Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 16:08:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 355947 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3881
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #2115 Gepost op: 24 November 2025, 23:14:54 »
Overweldigende details. Er zitten nog net geen ouwe kranten in de prullenbakken  van het minutieus weergegeven interieur ;D maar het oogt meer dan perfect. Dit is/was ICR zoals het was!  (y)

N.B. In de BKD ruik je welhaast de koffie. zou er nog een Artitec of Spoor Objecten met een H0-koffietrolley en Wagons-Lits kelner uit gaan komen?
« Laatst bewerkt op: 24 November 2025, 23:16:49 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3673
    • Flickr
En (helaas) ook de sigarettenlucht  ;D

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3673
    • Flickr
Oja, die kabel..... we hebben ons indertijd nog verwonderd over dit fenomeen. Ook in OdR, als mijn herinnering juist is. Waarom niet uniform, passend, hoe kan dat?

Leuk die aanvullende info, Sicco, wederom bedankt!

Het Belgische trekduwsysteem is gebaseerd op de MU-kabel (dikke 12-aderige kabel als ik het goed heb). Dat was geen vreemde keuze, aangezien dat betekende dat aan locomotieven niets hoefde te gebeuren om met aangepaste rijtuigen in trekduw te rijden, dus de enorme vloot aan locs die de NMBS had was meteen geschikt. In praktijk lag het niet helemaal zo simpel overigens, maar dat is ene ander verhaal.

De 11.8 is dus ook gewoon geleverd als alle andere locs en de Beneluxrijtuigen zijn voorzien van de 12-aderige dikke kabel. De 11.8 kon dus in België ook in trekduwformatie rijden met b.v. M4 en M5, net als de andere typen. Maar de 1600 en later de 1700 in Nederland kon dus niet trekduw rijden met de Beneluxstammen. Toen NS van het rangeren af wilde en ICRm van trekduwkabels voorzag werd dat de hier normale stuurstroomkabel zoals ook bij DDM in gebruik. Om een kleine groep nog niet gemoderniseerde rijtuigen in die stammen te kunnen inzetten werden deze extra aangepast. Het verhaal ligt nog iets gecompliceerder, maar ergens treedt verzadiging op denk ik.

Het leuke is dus wel dat hiermee een 'vergeten feitje' boven water is gekomen dat ooit een voetnoot leek, maar wel degelijk nu voor de modelspoorders erg interessant is. Zeker omdat ik in de nieuwsbrief van PB Models toevallig gisteravond zag dat zij ICR-A 633 uitbrengen: precies één van de nummers die later met ICRm trekduw kon rijden....

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4589
Ik heb even gekeken bij PB Models maar zij leveren ee ICR-2 A. 10-77 633. Deze kan ingezet worden met ICRm.
Link
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:14:54 door Daan! »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Spoor N
Voor wie er wat aan heeft, een plaatje van een trek-duw met 2x1700 op de Ijssellijn met een AB en een nog niet gemoderniseerde ICR in de stam:
https://flic.kr/p/7V64B1
Verderop in de fotoreeks staat een leuke: https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/4535949506/in/album-72157623891100810
1700 - DDM1 - ICR B - A - B - B - BKD - 1700 met de locs in dubbeltractie.

Citaat
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg][img width=800 height=600]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/BDs-AB-21-5-05-6924c23d6e1fe.jpg[/url]
Datum opname 21-05-2005.
Fraai  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5654
Dat eerste fotobijschrift klopt alleen niet: de trein verlaat Arnhem en is op weg van Zwolle naar Roosendaal, niet omgekeerd dus.
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
Omdat ik bij het reizen nog wel eens alle rijtuignummers van de hele trein noteerde heb ik mijn notities rond 2004 nog eens nagelopen:

28-02-2004 trein 3651 van Zwolle naar Roosendaal
1746
50 84 30-70 062-7 BNL AB
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 20-70 232-8 ICRm B
50 84 20-70 238-5 ICRm B
50 84 20-70 258-3 ICRm B
50 84 82-77 005-6 ICRm BDs

23-03-2004 trein 3662 van Roosendaal naar Zwolle
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 30-70 072-6 BNL AB
50 84 20-70 255-9 ICRm B
50 84 20-70 254-2 ICRm B
50 84 82-70 439-4 ICRm BD Foutief nummer 50 84 82-70 439-5 (foutief nummer binnen op het balkon geplakt, geen idee of het buiten ook fout was)
50 84 20-70 245-0 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
1767

25-04-2004 trein 3650 van Roosendaal naar Zwolle
50 84 82-77 009-8 ICRm BDs
50 84 20-70 248-4 ICRm B
50 84 30-70 062-7 BNL AB
50 84 20-70 241-9 ICRm B
50 84 20-70 257-5 ICRm B
50 84 10-77 634-0 ICR A
50 84 30-70 065-0 BNL AB
1769

05-05-2004 trein 3639 van Olst naar Roosendaal (werkzaamheden of anderszins stremming)
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 30-70 063-5 BNL AB
50 84 10-77 635-7 ICR A
50 84 20-70 246-8 ICRm B
50 84 20-70 229-4 ICRm B
50 84 20-70 239-3 ICRm B
1765

05-05-2004 trein 3669 van Olst naar Roosendaal (werkzaamheden of anderszins stremming)
1777
50 84 82-70 439-4 ICRm BD Foutief nummer 50 84 82-70 439-5 (foutief nummer binnen op het balkon geplakt, geen idee of het buiten ook fout was)
50 84 20-70 234-4 ICRm B
50 84 20-70 260-9 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 20-70 233-6 ICRm B
50 84 20-70 256-7 ICRm B
50 84 82-77 005-6 ICRm BDs

02-07-2004 trein 3654 van Roosendaal naar Zwolle
1764
50 84 82-77 013-0 ICRm BDs (blijkbaar stuk, want loc voor stuurstand)
50 84 30-70 071-8 BNL AB
50 84 20-70 253-4 ICRm B
50 84 20-70 229-4 ICRm B
50 84 10-77 628-2 ICR A
50 84 20-70 233-6 ICRm B
50 84 20-70 245-0 ICRm B

15-07-2004 trein 3637 van Zwolle naar Tilburg (stremming Breda)
1737
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 20-70 251-8 ICRm B
50 84 10-77 631-6 ICR A
50 84 30-70 072-6 BNL AB
50 84 30-70 067-6 BNL AB
50 84 20-70 249-2 ICRm B
50 84 82-77 012-2 ICRm BDs

15-07-2004 trein 3662 van Roosendaal naar Zwolle (stremming voorbij)
50 84 82-77 010-6 ICRm BDs
50 84 20-70 243-5 ICRm B
50 84 20-70 232-8 ICRm B
50 84 30-70 068-4 BNL AB
50 84 10-77 627-4 ICR A
50 84 20-70 235-1 ICRm B
1772

27-08-2004 trein 3637 van Zwolle naar Roosendaal
1770
50 84 20-70 213-8 ICRm B
50 84 20-70 255-9 ICRm B
50 84 10-77 632-4 ICR A
50 84 30-70 064-3 BNL AB
50 84 20-70 252-6 ICRm B
50 84 20-70 251-8 ICRm B
50 84 82-77 010-6 ICRM BDs
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9049
  • May your coffee kick in before reality does.
Mooie lijst! Moet er dus iig noeg een Benelux bij hebben.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3166
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Knap dat je dat bij hebt gehouden. En, als ik even kijk, je bent regelmatig dezelfde BDs tegen gekomen, maar telkens met andere rijtuigen en andere locs. Ook de volgorde van de trein is elke keer weer anders (plaats BNL AB etc). Ik snap het invoeren van de ICR(m?h?) stammen dan wel beter..... Dat was daarna toch?

Groeten,
Rogier

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3673
    • Flickr
Handig Niels, en ik zag ertussen de 10-77 635 staan die niet op mijn lijst stond. En inderdaad, een nieuwe duik in de documenten leerde me dat in het voorjaar van 2004 een 9e A is voorzien van de stuurstroomkabels, de 10-77 635
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:23:29 door Sicco Dierdorp »