Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door spoorijzer
Vandaag om 14:18:09
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Karben
Vandaag om 14:13:06
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 14:12:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door dh3201
Vandaag om 14:08:15
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:04:00
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 356845 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3881
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2115 Gepost op: 24 November 2025, 23:14:54 »
Overweldigende details. Er zitten nog net geen ouwe kranten in de prullenbakken  van het minutieus weergegeven interieur ;D maar het oogt meer dan perfect. Dit is/was ICR zoals het was!  (y)

N.B. In de BKD ruik je welhaast de koffie. zou er nog een Artitec of Spoor Objecten met een H0-koffietrolley en Wagons-Lits kelner uit gaan komen?
« Laatst bewerkt op: 24 November 2025, 23:16:49 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3675
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2116 Gepost op: 25 November 2025, 07:42:51 »
En (helaas) ook de sigarettenlucht  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3675
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2117 Gepost op: 25 November 2025, 07:50:48 »
Oja, die kabel..... we hebben ons indertijd nog verwonderd over dit fenomeen. Ook in OdR, als mijn herinnering juist is. Waarom niet uniform, passend, hoe kan dat?

Leuk die aanvullende info, Sicco, wederom bedankt!

Het Belgische trekduwsysteem is gebaseerd op de MU-kabel (dikke 12-aderige kabel als ik het goed heb). Dat was geen vreemde keuze, aangezien dat betekende dat aan locomotieven niets hoefde te gebeuren om met aangepaste rijtuigen in trekduw te rijden, dus de enorme vloot aan locs die de NMBS had was meteen geschikt. In praktijk lag het niet helemaal zo simpel overigens, maar dat is ene ander verhaal.

De 11.8 is dus ook gewoon geleverd als alle andere locs en de Beneluxrijtuigen zijn voorzien van de 12-aderige dikke kabel. De 11.8 kon dus in België ook in trekduwformatie rijden met b.v. M4 en M5, net als de andere typen. Maar de 1600 en later de 1700 in Nederland kon dus niet trekduw rijden met de Beneluxstammen. Toen NS van het rangeren af wilde en ICRm van trekduwkabels voorzag werd dat de hier normale stuurstroomkabel zoals ook bij DDM in gebruik. Om een kleine groep nog niet gemoderniseerde rijtuigen in die stammen te kunnen inzetten werden deze extra aangepast. Het verhaal ligt nog iets gecompliceerder, maar ergens treedt verzadiging op denk ik.

Het leuke is dus wel dat hiermee een 'vergeten feitje' boven water is gekomen dat ooit een voetnoot leek, maar wel degelijk nu voor de modelspoorders erg interessant is. Zeker omdat ik in de nieuwsbrief van PB Models toevallig gisteravond zag dat zij ICR-A 633 uitbrengen: precies één van de nummers die later met ICRm trekduw kon rijden....

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4598
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2118 Gepost op: 25 November 2025, 08:12:57 »
Ik heb even gekeken bij PB Models maar zij leveren ee ICR-2 A. 10-77 633. Deze kan ingezet worden met ICRm.
Link
« Laatst bewerkt op: 25 November 2025, 08:14:54 door Daan! »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2119 Gepost op: 25 November 2025, 08:40:26 »
Voor wie er wat aan heeft, een plaatje van een trek-duw met 2x1700 op de Ijssellijn met een AB en een nog niet gemoderniseerde ICR in de stam:
https://flic.kr/p/7V64B1
Verderop in de fotoreeks staat een leuke: https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/4535949506/in/album-72157623891100810
1700 - DDM1 - ICR B - A - B - B - BKD - 1700 met de locs in dubbeltractie.

Citaat
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg][img width=800 height=600]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg[/url]
Datum opname 21-05-2005.
Fraai  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5659
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2120 Gepost op: 25 November 2025, 09:26:15 »
Dat eerste fotobijschrift klopt alleen niet: de trein verlaat Arnhem en is op weg van Zwolle naar Roosendaal, niet omgekeerd dus.
Groet, Frank

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2519
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2121 Gepost op: 25 November 2025, 14:57:47 »
Omdat ik bij het reizen nog wel eens alle rijtuignummers van de hele trein noteerde heb ik mijn notities rond 2004 nog eens nagelopen:

28-02-2004 trein 3651 van Zwolle naar Roosendaal
1746
50 84 30-70 062-7 BNL AB
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 20-70 232-8 ICRm B
50 84 20-70 238-5 ICRm B
50 84 20-70 258-3 ICRm B
50 84 82-77 005-6 ICRm BDs

23-03-2004 trein 3662 van Roosendaal naar Zwolle
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 30-70 072-6 BNL AB
50 84 20-70 255-9 ICRm B
50 84 20-70 254-2 ICRm B
50 84 82-70 439-4 ICRm BD Foutief nummer 50 84 82-70 439-5 (foutief nummer binnen op het balkon geplakt, geen idee of het buiten ook fout was)
50 84 20-70 245-0 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
1767

25-04-2004 trein 3650 van Roosendaal naar Zwolle
50 84 82-77 009-8 ICRm BDs
50 84 20-70 248-4 ICRm B
50 84 30-70 062-7 BNL AB
50 84 20-70 241-9 ICRm B
50 84 20-70 257-5 ICRm B
50 84 10-77 634-0 ICR A
50 84 30-70 065-0 BNL AB
1769

05-05-2004 trein 3639 van Olst naar Roosendaal (werkzaamheden of anderszins stremming)
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 30-70 063-5 BNL AB
50 84 10-77 635-7 ICR A
50 84 20-70 246-8 ICRm B
50 84 20-70 229-4 ICRm B
50 84 20-70 239-3 ICRm B
1765

05-05-2004 trein 3669 van Olst naar Roosendaal (werkzaamheden of anderszins stremming)
1777
50 84 82-70 439-4 ICRm BD Foutief nummer 50 84 82-70 439-5 (foutief nummer binnen op het balkon geplakt, geen idee of het buiten ook fout was)
50 84 20-70 234-4 ICRm B
50 84 20-70 260-9 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 20-70 233-6 ICRm B
50 84 20-70 256-7 ICRm B
50 84 82-77 005-6 ICRm BDs

02-07-2004 trein 3654 van Roosendaal naar Zwolle
1764
50 84 82-77 013-0 ICRm BDs (blijkbaar stuk, want loc voor stuurstand)
50 84 30-70 071-8 BNL AB
50 84 20-70 253-4 ICRm B
50 84 20-70 229-4 ICRm B
50 84 10-77 628-2 ICR A
50 84 20-70 233-6 ICRm B
50 84 20-70 245-0 ICRm B

15-07-2004 trein 3637 van Zwolle naar Tilburg (stremming Breda)
1737
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 20-70 251-8 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 30-70 072-6 BNL AB
50 84 30-70 067-6 BNL AB
50 84 20-70 249-2 ICRm B
50 84 82-77 012-2 ICRm BDs

15-07-2004 trein 3662 van Roosendaal naar Zwolle (stremming voorbij)
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 20-70 243-5 ICRm B
50 84 20-70 232-8 ICRm B
50 84 30-70 068-4 BNL AB
50 84 10-77 627-4 ICR A
50 84 20-70 235-1 ICRm B
1772

27-08-2004 trein 3637 van Zwolle naar Roosendaal
1770
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 20-70 255-9 ICRm B
50 84 10-77 632-4 ICR A
50 84 30-70 064-3 BNL AB
50 84 20-70 252-6 ICRm B
50 84 20-70 251-8 ICRm B
50 84 82-77 010-6 ICRM BDs
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9059
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2122 Gepost op: 25 November 2025, 15:05:15 »
Mooie lijst! Moet er dus iig noeg een Benelux bij hebben.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3176
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2123 Gepost op: 25 November 2025, 15:09:58 »
Knap dat je dat bij hebt gehouden. En, als ik even kijk, je bent regelmatig dezelfde BDs tegen gekomen, maar telkens met andere rijtuigen en andere locs. Ook de volgorde van de trein is elke keer weer anders (plaats BNL AB etc). Ik snap het invoeren van de ICR(m?h?) stammen dan wel beter..... Dat was daarna toch?

Groeten,
Rogier

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3675
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2124 Gepost op: 25 November 2025, 15:21:02 »
Handig Niels, en ik zag ertussen de 10-77 635 staan die niet op mijn lijst stond. En inderdaad, een nieuwe duik in de documenten leerde me dat in het voorjaar van 2004 een 9e A is voorzien van de stuurstroomkabels, de 10-77 635
« Laatst bewerkt op: 25 November 2025, 15:23:29 door Sicco Dierdorp »

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • *
    • Flickr
Knap dat je dat bij hebt gehouden. En, als ik even kijk, je bent regelmatig dezelfde BDs tegen gekomen, maar telkens met andere rijtuigen en andere locs. Ook de volgorde van de trein is elke keer weer anders (plaats BNL AB etc). Ik snap het invoeren van de ICR(m?h?) stammen dan wel beter..... Dat was daarna toch?

Groeten,
Rogier
Het stammenbedrijf met de rijtuigen ICRm werd vanaf september 2005 ingevoerd.
Spoorgroet, Martin

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5659
Om het dan weer ingewikkeld te maken: in maart 2005 raakten de 627-4, 628-2, 631-6 en 632-4 die (provisorische) stuurstroomkabels kwijt toen ze in revisie gingen. Die kabels gingen toen naar vier andere rijtuigen (671-9, 672-7, 673-5 en 682-6). Dat soort zaken maakt het voor fabrikanten soms wel lastig precies het 'juiste' nummer uit te brengen.
Die rijtuigen van PB zijn trouwens wel heel fraai, jammer dat ICR niet in mijn tijdperk past (1971-1979).
Groet, Frank