Koud slepen vond men ook best kunnen toen de 3737 in 1989 nodig was voor een feestje
Tot slot zijn je krachten bij slepen precies omgekeerd van normaal, wat ook weer extra slijtage of kans op schade mee kan brengen (niet cilinders > drijfstangen > koppelstangen > wielen maar wielen > koppelstangen > drijfstangen > zuigers).
Die Britse en Duitse machines die nu nog op de hoofdlijnen rijden (meestal 2'C1') komen allemaal uit de (eind) jaren '30, sommige zijn zelfs nog in de jaren '50 gebouwd. Vervolgens reden ze nog door tot de eind jaren '60 en '70.
Je kunt je cilinders best smeren met dunne olie voor een transport, maar dan heb je je systeem daarna vol zitten met dunne olie en dat moet er dus eerst weer uit voor je de loc weer als stoomloc kunt gebruiken...
De nieuwe tijd, net wat u zegt, of de wet van de remmende voorsprong?
Zou het niet kunnen om een dependance te creeren voor het spoorwegmuseum en het rijvaardige matriaal daar te onder te brengen? Die dependance kan dan in een plaats waar de milieuregels wat meer ruimte bieden; evt in samenwerking met een al bestaande museumspoorweg. Als het spoorwegmuseum een rijvaardige trein wil gebruiken voor een expositie dan kan deze naar Utrecht gesleept/gereden worden. Uiteraard wordt daarmee het museum in Utrecht wel weer minder interessant wat weer gevolgen zal hebben voor de bezoekersaantallen.