Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 70099 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #180 Gepost op: 04 februari 2022, 17:07:49 »
Het gaat wel wat verder dan 360 mm. En wat mij betreft zien dergelijke rijtuigen er in de gebruikelijke modelspoorbogen sowieso niet uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #181 Gepost op: 04 februari 2022, 17:44:56 »
Een verschoven draai(stel)punt wordt bijvoorbeeld ook regelmatig bij model stoomlocs gebruikt voor het voorloopdraaistel. Dat loopt dan niet tegen de zuigerstangbeschermers aan.
Voor rijtuigen op schaallengte is het een prima uitgangspunt om ze door bogen te persen die in werkelijkheid nog krapper zijn dan een industrieaansluiting  ;D .

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #182 Gepost op: 04 februari 2022, 18:18:00 »
Waarschijnlijk om ze door 360mm bogen te laten rijden. Alleen is dat een oplossing voor een oplossing zoeken bij het materieel en niet bij de rails.
Zou het zoveel afzet schelen als die mensen die R1 gebruiken en die rijtuigen willen, niet mee kunnen doen vraag ik me dan af.

Ik denk dat er veel meer hobbyisten zijn die R1 bochten hebben dan modelbouwers met realistische bogen. Dus als je je modellen daar niet op aanpast gooi je denk ik wel een beetje je eigen glazen in  :) 



Het gaat wel wat verder dan 360 mm. En wat mij betreft zien dergelijke rijtuigen er in de gebruikelijke modelspoorbogen sowieso niet uit.

Ik weet niet waar je het over hebt  :angel:








Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #183 Gepost op: 04 februari 2022, 18:31:04 »


R1 én meegebogen bovenleiding!! Applaus!! Je durft wel. ;)

Had mijn vader vroeger ook en ik heb me er altijd prima mee vermaakt. (y)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #184 Gepost op: 04 februari 2022, 21:18:54 »

Ik weet niet waar je het over hebt  :angel:


Nou dat het met R5 (geloof ik) niet echt veel beter oogt.  :)



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #185 Gepost op: 04 februari 2022, 21:51:31 »
Voor rijtuigen op schaallengte is het een prima uitgangspunt om ze door bogen te persen die in werkelijkheid nog krapper zijn dan een industrieaansluiting  ;D .

Hallo

Hier zie ik de logica niet in.
Draaipunt naar binnen zorgt ervoor dat de kop verder uitzwenkt en dus ook het koppelmechaniek verder moet uitzwenken.

Draaipunt naar buiten (zoals waarschijnlijk bij deze icr toegepast) zorgt voor meer overhang in het midden van de wagen. Hierdoor kun je met bovenleidingsmasten of perrons in de knoei komen.
Vaste trappen aan de uiteinden verergeren dit probleem en als ze afbreken is de kap “ gesloopt”.
Ik ken het drama maar al te goed van de roco 218. :(

Bart
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 21:55:12 door Bahn-AG »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #186 Gepost op: 05 februari 2022, 00:03:58 »
R1 én meegebogen bovenleiding!! Applaus!! Je durft wel. ;)

Had mijn vader vroeger ook en ik heb me er altijd prima mee vermaakt. (y)


Ja, ik vind het zelf in ieder geval beter dan Eloks helemaal zonder bovenleiding. En nu ik er eenmaal aan gewend bent zie ik het niet eens meer  :)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #187 Gepost op: 05 februari 2022, 12:09:04 »
All

We krijgen zo hier en daar nog wel eens de melding of fabrikanten die hier op het forum aanwezig niet commercieel bezig zijn, zo ook PB of ET. Wij maken daar een duidelijk onderscheid in:

Als fabrikanten of winkels hier hun waar aanprijzen, dan achten wij dat commercieel. Als fabrikanten hier vragen beantwoorden van gebruikers dan niet. Voorwaarde daarbij is uiteraard dat de vragen feitelijk beantwoord worden en alleen over hun product gaan.

Wat we vooral hier zien is dat gebruikers uitingen via andere kanalen (fb) publiceren en daarop door discussiëren. Daar kan een fabrikant niets aan doen en wij vinden dat als bestuur informatief. Dat de antwoorden van een fabrikant hier tussen  staan is niet te voorkomen maar dat maakt niet dat ze commercieel bezig zijn.

Wij vragen aan fabrikanten/winkeliers om hier scherp op te zijn en dat doen ze gelukkig ook. Wel vragen wij aan gebruikers om hen een handje te helpen en de vraagstelling aan hen dus ook vooral feitelijk te houden. Dat het lijntje soms dun is snappen wij ook wel, vandaar ook de hulpvraag.

Wij zijn enorm blij dat zowel PB als ET hier aanwezig zijn om informatie te verstrekken. Het geeft zeer veel mogelijkheden om onze hobby mooier te maken dan al is.

Martijn
Bestuur
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #188 Gepost op: 08 februari 2022, 14:18:16 »
Ik mag wel hopen dat de Plan K rijtuigen wel worden voorzien van kloppende UIC nummers.
De volgende nummers in de PDF kloppen namelijk niet:
EX10057 NS AB 51 84 38-37 061-3 moet zijn 50 84 38-37 061-3
EX10058 NS AB 51 84 38-37 076-1 moet zijn 50 84 38-37 076-1
EX10059 NS AB 51 84 38-37 082-9 moet zijn 50 84 38-37 082-9
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #189 Gepost op: 08 februari 2022, 14:32:31 »
Inderdaad, goed opgemerkt.
Heren Keppel: zie de onovertroffen site van Martijn Haman (Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen).
Groet, Frank

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #190 Gepost op: 08 februari 2022, 14:55:57 »
R1 én meegebogen bovenleiding!! Applaus!! Je durft wel. ;)
Als je bij zulke boogstralen rechte rijdraad toepast, moeten:
1. De bovenleidingspalen 5cm van elkaar;  ;D
of
2. De sleepstukken van de pantografen 3x keer zo breed worden  :o
Beide oplossingen zien er niet uit ...

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #191 Gepost op: 08 februari 2022, 16:11:26 »
En daarom ook; wel bovenleidingportalen, maar geen rijdraad.
Rob Moerkerken

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • groentewagon
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #192 Gepost op: 10 februari 2022, 11:24:34 »
Ik heb de draaistel draaipunt verschuiving gezien. Dat is uitvoerig getest en functioneert op alle type rails, wissels en merken goed. Het heeft geen nadelig effect op uiterlijk. Op alle rijeigenschappen is getest en er zijn mijn inziens maar weinig rijtuigen die zo stabiel op de baan rijden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #193 Gepost op: 10 februari 2022, 12:09:24 »
Hallo

Hier zie ik de logica niet in.
Draaipunt naar binnen zorgt ervoor dat de kop verder uitzwenkt en dus ook het koppelmechaniek verder moet uitzwenken.

Draaipunt naar buiten (zoals waarschijnlijk bij deze icr toegepast) zorgt voor meer overhang in het midden van de wagen. Hierdoor kun je met bovenleidingsmasten of perrons in de knoei komen.
Vaste trappen aan de uiteinden verergeren dit probleem en als ze afbreken is de kap “ gesloopt”.
Ik ken het drama maar al te goed van de roco 218. :(

Bart

Het draaipunt naar buiten zorgt er juist voor dat de trapjes op de uiteinden worden ontzien omdat daar dan minder uitslag van het draaistel is.
Ik vind dit een betere oplossing (mits het goed werkt) dan bij de vorige Nederlandse rijtuigen waar de beide draaistellen wat naar binnen zijn geplaatst om langs de trapjes te kunnen draaien, dit had namelijk wel consequenties voor het uiterlijk.

Stephan.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #194 Gepost op: 10 februari 2022, 13:24:04 »
Ik heb de draaistel draaipunt verschuiving gezien. Dat is uitvoerig getest en functioneert op alle type rails, wissels en merken goed. Het heeft geen nadelig effect op uiterlijk.
Is het niet mogelijk meerdere draaipunten in het draaistel te voorzien zodat naar wens aanpasbaar is?
Verschoven draaipunt ziet er niet uit!