Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 10:44:05
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:38:44
HO Faller LKW Scania zeecontainer MAERSK door knar46
Vandaag om 10:35:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:02:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 09:59:01
fotowedstrijd 2025 door R1954
Vandaag om 09:54:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo ( DinoSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:21:52
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
Vandaag om 09:07:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:26:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 08:23:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:54:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 355631 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3881
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2115 Gepost op: 24 November 2025, 23:14:54 »
Overweldigende details. Er zitten nog net geen ouwe kranten in de prullenbakken  van het minutieus weergegeven interieur ;D maar het oogt meer dan perfect. Dit is/was ICR zoals het was!  (y)

N.B. In de BKD ruik je welhaast de koffie. zou er nog een Artitec of Spoor Objecten met een H0-koffietrolley en Wagons-Lits kelner uit gaan komen?
« Laatst bewerkt op: 24 November 2025, 23:16:49 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3672
    • Flickr
En (helaas) ook de sigarettenlucht  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3672
    • Flickr
Oja, die kabel..... we hebben ons indertijd nog verwonderd over dit fenomeen. Ook in OdR, als mijn herinnering juist is. Waarom niet uniform, passend, hoe kan dat?

Leuk die aanvullende info, Sicco, wederom bedankt!

Het Belgische trekduwsysteem is gebaseerd op de MU-kabel (dikke 12-aderige kabel als ik het goed heb). Dat was geen vreemde keuze, aangezien dat betekende dat aan locomotieven niets hoefde te gebeuren om met aangepaste rijtuigen in trekduw te rijden, dus de enorme vloot aan locs die de NMBS had was meteen geschikt. In praktijk lag het niet helemaal zo simpel overigens, maar dat is ene ander verhaal.

De 11.8 is dus ook gewoon geleverd als alle andere locs en de Beneluxrijtuigen zijn voorzien van de 12-aderige dikke kabel. De 11.8 kon dus in België ook in trekduwformatie rijden met b.v. M4 en M5, net als de andere typen. Maar de 1600 en later de 1700 in Nederland kon dus niet trekduw rijden met de Beneluxstammen. Toen NS van het rangeren af wilde en ICRm van trekduwkabels voorzag werd dat de hier normale stuurstroomkabel zoals ook bij DDM in gebruik. Om een kleine groep nog niet gemoderniseerde rijtuigen in die stammen te kunnen inzetten werden deze extra aangepast. Het verhaal ligt nog iets gecompliceerder, maar ergens treedt verzadiging op denk ik.

Het leuke is dus wel dat hiermee een 'vergeten feitje' boven water is gekomen dat ooit een voetnoot leek, maar wel degelijk nu voor de modelspoorders erg interessant is. Zeker omdat ik in de nieuwsbrief van PB Models toevallig gisteravond zag dat zij ICR-A 633 uitbrengen: precies één van de nummers die later met ICRm trekduw kon rijden....

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4588
Ik heb even gekeken bij PB Models maar zij leveren ee ICR-2 A. 10-77 633. Deze kan ingezet worden met ICRm.
Link
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:14:54 door Daan! »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Spoor N
Voor wie er wat aan heeft, een plaatje van een trek-duw met 2x1700 op de Ijssellijn met een AB en een nog niet gemoderniseerde ICR in de stam:
https://flic.kr/p/7V64B1
Verderop in de fotoreeks staat een leuke: https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/4535949506/in/album-72157623891100810
1700 - DDM1 - ICR B - A - B - B - BKD - 1700 met de locs in dubbeltractie.

Citaat
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg][img width=800 height=600]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg[/url]
Datum opname 21-05-2005.
Fraai  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5654
Dat eerste fotobijschrift klopt alleen niet: de trein verlaat Arnhem en is op weg van Zwolle naar Roosendaal, niet omgekeerd dus.
Groet, Frank