Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door VAM65
Vandaag om 10:34:42
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 11884 keer)

Tramfan

  • Gast
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #60 Gepost op: 23 januari 2022, 15:04:21 »
Uit reacties op het NS forum.

Daar was een tijdje terug de klacht dat het zuiden verwaarloosd werd door "Den Haag" bij opwaardering van treinsnelheid. Hoe zuidelijker, hoe langzamer. Je voelt dat ook als je met de Intercity reist. Zie bijlage 16 "baanvaksnelheden" https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/samenwerken/vervoerders/documenten/netverklaring-2022-initiele-versie-versie-1.0-d.d.-11-december-2020.pdf

In de reacties op die klacht werd aangegeven dat het baanvak Sittard-Heerlen nooit geschikt is gemaakt voor hogere snelheid dan 80-90 km. Daartoe zouden de beveiligingen voor overwegen en de "blokken" moeten worden aangepast. Er werd ook gemeld dat de vanwege de mijnen de huidige ondergrond niet stevig genoeg zou zijn, maar dat werd niet onderbouwd. ProRail is wel begonnen met verbetering: https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-pakt-vijf-stations-aan-tussen-sittard-en-heerlen

Bij het baanvak Roermond-Maastricht speelt ook dat de overwegen en sommige "kunstwerken" een hogere snelheid belemmeren dan 100 -120 km/u. Er is sinds 2020 wel iets verbeterd, maar het is nog lang geen 140 km/u.

En heel vaak zijn er - ons niet bekende - factoren zoals vrije perronsporen, overstapwachttijden, geluids- of trillingshinder, die onderweg afremmen noodzaken.

Sowieso is er - behalve HSL - maar 1 baanvak waar 160 km/u mag worden gereden: een deel op de route Lelystad-Zwolle. Tussen Deurne en Blerick was altijd al een stukje max 160 (waar de IC toch vaak achter een vertraagde goederentrein sukkelt, en je de aansluiting in Venlo mist), en sinds enige tijd ook ergens tussen Abcoude en Maarssen.

Verwijzing naar het buitenland - waar ook op lokale lijnen 160 km/u wordt gehaald - heeft weinig zin. Daar zijn minder beveiligde overwegen.

Dit is een selectieve weergave uit posts op het NS forum, waar NS'ers en reizigers hun kennis, ervaring en mening delen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 09:30:00 door Tramfan »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #61 Gepost op: 24 januari 2022, 23:04:13 »
Goed. We (dat wil zeggen: wij als moderatoren) hebben even overleg gevoerd en besloten de laatste reacties te verwijzen naar het digitale archief dan wel prullebak.

Wat de discussie betreft: ga gerust verder, maar doe dat wel met inachtneming van de forumregels (met name die onder het kopje "2. Inhoud").
Met andere woorden: blijf beleefd tegen elkaar, respecteer elkaar, of je nu een nieuweling bent of niet (juist diegenen die hier al wat langer meelopen zouden beter moeten weten) en gedraag je gewoon een beetje. Scherm met ter zake doende argumenten, niet met persoonlijke aanvallen of andere irrelevante zaken.
Lukt dat niet, hou dan gewoon je commentaar voor je. Lukt dat ook niet, dan komen wij wel weer een handje helpen (zie hiervoor ook onder het kopje "8. Sancties", van voornoemde forumregels).

Succes!

Jan (team moderatoren)

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 23:06:22 door ex44 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8039
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #62 Gepost op: 25 januari 2022, 07:10:13 »
Hier nogmaals het kaartje van de baanvaksnelheden dan kan iedereen zelf bedenken wat ze ervan vinden:

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 11:07:25 door Bert van Gelder »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2022, 10:32:08 »
Het kaartje dat Rick laat zien is interessant. Maar ik heb het idee dat het niet erg gedetailleerd is.
Zo staat de hele Zeeuwse lijn als 140 aangegeven. Dat klopt voor het grootste deel, maar b.v. vanaf station Middelburg richting Vlissingen is de snelheid beperkt tot 110 km/h.
Zelfs vanaf de openbare weg te zien: streetview

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #64 Gepost op: 25 januari 2022, 10:42:00 »
Het kaartje is ook al oud, het baanvak Wierden (almelo) - Zwolle is allang geëlektrificeerd.
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8039
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #65 Gepost op: 25 januari 2022, 10:42:43 »
Klopt maar de snelheid is niet veranderd volgens de Prorail-netverklaring. Op Zwolle - Kampen is deze wel verhoogd naar 120.

@Klaas: De boog bij Harderwijk is geen 140 km/u zijn maar zulke details gaan niet op het kaartje passen. Het zou wel interessant zijn om die op bijvoorbeeld de kaart van IAWV te zien, dan kan je echt per stuk de maximumsnelheid bekijken.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 10:45:42 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #66 Gepost op: 25 januari 2022, 10:47:03 »
Dat het kaartje oud is zal niet de reden zijn. De beperking tussen Middelburg en Vlissingen is er volgens mij al heel lang.
Maar de reden zal inderdaad zijn dat de kaart te druk wordt als alle details er op moeten.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2022, 10:56:31 »
Bron/datumvermelding zou wel interessant zijn.
De Hoekse lijn staat er nog op als spoorlijn en de hele Havenspoorlijn staat als 120/125km/u. Ik neem voor het gemak maar even aan dat dit geen ProRail-kaartje is?

No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8039
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #68 Gepost op: 25 januari 2022, 11:51:25 »
Die komt van hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanvaksnelheid met als bron ook een (inmiddels niet meer functionerende) Prorail pagina. In de netverklaring op de vorige pagina staat deze kaart ook. De Havenlijn is daarin ook 120 km/u, dat is tevens de maximum snelheid op de Betuweroute.

Dat het kaartje oud is zal niet de reden zijn. De beperking tussen Middelburg en Vlissingen is er volgens mij al heel lang. Maar de reden zal inderdaad zijn dat de kaart te druk wordt als alle details er op moeten.
Ik bedenk me net dat het een enorme chaos wordt want alle stations krijgen dan ook andere kleurtjes (nu zou je met 130 door Utrecht en 300 km/u door Rotterdam mogen).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #69 Gepost op: 25 januari 2022, 12:47:41 »
Misschien nietszeggend voor dit topic (of juist wel) maar ik vond dit

https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2021/01/Sigarenzak-2021-3.pdf

Een kaart die het basisuurpatroon van 2021 weergeeft.


Ik heb ook wat gevonden over waarom hier niet harder kan worden gereden dan 140 km/u (meestal)
Van nos.nl. Er worden 4 redenen gegeven. Ik heb even aangegeven met vette cijfers waar die redenen beginnen.
https://nos.nl/op3/artikel/2227785-waarom-schieten-kilometers-spoor-maar-met-140-onder-je-door

[qoute]

De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland. Maar die gaan niet harder dan 140 km/u.

Waarom is 140 km/u de max? Dat vraagt zelfs ProRail-baas Pier Eringa zich af in de Volkskrant. Vier dingen: het spoorboekje, de trein, het spoor en de veiligheid.

1 Als eerste is er het spoorboekje: Nederland heeft een druk spoor. Er zijn verschillende vervoerders en die treinen komen langs verschillende knooppunten. En allemaal moeten ze netjes op elkaar aansluiten.

"Het is als een Zwitsers uurwerk om alle wensen van die vervoerders op elkaar te laten aansluiten", legt Jaap Eikelboom van ProRail aan ons uit. "Ga je harder dan 140 km/u, dan ben je sneller bij de knooppunten en klopt de dienstregeling niet meer.

140 is wat dat betreft dus de perfecte snelheid, legt hij uit. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de hogesnelheidslijn richting Antwerpen. De trein daar rijdt niet alleen harder, die kán ook harder.

2 Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u.

"Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine. "Maar daar houdt het wel op. De meeste treinen zijn niet gebouwd voor hoge snelheden, behalve de Thalys en de Beneluxtrein." En al zouden ze harder kunnen, dan nog kan het spoor het niet aan.

3 Probleem drie: het spoor. Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."

"Daarom was de aanleg van de Hogesnelheidslijn ook zo duur", zegt Wever. "De Nederlandse bodem is eigenlijk vloeibare modder." Inderdaad: veel Nederlandse grond is veengrond. Dat moest worden vervangen voor zand en beton.

Wever: "Ander voorbeeld. Tussen Zwolle en en Kampen reed tot voor kort een boemel die 100 km/u reed. De nieuwe trein zou 140 km/u gaan rijden, maar dat kon helemaal niet. De ondergrond was zo zwak, dat de bovenleiding begon te zwieren als een trein voorbij raasde. De vonken schoten ervan af."

4 En nog een reden waarom 140 km/u min of meer de limiet is: dat is gewoon ooit zo bedacht. Na een ernstig treinongeluk in 1962 kwam er een nieuw veiligheidssysteem op het spoor: Automatische Treinbeïnvloeding, ATB. Dat systeem moest ervoor zorgen dat er nooit meer twee treinen op elkaar zouden botsen.

"Dat systeem ligt in heel Nederland en bepaalt dat treinen niet harder dan 140 km/u kunnen", zegt Wever. "Dat was in de jaren 60 wel hard genoeg." Dat systeem is op sommige plekken inmiddels geüpdatet, naar ATB+, waardoor tussen Schiphol, Leiden en Den Haag 160 km/u kan worden gereden.

Op de HSL en de Betuweroute is een Europees beveiligingssysteem (ERTMS) van kracht, dat hogere snelheden toestaat. Maar de limiet van 140 km/u bestaat voor de rest van Nederland nog steeds.

Om het Europese beveiligingssysteem in heel Nederland in te voeren, gaat miljarden kosten. Wever: "Zolang die investering nog niet wordt gedaan, blijft in de rest van Nederland 140 km/u voorlopig nog de max."

[/my2cents]
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 12:49:43 door Jeronimos »
Jeroen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #70 Gepost op: 25 januari 2022, 17:30:06 »
Zwolle - Kampen is toch gewoon 100 km/h gebleven, of eigenlijk: teruggedraaid naar de eerdere snelheid van 100?

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #71 Gepost op: 25 januari 2022, 18:16:52 »
Dat van die vonken en die dansende bovenleiding is het topje van de ijsberg.

Er was ook nog iets met ondergedimensioneerde onderstations en een potje zwartepieten tussen gedeputeerde staten, prorail en sncf-dochter keolis.
Speelde ook mee bij het niet halen van de Vmax.

Groeten
Hendrik Jan (Zwollenaar te Kampen)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #72 Gepost op: 25 januari 2022, 19:16:41 »
Utrecht - Alphen aan de Rijn 140 km/h?! Nou, dan gaat het tussen Woerden en Alphen flink mis. Daar rijd je door een moeras.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2022, 19:57:48 »
Misschien nietszeggend voor dit topic (of juist wel) maar ik vond dit



2 Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u.

"Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine. "Maar daar houdt het wel op. De meeste treinen zijn niet gebouwd voor hoge snelheden, behalve de Thalys en de Beneluxtrein." En al zouden ze harder kunnen, dan nog kan het spoor het niet aan.



Even opmerken dat alle treinen (mits loc 700 ;) )  van ns gewoon 160 kunnen mits de beveiliging dit toelaat ;)
met andere woorden Atb houd 160 km/h tegen ;)

Marc

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #74 Gepost op: 25 januari 2022, 20:13:12 »
@Marc,


Het gedeelte tussen Misschien en dit weghalen. Dit heeft alleen betrekking op dat stukje met die kaart basisuurpatroon.
Jeroen