Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door eitreb
Vandaag om 22:50:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:48:33
Piko blauwe 1000 door Jan-Peter
Vandaag om 22:45:32
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
Vandaag om 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
Vandaag om 22:28:45
Stub switches door bask185
Vandaag om 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:58:44
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door EN446
Vandaag om 21:54:58
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 21:37:28
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:59:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
Vandaag om 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0) door Frank 123
Vandaag om 20:37:25
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 20:36:22
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 357360 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3881
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2115 Gepost op: 24 November 2025, 23:14:54 »
Overweldigende details. Er zitten nog net geen ouwe kranten in de prullenbakken  van het minutieus weergegeven interieur ;D maar het oogt meer dan perfect. Dit is/was ICR zoals het was!  (y)

N.B. In de BKD ruik je welhaast de koffie. zou er nog een Artitec of Spoor Objecten met een H0-koffietrolley en Wagons-Lits kelner uit gaan komen?
« Laatst bewerkt op: 24 November 2025, 23:16:49 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3676
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2116 Gepost op: 25 November 2025, 07:42:51 »
En (helaas) ook de sigarettenlucht  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3676
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2117 Gepost op: 25 November 2025, 07:50:48 »
Oja, die kabel..... we hebben ons indertijd nog verwonderd over dit fenomeen. Ook in OdR, als mijn herinnering juist is. Waarom niet uniform, passend, hoe kan dat?

Leuk die aanvullende info, Sicco, wederom bedankt!

Het Belgische trekduwsysteem is gebaseerd op de MU-kabel (dikke 12-aderige kabel als ik het goed heb). Dat was geen vreemde keuze, aangezien dat betekende dat aan locomotieven niets hoefde te gebeuren om met aangepaste rijtuigen in trekduw te rijden, dus de enorme vloot aan locs die de NMBS had was meteen geschikt. In praktijk lag het niet helemaal zo simpel overigens, maar dat is ene ander verhaal.

De 11.8 is dus ook gewoon geleverd als alle andere locs en de Beneluxrijtuigen zijn voorzien van de 12-aderige dikke kabel. De 11.8 kon dus in België ook in trekduwformatie rijden met b.v. M4 en M5, net als de andere typen. Maar de 1600 en later de 1700 in Nederland kon dus niet trekduw rijden met de Beneluxstammen. Toen NS van het rangeren af wilde en ICRm van trekduwkabels voorzag werd dat de hier normale stuurstroomkabel zoals ook bij DDM in gebruik. Om een kleine groep nog niet gemoderniseerde rijtuigen in die stammen te kunnen inzetten werden deze extra aangepast. Het verhaal ligt nog iets gecompliceerder, maar ergens treedt verzadiging op denk ik.

Het leuke is dus wel dat hiermee een 'vergeten feitje' boven water is gekomen dat ooit een voetnoot leek, maar wel degelijk nu voor de modelspoorders erg interessant is. Zeker omdat ik in de nieuwsbrief van PB Models toevallig gisteravond zag dat zij ICR-A 633 uitbrengen: precies één van de nummers die later met ICRm trekduw kon rijden....

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2118 Gepost op: 25 November 2025, 08:12:57 »
Ik heb even gekeken bij PB Models maar zij leveren ee ICR-2 A. 10-77 633. Deze kan ingezet worden met ICRm.
Link
« Laatst bewerkt op: 25 November 2025, 08:14:54 door Daan! »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2119 Gepost op: 25 November 2025, 08:40:26 »
Voor wie er wat aan heeft, een plaatje van een trek-duw met 2x1700 op de Ijssellijn met een AB en een nog niet gemoderniseerde ICR in de stam:
https://flic.kr/p/7V64B1
Verderop in de fotoreeks staat een leuke: https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/4535949506/in/album-72157623891100810
1700 - DDM1 - ICR B - A - B - B - BKD - 1700 met de locs in dubbeltractie.

Citaat
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg][img width=800 height=600]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg[/url]
Datum opname 21-05-2005.
Fraai  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5660
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2120 Gepost op: 25 November 2025, 09:26:15 »
Dat eerste fotobijschrift klopt alleen niet: de trein verlaat Arnhem en is op weg van Zwolle naar Roosendaal, niet omgekeerd dus.
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2121 Gepost op: 25 November 2025, 14:57:47 »
Omdat ik bij het reizen nog wel eens alle rijtuignummers van de hele trein noteerde heb ik mijn notities rond 2004 nog eens nagelopen:

28-02-2004 trein 3651 van Zwolle naar Roosendaal
1746
50 84 30-70 062-7 BNL AB
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 20-70 232-8 ICRm B
50 84 20-70 238-5 ICRm B
50 84 20-70 258-3 ICRm B
50 84 82-77 005-6 ICRm BDs

23-03-2004 trein 3662 van Roosendaal naar Zwolle
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 30-70 072-6 BNL AB
50 84 20-70 255-9 ICRm B
50 84 20-70 254-2 ICRm B
50 84 82-70 439-4 ICRm BD Foutief nummer 50 84 82-70 439-5 (foutief nummer binnen op het balkon geplakt, geen idee of het buiten ook fout was)
50 84 20-70 245-0 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
1767

25-04-2004 trein 3650 van Roosendaal naar Zwolle
50 84 82-77 009-8 ICRm BDs
50 84 20-70 248-4 ICRm B
50 84 30-70 062-7 BNL AB
50 84 20-70 241-9 ICRm B
50 84 20-70 257-5 ICRm B
50 84 10-77 634-0 ICR A
50 84 30-70 065-0 BNL AB
1769

05-05-2004 trein 3639 van Olst naar Roosendaal (werkzaamheden of anderszins stremming)
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 30-70 063-5 BNL AB
50 84 10-77 635-7 ICR A
50 84 20-70 246-8 ICRm B
50 84 20-70 229-4 ICRm B
50 84 20-70 239-3 ICRm B
1765

05-05-2004 trein 3669 van Olst naar Roosendaal (werkzaamheden of anderszins stremming)
1777
50 84 82-70 439-4 ICRm BD Foutief nummer 50 84 82-70 439-5 (foutief nummer binnen op het balkon geplakt, geen idee of het buiten ook fout was)
50 84 20-70 234-4 ICRm B
50 84 20-70 260-9 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 20-70 233-6 ICRm B
50 84 20-70 256-7 ICRm B
50 84 82-77 005-6 ICRm BDs

02-07-2004 trein 3654 van Roosendaal naar Zwolle
1764
50 84 82-77 013-0 ICRm BDs (blijkbaar stuk, want loc voor stuurstand)
50 84 30-70 071-8 BNL AB
50 84 20-70 253-4 ICRm B
50 84 20-70 229-4 ICRm B
50 84 10-77 628-2 ICR A
50 84 20-70 233-6 ICRm B
50 84 20-70 245-0 ICRm B

15-07-2004 trein 3637 van Zwolle naar Tilburg (stremming Breda)
1737
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 20-70 251-8 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 30-70 072-6 BNL AB
50 84 30-70 067-6 BNL AB
50 84 20-70 249-2 ICRm B
50 84 82-77 012-2 ICRm BDs

15-07-2004 trein 3662 van Roosendaal naar Zwolle (stremming voorbij)
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 20-70 243-5 ICRm B
50 84 20-70 232-8 ICRm B
50 84 30-70 068-4 BNL AB
50 84 10-77 627-4 ICR A
50 84 20-70 235-1 ICRm B
1772

27-08-2004 trein 3637 van Zwolle naar Roosendaal
1770
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 20-70 255-9 ICRm B
50 84 10-77 632-4 ICR A
50 84 30-70 064-3 BNL AB
50 84 20-70 252-6 ICRm B
50 84 20-70 251-8 ICRm B
50 84 82-77 010-6 ICRM BDs
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9060
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2122 Gepost op: 25 November 2025, 15:05:15 »
Mooie lijst! Moet er dus iig noeg een Benelux bij hebben.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2123 Gepost op: 25 November 2025, 15:09:58 »
Knap dat je dat bij hebt gehouden. En, als ik even kijk, je bent regelmatig dezelfde BDs tegen gekomen, maar telkens met andere rijtuigen en andere locs. Ook de volgorde van de trein is elke keer weer anders (plaats BNL AB etc). Ik snap het invoeren van de ICR(m?h?) stammen dan wel beter..... Dat was daarna toch?

Groeten,
Rogier

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3676
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2124 Gepost op: 25 November 2025, 15:21:02 »
Handig Niels, en ik zag ertussen de 10-77 635 staan die niet op mijn lijst stond. En inderdaad, een nieuwe duik in de documenten leerde me dat in het voorjaar van 2004 een 9e A is voorzien van de stuurstroomkabels, de 10-77 635
« Laatst bewerkt op: 25 November 2025, 15:23:29 door Sicco Dierdorp »

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • *
    • Flickr
Knap dat je dat bij hebt gehouden. En, als ik even kijk, je bent regelmatig dezelfde BDs tegen gekomen, maar telkens met andere rijtuigen en andere locs. Ook de volgorde van de trein is elke keer weer anders (plaats BNL AB etc). Ik snap het invoeren van de ICR(m?h?) stammen dan wel beter..... Dat was daarna toch?

Groeten,
Rogier
Het stammenbedrijf met de rijtuigen ICRm werd vanaf september 2005 ingevoerd.
Spoorgroet, Martin

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5660
Om het dan weer ingewikkeld te maken: in maart 2005 raakten de 627-4, 628-2, 631-6 en 632-4 die (provisorische) stuurstroomkabels kwijt toen ze in revisie gingen. Die kabels gingen toen naar vier andere rijtuigen (671-9, 672-7, 673-5 en 682-6). Dat soort zaken maakt het voor fabrikanten soms wel lastig precies het 'juiste' nummer uit te brengen.
Die rijtuigen van PB zijn trouwens wel heel fraai, jammer dat ICR niet in mijn tijdperk past (1971-1979).
Groet, Frank

EN446

  • Online Online
  • Berichten: 205
Op de foto's van de PBM IC+-modellen zie je een supermooie weergave van de kleurstelling, de glimmend blauwe IC+-kleur lijkt op de foto's heel goed tot zijn recht te komen. Raar is wel dat in de 2e klasse-rijtuigen alleen de 82-70 001 correct losse stoelen in het interieur heeft, terwijl in de andere artikelen de banken van het ongemoderniseerde ICR zijn geplaatst, zij het met een groene hoofdsteun. Desalniettemin een schitterende verschijning in dit design, wie had 25 jaar later gedacht dat er nog een passende IC+ zou komen. Goede actie van PBM.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:21:50 door EN446 »