Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door ILoveMat64
Vandaag om 22:25:44
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
Vandaag om 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
Vandaag om 22:02:29
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 21:58:43
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
Vandaag om 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 354949 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Bij mijn weten wel

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Nou OK, een Benelux rjtuig kon inderdaad in theorie in ICRm-stammen meerijden, het verbaast me dat dat blijkbaar een enkele keer gebeurd is
Dat was enige tijd standaard toen de AB-rijtuigen uit de Benelux-dienst waren teruggetrokken. Ter vervanging van de plan E/L Df in 2005 zijn er drie BKD-rijtuigen voorzien van stuurstroomkabels om in de trek/duwstammen mee te kunnen rijden, mogelijk bedoelt Stefan deze rijtuigen.

waarvan bleek dat de stuurstanden niet probleemloos konden functioneren.
Die functioneerde wel, de NS was niet zeker of de toelating op tijd geregeld zou zijn waardoor voor extra Traxx'n is gekozen.

Misschien ze wel mee  ;D.Van mij mogen ze wel nog met blauw/gele ICR-4 A , B en BKD rijtuigen komen , leuk voor in de Benelux treinen, reden deze ook in de binnenlandse treinen?
Daar reden ze juist in mee tenzij ze nodig waren voor de Benelux-dienst en dan werden ze meestal omgeschilderd in het rood/geel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
Jazeker, zowel de blauw-gele als rood-gele variant (want er waren ook ICR-4 enige tijd rood-geel)
Alleen toen de Beneluxtreinen standaard verlegd werden waren het er tijdelijk wat minder

spoorzeven

• Offline Offline
De sandwich-oplossing met TRAXX'en was noodzakelijk, omdat de proeven met de stuurstandrijtuigen, eigenlijk hét stuurstandrijtuig 50 84 82-77 032-0, min of meer waren mislukt (de 031-6 zou het tweede om te bouwen exemplaar zijn geworden). Dat functioneerde dus niet goed, Sicco heeft het bij het rechte eind. In ieder geval zouden de problemen heel veel tijd vergen, als ze al hadden kunnen worden opgelost, en die tijd was er niet. Dat zullen we dus nooit weten.
Een blauw/geel ICR-4 rijtuig zou inderdaad best aardig zijn om te laten meerijden in een verder rood/gele compositie, wellicht dat PB die optie meeneemt. Het omgekeerde kan natuurlijk al wel, in een binnenlandse trein.
Groet, Frank

Corné81

• Online Online
  • DCC 1:87 NS (1996)
Oké bedankt voor de antwoorden  ;D

Dat is mijn hoop dat ze ook de blauw/gele ICR-4 rijtuigen uitbrengen, op deze foto is een blauw/gele ICR-4 2e klas te zien met korte daklijnen en ook een blauw/gele ICR-4 BKD met korte daklijnen in de Benelux als ik het goed zie https://flic.kr/p/2iKAagT

Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Huup

• Offline Offline
Wat word ik verondersteld te zien bij een korte daklijn?

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
De ribbels op het dak (daklijnen zoals u wilt) zijn bij ICR-3 en -4 korter aan de uiteinden, m.a.w. er zit wat meer ruimte tussen het einde van de lijnen en de uiteinden.

ICR-4 heeft dan weer wel (onderste) klaptreden zoals ICR-2, terwijl ICR-1 en -3 vaste onderste treden hebben
Zo heeft de ICR-4 in de Beneluxserie van PB Models keurig afwijkende treden heb ik begrepen
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:11:07 door Sicco Dierdorp »

Corné81

• Online Online
  • DCC 1:87 NS (1996)
Klopt dat had men keurig gedaan daarom zou ik ook graag de blauw/gele ICR-4 willen.

De Piko Benelux rijtuigen hebben ook korte daklijnen, die van ET en LS niet geloof ik .

Ik dacht dat ICR1 ( buurland ) en. ICR-4 ( buurland) dezelfde traptreden hadden en ICR-2 (binnenland) en ICR-3 (Benelux) dezelfde traptreden hebben
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
Klopt, typfout, buurland en -4 waren hetzelfde

Taigagaai

• Online Online
  • *
    • Flickr
De inzet van de BDs rijtuigen begon al in 2003. Met ingang van het wijzigingsblad juni 2003 zullen de ICR-3 AB rijtuigen in de serie 3600 ingezet gaan worden. Hun plaats in de Beneluxtreinen worden ingenomen door zes gereviseerde eerste klas rijtuigen en 4 gereviseerde B rijtuigen. Deze wisseling wordt ingegeven door de grote vraag naar eerste klas plaatsen tussen Amsterdam en Brussel en het overschot aan plaatsen eerste klas in de serie 3600 tussen Zwolle en Roosendaal. Ook in dit wijzigingsblad staat de inzet gepland voor de eerste BDs rijtuigen in de serie 3600.

In juni 2003 gaan de ICR-3 AB rijtuigen in onderhoud over van Amsterdam Zaanstraat naar Zwolle. 10 rijtuigen gaan de omgekeerde weg en verhuizen van Zwolle naar Amsterdam Zaanstraat. Dit zijn zes gereviseerde A rijtuigen en vier gereviseerde B rijtuigen. Later zijn er ICR-4 rijtuigen eerste klas naar Zwolle gegaan, om dienst te doen in de serie 3600 tussen Roosendaal en Zwolle.

Op 30 januari 2005 trof ik in Zwolle een stam ICRm aan, bestaande uit locomotief 1778 + rijtuigen. Achter de locomotief hangen twee gereviseerde rijtuigen tweede klas, een ongereviseerd rijtuig eerste klas, een ongereviseerd rijtuig eerste/tweede klas 30-70 065, een gereviseerd rijtuig tweede klas en BDs 82-77 017. De overige rijtuignummers vond ik toen niet interessant. Door allerlei treinstellen die voor deze stam stonden, kon ik niet de gehele trein in een keer op de foto zetten, maar slechts in delen.

Dus het is mogelijk om in de periode juni 2003 - ongeveer het voorjaar van 2005 gereviseerd en ongereviseerd ICR met een BDs in te zetten. Ik meen mij te herinneren dat de laatste ongereviseerde AB rijtuigen in de laatste maanden nog in de series 800/900 hebben. In juli 2005 verdween het laatste ongereviseerde AB rijtuig. De ICR-4 rijtuigen hebben tot februari 2005 ongereviseerd volgehouden. Als ik de revisiedata zo bekijk, zou het eerste klas rijtuig dat ik op de foto heb gezet tegen de AB 30-70 065 dan de A 10-70 646 moeten zijn. Toch leuk om hier bijna 21 jaar na het maken van de foto achter te komen. Drie andere rijtuigen eerste klas ICR-4 zijn in januari 2005 in Haarlem binnen genomen voor revisie.

Vanwege deze bonte samenstelling, wil ik deze ook in model nabootsen. Daarom hoop ik dat PB in de toekomst komt met gereviseerde rijtuigen ICRm zonder stamnummer.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:56:18 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
Ik vind het prima als we elkaar met z'n allen continu proberen te verbeteren op wat ik nog steeds zie als details (maanden hier, losse aantallen rijtuigen daar), hoewel het wellicht wat afleidt van de rode draad  :)

Ik denk dat jij de info van Railwiki haalt. Daar staat inderdaad gepland in 2003, maar óók dat de inzet uiteindelijk start in de zomer van 2004. Voor de zomer van 2003 waren er ook welgeteld 2 BDs-rijtuigen afgeleverd.....
De 3 AB's reden vanaf 2003 inderdaad, maar tot de komst van de BDs reden de treinen in de 3600 top-tail

Maar om er uit te komen heb ik even in een betere bron, namelijk info uit de wijzigingsbladen van NSR. Hierin vond ik ongelofelijk veel detailinformatie om mijzelf aan te vullen en te verbeteren

In september 2003 is één proefstam in gebruik genomen voor een testbedrijf
Op 6 oktober 2003 startten de eerste drie stammen
Per 27 november 2003 werden van de stammen die nog top-tail reden de BKD-rijtuigen vervangen door BD-rijtuigen (zonder stuurstand)
Vanaf januari 2004 werden vanwege problemen bij de BDs-en alle stammen weer top-tail gereden, al dan niet met de BDs aan de loc, in de loop van februari kwam een enkele stam weer in bedrijf
Vanaf 13 juni 2004 werden alle zeven omlopen met trekduwstammen gereden en verdwenen de vier BD-rijtuigen uit Zwolle

Zo, nu zijn alle modelspoorders die exact tussen zomer 2003 en 2004 rijden bediend  ;D

Een andere belangrijke aanvulling voor deze periode kwam ik toevallig tegen en kwam daardoor ook weer terug in mijn herinnering, zo gaat dat.

De trekduwkabel voor de Beneluxdienst was een andere dan met de 1700-en. Beneluxrijtuigen (en ICR-4) konden dus NIET met 1700-en trekduw rijden, dus ook niet met de BDs.
Voor inzet in de 3600 werd een aantal rijdtuigen ICR (onverbouwd) speciaal aangepast, zodat zij met 1700-en konden rijden. Dit betrof de tien AB-rijtuigen ex Benelux en 8 A-rijtuigen ICR-2 (!)
Kortom het aantal onverbouwde ICR in de ICRm-stammen was inderdaad 18 en betrof dus enkel AB-rijtuigen (rood-geel) en A-rijtuigen (blauw-geel)

Samenvattend: stammen met BDs-op de IJssellijn met BDs (6 rijtuigen) kunnen dus met enkel ICRm, maar ook aangevuld met ICR origineel, mits een specifieke blauw-gele A ICR-2 en/of een rood-gele AB
Het betreft de nummers 30-70 061-068, 071 en 072 (AB) en de A's 10-77 627, 628, 631-634, 636 en 637
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:03:35 door Sicco Dierdorp »

Huup

• Offline Offline
Oja, die kabel..... we hebben ons indertijd nog verwonderd over dit fenomeen. Ook in OdR, als mijn herinnering juist is. Waarom niet uniform, passend, hoe kan dat?

Leuk die aanvullende info, Sicco, wederom bedankt!

Olaf

• Offline Offline
Voor wie er wat aan heeft, een plaatje van een trek-duw met 2x1700 op de Ijssellijn met een AB en een nog niet gemoderniseerde ICR in de stam:
https://flic.kr/p/7V64B1

En een AB in een lange trek-duw tussen Noord-Holland en Limburg, met als 9e positie als ik het goed zie ook nog een niet gemoderniseerde ICR (en als laatste voor de duwende loc ook nog een DDM1, maar laat ik het niet moeilijker maken dan het al is)

Datum opname 21-05-2005. 
Meer NS in spoor 1!

PBModels

• Offline Offline
    • PBModels.nl
PB Models zal het assortiment ICR rijtuigen ook nog aan gaan vullen met ICRm.
Koning, Keizer, Admiraal...

ILoveMat64

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
Zojuist de nieuwsbrieven ontvangen over de icr van pb models. Op de foto lijken de rijtuigen bijzonder mooi en heb ik toch het gevoel dat het wachten beloond wordt.

De opengewerkte rijtuigen brengen ook weer herinneringen van vroeger terug van de ritten met de icr/icm.
Met vriendelijke groet,
Stefan.