Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 00:09:12
Draaischijf automatiseren voor pendelverkeer door Duikeend
06 juli 2022, 23:40:51
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu … door Peter J K
06 juli 2022, 23:38:44
Edits Booster kapot ? door JanO
06 juli 2022, 23:26:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Antal
06 juli 2022, 23:24:46
Rondom Charlois door Huup
06 juli 2022, 23:24:31
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door NS1220
06 juli 2022, 23:11:16
Raadplaatje door DJV
06 juli 2022, 23:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
06 juli 2022, 22:55:34
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
06 juli 2022, 22:43:24
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
06 juli 2022, 22:38:40
Witmoosdorf door H0ppakee
06 juli 2022, 22:19:33
LS models ICR door Benelux795
06 juli 2022, 22:02:45
Spoormuseum in H0 door Eegtrain
06 juli 2022, 21:51:06
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 juli 2022, 21:27:35
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
06 juli 2022, 20:32:24
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
06 juli 2022, 20:24:01
Spoor op industrieterrein Lage Weide door WouterMarklin
06 juli 2022, 20:11:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
06 juli 2022, 19:38:16
Toon hier je (model)treinfoto's door Rob Ellerman
06 juli 2022, 19:29:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 juli 2022, 19:18:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
06 juli 2022, 18:54:33
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Ben
06 juli 2022, 17:29:25
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
06 juli 2022, 17:10:34
Roco wagen Akzo, info gezocht. door jandcargo
06 juli 2022, 17:07:15
Roco 1600, versie 2022 door Jamie
06 juli 2022, 16:57:04
Brawa UIC koelwagen (1:45) Interfrigo modern logo door jandcargo
06 juli 2022, 16:53:58
DR4018 of DK50018 door ronaldvd2000
06 juli 2022, 16:09:16
Info gezocht over SBB Graantrein; lengte, inzet, vervoerder, etc. door Rick
06 juli 2022, 15:48:15
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door H0_trainiac
06 juli 2022, 15:41:23
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?  (gelezen 15011 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #30 Gepost op: 04 januari 2022, 17:55:23 »
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2022, 18:23:29 »
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Men zal een centrale ligging van het museum niet zo snel willen opgeven ten gunste een plek ergens in de buitengebieden (zijn die er straks nog?). Echter of de huidige locatie houdbaar is op lange termijn kun je ook vraagtekens bij zetten, genoeg lieden voor wie de spoorlijn dwars door de stad een doorn in het oog is.
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3607
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2022, 18:35:36 »
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Jouw reactie spreekt boekdelen, maar dan wel dat je er werkelijk geen idee van hebt waar het museum zijn bestaansrecht aan te denken heeft...

Denk je dat een museum in een rechttoe rechtaan loods in Stavoren ook 400.000 bezoekers per jaar trekt net zoals een centraal gelegen museum in een historisch pand?


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6607
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2022, 18:44:09 »
Een evenementenlocatie gevuld met een verzameling oud ijzer.
Dat kan inderdaad ook prima elders , met meer parkeerruimte.

Want daarover is ook altijd gejank hier. :angel:

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3607
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2022, 19:47:16 »
Och, die paar keer dat het druk is en het parkeerterrein vol is valt ook wel mee, en het museum is per OV prima te bereiken ;)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2022, 20:02:30 »
Dan verplaatst alles naar Goes, spooraansluiting naar hoofdnet en een eigen spoorlijn. Misschien is er ook nog wel ruimte om alles uit Blerick daar te stallen en conserveren.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10915
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2022, 20:21:53 »

Pfft, ja hoor. In Goes hebben ze nog voor 100 jaar restauratiewerk liggen. Al die NSM meuk komt daar alleen maar weg te roesten.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 13:57:52 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2022, 20:41:35 »
Meer  :laugh:
Net als trouwens alle andere musea... het spoorwegmuseum zit prima aan de Maliebaan, alleen voor rijdende stoomtreinen moet je naar elders. Voor een heel klein deel van de hobbyïsten is dat een issue. Gelukkig draait het museum daar niet op  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6607
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2022, 20:51:01 »
Inderdaad.
Misschien een idee om die klinkerkatastrofe in de evenementenhal te vervangen door een gietvloer die een beetje netjes vlak ligt?

Wel zo makkelijk als je een baantje opbouwt  8)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2022, 20:52:34 »
En zoals te verwachten vooral zaken als kan niet, hoort niet , is altijd al zo geweest. Als ze bij bijv. Sneek een hal van 200 * 100 bouwen met werkplaats en stalling en een tentoonstellings deel komen die toeschouwers ook wel. Misschien niet die dan klagende Utrechters  maar voor de rest lukt dat best. Kan Utrecht het terrein volbouwen met gewenste woningen en heeft het museum een toekomst gericht gebouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2022, 21:05:46 »
Ik denk dat het voor de bezoekersaantallen heel slecht is om het spoorwegmuseum uit Utrecht weg te halen.
We hebben ooit een voetbalmuseum gehad, dat moest zo nodig in Middelburg komen. Nu vinden wij Middelburgers dat onze stad het middelpunt van het land is, alleen ligt de rest van Nederland er zo slordig omheen.
Maar het voetbalmuseum flopte bij gebrek aan bezoekers. Die vonden dat Middelburg in een uithoek ligt, en gelijk hadden ze.
Met Friesland zal het ook zo gaan, daar komen mensen ook niet massaal naar toe. Uitzondering is als er een Elfstedentocht wordt gereden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20486
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2022, 21:08:36 »
Ik snap ook niet goed waarom. Om een rijdende stoomloc die er helemaal niet is?

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb. De laatste twee jaar zal dat niet beter zijn geworden.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 21:16:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #42 Gepost op: 04 januari 2022, 23:30:27 »
Men zal een centrale ligging van het museum niet zo snel willen opgeven ten gunste een plek ergens in de buitengebieden (zijn die er straks nog?). Echter of de huidige locatie houdbaar is op lange termijn kun je ook vraagtekens bij zetten, genoeg lieden voor wie de spoorlijn dwars door de stad een doorn in het oog is.

Toen ik stage liep bij een niet nader genoemd verkeersadvies bureau werden er plannen bestudeerd om de maliebaan ondergronds te brengen (zodat IC's niet hoefden te kopmaken op Utrecht CS). Voor het spoorwegmuseum was toen voorzien om (als ik me het goed herinner) een enkelsporige aansluiting te behouden, al werd er al globaal gekeken om het spoorwegmuseum elders onder te brengen. Deze plannen zijn nooit veel verder gekomen dan een kort rapportje waarin het op kostenbasis werd afgeschoten.
Oeps!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3607
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2022, 12:42:48 »
En zoals te verwachten vooral zaken als kan niet, hoort niet , is altijd al zo geweest. Als ze bij bijv. Sneek een hal van 200 * 100 bouwen met werkplaats en stalling en een tentoonstellings deel komen die toeschouwers ook wel. Misschien niet die dan klagende Utrechters  maar voor de rest lukt dat best. Kan Utrecht het terrein volbouwen met gewenste woningen en heeft het museum een toekomst gericht gebouw.
Eerlijk waar, ik vraag mij echt af of je reactie serieus is of dat je gewoon de Trol aan het uithangen bent?

Overduidelijk heb je geen idee waar het gros van de bezoekers van het museum uit bestaat, die gaan echt geen 1,5 uur autorijden (vergeleken met het centrale Utrecht) om een museum te bezoeken.

Ik snap ook niet goed waarom. Om een rijdende stoomloc die er helemaal niet is?

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb. De laatste twee jaar zal dat niet beter zijn geworden.
Even kijken hoor, er word druk gewerkt aan een rijvaardig herstel van de Blokkendoos, Diesel-1 en Mat'36;
de Mat'46, Mat'54, Mat'64 zijn allemaal reeds rijdend, dan hebben we nog wat rijtuigen plan W, E D, ICR Bs die dat ook zijn, dan nog een paar lokken als 1700, 1200 en 1300 en dan vergeet ik nog vanalles en sla ik wat recenter materieel bewust over.

Dus dat er niet veel van het spul rijvaardig zou valt denk ik wel mee...
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 12:46:55 door Thom »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 12937
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #44 Gepost op: 05 januari 2022, 13:20:56 »
Ik ben echt geen grootspoorkenner... maar je hebt zeker gelijk Thom, het NSM heeft best veel rijklaar en rijdend materieel. En dat kost toch ook allemaal wel een lieve cent om dat te restaureren en te exploiteren. Denk dat we blij moeten zijn dat er een museum is dat dit allemaal doet. Dat sommige mensen liever andere exemplaren rijdend hadden gezien hou je altijd. Er moeten keuzes gemaakt worden en met de huidige collectie lijken dat goede keuzes te zijn.

En sommigen schijnen te vergeten dat het NSM gevestigd is in.... het Maliebaanstation. Een prachtige locatie die bv Sneek niet heeft  ;D :)