In Frankrijk zie je nog wel dat met een enkel wisselhendel, lokaal of in een seinhuis, meerdere wissels worden omgelegd; bijvoorbeeld twee tegenoverliggende verbindingswissels in een dubbelsporig traject, of een aftakkend wissel met flankdekkingswissel erachter. Volgens mij gebeurd dit in Duitsland niet..? En dus iedere hendel z'n eigen wissel.
In Frankrijk zie je nog wel dat met een enkel wisselhendel, lokaal of in een seinhuis, meerdere wissels worden omgelegd; bijvoorbeeld twee tegenoverliggende verbindingswissels in een dubbelsporig traject, of een aftakkend wissel met flankdekkingswissel erachter. Volgens mij gebeurd dit in Duitsland niet..? En dus iedere hendel z'n eigen wissel. Of weet jij voorbeelden..?
En heeft iemand voor de Feng-shui nog één stuks EW3 rechts van het oude type in de verkoop..?
...maar je sleurt je wel het apezuur aan zo'n hendel...In jouw voorbeeld, als 4 en 8 aan elkaar gekoppeld zijn, dan zit er inderdaad wat risico aan.
Of waarvoor ze een Riegel op de hoofdwissel willen doen. Maar dan heb je weer een extra hendel.
Kupplungen zweier Weichen sind schließlich dann betriebsgefährlich, wenn es vorkommen kann, daß die eine durch eine Rangierfahrt aufgeschnitten wird, während die andre einer Zugfahrt dienen soll."[/i]Aangezien 4 en 8 zeer dicht bij het Fdl-Stellwerk liggen, gelijktijdige treinbewegingen zelden voorkomen en oversteken van de sporen meer risico voor de Fdl oplevert, kan ik die denk ik met een gerust hart koppelen Of moet ik die laatste zin lezen als wanneer een enthousiaste lok vanaf de loods wissel 8 per abuis open rijdt, wissel 4 ook om wordt getrokken..?EDIT: een tweede vraag, waar vind die koppeling plaats? In het Fdl-stellwerk? Dan 2 aparte leidingen. Maar de wissels doorverbinden lijkt mij het meest voor de hand liggend en zo leest de tweede referentie ook.
JA dat klopt,ze zijn immers aan elkaar gekoppeld,dus wat de ene wissel doet,doet de ander ook,zelfs als dat niet wenselijk is
De koppeling zou dan plaats vinden aan het "einde" van de verbinding van wissel 1,van daaruit word de "koppeling" verlengt naar de 2e wissel.
Het ontwerp van Kibron is strak en recht, de wisselstraten liggen aan het begin en aan het einde van het station. Het is allemaal functioneel en uitgedacht. Het is een perfect station voor de regionale treinen die er gaan komen en de lokale goederen. Daarnaast lijkt het alsof alles maar net op de modules past. Dit in tegenstelling tot je Arlbergbahn, die ligt net wat vloeiender en mist 1 spoor, waardoor je net een wat meer ruimtelijk gevoel bij krijgt. Zelfs het door jou aangehaald station Heimbach heeft een lichte curve, waardoor het geheel net wat meer schwung krijgt. En dat ontbreekt, volgens mij, in Kibron, waardoor het voor mijn gevoel recht en saai wordt. Het is een esthetisch iets, niet iets technisch. En dat vind ik dus het gave van die bochtmodule die je ontworpen hebt. In het railplan zit al zoveel beweging, dat alleen dat al een genot is om naar te kijken. Soepele lijnen, tegenbogen op plekken die de soepelheid accentueren. Het is bijna kunstzinnig te noemen. En dan denk ik, als je dit kunt ontwerpen, dan valt er van Kibron toch ook wel wat swingenders te maken? Nou ja, het is niet persoonlijk, maar het valt mij gewoon zo op.Groet,michel
Heel veel kleine (Duitse) stations zijn kaarsrecht en het als inspiratie genoemde Staudenbahn/Markt Wald ook; recht is nou net de bedoeling Zie hieronder ook het eerder genoemde Greding, in het echt:https://www.stummiforum.de/t144865f170-Bahnhof-Greding-der-Endbahnhof-der-quot-Gredlbahn-quot.htmlMaar ik kan mij goed voorstellen dat het een kwestie van smaak is. Overigens: mijn Alberg ontwerp mist naar mijn weten geen spoor..?En volgens mij is de uitdaging van een goede baan, als je niet oneindig of uberhaupt veel scenery wilt maken, dat je juist zo min mogelijk maakt maar dit zo goed mogelijk probeert te camoufleren. Mocht je hierover door willen praten, of suggesties hebben, doe aub op mijn draadjes; kan het hier over Groezel doorgaan.
En volgens mij is de uitdaging van een goede baan, als je niet oneindig of uberhaupt veel scenery wilt maken, dat je juist zo min mogelijk maakt maar dit zo goed mogelijk probeert te camoufleren.