Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:31:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Thom
Vandaag om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35

Auteur Topic: H0 Rangeerbaanplan: Groezel  (gelezen 46760 keer)

C-rails

• Gast
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #45 Gepost op: 12 February 2022, 13:40:15 »
Hou in het ontwerp wel rekening met het feit, dat koppelen in bogen lastiger gaat.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #46 Gepost op: 12 February 2022, 14:57:18 »
En toen gingen we eens een beetje de benodigde rails in een online winkelmandje zetten... Dat wordt nog even sparen  :-\

Je kunt ook beginnen met een beperkt baanplan, waarin je ruimte laat om de latere wissels in te bouwen:

Ik weet niet of deze indeling zo klopt volgens Vincents tekening. Maar het gaat me om het idee. In de blauwe delen laat je de railsecties min of meer los liggen, zodat je ze later kunt invullen  met wissels. Het is dan wel wat meer gepriegel, maar niet onoverkomelijk. Maar je kan met deze aanpak wel gelijk rijden en wat rangeren. Iets wat minder goed lukt als je je concentreert op 1 moduledeel.
Het nadeel is, dat je het landschap net niet volledig kunt opbouwen. Iets dat dan wel weer kan als je begint met 1 module.

Groet,
Michel

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 12 February 2022, 15:51:53 »
Hier nog even de .pdf over de geometrie:
https://www.roco.cc/uploads/service/downloads/81229_Rocoline_de.pdf

Thanks! Heb het fysieke boekwerk hier ook liggen, dat kwam met de startset mee :)

@ Sikko,
Je bent er dus uit welk plan je wilt gaan maken ?
Sparen is niet erg,je kan het opbouwen van het plan stapsgewijs doen.
Je begint b.v. ook qua rail aanschaf te werken vanaf de linkerkant, en werkt zo stapsgewijs naar de rechterkant,het hoeft niet morgen af te zijn toch  ;)

Ja, ik denk dat het rechte plan van Benelux795 me uiteindelijk het meeste aanspreekt nu, omdat het ontwerp het wat meer gelegenheid geeft om allerhande gebouwen te maken. Dat vind ik het leukste deel van het modelbouwen uiteindelijk. Plus recht bouwen is gewoon makkelijker en werkt beter voor het rangeren.

Sparen is ook geen probleem hoor, het jeukt gewoon om de rails neer te leggen en te kijken hoe het past in het echt :)

Je kunt ook beginnen met een beperkt baanplan, waarin je ruimte laat om de latere wissels in te bouwen:

Ik weet niet of deze indeling zo klopt volgens Vincents tekening. Maar het gaat me om het idee.

Ja dat is natuurlijk ook nog een idee. Dan kun je in elk geval alvast was scenery bouwen en een beetje afwisselen... :)

Was nog  wel even puzzelen om het om te zetten in Roco-line zodat het én deelbaar werd en zonder zelf passtukken te zagen.
Heb het ook nog een keer uitgetekend in Piko A-gleis. Dan heb je helemaal geen passtukken nodig en het scheelt al snel 100 euro in de aanschaf.

Boven Roco-line, onder Piko A-Gleis.

Heb alleen geen idee hoe het zich kwalitatief tot Roco-line verhoud?

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #48 Gepost op: 12 February 2022, 17:00:04 »
Volgens mij is de kwalitiet wel goed, alleen is de railstaaf van de Pikorails wat hoger dan die van Roco (code 100 van Piko tegenover code 83 van Roco). Daartegen staat dat de Piko rails fijner is uitgevoerd, dan de Roco rails, als ik het me goed herinner. Met de wissels van Piko heb ik geen ervaring. En gezien naar je uitwerkingen zijn de wisselhoeken van de Piko wat scherper dan die van Roco.

En wat me ineens opvalt, in beide plannen is er tussen de wissels een extra stukje recht toegevoegd (Roco 42413, piko 55202). Waarom is dat? Het lijkt mij mooier om zonder die stukken te proberen, dan ligt de rails wat dichter bij elkaar en dat kan met gemak.

groet,
michel

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 12 February 2022, 17:09:30 »
Bij de kruising is het nodig om de modules deelbaar te houden, zodat je niet op de wissel uitkomt. Op de andere plekken is het denk ik puur mijn onervarenheid als modelspoorder, ik dacht vooral dat het juist te dicht op elkaar zou liggen als je van wissel naar wissel zou gaan...  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 17:11:48 door Sikko »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #50 Gepost op: 13 February 2022, 13:02:49 »
En dan heb ik ook nog iets wat ik me afvraag.
Heb net je draadje nog is doorgebladerd en ik merk dat je tot zover allerlei soorten rails hebt gebruikt om plannen te (laten) maken.
Ook denk ik te begrijpen,lezende in dit draadje,dat je een startset hebt gekocht met roco rails.
Als dat zo is,vanwaar dan allerlei plannen tekenen met zoveel andere rail soorten ?
Als je toch op de centen wil letten ,dan zou ik denken ik bouw iets wat gaat bestaan uit de rail soort die ik nu al heb,je hebt daar immers al wat van.
Of mis ik ergens iets ?
Je hebt overigens(als ik het goed zie) met je 2 laatste tekeningen,bij beide een probleem,er liggen wissels op je module overgangen,al is t maar net aan.
Nog een kleine tip,koop een goed rail zaagje,en maak je eventuele pas stukjes zelf op maat uit een stuk normale rechte rails,dat scheelt ook in de kosten.
Kant en klare pas stukjes zijn vaak duurder dan 1 of 2 normale stukken rechte rails  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 13 February 2022, 13:26:27 »
Ja dat klopt. Ik heb tussen mijn topic in het beginners subforum en het baanplan inderdaad een startsetje gekocht. Bij die startset zit  Roco-line met (verwijderbaar) ballastbed, alleen om eerlijk te zijn heb ik de set vooral gekocht vanwege de Z21 & Multimaus en de SIK met rongenwagens.

Van bijgeleverde de rails zou ik, bij dit plan, alleen de 14 bijgeleverde rechte delen kunnen gebruiken. De bijgesloten wissel en de aansluit-rail zijn niet zonder ballastbed te gebruiken. Dus daar hoef ik het niet echt voor te doen, dat is maar 30 euro aan rails wat je dan bespaart. Laat dan liever de rails in de set zitten, of ik verkoop het door.

Aangezien de wissels (en aandrijving) nogal zijn kostbaar bij Roco en er best wat nodig zijn in het plan, vind ik het nog wel even de moeite waard om een paar van de alternatieven te bekijken.

Wat betreft de wissels op de modulegrens, dat klopt. Bedankt voor het scherpe oog! Ik heb het nu al wel zo getekend dat het een paar CM naar links of naar rechts kan, zodat ik het ergens zou moeten kunnen splitsen zonder in een wissel te zagen.

Heb het plan getekend in Trax, en mijn gevoel zegt dat de lengte van de rails daar sowieso niet helemaal 100% in klopt. Als ik namelijk de plannen van de andere heren hier overtrek kom ik nooit precies gelijk uit.

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #52 Gepost op: 13 February 2022, 18:42:02 »
Ik heb al mijn rails van Piko, de a-gleis zonder beding.
Is prima spul. De wissels zijn wel wat filigraan, maar als die eenmaal liggen is dat natuurlijk ook geen probleem meer.
Tenzij je er op gaat zitten ofzo.
En inderdaad kun je bijna altijd zonder passtukken werken.
Tenzij je hele rare bochten met flexrail gaat maken. ;D ;D

(p.s. ik heb misschien nog wel wat over.)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #53 Gepost op: 14 February 2022, 08:13:02 »
Wat betreft de wissels op de modulegrens, dat klopt. Bedankt voor het scherpe oog! Ik heb het nu al wel zo getekend dat het een paar CM naar links of naar rechts kan, zodat ik het ergens zou moeten kunnen splitsen zonder in een wissel te zagen.

Als ontwerper van het plan: als je een scherpe deling wilt kan je niet zonder zagen... Al krijg je alle sporen die haaks op de deling liggen exact op lengte met paststukken, er ligt ook nog diagonaal spoor. Of wil je niet in wissels zagen, maar wel in 'normaal' spoor? Daar merkt dat zaagje niets van  ;DOf wil je het los leggen? Dan maakt die wissel op de deling ook niet meer uit.. Wellicht moet je ons wat meer duidelijkheid verschaffen hieromtrent :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 14 February 2022, 08:57:03 »
Ter verduidelijking: Ik wil de rails vastleggen en balasten, dus het komt niet los te liggen.

Verder begreep ik uit eerdere berichten dat je wissels niet door kan zagen (achteraf logische gedachte) dus dat je die niet op de grens van de module moet leggen. Ik vind het geen probleem om rails te splitsen (doorzagen) op de grens van de module, maar om het een beetje behapbaar te houden voor mezelf voor de eerste keer wil ik liever geen passtukken hoeven maken om de geometrie kloppend te krijgen.

Verder dacht ik dat het mooi meegenomen was als je de rails zo uit kan mikken dat je sommige delen überhaupt niet hoeft te zagen wanneer verbinding tussen twee rails precies op de rand van de bak uitkomt. Lijkt me te verkiezen boven een rail 2 centimeter na de fabriekverbinding te moeten doorzagen, maar dat kan ook mijn onervarenheid zijn.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 09:20:21 door Sikko »

Benelux795

• Online Online
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #55 Gepost op: 14 February 2022, 09:39:27 »
Je kan een wissel prima doorzagen, alleen niet overal..   :laugh: Maar bij spoor wat niet haaks op de deling eindigt, zal 1 van de spoorstaven altijd uitsteken; die moet je sowieso inkorten. En je kan ook nog wel iets verder gaan, alleen moet je niet door puntstuk, op of direct achter tongen willen gaan.

Maar als beginner zou ik mij niet wagen aan meer gecompliceerde snede's, maar beetje inkorten zou hier voldoende moeten zijn. 

EDIT: zie hieronder een eenvoudige wisselverbinding. De kant-en-klare wissel (of tussenliggende passtukjes) zal je altijd moeten inkorten, wil je de rail op de deling laten eindigen en/of beginnen. En met een goede rail-knipper is dit een fluitje van ca 20,-  ;D

« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 10:28:12 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #56 Gepost op: 14 February 2022, 14:36:08 »
Ik ken de startset verder niet,dus vandaar dat ik er van uit ging,dat alles bruikbaar was qua rails,maar dat een persoonlijke voorkeur voor andere rails je tegen hield om de rails uit de startset te gebruiken.
Wat dan weer haaks zou staan op de zin ik wil wel proberen zo efficient mogelijk met m'n centen omgaan  ;)

Qua aandrijvingen voor wissels kunnen we kort zijn,gebruik geen zogenaamde originele roco aandrijvingen(zover die nog bestaan net zoals Flm ze ooit had) ,maar gebruik universele aandrijvingen.
Welk merk en welke soort voor jouw het beste is,dat is aan jouw om te besluiten.

Hoe dan ook,dat geld ben je toch wel kwijt,of je nu roco rails of andere neemt,die aandrijvingen zal je toch "moeten" kopen,al is het niet zo dat je ze perse gelijk hoeft te kopen,achteraf stap voor stap inbouwen kan altijd  ;)

Mooi dat je in elk geval wat schuif ruimte hebt zodat je kan zorgen dat je niet in een wissel hoeft te zagen,zoals anderen ook al zeggen,het kan wel,maar als het niet hoeft,zou ik het niet doen.

Qua baanplan tekenen,probeer anders is het programma anyrail,heb dat zelf ook al een tijd en dat is behoorlijk accuraat.
Ander voordeel,je kan de lay out printen met alle benodigde stukken 1:1 en dat uitleggen op je modules,dan zie je gelijk of e.e.a. klopt.
(plak alle stukken(vellen papier) wel even netjes aan elkaar alvorens het uit te leggen,dat scheelt gepuzzel en geschuif met losse vellen papier  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 14 February 2022, 15:01:40 »
@Vincent Bedankt voor de verduidelijking. Leerzaam!

Is een railknipper trouwens heel anders dan een zijkniptang, of is dat er gewoon een  zijkniptang die dun genoeg is om tussen de bielzen te passen?

@Floris Hehe, ja ik ben een weifelaar, maar het is niet persé een kwestie van elk dubbeltje omdraaien hoor. Gewoon een beetje de hele optelsom aan het maken voor mezelf van kosten, kwaliteit, sterke/zwakke punten, juist omdat ik nu nog eigenlijk nergens aan vast zit. :)

Wat betreft wissel-aandrijvingen en elektronica, daar heb ik dus echt totaal geen kaas van gegeten. Ik dacht vooral om het mezelf een beetje makkelijk te maken door een compleet systeem te kiezen. Maar goed dat hoeft niet in een keer allemaal, zolang de wissels met de hand te stellen zijn is er te rijden natuurlijk en dan kan ik me onderdompelen in de wereld van de wisselsturing  ;D

Anyrail ziet er leuk uit, zeker dat printen klinkt echt heel zinvol, alleen ik heb geen Windows-computer thuis.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #58 Gepost op: 14 February 2022, 15:54:13 »
Even snel tussendoor: voor wissels hoef je geen electrisch bedienbaar systeem te hebben. Er zijn ook goedkopere handaangedreven manieren, al is dit wel zelfbouw. En het voordeel is, dat je hiervoor geen electronica expert hoef te zijn.

Zo heeft Gerard wel een zeer low-budget manier gevonden, met een satéprikker. Deze kan ook met een fietsspaak uitgevoerd worden. Zelf ben ik wel weg van deze uitvoering, type Hamsart. En zo zijn er nog meerdere manieren.

Okee, je kunt niet in 1x een hele wisselstraat bedienen. Maar gezien de grootte van je plan is dat ook niet nodig. Het scheelt in de kosten, is er iets stuk dan kan je het zelf repareren en dat wat je hiermee uitspaart kan je weer gebruiken voor wissels, rails, scenery enzo.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 14 February 2022, 15:56:18 door tothebeach »

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 14 February 2022, 16:05:11 »
Bowdenkabeltjes voor de bediening?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0