Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Huisvuil Rome naar Amsterdam door Maarten.T
Vandaag om 09:41:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:37:11
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door hervé
Vandaag om 09:26:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:22:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 09:15:49
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 08:41:50
trein en wissels doen het niet door spoorijzer
Vandaag om 08:22:36
Maasmuiden Haven door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:21:21
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:04:34
Artitec Ford 5000 door C-rails
Vandaag om 05:59:57
Piko NS 2000, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 05:57:41
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 00:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2023, 23:54:01
Daz door Huup
28 maart 2023, 23:50:09
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
28 maart 2023, 23:19:20
Personen rijtuigen door Knootje
28 maart 2023, 23:02:57
Module MOx door basjuh1981
28 maart 2023, 22:37:08
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
28 maart 2023, 22:34:38
Digikeijs? door Martijn193
28 maart 2023, 22:24:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
28 maart 2023, 21:57:13
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
28 maart 2023, 21:41:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
28 maart 2023, 21:29:11
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2023, 21:21:12
Haandrecht zolderdam H0 door orientexpress
28 maart 2023, 21:07:01
Puttense treinkelder door phdirk
28 maart 2023, 21:03:19
Fotoimpressie van mijn HO baan. door HST
28 maart 2023, 20:42:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
28 maart 2023, 20:38:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
28 maart 2023, 20:25:13
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Golfer
28 maart 2023, 20:01:05
Wageningse gasfabriek 1920 door ingenium
28 maart 2023, 19:57:06
  

Auteur Topic: H0 Rangeerbaanplan: Groezel  (gelezen 30873 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Gepost op: 09 februari 2022, 14:38:44 »
In mijn vanaf-niks-beginnerstopic waren al wat aanzetjes gegeven voor een baanplan, maar ik dacht het is wel zo netjes om er een topic voor aan te maken op de plek waar het hoort.

Ik wil graag een rangeerbaan gaan bouwen op basis van twee modules van 120x60 centimeter. Deze is gelegen in het fictieve industriële Nederlandse plaatsje Groezel, het jaar is 1989 en we bevinden ons aan de rand van de stad waar een industriegebied ligt.

Mijn plan is om de delen in een L-vorm op te gaan stellen. Ik vind het vooralsnog een leuk idee als er een bocht in de layout zit, ook al is dat niet direct prototypisch. Ik denk dat een bocht een leuke gelegenheid geeft om het landschap een beetje op te breken. Mijn voornemen is om zoveel mogelijk van de scenery op de baan te gaan scratch builden, dat is ook hoe ik aan de hobby ben begonnen. Wat dat betreft vind ik het leuk als er een beetje verschillende thema's samen komen. Het belangrijkste is vooral om ergens 'naartoe' te bouwen en de mogelijkheid om een beetje met de verschillende soorten wagons te frotten is een leuke bijzaak.

Ik heb het Timesaver-plan als basis genomen, om een beetje houvast te hebben, maar ik maal verder niet zo om de spelregels die erbij horen.
Qua rails denk ik dat het Roco-line gaat worden.

Het laatste idee uit het begin topic (in PECO Code 100)


Het baanplan nu (in Roco-line):


Het idee qua layout:



Het achterste deel ligt hoger dan het voorste deel op een talud/spoordijk. Dat geeft de mogelijkheid om op het lege vlak aan de voorkant bijvoorbeeld nog een kleine stadsscene te plaatsen. Ik wilde aan de linkerkant het laatste deel van een PTT-post perron bouwen, waarvan de suggestie is dat het nog een eindje doorloopt buiten de layout. Aan de rechterkant ligt een loods van een machinefabriek, beetje zoals Wärtsilä in Zwolle, maar ook hier zie je alleen het hoekje. In de toekomst zou er nog een fiddle yard bij kunnen komen aan deze kant.

Bij de vork op de korte zijde van de L, had ik bedacht om het achterste spoor nog een paar centimeter omhoog te laten lopen en het voorste deel juist nog een paar cm omlaag. Op de achterkant leek het me leuk om een VAM-installatie te bouwen. Op de voorzijde ligt in mijn hoofd een loskade voor grind.

Waarschijnlijk is het al te veel op een te klein oppervlak, maar ik hoor graag jullie input :)


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 13890
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2022, 14:55:21 »
Linksboven is je spoor veel te kort.... daar kan nooit een loc + wagon op, daarmee is dat spoor nutteloos geworden ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2022, 15:08:38 »
Hoeft toch ook alleen een lok op..? Maakt de timesaver uitdagender Bij nader inzien; wel een erg uitdagende... Je kan niet omlopen: 42497 is een kruising  ??? Vanaf waar kom je trouwens 'op'..?

En het lijkt een beetje op Bad Wörishofen ;D

« Laatst bewerkt op: 09 februari 2022, 15:33:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2022, 15:50:30 »
Linksboven is je spoor veel te kort.... daar kan nooit een loc + wagon op, daarmee is dat spoor nutteloos geworden ;)

Het is ook onhandig als je je omloopspoor laat lopen via een perron. Terwijl er een leeg spoor gewoon naast ligt. Ik heb even lopen puzzelen, de geometrie van fabrieksrails ligt mij niet zo, ik fröbel alleen met flexrails, maar het is gelukt.
Hetzelfde idee, alleen zijn de wissels voor het omlopen omgekeerd neergelegd:



Het engels wissel is een half engels wissel, vanuit het postperron hoeft er geen wagen naar de machinefabriek, was mijn redenering.

Groet,
michel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11676
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2022, 16:05:49 »
En je kan evt ook nog is bedenken of je de linker 42440+aansluitende 42441 op het onderste spoor wilt vervangen door een 3weg wissel,die dan op de plek van de 42440 komt te liggen.
Oogt enerzijds iets rustiger en je onderste spoor,daarvan kan je de boog nog iets vloeiender/ruimer maken.
Het is zomaar een idee :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2022, 16:09:51 »
Beide bedankt voor de input. Ik dacht slim te zijn door het omloopspoor wat naar links te verschuiven, maar inderdaad als je niet kan omlopen op het eerste deel dan werkt het natuurlijk niet voor wat ik ermee wil.

De kruising moest de dubbele engelse wissel zijn, die heeft overigens dezelfde maat

Het idee op de binnenkomst waren de twee sporen aan de linkerkant, idee afkomstig van deze foto:



Leek me een leuke touch om nog een paar portalen te plaatsen langs het post perron.

Foto: © P. Loman, Stichting Railcolor
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2022, 16:18:15 door Sikko »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2022, 16:14:34 »
@tijgernoot: Tja, dat zou ook kunnen, het geniet niet mijn voorkeur, ik houd niet zo van driewegwissels. Je haalt er wel het spoor iets meer mee naar voren.
Of het rustiger wordt weet ik niet. Je concentreert de spoorwisselingen op 1 plek. Persoonlijk vind ik deze twee wissels in elkaars verlengde rustiger overkomen.

@Sikko: ik ben benieuwd naar een vervolg.

Groet,
michel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2022, 16:28:07 »
Mogelijkheden te over..  ;D


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 13890
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2022, 16:29:36 »
Beide bedankt voor de input.

= Allemaal ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2022, 16:34:54 »
Mogelijkheden te over..  ;D



Je hebt nog wat leeg tafelblad overgelaten  ;)

Groet,
Michel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #10 Gepost op: 09 februari 2022, 16:36:03 »
Je hebt nog wat leeg tafelblad overgelaten  ;)

 :D :D :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2022, 16:39:34 »
= Allemaal ;)

Inderdaad! Heel fijn al die input :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7953
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #12 Gepost op: 09 februari 2022, 17:20:59 »
Overigens kan je op hetzelfde oppervlak ook dit ontwerp kwijt:


Naar een ontwerp van Dirk Becker. Helaas is zijn website even uit de lucht. Maar ik heb met toestemming wel enkele van zijn foto's op mijn website staan.

Groet,
michel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #13 Gepost op: 09 februari 2022, 18:32:49 »
Geinig plan. Wat ik zelf een leuke uitdaging vindt: de boogradius van de bochten gelijk of groter te houden dan die van de wissels.
Noem het realisme.. Ziet er mijns inziens ook niet uit; mooie slanke wissel en vervolgens soort trambocht...
Als je daarmee kan leven; doe je ding!  (y)

Maar je wil een postperron? En ik las portalen; dus bovenleiding..?
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2022, 18:38:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2022, 20:21:35 »
Het lijkt me leuk om het laatste deel van het postperron aan te leggen met de suggestie dat het nog verder zou lopen, vind dat een leuke techniek om de illusie van ruimte te wekken. Perron zou dan alleen lang genoeg moeten zijn om bijvoorbeeld twee PTT Hbbkkss'en neer te zetten, of een motorpost als ik er ooit eentje op de kop kan tikken.

In m'n studententijd ben ik paar jaar postbode geweest, hoorde daar altijd veel verhalen over de goede oude PTT-tijd en heb er een milde fascinatie gehad voor de posttrein aan over gehouden. :)

Wat betreft bovenleiding/portale, voor het beeld zou het in elk geval kloppen om het spoor langs het postperron onder draad te zetten, in elk geval tot aan de engelse wissel. Wellicht in een volgende fase tot aan het stootjuk in het verlengde, dan zou je met een e-lok binnen kunnen trijden en dan met bijvoorbeeld een SIK'je de wagons af en aan kunnen voeren, maar dan moet er nog wel een fiddle-yard bij aan de linkerkant. Eerst maar eens genoeg tractie houden voor deze twee modules bji de wederhelft.  :angel: