Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 70381 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #180 Gepost op: 04 februari 2022, 17:07:49 »
Het gaat wel wat verder dan 360 mm. En wat mij betreft zien dergelijke rijtuigen er in de gebruikelijke modelspoorbogen sowieso niet uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #181 Gepost op: 04 februari 2022, 17:44:56 »
Een verschoven draai(stel)punt wordt bijvoorbeeld ook regelmatig bij model stoomlocs gebruikt voor het voorloopdraaistel. Dat loopt dan niet tegen de zuigerstangbeschermers aan.
Voor rijtuigen op schaallengte is het een prima uitgangspunt om ze door bogen te persen die in werkelijkheid nog krapper zijn dan een industrieaansluiting  ;D .

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #182 Gepost op: 04 februari 2022, 18:18:00 »
Waarschijnlijk om ze door 360mm bogen te laten rijden. Alleen is dat een oplossing voor een oplossing zoeken bij het materieel en niet bij de rails.
Zou het zoveel afzet schelen als die mensen die R1 gebruiken en die rijtuigen willen, niet mee kunnen doen vraag ik me dan af.

Ik denk dat er veel meer hobbyisten zijn die R1 bochten hebben dan modelbouwers met realistische bogen. Dus als je je modellen daar niet op aanpast gooi je denk ik wel een beetje je eigen glazen in  :) 



Het gaat wel wat verder dan 360 mm. En wat mij betreft zien dergelijke rijtuigen er in de gebruikelijke modelspoorbogen sowieso niet uit.

Ik weet niet waar je het over hebt  :angel:








Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #183 Gepost op: 04 februari 2022, 18:31:04 »


R1 én meegebogen bovenleiding!! Applaus!! Je durft wel. ;)

Had mijn vader vroeger ook en ik heb me er altijd prima mee vermaakt. (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #184 Gepost op: 04 februari 2022, 21:18:54 »

Ik weet niet waar je het over hebt  :angel:


Nou dat het met R5 (geloof ik) niet echt veel beter oogt.  :)



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #185 Gepost op: 04 februari 2022, 21:51:31 »
Voor rijtuigen op schaallengte is het een prima uitgangspunt om ze door bogen te persen die in werkelijkheid nog krapper zijn dan een industrieaansluiting  ;D .

Hallo

Hier zie ik de logica niet in.
Draaipunt naar binnen zorgt ervoor dat de kop verder uitzwenkt en dus ook het koppelmechaniek verder moet uitzwenken.

Draaipunt naar buiten (zoals waarschijnlijk bij deze icr toegepast) zorgt voor meer overhang in het midden van de wagen. Hierdoor kun je met bovenleidingsmasten of perrons in de knoei komen.
Vaste trappen aan de uiteinden verergeren dit probleem en als ze afbreken is de kap “ gesloopt”.
Ik ken het drama maar al te goed van de roco 218. :(

Bart
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 21:55:12 door Bahn-AG »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #186 Gepost op: 05 februari 2022, 00:03:58 »
R1 én meegebogen bovenleiding!! Applaus!! Je durft wel. ;)

Had mijn vader vroeger ook en ik heb me er altijd prima mee vermaakt. (y)


Ja, ik vind het zelf in ieder geval beter dan Eloks helemaal zonder bovenleiding. En nu ik er eenmaal aan gewend bent zie ik het niet eens meer  :)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #187 Gepost op: 05 februari 2022, 12:09:04 »
All

We krijgen zo hier en daar nog wel eens de melding of fabrikanten die hier op het forum aanwezig niet commercieel bezig zijn, zo ook PB of ET. Wij maken daar een duidelijk onderscheid in:

Als fabrikanten of winkels hier hun waar aanprijzen, dan achten wij dat commercieel. Als fabrikanten hier vragen beantwoorden van gebruikers dan niet. Voorwaarde daarbij is uiteraard dat de vragen feitelijk beantwoord worden en alleen over hun product gaan.

Wat we vooral hier zien is dat gebruikers uitingen via andere kanalen (fb) publiceren en daarop door discussiëren. Daar kan een fabrikant niets aan doen en wij vinden dat als bestuur informatief. Dat de antwoorden van een fabrikant hier tussen  staan is niet te voorkomen maar dat maakt niet dat ze commercieel bezig zijn.

Wij vragen aan fabrikanten/winkeliers om hier scherp op te zijn en dat doen ze gelukkig ook. Wel vragen wij aan gebruikers om hen een handje te helpen en de vraagstelling aan hen dus ook vooral feitelijk te houden. Dat het lijntje soms dun is snappen wij ook wel, vandaar ook de hulpvraag.

Wij zijn enorm blij dat zowel PB als ET hier aanwezig zijn om informatie te verstrekken. Het geeft zeer veel mogelijkheden om onze hobby mooier te maken dan al is.

Martijn
Bestuur
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #188 Gepost op: 08 februari 2022, 14:18:16 »
Ik mag wel hopen dat de Plan K rijtuigen wel worden voorzien van kloppende UIC nummers.
De volgende nummers in de PDF kloppen namelijk niet:
EX10057 NS AB 51 84 38-37 061-3 moet zijn 50 84 38-37 061-3
EX10058 NS AB 51 84 38-37 076-1 moet zijn 50 84 38-37 076-1
EX10059 NS AB 51 84 38-37 082-9 moet zijn 50 84 38-37 082-9
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #189 Gepost op: 08 februari 2022, 14:32:31 »
Inderdaad, goed opgemerkt.
Heren Keppel: zie de onovertroffen site van Martijn Haman (Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen).
Groet, Frank

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #190 Gepost op: 08 februari 2022, 14:55:57 »
R1 én meegebogen bovenleiding!! Applaus!! Je durft wel. ;)
Als je bij zulke boogstralen rechte rijdraad toepast, moeten:
1. De bovenleidingspalen 5cm van elkaar;  ;D
of
2. De sleepstukken van de pantografen 3x keer zo breed worden  :o
Beide oplossingen zien er niet uit ...

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #191 Gepost op: 08 februari 2022, 16:11:26 »
En daarom ook; wel bovenleidingportalen, maar geen rijdraad.
Rob Moerkerken

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • groentewagon
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #192 Gepost op: 10 februari 2022, 11:24:34 »
Ik heb de draaistel draaipunt verschuiving gezien. Dat is uitvoerig getest en functioneert op alle type rails, wissels en merken goed. Het heeft geen nadelig effect op uiterlijk. Op alle rijeigenschappen is getest en er zijn mijn inziens maar weinig rijtuigen die zo stabiel op de baan rijden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #193 Gepost op: 10 februari 2022, 12:09:24 »
Hallo

Hier zie ik de logica niet in.
Draaipunt naar binnen zorgt ervoor dat de kop verder uitzwenkt en dus ook het koppelmechaniek verder moet uitzwenken.

Draaipunt naar buiten (zoals waarschijnlijk bij deze icr toegepast) zorgt voor meer overhang in het midden van de wagen. Hierdoor kun je met bovenleidingsmasten of perrons in de knoei komen.
Vaste trappen aan de uiteinden verergeren dit probleem en als ze afbreken is de kap “ gesloopt”.
Ik ken het drama maar al te goed van de roco 218. :(

Bart

Het draaipunt naar buiten zorgt er juist voor dat de trapjes op de uiteinden worden ontzien omdat daar dan minder uitslag van het draaistel is.
Ik vind dit een betere oplossing (mits het goed werkt) dan bij de vorige Nederlandse rijtuigen waar de beide draaistellen wat naar binnen zijn geplaatst om langs de trapjes te kunnen draaien, dit had namelijk wel consequenties voor het uiterlijk.

Stephan.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #194 Gepost op: 10 februari 2022, 13:24:04 »
Ik heb de draaistel draaipunt verschuiving gezien. Dat is uitvoerig getest en functioneert op alle type rails, wissels en merken goed. Het heeft geen nadelig effect op uiterlijk.
Is het niet mogelijk meerdere draaipunten in het draaistel te voorzien zodat naar wens aanpasbaar is?
Verschoven draaipunt ziet er niet uit!