijks in kleinere porties doseren zoals die van UHU... en het is knap prijzig ook nog.
Enfin, je moet wat.

Morgen meer. Misschien.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: mwdb op 19 februari 2022, 23:37:08
Helaas kreeg ik bij modelbouw Krikke te horen dat die lijm niet meer gemaakt wordt. Een alternatief was er wel, Stabilit Express van Pattex. Misschien wel goed spul, maar het laat zich niet of nauwelijks in kleinere porties doseren dan die van UHU...

Wel bijzonder dat die lijm (kunsthars) nog steeds verkrijgbaar is: als beginnende modelspoorder gebruikte ik dat product al en dat is toch al zo’n 50 jaar geleden….

Groeten, Michiel
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: ex44 op 20 februari 2022, 11:03:35
Jammer genoeg heb ik deze soort pas laat ontdekt, nog maar een jaar of twintig geleden. Daarvoor kende ik al wel twee-componentenlijm uit twee tubes, van verschillende merken, maar dat vond ik allemaal maar geknoei. Sinds ik die kunstharslijm ontdekte, heb ik die tubes de deur uit gedaan.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: jerrytrein op 20 februari 2022, 11:23:25
Kan je niet gewoon 2 component plamuur gebruiken
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: mwdb op 20 februari 2022, 14:10:51
Het mooie van dit product is dat het èn lijmt èn vult, als een stroperige kunsthars. Daarnaast kan je door te variëren met de poeder component, de uithardingstijd beïnvloeden. Daarbij oppassen dat je er niet te weinig poeder bij doet anders blijft het plakkerig. Maar heel kritisch zijn de mengverhoudingen niet, je hoeft natuurlijk ook niet steeds de bijgeleverde mengnap tot de rand te vullen, met een beetje proberen heb je zo de juiste verhouding te pakken.
Maar het is zeker geen universele 2-componentenlijm.

Groeten Michiel
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - wat nou weer?
Bericht door: ex44 op 20 februari 2022, 21:30:48
Nou, ik heb er het wak van de Speisedom mee opgevuld, laten harden en het overtollige weer afgevijld en weggeschuurd. Ik moet zeggen, het is goed bevallen.
Het commentaar van Michiel bracht me op het idee om het bakje en het schepje van de UHU-Akrylit eens te gebruiken om dit Stabilit te gaan mengen. Als de verhoudingen zo ongeveer hetzelfde zijn, hoef ik dat wiel tenminste niet opnieuw uit te vinden  :)
@Jerry: heb je een bepaald merk op het oog?

Zoals gezegd: wak gedicht, gevijld, geschuurd en ter controle een lijkje verf gegeven:

(https://abload.de/img/501342096djw7.jpg)

Het ziet er niet onaardig uit, maar het mag nog ietsje bijgewerkt worden.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Noordernet op 20 februari 2022, 21:49:20
Mooi gedaan! Door de penseelstreken krijgt de loc ter plaatse van de reparatie die mooie werkelijkheidsgetrouwe textuur op de ketel. Feitelijk is de rest van de loc nu te glad.

Groeten,
Wolter



Titel: Re: Labbern in Rotzbach - projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 20 februari 2022, 22:00:12
Dankjewel Wolter!
Het likje was in feite een pufje met de luchtkwast. De sporen van vijl en schuurpapier zou je, nu je het zegt, inderdaad voor penseelstreken kunnen houden, toch noodzaken ze tot het hanteren van wat schuurpapier van verschillende korrelgroottes (1000 - 2500).
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 21 februari 2022, 09:51:24
Van iemand die inmiddels als de ex van zichzelf door het leven gaat, is het eigenlijk niet verbazingwekkend om te zien dat hij nog steeds bereid is om drastisch in te grijpen als er iets is dat hem niet bevalt. Hoewel ik je nog niet eerder als wakkenvuller bezig heb gezien, Jan.

Verder wil ik je niet onthouden dat ik naar aanleiding van jouw tip (destijds per pb), stad en land via internet heb moeten afgrazen om een oude voorraad van UHU plus akrylit op de kop te tikken. Mocht je deze uit productie genomen lijm ooit nog nodig hebben, geef je maar een seintje. Ik heb er voorlopig genoeg van.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Ric op 21 februari 2022, 10:54:36
Wordt wel een secuur schuur werkje, Jan. Als je niet goed oplet ben je zo de klinknagels kwijt   :'(

Grt. Ric
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 21 februari 2022, 16:48:05
Gelet op de ante ex reputatie van Jan, heb ik daarin het volste vertrouwen.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: jerrytrein op 21 februari 2022, 18:18:31
Jan
Albastine
Anders in een autoshop gluren
Die hebben wel kleine blikjes voor de DHZ er
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Erik_omBC op 21 februari 2022, 18:21:54
https://www.modelbouwwiersema.nl/index.php?route=product/product&product_id=355 (https://www.modelbouwwiersema.nl/index.php?route=product/product&product_id=355)

Oet Daam...
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 21 februari 2022, 18:53:06
Dat bedoel ik. Oude voorraad. Hier en daar nog te verkrijgen. Maar, euh,.. Jan had het lek toch al boven ? Het wak is op deskundige wijze gevuld. Die afwerking komt wel goed. Laat dat maar aan z'n ex over.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Reinout van Rees op 21 februari 2022, 19:19:03
Het wordt weer een leuk projectje.

Reinout
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 21 februari 2022, 21:42:03
Tjonge, dat gaat hard hier.
Even kijken. Vanwege het bij Krikke niet meer verkrijgbare UHU Plus Akrylit werd mij aangeraden over te stappen op Pattex Stabilit Express.
Dat laatste voldeed voor het klusje waarvoor ik het gebruikte prima: het met wat stukje Evergreen opgevulde gat of wak (ontstaan door het verwijderen van de Speisedom) werd in de overgebleven gaatjes en kiertjes verder opgevuld met dat Stabilit van Pattex. Het liet zich prima schuren, vijlen en snijden, dus wat dat betreft ben ik tevreden.
De vraag of ook zo goed lijmt laat zich nog beantwoorden, hoewel op de verpakking en ook in de omschrijvingen op internet vermeld staat dat het product bedoeld is als lijm, dus dat zal ook wel goed zitten. Zal ik vandaag of morgen wel even gaan proberen.

Mocht naar aanleiding daarvan alsnog de behoefte aan het product van UHU ontstaan, dan zijn er, gezien de voorgaande reacties, voldoende mogelijkheden om daar toch nog aan te geraken. Waarvoor mijn grote dank!

In het verloren uurtje tussen avondmaal en koffie nog even wat schuurpapier ter hand genomen:

(https://abload.de/img/50134210y6jq9.jpg)

Ik ben er wel content mee, vooral ook omdat de klinknageltjes er nog allemaal staan (ja, ik heb ze geteld). Nu de gaatjes in de rookkast (waar die overtollige leiding voorwarmer -> Speisedom heeft gezeten) nog even wegwerken.

Nogmaals dank voor alle reacties!  (y)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Ric op 21 februari 2022, 22:06:43
Ja zo is veel beter (y)

 Grt. Ric
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 23 februari 2022, 23:09:37
Dank je. Ik doe m'n best  :)

Gaatjes in de rookkast gedicht en geschuurd:

(https://abload.de/img/5013421112jrk.jpg)

En ook hier hebben de klinknageltjes dapper standgehouden.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: tijgernootje op 24 februari 2022, 13:29:03
(https://abload.de/img/50134210y6jq9.jpg)
Het heeft nu wel wat weg van een (dwars) fluit  ;D

Maar zonder dollen,heb je ook alle onderdelen dier wel ophoren,al gevonden/besteld ?
En hoe staat het met je voornemen je baan opnieuw op te bouwen,want daarin is het al even stil  ???
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 24 februari 2022, 15:05:28
Dat is ook niet zo gek, bij gelegenheid kun je zo'n ding wel eens horen fluiten.
De onderdelen zijn besteld, als mijn leverancier niet heeft zitten opscheppen zouden ze een dezer dagen binnen moeten komen. En anders kijk ik nog wel even wat er in mijn bak met onderdelen zit en als dat ook niet lukt, gaat er wel weer een mailtje richting Weyhe.

Sinds de verhuizing ben ik weliswaar begonnen met de bouw van een onderstel, waarop weer een uit segmenten bestaande baan zou moeten komen te liggen, maar door allerlei oorzaken is daar de laatste tijd verder geen voortgang in. Kan ook nog wel even duren trouwens.

(https://abload.de/img/50134212mqjkb.jpg)

Komt al aardig in de buurt, maar ik ben er nog niet helemaal.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 23 maart 2022, 22:10:23
Op een dag na precies vier weken.
De bestelde onderdeeltjes vandaag opgehaald. Toe de boel eenmaal uitgespreid op tafel lag, kwam als vanzelf de gevleugelde uitspraak van een bekende wijsgeer naar boven borrelen:

Citaat
“Satz” betekent trouwens dat je onderdelen moet bestellen die je niet nodig hebt maar nu eenmaal in het zakje zitten bij het onderdeel dat je wèl nodig hebt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50134213-623b8adc963ef.jpg)

Nou zijn dit drie verschillende "Sätze", en bovendien blijkt dat diverse onderdelen reeds in mijn magazijn voorradig waren, zodat in het achterhoofd enige twijfel begon te knagen: was het wel nodig om dit allemaal te bestellen? Maar gelukkig, er blijken toch flink wat onderdelen niet onterecht besteld te zijn (zoals bijvoorbeeld de linker Indusimagneet mit Bremszilinder). En er ligt nog een vijftiger die enige aanpassing behoeft, maar dat zie ik later nog wel een keertje.

Goed. We kunnen weer aan de slag dus, maar eerst nog even een ander karweitje. Nog heel even geduld dus.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: T.Spat op 23 maart 2022, 22:37:15
 ;D

Uiteindelijk zullen er genoeg onderdelen overblijven, dat daaruit weer een nieuwe locomotief opgebouwd kan worden... :)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 24 maart 2022, 12:30:58
Zou je misschien bij bedoelde wijsgeer even kunnen informeren hoe hij het surplus aan onderdelen in het magazijn opbergt zodanig dat hij ook jaren later nog weet wat waarbij hoort en vooral op welk schap het ligt. Ik vraag het omdat mijn voorraadadministratie op dat vlak enige manco's vertoont. Hoe vindt je bijvoorbeeld de pijp van de bulldozer terug op het moment dat je die nodig hebt. Ik verzin maar iets geks.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Reinout van Rees op 24 maart 2022, 20:33:07
Ik ben de wijsgeer niet, maar.... ik kom een aardig eindje met goedkope vakjesdozen. Zo'n action-ofzo-ding met opklapbaar deksel en dan zo'n 20 vakjes. Niet te klein. Algemeen bakje voor alle remslangen die identiek zijn voor alle rocoloks. Verder per lok/wagon/rijtuig-soort een bakje. Etiketje erbij plakken om na afloop de spullen van de 50'er en de umbauwagens uit elkaar te kunnen houden.

Reinout
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 24 maart 2022, 21:51:50
Citaat van: T.Spat
...daaruit weer een nieuwe locomotief opgebouwd kan worden...

Hmmmja. Zou kunnen. Ketel van een 50er, chassis van een 01.10, appendages van een 23er, drijfwerk van een T3, fluit van een P8, wielen van een 41er, draaistel van een Umbauwagen... ik geloof dat ik een heel eind zou kunnen komen. Wordt wel echt een Frankenstein-model dan ;D

Citaat van: Peter
hoe hij het surplus aan onderdelen in het magazijn opbergt zodanig dat hij ook jaren later nog weet wat waarbij hoort en vooral op welk schap het ligt
Citaat van: Reinout
ik kom een aardig eindje met goedkope vakjesdozen

Kijk aan! Een mooie oplossing!
Mijn vrouw is, wat dat betreft, ook niet te beroerd om mee te denken. Niet alleen denken trouwens, die heeft al aardig wat systemen bedacht en er ook concreet materiaal voor aangesleept, zoals -inderdaad-  van die vakkenbakjes. Of een kastje op wielen met allemaal laadjes (laatjes, ladetjes?) erin, en weet ik wat niet al.
Maar het draait toch elke keer weer uit op mijn eigen veelbeproefde systeem, dat ook elders (https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=die+ludolfs+das+haufenprinzip&atb=v217-1&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DncaSYjmIcyM) met veel succes wordt toegepast.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Ric op 25 maart 2022, 08:54:01
Zolang het maar geen grote "Haufen" midden in je treinkamer wordt valt het wel mee :angel: ;D

Groet Ric
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: tijgernootje op 26 maart 2022, 12:54:30
Met succes toegepast,en de terug vind kans op het benodigde moment is dan vaak 0,1%  ;D
Gelukkig begeef ik me niet op het terrein van ombouwprojecten of pimp projecten,maar had dat wel het geval geweest,dan had ik voor klein spul denk ik toch liever terug gevallen op dit soort dingen:
(https://www.kruizinga.nl/productsV2/1024/36000/56458090-b.jpg)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 14 april 2022, 22:31:31
Ach Floris, goedbedoeld natuurlijk, maar dat soort dingen zijn bij mij gewoon kansloos. Die bakjes staan binnen de kortste keren her en der verspreid, en dan nog niet eens alleen in de hobbykamer. En het duurt ook nooit lang of in het bakje dat voor weerstandjes is bedoeld puilt uit van Preisertjes, een stel schroefjes van een Köf III van Roco, twee of drie pincetten, een dikke handvol koppelingen, een leeg potje Matte Aarde van Vallejo, nog niet weggegooid omdat het me moet herinneren aan het feit dat ik nog een nieuwe moet kopen voordat de drie andere ook leeg zijn en een briefje van mijn vrouw dat ik drie maanden geleden niet moest vergeten iets lekkers mee te nemen voor 's avonds bij de koffie.
Het stapelsysteem werkt bij mij nog altijd het beste. De verhuizing van goed een jaar geleden heeft de boel even behoorlijk in de war geschopt, maar het overzicht is zo'n beetje weer terug. In voldoende mate althans, om met een zeker zelfvertrouwen weer aan een projectje hier en daar te beginnen.

Maar dit draadje gaat over het ombouwen van een vijftiger, en dat is al chaos genoeg. Bijna geen vijftiger was gelijk aan een andere. Zo kon het aantal doms op de ketel verschillen, waren er drie verschillende vormen zanddoms, vier verschillende stoomtoevoerleidingen naar de cilinders, verschillende cilinderblokken, verschillende drijfstangen, machinistenhuizen, tenders, er waren loks met en zonder Läutewerk, verschillend ingekorte omloopplaten, loks met en zonder schortplaten, verschillende lantaarns en dan had je ook nog voorloopassen met spaakwielen en met schijfwielen.
Met ruim drieduizend exemplaren waren nog lang niet alle mogelijke varianten vertegenwoordigd.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: tijgernootje op 15 april 2022, 14:42:49
Opzich wel makkelijk zo veel diversiteit,ben je wat onderdelen kwijt geraakt,dan vernummer je je loc gewooon naar 1 die dan nog wel klopt door dat daar die onderdelen niet op zitten  ;D ;)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 15 april 2022, 18:26:02
't Zou wel makkelijk zijn als het zo werkte. Maar het gaat niet om missende onderdelen, maar alternatieve.
En daar heb ik wel een voorraadje van:

(https://abload.de/img/501342141xj4n.jpg)

Iets anders: het kogeltje op de worm-as, die voor de cardanoverbrenging lok-tender een kardinale, zo niet pauselijke rol speelt, is geknapt. Een kwaal waar Roco (vooral) vijftigers vaak last van hebben. Volgens mij moet ik nog ergens een reserve-exemplaar hebben liggen.
Ergens.
In de stapel.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: jerrytrein op 15 april 2022, 20:54:17
Je neemt een leeg bakje
Alles van bakje in het lege bakje
Dit blijven doen met alle bakjes,tot je het onderdeel hebt  :angel: ;D
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 15 april 2022, 21:58:21
Niet nodig, Jerry. Al gevonden.

(https://abload.de/img/19vjtp.jpg)

Zo, of, om met ene Tom te spreken, zeau, het feest kan beginnen. Ik geloof dat ik alle onderdelen nu wel heb.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 16 april 2022, 13:04:17
Iets anders: het kogeltje op de worm-as, die voor de cardanoverbrenging lok-tender een kardinale, zo niet pauselijke rol speelt, is geknapt. Een kwaal waar Roco (vooral) vijftigers vaak last van hebben.

Mijn vertrouwen, zo niet geloof, in deze constructie wordt er niet beter op. Al eerder las ik over de knappende kogel van Roco. Voor het eerst begrijp ik nu dat hier vooral vijftigers mee gestraft worden. Laat ik nu net mijn oog op dit model hebben laten vallen.

Ik beschik al over een viertal lokomotieven van Roco die voorzien zijn van dit type overbrenging. Drie vierenveertigers en één eenenveertiger. Alle vier nieuw aangeschaft ná afbraak van mijn vorige baan, dus ze hebben alleen nog maar op een testovaaltje rondgereden. Te weinig om het kogeltje te laten knappen.

Tot op heden heb ik met tweedehandsjes geen hemelhoog juichende ervaringen. Voordat ik nu een tweedehands vijftiger van Roco probeer te verkrijgen (nieuw niet of nauwelijks te vinden), heb ik een paar vraagjes. Jan, wat bedoel je met een vaak voorkomende kwaal ? Hoe vaak is vaak ?  Hoeveel van die zakjes met het betreffende onderdeeltje moet ik op voorraad gaan houden ? Is het vervangen gemakkelijk te doen ?

Ik heb mij trouwens altijd afgevraagd wat er mis was met de aandrijving louter in de tender. Vanwaar deze ingewikkelde en kennelijk kwetsbare constructie ? Ik kan mij niet voorstellen dat dit nodig was om de trekkracht te verhogen, want die was met drie aangedreven assen in de tender mijns inziens voldoende. Bovendien vind ik die cardanas in het machinistenhuis afbreuk doen aan de fraai gedetailleerde "Kesselrückwand".

Peter

 
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Deetrein op 16 april 2022, 14:53:41
die aandrijving naar de drijf- c.q. koppelwielen is m.i. ook gedaan om ze te allen tijde mee te laten draaien.
Soms bleven de drijfwielen stil staan terwijl de lok reed.

Mvg, Erich
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 16 april 2022, 22:41:26
Tja, waarom Roco die constructie zo de wereld in heeft geholpen, weet ik ook niet. Ik heb er ooit wel eens een discussie over gelezen, waarbij aan de ene kant werd beweerd dat het de trekkracht ten goede komt, terwijl de andere kant beweerde dat dit niet echt merkbaar is. Waarbij dan de argumenten al dan niet werden gestaafd.
Eerlijk gezegd heb ik er wel m'n twijfels over, temeer daar drie van de vijf gekoppelde assen een fractie van een millimeter boven de rails zweven. Díé trekkracht doet in elk geval al niet mee.
Met de kardanas in het machinistenhuis heb ik niet zo heel veel moeite, des te meer echter met de enorme bos kabels die bij sommige loks storend in het zicht hangt

Dan de vragen van Peter:

Citaat
wat bedoel je met een vaak voorkomende kwaal ? Hoe vaak is vaak ?

Tja, vaak is vaak wel vaak, zou ik willen zeggen.  Absolute cijfers kan ik helaas niet geven; bij twee van de zeven vijftigers heb ik het onderdeel moeten vervangen. Van die zeven loks zijn er vier tweedehandsjes, waarvan ik dus niet met zekerheid kan zeggen hoeveel kilometers zij al op de bochel hebben. De kogel van één nieuw gekochte is vervangen, waarvan ik wel weet dat die een aardig end had gereden voordat het euvel optrad, en de kogel bij één van de tweedehandsen, waarvan ik dat dus niet weet, maar waarvan ik het vermoeden heb dat die niet zo heel erg veelvuldig in bedrijf geweest is.

Citaat
Hoeveel van die zakjes met het betreffende onderdeeltje moet ik op voorraad gaan houden ?

Of het zin heeft om die dingen als onderdeel bij Roco te bestellen weet ik niet, je moet mazzel hebben. Van de door mij bestelde exemplaren kwam een groot deel af fabriek kant en klaar geknapt binnen. Die zijn meteen naar de klepperbak verhuisd. Zolang die dingen nog ongeknapt zijn, laat ik ze lekker zitten waar ze zitten. Momenteel ben ik door m'n voorraadje heen en moet ik zien dat er weer verse exemplaren komen. Wellicht dat ik eens probeer of ze als Ersatzteil van de nieuwer uitgebrachte vijftigers deugdelijker van kwaliteit zijn. Een stuk of vier, vijf (bij het aantal van zeven loks) zou ik er wel bij willen hebben. Zoveel geld zit er niet in. Maar daar kun jij anders over denken.

Citaat
Is het vervangen gemakkelijk te doen ?

Naar mijn mening wel. Ketel en machinistenhuis van het chassis lichten, beschermkapje over de worm afnemen, worm+as+ lagers+ kogel uit hun behuizing halen, kogel verwijderen, nieuwe kogel plaatsen, het gehele ensemble terug in de behuizing zetten, kapje er overheen, ketel met machinistenhuis terug plaatsen.

Tenslotte: bij de andere loks waarbij de aandrijving vanuit de tender ook op de koppelassen van de lok werkt, bespeur ik van die zwevende assen niks. Ook heb ik daar tot nu toe geen geknapte kardankogel hoeven te vervangen.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: tijgernootje op 17 april 2022, 11:08:37
Wat het zwevende assen betreft,kan het zijn dat het chassis en daarmee de ophangpunten voor de assen,lichtelijk krom is/loopt ?
Hoe die kardan as verder zit in die locs qua constructie,dat weet ik niet,maar is er geen andere manier van aandrijving te verzinnen om de knak as mee te vervangen ?
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 17 april 2022, 11:43:55
Zeer veel dank voor het uitgebreide antwoord, Jan !

Als het dan niet zozeer om het verhogen van de trekkracht gaat, dan moeten we het waarschijnlijk toch zoeken in de reactie van Erich. Het zal er meer om gaan dat drijf- en koppelwielen te allen tijde mee blijven draaien.

Ik heb aan mijn 58'-er van Roco gemerkt dat zulks niet altijd gegarandeerd is. Bij dit model zweeft trouwens alleen het drijfwiel een millimetertje boven de rails, althans bij mijn exemplaar. Daar heb ik dat euvel hopelijk verholpen door het messing stripje weg te laten. Dat stripje zorgde voor de vering, maar drukte het middelste wiel enigszins omhoog.  Ik heb nog niet kunnen testen hoe deze lok nu over wissels e.d. rijdt.

Hoewel ik nog geen vijftiger van Roco heb, denk ik niet dat het aan een krom chassis ligt, Floris. Dan hadden we ongetwijfeld Jan daar al over gehoord. Of het personeel van zijn "Ausbesserungswerk", waar er - begrijp ik nu -zeven in onderhoud zijn.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 17 april 2022, 15:47:43
Nee, een krom chassis is het niet. Hoewel er bij de (vroege) vijftigers wel eens een krom chassis voorkomt, heeft dat niet het 'zweven' van de middelste koppelassen als gevolg. Mijn 50 2551, die ooit als 50 2840 (de eerst-uitgebrachte 50er van Roco) door het leven ging, had zo'n krom chassis, waardoor de buffers te laag boven de rails hingen. Die heb ik toen recht weten te krijgen maar de wielen aan de 2e, 3e en 4e as hingen nog steeds enigszins zwevend boven de rails. Is overigens bij alle vijftigers in mijn bestand het geval.

Trouwens, hierboven zei ik dat je de trekkracht van die zwevende assen wel op je buik kon schrijven, maar het gewicht van de lok komt dan natuurlijk op de twee overige (buitenste) assen te rusten, waardoor de trekkracht daarvan weer toeneemt, zou je denken.
Hoe dan ook, ik heb over de trekkracht van die vijftigers niks te klagen. Ze doen niet onder voor loks met alleen tenderaandriving, of ze - qua trekkracht - ook superieur zijn weet ik niet.

Wat misschien nog wel interessant is om eens te proberen, is het verwijderen van de wormwieloverbrenging in de lok om te kijken hoe deze met alleen de tenderaandrijving functioneert.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 20 april 2022, 21:42:19
De kardan-overbrenging is gerepareerd, de lok weer geassembleerd en voorzien van alle noodzakelijke onderdelen en van een (voorlopige) decoder.
De nieuwe nummers zijn besteld, dat kan nog wel een weekje, of twee, duren voordat die binnenkomen. Als die er op zitten is de ombouw van 50 1478 naar 50 1342 voltooid.

(https://abload.de/img/5013421503juv.jpg)

(https://abload.de/img/50134216eejtl.jpg)

50 1342 van Bw Hameln, drie-domsketel met ronde Sandkasten, niet-ingekorte omloopplaten, volledige Frontschürze, DB-Einheitslatarnen, rookkastdeur zonder handgrepen (nummerplaat komt tzt in het midden), twee Speiseventile aan de stokerskant in plaats van de Seisedom, Indusi-Magnete aan zowel machinisten- als stokerskant, normaal Führerhaus, Kabinentender... behalve dat ik nog twee figuurtjes (een stoker en een machinist) moet opzoeken, geloof ik dat ik niks vergeten ben.
Anders hoor ik het graag.

Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Falkenberg op 20 april 2022, 22:20:53
Netjes. Zet er dan wel een paar Modelu mannetjes in ipv de standaard Roco of Preiser Heinrichs
Zoiets (https://www.modelu3d.co.uk/product/1069/)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 20 april 2022, 23:04:10
Die zijn wel leuk ja. Sommige zijn wel heel erg Engels, anderen wat neutraler.
Maar wel weer eens wat anders.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 21 april 2022, 21:45:00
Wat misschien nog wel interessant is om eens te proberen, is het verwijderen van de wormwieloverbrenging in de lok om te kijken hoe deze met alleen de tenderaandrijving functioneert.

Uit betrouwbare bron vernam ik dat het verwijderen van de cardanoverbrenging en de worm niet leidt tot noemenswaardige problemen. Of en zo ja, in welke mate de trekkracht ook beïnvloed wordt is mij nog niet bekend. Het zou interessant zijn om eens twee Roco-vijftigers, eentje met en eentje met verwijderde cardan/wormoverbrenging te vergelijken.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 22 april 2022, 17:15:35
Geen noemenswaardige problemen ?  Als die betrouwbare bron een verlies aan trekkracht zou hebben geconstateerd, had hij (of zij) dat wél noemenswaardig gevonden, naar ik aanneem. Dat neemt niet weg dat ik dat experiment met belangstelling tegemoet zie. Aan de andere kant zit je wel met een gat als je die worm weglaat, een wormgat zogezegd (van modelspoor naar macrokosmos is een kleine stap   :P).

Enfin. Terug naar de 50 1342. Je bent er weer in geslaagd om een unieke versie van zo'n vijftiger aan je bestand toe te voegen, Jan  (y). Roco zal haar nooit zo hebben geleverd.

Ik stel voor dat je van die andere zes hier ook even de plaatjes laat zien, zodat wij de verschillende varianten goed in beeld krijgen. Hoewel, met jouw nieuwe beleid krijgen we dan zes aparte draadjes te volgen. Ik slik het voorstel weer in. Scheelt ook een hoop werk  :laugh:.

Peter 
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 22 april 2022, 18:42:34
Tja, wat is noemenswaardig? Stel dat de trekkracht wat vermindert en de lok trekt zonder de aandrijving in de lok 90 assen in plaats van 100 mèt de werkende aandrijfgroep in de lok. Maar wie laat zulke treinen rijden? En is het dan "noemenswaardig", 90 ipv 100, oftewel 10%?
Maar goed, die 10% in die hypothese kunnen er natuurlijk ook 20 zijn, of dertig, of misschien wel nul... je zult dus moeten meten om erachter te komen. En als je dat gedaan hebt is het nog maar de vraag of het verschil "noemenswaardig" is of niet. Voor de een wel, voor de ander niet, schat ik zo in.

Een portretreeks van de zeven  vijftigers zou natuurlijk in "Labbern in Rotzbach Allerlei" geplaatst kunnen worden.
Eens kijken of daar een keertje gelegenheid voor is.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 22 april 2022, 22:32:27
Dezelfde betrouwbare bron, wiens naam overigens met een E begint en eindigt op rwin (en de rest kun je zelf wel aanvullen), meldde zojuist dat hij van een verlies aan trekkracht niks heeft gemerkt. Dat zou dus inhouden dat de aandrijving van de lokomotiefassen puur cosmetisch is - ze kunnen niet blijven hangen als de lok rijdt.

De lok kan wel doorslaan, als de last te groot is en de adhesie niet toereikend is om de trein in beweging te zetten. Een mooi argument voor de fractie de voorstander is van aandrijving in de lok ipv in de tender.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 04 juni 2022, 22:07:39
Poosje geleden besteld en inmiddels ontvangen:

(https://abload.de/img/501342174dk0q.jpg)

Helaas met zgn. "Spitze" cijfers. Misschien een foutje gemaakt bij het bestellen? Geen idee. Berichtje gestuurd via de e-post en de goeie besteld (gelukkig kun je ook alleen loknummers bestellen, dus zonder DB-koek, BD- en Bw-bordjes en zo).
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: charp op 05 juni 2022, 12:22:59
Worden de bordjes met  "Deutsche Bundesbahn" gratis meegeleverd door Beckert ? Ik neem althans aan dat jij die als driebeejer niet had besteld.

Peter
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 05 juni 2022, 21:41:41
Die zitten er standaard bij, zal ik maar zeggen. Als je op de internetpagina (https://www.beckert-modellbau.de/html/atzschilder.html) van Beckert-Modellbau kijkt, zie je dat er onder het nummer 1001 (naar beneden wielen) diverse varianten mogelijk zijn. Bij de versies met DB-koeken zie je dat ook de Deutsche Bundesbahn-bordjes er bij zitten.

Als het bestelformulier (https://www.beckert-modellbau.de/html/bestellformblatt.html) bestudeert, zie je dat je best een hoop te kiezen hebt. Met of zonder Gattungsschild (in het geval van de BR 50 is dat G56.15) en met of zonder profieldriehoek-met-dakje. Bij zowel de Direktions- als de Bw-naam kun je opgeven wat je wil, BD De Peel bijvoorbeeld, en Bw Schubbekutteveen, als je dat zou willen.
Bij het kiezen van het lettertype van de cijfers is het wel even opletten. In dit geval (voor 50 1342) zijn de nummerborden met cijfers volgens DRG/DR/DB Ep2/3 geleverd, terwijl EDV/DR/DB Ep.3/4 de bedoeling was.

De prijs ligt, inclusief verzenden, zo tegen de drie tientjes per setje.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: tijgernootje op 06 juni 2022, 13:15:50
Rest nu nog het antwoord op de vraag,is het een wereldramp dat het de verkeerde cijfers zijn ?
In hoeverre ga je het straks nog zien ?
Voor zoveel custom werk en bordjes met Bw Schubbekutteveen,vind ik die prijs helemaal niet tegenvallen trouwens  :angel:
Zijn de levertijden nog een beetje " leuk" ?
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 06 juni 2022, 14:18:52
Een wereldramp niet nee. Irritant wel, want ik zie het wel degelijk.
Ik heb me al eens eerder op dezelfde manier vergaloppeerd (de kneep zit 'm in de omschrijving: bij beide mogelijkheden staat Ep3 vermeld, en dan ben je gauw geneigd de eerste te kiezen, want de tweede staat "EDV" bij, en 4, en dat is natuurlijk niet de bedoeling), en elke keer als ik die betreffende lok zie, neem ik me weer voor bij de eerstvolgende bestelling een nieuw setje nummers bij te bestellen .
Wat de prijs aangaat ben ik het wel met je eens, de man moet er wel even zijn best voor doen. Daarbij wil ik nog opmerken dat de setjes compleet geverfd èn gelakt worden geleverd, je hoeft er dus niks meer aan te doen. Alleen uit het raampje snijden en opplakken.
De levertijden kunnen wat variëren, van een week tot een week of vier. Ik denk dat het er een beetje van afhangt of jouw setje nog mee kan in de geplande etssessie of moet wachten tot de volgende sessie.
Maar goed, haast hebben is sowieso funest voor een hobby. Als je daar ook al gaat lopen zenuwen omdat het zo lang duurt...
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Hans_omBC op 06 juni 2022, 16:50:35
Schubbekutteveen, dat klinkt als een leuk baantje  ;D ;)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: wob op 06 juni 2022, 18:16:36
Geen noemenswaardige problemen ?  Als die betrouwbare bron een verlies aan trekkracht zou hebben geconstateerd, had hij (of zij) dat wél noemenswaardig gevonden, naar ik aanneem.
Eventueel verlies aan trekkracht is misschien een ding maar....ik ben sowieso niet gecharmeerd van tenderaandrijving.
En misschien juist daarom treft het mij dat de weinige locs die ik in mijn bezit heb met enkel tenderaandrijving (slechts 2), beide beroerd lopen. Bij de ene loc schokt het locdeel bij vooruitlopen. Bij de andere achteruit rijdend. Geen gezicht.
Ik zou die cardanas dus nooit verwijderen. Al was het alleen al vanwege de (theoretische) mogelijkheid van spinnende wielen.

Groet, Bas
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 06 juni 2022, 20:43:32
Hmm... ik heb toch diverse loks in mijn verzameling waar de aandrijving (alleen) in de tender zit. Eentje daarvan loopt inderdaad niet zo best meer, maar dat is dan ook al een oudje met ettelijke (echte) kilometers op de teller.
Toen ik de allereerste 50er aanschafte viel me op een gegeven moment op dat lok en tender nèt niet helemaal synchroon liepen, maar echt opvallend was dat niet. Bij de latere vijftigers heb ik daar niet eens meer op gelet.
Ik geloof niet dat ik een voorkeur heb voor het een dan wel het ander.

Het schokkerige rijgedrag van jouw loks met tenderaandrijving hoeft niet per se aan de tenderaandrijving te liggen.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 08 juni 2022, 22:04:49
... dat klinkt als een leuk baantje  ;D ;)

Ja. Of een klein Fremostationnetje. Iets met rieten daken, schapen en een dorpssnol.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: wob op 12 juni 2022, 12:00:35
Het schokkerige rijgedrag van jouw loks met tenderaandrijving hoeft niet per se aan de tenderaandrijving te liggen.
Bij tenderaandrijving weegt de loc minder en de tender meer, zowel in verhouding als in absolute zin.
Vervolgens is het soepel lopen van het drijfwerk vaak een precaire zaak.
Als de "lichtgewichtlocomotief" dan niet helemaal perfect soepel loopt (wat met de gekwarteerd drijfwerken theoretisch sowieso enigszins het geval is), dan zie je de bewegingen tussen tender en loc onderling, bij tenderaandrijving veel sneller terug.

Anders gezegd: Een soepel lopende tender is eenvoudiger te realiseren, dan een soepel lopende loc met drijfwerk. Als die tender dan ook nog eens zwaarder is, dan versterkt die eventuele onregelmatigheden in de loop van de (relatief lichte) loc.

Misschien een beetje ingewikkeld verwoord.
Hoop dat m'n verhaal toch duidelijk is.

Groet, Bas
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 12 juni 2022, 17:57:51
Je verhaal is duidelijk genoeg, Bas.
Natuurlijk zal een lokomotief waarvan de wielen niet goed gekwarteerd zijn niet lekker lopen. Maar normaal gesproken zullen de wielen niet gauw verkeerd op de as zitten (behalve dan bij Märklinlokjes à la 3000 en zo, daar is het schering en inslag). Als dat al het geval is dan is er vaak tamelijk grof geweld aan te pas gekomen en dat ben ik niet echt vaak tegengekomen. Veel vaker is er aan of in het drijfwerk iets verbogen of beschadigd, zodat daar de oorzaak van het blokkeren gezocht moet worden, of is er op een andere manier iets mis. Zo heb ik bijvoorbeeld eens meegemaakt dat het messing onderdeel waarin het schroefje dat de koppelstang op z'n plek moest houden iets naar binnen gedrukt was. Het ding liep daardoor bij elke omwenteling aan tegen het chassis, blokkeerde even en draaide dan weer door. Heeft even geduurd voordat ik dat gevonden had.

(https://abload.de/img/10skpd.jpg)

Maar ook een lokomotief met de aandrijving in de lok zal met dat soort problemen niet lekker lopen, al kun je soms de indruk hebben van wel. Vaak zie je dan in bij lagere snelheden ook wel een onregelmatigheid, en de kans dat die op de lange duur nog zal verergeren is niet denkbeeldig.

Hoe dan ook, als er van dat soort dingen sprake is, zal dáár de oplossing gezocht moeten worden, en niet in het feit of de aandrijving in de tender dan wel in de lok zit.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 17 juni 2022, 17:11:17
Thomas Beckert heeft een stel nieuwe nummerplaatjes voor me gemaakt:

(https://abload.de/img/50134218jnkg9.jpg)

Ter vergelijking: de eerste nummers liggen er naast, er is, althans in mijn ogen, een duidelijk verschil zichtbaar.
Heel aardig vind ik het vijfde exemplaar. Dat kan ik mooi aan de muur hangen  :D

Ondertussen kwam er nog een klein gebrek aan de lok aan het licht, het was noodzakelijk een nieuw dak voor de kabine van de Kabinentender te bestellen.
Jaha, 't is zomaar niet klaar!
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 17 juli 2022, 21:10:04
Het duurde even - dertig dagen om precies te zijn - maar ze zitten er nu op. Verder nog wat details aangestipt (bijna letterlijk), zoals de elektradozen en de Triebwerkbeleuchtung. Dat zijn trouwens maar twee lampen, tot mijn verbazing. Toch 'ns even opzoeken of dat wel klopt.
Maar eerst: de eindfoto waarmee dit verhaal gesloten wordt:

(https://abload.de/img/50134219ccj62.jpg)

Nou vooruit, nog eentje dan. Omdattie niet scherp is:

(https://abload.de/img/50134220y4jnu.jpg)

Daarmee is 50 1478 van Bw Weissichnichmehr officieel omgebouwd in 50 1342 van Bw Hameln (jeweetwel, de Rattenfängerstadt).

Wellicht krijgt de machine nog eens een vies jasje, maar dat komt dan wel weer in een ander chapiter aan bod.

Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Reinout van Rees op 31 juli 2022, 20:54:02
Zoiets als "kladderen in Rotzbach"?

Reinout-die-altijd-in-verouderingsprojectjes-geïnteresseerd-is
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 31 juli 2022, 21:05:41
Haha! Ja, zoiets, maar dan op z'n Duits: Rotzbacher Kleckerfest of zo.
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Reinout van Rees op 31 juli 2022, 22:46:20
Drechschweinereidrecksmierschlamperfest!

Reinout
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 31 juli 2022, 23:34:41
 (https://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/g0303.gif)

Die houden we er in. Mooie reden voor een feesttent, Bier und Grillwurst  (y)
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Reinout van Rees op 01 augustus 2022, 01:54:22
Ik ben twee weekjes naar Beieren en Oostenrijk geweest. Alles minder dan een halve liter is oplichterspraktijk :)

Reinout
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 01 augustus 2022, 15:58:34
Nou, in het noorden (midden) kunnen ze er ook wat van. Daar kan ik nog wel een paar verhalen over vertellen  :D
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: jerrytrein op 01 augustus 2022, 16:34:36
Vertel  :laugh:
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: Dave....... op 01 augustus 2022, 17:16:35
(https://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/g0303.gif)

Die houden we er in. Mooie reden voor een feesttent, Bier und Grillwurst  (y)

U heeft er een volger bij  ;D
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 01 augustus 2022, 21:55:06
Citaat van: Jerry
Vertel  :laugh:

Toen ik eens een paar dagen bij Duitse kennissen doorbracht had ik een zware zondag. Het begon met een uitgebreid ontbijt, broodjes, veel vleeswaar, diverse marmelades, eieren en koffie, waarna we gingen frühschoppen. Met minstens 3 halve liters achter de knopen weer op huis aan, waar we konden aanschuiven aan het Mittagessen. Een mooie ragout van wild zwijn, Salzkartoffeln en wat sla, met een goed glas bier om het weg te spoelen. Om drie uur 's middags Kaffee mit drie of vier soorten Kuchen (taart), waarbij wel van je verwacht werd van elke taart een stuk te nemen. Daarna de middagborrel, bier en Schnapps en tenslotte nog het Abendessen: schnitzels naar believen met Bratkartoffeln en -alweer- wat sla. Met natuurlijk een biertje erbij om het weg te spoelen. 's Avonds na de koffie nog een paar halve liters om het af te leren en dan vroeg op bed want maandagmorgen moest er weer gewerkt worden.

Met een zoon van die kennissen ben ik later nog eens naar de Documenta in Kassel geweest. Na twee dagen kunst vonden we het wel mooi geweest, zodat we de derde dag de stad hebben bekeken, om daarna nog een paar uurtjes in de Biergarten van het hotel door te brengen. Na twee literpullen was ik de tel kwijt en vond ik dat ik wel genoeg had gehad; Gustav had er wel een paar meer op... 

Citaat van: Dave....
U heeft er een volger bij  ;D


Ja ja, als er maar wat te vieren is hè?  ;D
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: jerrytrein op 01 augustus 2022, 22:08:57
 :'(
Wat je daar (per persoon ) weg(moest)wegwerken is normaal voor 4 personen
Waren dat nog van die gevulde kennissen met een six pack met een bescherm laagje  ;D
Titel: Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342
Bericht door: ex44 op 02 augustus 2022, 17:52:38
Nee hoor. 'Hij" was eerder tenger te noemen, 'zij' had iets meer bij te zetten, maar ook niet overdreven.
En daarbij, 'door-de-week' was het allemaal wel iets minder bourgondisch.
Hoewel er vaker naar een fles bier gegrepen werd dan 'bij ons', ook onder het werk.