Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 12:49:02
Oud model gangbaar maken door 1200blauw
Vandaag om 12:45:46
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 12:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:40
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 82578 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #165 Gepost op: 30 January 2022, 21:45:18 »
Ik zei niet dat het een eenmalige inzet was, maar wel één rijtuig dat gedurende een periode (van een aantal maanden) proef meegereden heeft
Zou een oude HOV moeten opzoeken voor het nummer en de precieze hoe of wat

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3346
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #166 Gepost op: 30 January 2022, 22:00:17 »
Fijn als je dat in die oude stencil bladen wil nazoeken (y) interesse is er waarschijnlijk wel.
Groeten,
Richard

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #167 Gepost op: 30 January 2022, 22:08:49 »
Het betreft de 20-70 821 die van juli 1984 op proef meereed in de oude BNL. Duurde tot 7 maart 1986. Daarna kwamen de nieuwe BNL-rijtuigen en werd met nieuwe stammen proefgereden. Bron HOV 1984-8 en 1986-4
Het rijtuig was daartoe uiteraard aangepast, want in 1984 waren er nog geen ICR's met trekduwbekabeling

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3346
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #168 Gepost op: 30 January 2022, 22:47:41 »
Dank voor de info, heb ik destijds X maal hetzelfde rijtuig gezien in de trekduwtrein.. :laugh: staat dus los van de in die periode beginnende vervanging van de oude trekduw-Benelux met andere rijtuigen.

Die 821 is dus echt een gave variant om uit te brengen wat inzetbaarheid betreft.  (y)
« Laatst bewerkt op: 30 January 2022, 22:50:33 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #169 Gepost op: 31 January 2022, 07:06:29 »
Slechts één BKD lijkt me overigens nogal mager; naar Köln was de laatste jaren om mij niet bekende reden inzet van twee BKD's gebruikelijk.
Dat kwam door een tekort aan B-rijtuigen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #170 Gepost op: 31 January 2022, 10:04:42 »
Toch wel leuk om te zien dat er op deze manier hele bijzondere informatie boven tafel komt  (y). De Bro’s kunnen weer even vooruit met het plannen van varianten….

Rob
« Laatst bewerkt op: 31 January 2022, 10:10:22 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #171 Gepost op: 04 February 2022, 15:33:23 »
In de laatste RailMagazine wat foto's van een ongespoten kap met onderstel. Dan lijkt het model toch wel weer een paar stappen gedetailleerder dan die van LSM. Mij vallen in ieder geval de fraaie geëtste opstaptreden op die ook gewoon aan de bak zijn gemonteerd. Dat is dan weer mogelijk doordat het draaipunt niet precies in het midden van de draaistellen ligt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #172 Gepost op: 04 February 2022, 15:45:16 »
.... doordat het draaipunt niet precies in het midden van de draaistellen ligt.

Dat is dan voor mij een reden om de rijtuigen niet te kopen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #173 Gepost op: 04 February 2022, 16:07:47 »
Want?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #174 Gepost op: 04 February 2022, 16:10:42 »
Dat is dan voor mij een reden om de rijtuigen niet te kopen.

 ;D die draait er niet om heen  ::)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
    • Mijn fotosite
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #175 Gepost op: 04 February 2022, 16:18:13 »
Op zich kan dat een goede oplossing zijn, een draaistel met een excentriek draaipunt. De ene as slaat dan in een boog wat meer uit zodat de andere wat minder hoeft uit te slaan en dus geen treden raakt. Dat verschil in uitslag tussen de ene en de andere as zie je waarschijnlijk alleen in een hele krappe boog en dat komt sowieso niet natuurlijk over. Als je in rechtstand niet ziet dat het draaipunt niet in het midden zit, dan lijkt me dat er geen probleem is.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #176 Gepost op: 04 February 2022, 16:21:53 »
Want?

Ik heb, liever gezegd had,  een AC6000 locomotief van BLI waar het draaipunt ook niet in het draaistel gecentreerd was,  dat vind ik er persoonlijk in bochten niet uitzien.

Marklin pas dit ook regelmatig toe bij zijn rijtuigen.
Nu heb ik daar geen problemen mee want ik koop geen verkorte rijtuigen, maar dat is een andere discussie.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #177 Gepost op: 04 February 2022, 16:25:51 »
Ik meen me te herinneren dat Rivarossi dit ook ooit toepaste bij o.a. hun CIWL rijtuigen met ook trapjes bij de koppen… Functioneerde prima.

Rob
Tbinnebarretije…

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #178 Gepost op: 04 February 2022, 16:28:31 »
Ik ben ook benieuwd hoe dat er in de bochten uitziet. Vandaag een prototype in handen gehad maar daar niet op gelet. Het zal een afweging zijn tussen rij-eigenschappen, plaatsing van de trappetjes (aan het draaistel of de kap) etc. Voordeel van ET is in ieder geval dat je in de winkel kan beoordelen wat de doorslag geeft om wel of niet voor ET te kiezen.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #179 Gepost op: 04 February 2022, 17:01:05 »
Waarschijnlijk om ze door 360mm bogen te laten rijden. Alleen is dat een oplossing voor een oplossing zoeken bij het materieel en niet bij de rails.
Zou het zoveel afzet schelen als die mensen die R1 gebruiken en die rijtuigen willen, niet mee kunnen doen vraag ik me dan af.