Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?  (gelezen 26151 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #45 Gepost op: 05 January 2022, 13:54:57 »
Sneek heeft ook een mooi station, maar daar zit al een museum in  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #46 Gepost op: 05 January 2022, 14:44:55 »
Even kijken hoor, er word druk gewerkt aan een rijvaardig herstel van de Blokkendoos, Diesel-1 en Mat'36;
de Mat'46, Mat'54, Mat'64 zijn allemaal reeds rijdend, dan hebben we nog wat rijtuigen plan W, E D, ICR Bs die dat ook zijn, dan nog een paar lokken als 1700, 1200 en 1300 en dan vergeet ik nog vanalles en sla ik wat recenter materieel bewust over.

Dus dat er niet veel van het spul rijvaardig zou valt denk ik wel mee...

Helemaal mee eens, maar ik schrijf dan ook niet dat er weinig rijvaardig materieel is.

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb.

Wel dat er sinds het stoppen met de Heimwee-express nogal weinig daadwerkelijk mee wordt gereden.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 15:34:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #47 Gepost op: 05 January 2022, 15:54:49 »
Er zal altijd een discussie blijven over het NSM en hun collectie. Ik vind dat ze al een behoorlijke collectie onderhouden/rijvaardig hebben.

Zulke zaken kosten nu eenmaal geld en de meeste bezoekers zullen weinig interesse hebben in een rijvaardig stomer, hoewel zoiets altijd een aantrekkingskracht heeft op jong en oud.

Maar om voor die enkele keer een stoomlok op te stoken voor een ritje is niet echt rendabel.
Daarom zou een samenwerking met een collega museum een mooie uitkomst zijn.

Bijvoorbeeld de VSM, die hebben de kennis, een eigen lijn, werkplaats e.d.
Zoiets zie ik nog wel een keer heil in, maar dat de NSM op eigen kracht een stomer restaureren en rijvaardig houden en hoofdlijnritten organiseert zie ik niet meer gebeuren.

En wat te denken aan alle regels in ons overregelde land, dat helpt ook niet bepaald mee om mooie initiatieven te ontplooien.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 15:58:49 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #48 Gepost op: 05 January 2022, 16:12:29 »
Hartstikke leuk een werkende stomer, dat vindt het publiek altijd leuk. De gemiddelde bezoeker van het museum (en ook museumlijnen) ontgaat echter de fijne nuance tussen een historische Nederlandse stomer en een zwarte oren loc van de oosterburen. Als het maar rookt, dampt en sist is het een stoomloc. Dus om veel geld te steken in het rijdend maken van Nederlandse stoom… lleuk voor de liefhebber maar ik vraag me af of dat opeens extra veel belangstelling en dus geld trekt.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #49 Gepost op: 06 January 2022, 11:13:53 »
Sowieso, het hele rijden met museummaterieel kost geld en levert geen cent op, en bij een stoomlok zijn de kosten alleen maar nog hoger.

Helemaal mee eens, maar ik schrijf dan ook niet dat er weinig rijvaardig materieel is.

Wel dat er sinds het stoppen met de Heimwee-express nogal weinig daadwerkelijk mee wordt gereden.
Dat is zeker waar, de kanttekening was alleen dat de Heimwee Express ingecalculeerd was om geld te kosten al, en dat dat het niet waard was voor sommige ritten met 5 reizigers...
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 11:15:58 door Thom »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #50 Gepost op: 06 January 2022, 16:39:12 »
Ik denk dat dergelijke ritten met rolmat van het Spoorwegmuseum alleen nog lonend zijn als er ruim van te voren een route bekend wordt gemaakt met het museum als begin- en eindpunt, zodat men hierop kan intekenen. Treinstel niet genoeg gevuld: rit gaat niet door.

Rob
Tbinnebarretije…

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #51 Gepost op: 06 January 2022, 17:18:54 »
Als dat alles was wat je nodig had om een stoomloc te laten rijden: leuk idee. Maar helaas, een stomer vraagt zoveel continue verzorging en onderhoud dat het opstoken pas het begin van de actie is. Nog afgezien van alle andere eerder aangedragen en relevante argumenten: staat van het mechaniek, toelating op het hoofdspoor, etc.
RETROBAHN A.G.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #52 Gepost op: 06 January 2022, 18:33:02 »
Zou er geen soort van samenwerking tussen het NSM en de SSN opgezet kunnen worden?


Sorry als hier al eerder over gediscussieerd is, maar ik weet niet wat het antwoord  uit die discussie dan is.
Jeroen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #53 Gepost op: 06 January 2022, 19:52:32 »
Dan nog kun je feitelijk niks met de stomers uit het NSM om alle eerder genoemde redenen.
RETROBAHN A.G.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #54 Gepost op: 06 January 2022, 19:54:14 »
Er wordt al jaren met de diverse museummaatschappijen samengewerkt....
Maar voor de puristen zal dat nooit genoeg zijn. Die 'anderen' zijn namelijk niet 'het spoorwegmuseum'.
Sommigen zijn pas tevreden als elke lok in het museum in nieuwstaat rondjes door Nederland rijdt, die zijn gewoon 150 jaar te laat geboren...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #55 Gepost op: 06 January 2022, 23:59:29 »
Zo maar een wild idee.
Op een gegeven moment is het vol aan de Maliebaan. Zie je nu al; het materieel staat in rijen buiten. Dan toch maar eens de vroegere wagenwerkplaats Amersfoort er bij betrekken? Dan krijg je meer ruimte door minder materieel op de Maliebaan. Museumpendel van en naar Amersfoort en daar de rest van het materieelpark mooi overdekt in een historische loods tentoonstallen  ::) Bezoekers kunnen Amersfoort centraal bereiken, goede parkeergelegenheid.
Museumpendel via Bilthoven naar station Maliebaan en een leuk dagje uit met treinrit (die er vast wel tussendoor kan op Amersfoort-Blauwkapel als je het middenspoor ook benut).  ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ReneN

  • Gast
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #56 Gepost op: 07 January 2022, 01:24:40 »
Aan Amersfoort heb ik ook reeds lang geleden gedacht vanwege de centrale ligging en de mogelijkheid tot overdekte stalling in de wagenwerkplaats. Dan zou aan de Maliebaan een wisseltentoonstelling kunnen komen, net zoals veel andere musea al doen en een uitruil plaatsvinden met het materieel van de diverse museumverenigingen. Gebeurt nu trouwens ook al regelmatig. De werkplaats om leerlingen praktijkervaring in de metaal op te laten doen zoals indertijd Trom in Tilburg zou op permanente basis moeten terugkeren, ditmaal wèl met een fatsoenlijke behandeling van het personeel zonder blootstelling aan chroom-6. 

Wat het materieel aangaat dient op zijn minst een rijvaardige Plan D rijtuigstam te komen achter de 1100 of 1200 met een weer turkooizen postrijtuig en wat ik al eerder schreef, de laatste groene Bolkop ABC 7301 van de VSM. Duurt allemaal veel te lang, het rijtuig wordt alleen maar slechter en de VSM zou hier gewoon subsidie voor moeten kunnen krijgen. Deskundigheid is er genoeg, maar voor vrijwilligers is het te veel werk.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #57 Gepost op: 07 January 2022, 10:56:07 »
Combinatie met Amersfoort is inderdaad een heel goed idee!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #58 Gepost op: 07 January 2022, 11:42:43 »
Alleen jammer dat er nu al veel alternatieve activiteiten in gebruik zijn en komen. Verder huizenbouw, sloop van delen. Dus?

Groet Meino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #59 Gepost op: 07 January 2022, 12:11:55 »
Dus dat gaat niet gebeuren  ;D