Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Mark D.
Vandaag om 15:59:56
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: H0 Rangeerbaanplan: Groezel  (gelezen 38835 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2022, 21:17:25 »
Je kan je timesaver natuurlijk ook vermommen als station... Groezel klinkt trouwens niet echt als een groot PTT distributiecentrum  :D


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2022, 14:09:39 »
Geinig idee, maar misschien wel er veel rails voor wat ik er mee wil.

Maar inderdaad geen groot knooppunt, meer zoiets als dit, het voormalige postperron in Deventer



Bron: http://www.verlatenspoor.nl/reportage_poststations/deventer.htm

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2022, 14:32:21 »
En ook groezelig!
Daar was zeker vroeger een spoor langs het perron?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2022, 15:11:58 »
Je kan je timesaver natuurlijk ook vermommen als station... Groezel klinkt trouwens niet echt als een groot PTT distributiecentrum  :D



Dat kan, maar het haalt voor een deel de charme van de timesaver ook wel weg. Maar dat gebeurt eigenlijk ook al in de eerdere ontwerpen (waaronder ook die van mij). Het mooie en uitdagende van de timesaver is de beperking in de spoorlengte. Daardoor moet je nadenken over je rangeerbewegingen, omdat je aan het eind van het spoor nog ergens een deel van een wagon overhoudt, dat een wissel blokkeert. En zodra je aan de spoorlengtes gaat werken, ontneem je deze charme. Desalniettemin blijft het dan ook nog leuk om te rangeren, maar je hoeft je dan niet aan een timesaver ontwerp te houden.

En dit stationsontwerp is een leuk ontwerp, met grootstedelijk karakter (de foto van Deventer past hier wel bij). Maar voor mij wordt het een beetje krom om er realistisch over te kunnen rangeren. Je mist de ruimte om een (buurt-)goederentrein binnen te laten komen en daar enkele wagons van af te halen voor lokaal gebruik. Want dat verwacht ik eigenlijk wel bij een station als deze. Dat een goederentrein van links naar rechts onder het viaduct rijdt en van daaruit uitgerangeerd wordt.

Maar als je een postperron wilt, ontkom je eigenlijk niet aan een dergelijk ontwerp. Zeker als het Nederland betreft. Dat waren makkelijk bereikbare perronsporen, want de motorpost (met evt wagens) moest er eigenlijk direct langs kunnen komen vanaf het hoofdspoor. Volgens mij hebben alle stations met postperrons dus ook alleen 1 lang recht spoor. Een postspoor in Nederland geeft dus niet direct een aanleiding tot rangeren.

Want dat vind ik juist het grappige aan rangeren op een klein oppervlak. Je komt met een knullig treintje binnen, rangeert deze uiteen om met een nieuw samengesteld treintje te vertrekken. Naast je baan heb je niet meer dan 1 cassette nodig om die trein op te vangen en om een nieuwe weg te zenden.

Wel vond ik in een oude Miba spezial iets over een klein electrolokje dat de postwagons sorteerde. Kennelijk is het in Duitsland anders geregeld en hebben de grotere stations meerdere postsporen. Een direct ontwerp heb ik niet voorhanden, maar het loont misschien de moeite om je daarin te verdiepen voor inspiratie.

Overigens zijn er ook andere railaansluitingen die er groezelig uitzien. Een draadje waarin dat leuk wordt weergegeven is bijvoorbeeld Hatzum van G-J. Hier een link naar één van die voorbeelden. En een plaatje:


En als je eenmaal gaat zoeken naar groezelige voorbeelden en de modeluitwerkingen daarvan, dan kom je voorlopig niet meer toe aanbouwen :) Maar ik zou eigenlijk weer gaan kijken naar de timesaver, wat je daar aantrekkelijk aan vind en dat uitwerken in een plan. Maar goed dat zijn maar mijn ideeën :)

Groet,
michel


Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2022, 15:56:09 »
@NS1220, ja daar lag een spoor langs. Meeste is vrij snel na het verdwijnen van de posttrein allemaal weggehaald.

@Michel, bedankt (wederom) voor de input!

Wat betreft de plaatsing van het post perron en hoe het in een groter sporenplan past, ik was een beetje uitgegaan van de situatie in Groningen. Daar is het ook geen doorlopende lijn.



Bron: http://www.sporenplan.nl/

Daar is het rangeerterrein weliswaar gescheiden van het postspoor, maar goed een beetje artistieke vrijheid kan wel natuurlijk

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2022, 16:02:01 »
Volgens mij hebben alle stations met postperrons dus ook alleen 1 lang recht spoor.

Je vergeet Rottuhdam! Dubbel kopspoor. Maar ik ben het met je eens: het beschikbare oppervlak is te klein om ook nog een stukje Deventer overtuigend mee te modeleren. Een sfeervol industriegebiedje met niet al te veel rails is mijns inziens ook leuker.. Gaaf voorbeeld, dat Hatzum! Overigens zou je wel met Hbbkkss's kunnen spelen; misschien dat de PTT ergens een loods heeft gehuurd voor een tijdelijk distributiecentrum. Maar dan verwacht ik ze achter een 2400. Een motorpost en de daarvoor benodigde bovenleiding kom je niet zo snel tegen bij dergelijke aansluitingen.

Suggestie:



EDIT: 'machinefabriek' is koelcel geworden, dan kan je ook nog Interfrigo koelwagens inzetten. Linkereind losstraat is loskade.
'Containeroverslag' is klein; gewoon stukje losweg met een reachstacker. Als je het hele plan nog iets naar rechts schuift, kan je op 'doorgaande' spoor links net een 2400 en twee 2-assers kwijt.

EDIT: zojuist aangepast..

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2022, 22:17:54 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2022, 17:54:34 »
Overigens zou je wel met Hbbkkss's kunnen spelen; misschien dat de PTT ergens een loods heeft gehuurd voor een tijdelijk distributiecentrum. Maar dan verwacht ik ze achter een 2400. Een motorpost en de daarvoor benodigde bovenleiding kom je niet zo snel tegen bij dergelijke aansluitingen.

Dat is natuurlijk wel mogelijk. En die motorpost zou zelfs ook nog kunnen komen, gesleept achter die 2400.

Geinig idee, maar misschien wel er veel rails voor wat ik er mee wil.
Deze quote was op je vorige plan, en ook je huidige plan vind ik wat vol, maar de timesaver zit er wel herkenbaar in. Om de aansluitingen wat overtuigender te kunnen bouwen zou ik de loods (centraal onder) en de grindoverslag niet neerzetten. Daarmee geef je landschappelijk de ruimte voor de containeroverslag en voor de machinefabriek.
Die fictieve kruising daarentegen is weer geniaal gevonden (y)

Je vergeet Rottuhdam! Dubbel kopspoor. Maar ik ben het met je eens: het beschikbare oppervlak is te klein om ook nog een stukje Deventer overtuigend mee te modeleren. Een sfeervol industriegebiedje met niet al te veel rails is mijns inziens ook leuker.. Gaaf voorbeeld, dat Hatzum!
Rotterdam ken ik alleen vanuit de trein, bij SSN. En zo goed let ik daar niet op als ik daar langs kom.
En Hatzum is erg leuk, ook een leuk en prettig draadje om te lezen, net als andere draadjes van G-J.

Groet,
Michel

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2022, 18:39:09 »
Ja, het zal een kwestie worden van kill your darlings vrees ik.  ;)
De grind overslag is inderdaad te veel. De bootjes zullen nog even geduld moeten hebben. De loods naar beneden is wel een solide idee en dan daar goed de ruimte nemen daar voor scenery.

Dan nog even bomen of er nog een plekje voor de VAM is.
Het antwoord is waarschijnlijk nee, maar vind die groene wagons alleen zo leuk  :angel:

Van het weekend maar weer even naar de tekentafel.
Ondertussen al wel aan de bakken begonnen.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2022, 21:15:23 »
Of, toch de bocht er maar uit...  ???



Wat een gedoe, het spoor bijster haha.


jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2022, 21:52:21 »
Hallo,

Je hoeft voor de VAM wagens ook geen overslagstation te bouwen.
Je kunt heel goed imiteren dat de overslag op een raccordement staat dat buiten de modules ligt.
Dat maakt het wel verantwoord dat er Vam wagens op je modules staan.
Dit geldt natuurlijk ook voor andere motieven zoals een oliedepot, koelhuis en verzin maar iets.
Succes en een interessant motief met veel mogelijkheden

jandcargo

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2022, 22:19:51 »
Vinden jullie het zo druk..? Valt wel mee toch..  :angel: Net nog wat wagonnetjes in getekend; zie boven.
Je kan er overal wel 1 of 2 kwijt, en het blijft luchtig en veel rangeermogelijkhedenuitdagingen. Maar: jouw baan  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2022, 22:22:38 »
Ergens een oude losweg, met overgroeide bestrating is ook goed te gebruiken voor algemeen gebruik...
Dan kan ieder soort wagen daar zo nu en dan wel op bezoek komen.. :)

Persoonlijk vind ik het ontwerp met een boog erin wel wat fraaier, een meer vloeiend spoorverloop.

Vriendelijke groet, Tis
********

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2022, 22:24:10 »
Of, toch de bocht er maar uit...  ???



Wat een gedoe, het spoor bijster haha.

 :D

Maar dat kan natuurlijk ook. Wel even op letten dat een wissel in zijn geheel op 1 module ligt. Je wil namelijk niet in een wissel zagen dat geeft meer ellende dan dat het voordeel oplevert.
Dus een klein tikje naar rechts is voldoende.
En dan heb je een leuk plannetje, waarin omrijden wel kan, maar ook een dingetje is. Want dat zal per wagen moeten gebeuren. Niet realistisch*, denk ik, maar wel uitdagend.

Het grote voordeel van jouw huidige baanplan is, dat het vrij snel in elkaar te zetten is. Je hebt maar een paar gebouwen, een beetje rails en vrij veel landschap. Als je je een beetje kwaad maakt, kan je met een aantal weken een rijdend geheel hebben. Die paar gebouwen zorgen ook voor een aantal leuke, maar geen eindeloze bouwuren, dus het geheel kan er in een vrij korte tijd heel leuk uitzien. En als het dan ook nog leuk is om mee te rijden is dat plezier al binnen.  (y)

Groet,
michel

*) Iets soortgelijks heb ik ook in mijn baanplan

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2022, 22:39:28 »
Vinden jullie het zo druk..? Valt wel mee toch..  :angel: Net nog wat wagonnetjes in getekend; zie boven.
Je kan er overal wel 1 of 2 kwijt, en het blijft luchtig en veel rangeermogelijkhedenuitdagingen. Maar: jouw baan  (y)
Je ontwerpen zijn echt goed en creatief. Er zitten leuke geintjes in, zoals dat spoor naar fictief en het samenkomen van de sporen naast de koelcel. Geometrisch heb je echt een goed inzicht en kan je prachtige ontwerpen maken. Ook in andere draadjes heb ik je voorstellen langs zien komen.

Ik kan dat niet. Daarnaast heb ik ook nog een hekel aan rails leggen, wisselaandrijvingen monteren, stroomdraden aansluiten enzovoorts. Maar ja, het is wel nodig voor de hobby  :-\. Daarom hebben mijn ontwerpen minder wissels en probeer ik zo gemakkelijk mogelijk te ontwerpen. En eigenlijk (zo denk ik) heb je voor een goed rangeerontwerp maar een paar wissels nodig. De rest komt allemaal uit de lengte van de sporen (of het ontbreken daaraan) en de soort en hoeveelheid wagons die bij een laad- of losplaats moeten komen.
Mijn huidige ontwerp is ook eigenlijk te ingewikkeld, maar ik ga niet nog een keer om de tekentafel zitten. Dan komt ie nooit af :)

Groet,
Michel

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: H0 Rangeerbaanplan: Groezel
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2022, 22:48:37 »
Net nog wat wagonnetjes in getekend; zie boven.
Je kan er overal wel 1 of 2 kwijt, en het blijft luchtig en veel rangeermogelijkhedenuitdagingen. Maar: jouw baan  (y)

Ja, ook weer echt een mooi ontwerp, en lekker veel te bouwen. Maar misschien net iets te ambitieus voor mij als nieuwkomer met alle alle complexiteit...

Maar dat kan natuurlijk ook. Wel even op letten dat een wissel in zijn geheel op 1 module ligt. Je wil namelijk niet in een wissel zagen dat geeft meer ellende dan dat het voordeel oplevert.
Dus een klein tikje naar rechts is voldoende.

Kijk, hele waardevolle tip!
Voor het omlopen kan er eventueel een recht deel in de omloop, en dan het uithaalspoor wellicht met een halve lengte inkorten.

Moet ook weer niet te snel klaar zijn, anders moet ik weer gaan onderhandelen thuis  :angel:

Je hoeft voor de VAM wagens ook geen overslagstation te bouwen.
Je kunt heel goed imiteren dat de overslag op een raccordement staat dat buiten de modules ligt.

Hmm, dat is inderdaad ook wel een optie. Dan krijg je meer zoiets denk ik.

Bron



Alleen om te bouwen leek het me dan wel weer erg leuk om een VAM-overslag om te scratchbuilden.
Wellicht alleen de gevel onder een hoek zetten en max een halve wagon diep.



Bron

Sowieso leuk om een beetje te schaven en tof dat iedereen zo een beetje mee zit te frotten  :)