Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:31:05
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 12:29:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:45:40
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?  (gelezen 26427 keer)

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
soms zit ik zo te denken, altijd die 3737 discussie. alsof dit de enigste stomer is die gerestaureerd kan worden. Dat de 3737 voorlopig niet gerestaureerd wordt weten we nu wel maar dit is toch niet de enigste kandidaat? neem de 2100 als voorbeeld. Dit lijkt mij een geschikte kandidaat. In NL hebben we nog niet eens een rijvaardige NS hoofdlijn stomer terwijl Engeland circa 180 museumspoorlijnen heeft. Ik ben benieuwd of het museum dit heroverweegt.
ook heeft de HSM 89 in 2000 een nieuwe ketel ontvangen. Ik ben best benieuwd waarom. Heeft hier iemand meer info over?

Xander
« Laatst bewerkt op: 03 January 2022, 09:16:32 door Bert van Gelder »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2022, 09:00:25 »
Het spoorwegmuseum wil geen tijd en geld in rijvaardige stoomlocomotieven steken. Dat heeft niet alleen te maken met de kosten van het rijvaardig maken, maar ook met exploitatie die van daaruit niet mogelijk zou zijn. De totale kosten om in beginsel de 3700 weer rijvaardig te maken inclusief exploitatie zouden al richting de € 3.000.000,- gaan.

Het is ook niet de visie van het spoorwegmuseum om dingen rijvaardig te maken en te houden, er wordt te weinig mee gereden. Kijk bijvoorbeeld naar de 1100, die is rijvaardig gemaakt maar moet al jaren toegelaten worden. Dat gaat echt niet gebeuren. Het museum beheert een leuke collectie en heeft soms prachtige tentoonstellingen, that's it, meer moet je niet verwachten.

Heel anders is het in Groot Brittannië, daar klagen ze juist dat het National Railway Museum er alles aan doet om de Flying Scottsman rijvaardig te houden.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 03 January 2022, 09:02:44 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2022, 09:12:02 »
soms zit ik zo te denken, altijd die 3737 discussie. alsof dit de enigste stomer is die gerestaureerd kan worden. Dat de 3737 voorlopig niet gerestaureerd wordt weten we nu wel maar dit is toch niet de enigste kandidaat? neem de 2100 als voorbeeld. Dit lijkt mij een geschikte kandidaat. In NL hebben we nog niet eens een rijvaardige NS hoofdlijn stomer terwijl Engeland circa 180 museumspoorlijnen heeft. Ik ben benieuwd of het museum dit heroverweegt.
ook heeft de HSM 89 in 2000 een nieuwe ketel ontvangen. Ik ben best benieuwd waarom. Heeft hier iemand meer info over?

Xander

De HSM 89 een nieuwe ketel? Dat lijkt me heel sterk. Er is wel gekeken naar het rijvaardig opknappen van de SS 13, maar dat is afgeblazen omdat dat teveel ten koste van originele onderdelen zou gaan.

De 2104 heeft in de jaren negentig een nieuwe tenderopbouw gekregen. Maar de loc is in 1954 vrijwel ongeconserveerd in het museum gezet, dus daar zit ook nog een puist werk in.

De 326 heeft geen cilinders meer, de 6317 is ingemetseld en de 107 staat op poten. Dus al met al maar weinig opties.

Eelco

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5352
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2022, 09:58:08 »
Dit draadje is helaas een herhaling van hier al jaren uitgesproken dagdromen...wat al gezegd is, rijvaardig maken is alleen zinvol als exploitatie mogelijk is vanuit het NSM, de Utrechtse milieuregels sluiten dat bij voorbaat al uit. Conserveren is de enige optie en dan het geld in exploitabel materieel steken: dat beperkt zich in de praktijk dus tot wat treinstellen, waarbij het afwachten is hoe lang men de Diesel 3 mag blijven stoken van de fijnstoftellers.
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2022, 10:45:25 »
Het is ook niet de visie van het spoorwegmuseum om dingen rijvaardig te maken en te houden, er wordt te weinig mee gereden. Kijk bijvoorbeeld naar de 1100, die is rijvaardig gemaakt maar moet al jaren toegelaten worden. Dat gaat echt niet gebeuren. Het museum beheert een leuke collectie en heeft soms prachtige tentoonstellingen, that's it, meer moet je niet verwachten.
Nouja, dat die visie er niet zou zijn is een beetje gek als je kijkt wat er juist allemaal aan rijvaardig materieel is en daar wel degelijk in geinvesteerd word.

Zo heeft afgelopen jaar de DE41 een revisie van beide motoren ondergaan, de Blokkendoos recent een draaistelrevisie, is men druk om mat36 252 weer rijvaardig te restaureren. Allemaal dingen van flinke investeringen die men niet zou doen als rijvaardig zijn geen onderdeel van het beleid zou zijn.

Zelfs in de 1125 is geïnvesteerd, aangezien ook die een draaistelrevisie heeft gehad. De lok is inmiddels ook toegelaten maar er moeten nog steeds wat zaken aan de machine afgemaakt worden en op het moment zijn daar gewoon tekort handjes aan vrijwilligers voor.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2022, 11:12:26 »
Maar alleen stoomlocs zijn echte treinen, dat weet je toch wel, Thom  ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5352
  • Team Mitropa - OHMB
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2022, 11:14:15 »
Zelfs in de 1125 is geïnvesteerd, aangezien ook die een draaistelrevisie heeft gehad. De lok is inmiddels ook toegelaten maar er moeten nog steeds wat zaken aan de machine afgemaakt worden en op het moment zijn daar gewoon tekort handjes aan vrijwilligers voor.

Ja die zou ik inderdaad wel weer eens aan het werk willen zien (y) Al begreep ik dat met de vetergang-rijeigenschappen de inzet op de vrije baan enigszins gelimiteerd is wegens max. 100km/h
RETROBAHN A.G.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2022, 11:25:18 »
@Thom leuk om je reactie lezen, dat klinkt allemaal erg hoopvol  (y). Dit jaar eindelijk een goede foto van de Kameel en de Mp kunnen schieten. Wie weet komt er dus nog wel iets anders bij in de nabije jaren  :)
Voor grootspoorfoto's zie site

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2022, 11:32:19 »
Maar alleen stoomlocs zijn echte treinen, dat weet je toch wel, Thom  ;D
Eindelijk iemand die het snapt

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2022, 12:03:05 »
...wat al gezegd is, rijvaardig maken is alleen zinvol als exploitatie mogelijk is vanuit het NSM, de Utrechtse milieuregels sluiten dat bij voorbaat al uit.
Je kan zo'n stoomloc toch met een e-loc tot buiten de Utrechtse invloedssfeer slepen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2022, 12:18:32 »
Dit draadje is helaas een herhaling van hier al jaren uitgesproken dagdromen....


Klopt, er zijn altijd stemmen geweest die zich dit afvroegen. Omdat dit telkens terugkerende fenomeen nog wel eens tot discussie leidde heeft Vrienden van het NSM al eens een uitgebreide uitleg hierover geschreven:

https://www.vriendennsm.nl/en/historie/68-historie-slides/44-de-3737


En voor aanvullende info over het waarom niet kun je hier ook nog meer lezen:

https://www.treinennieuws.nl/stoomlocomotief-ns-3737-niet-rijvaardig

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62772.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11034.0


Overigens is  https://www.vriendennsm.nl/en/  of  https://www.facebook.com/vriendennsm  een leuke bron van actuele informatie over het museumbestand en de vele restauratieprojecten  :)


Vr. groet, Martijn.


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2022, 19:32:05 »
Je kan zo'n stoomloc toch met een e-loc tot buiten de Utrechtse invloedssfeer slepen?
Een rijvaardige stoomloc koud slepen?? Hier spreekt een specialist hoor ik al...
Maar waar wil je de loc dan heen brengen? Waar zie je kans een stoomdepot met spooraansluiting te bouwen om de loc na het slepen (zonder drijfstangen dus...) weer in elkaar te schroeven, op te stoken, herstellingen uit te voeren, onderhoud te geven, na de ritten (waarheen??) weer af te werken, en vooral: wie moet dit allemaal betalen? Nog los van de vraag welk publiek je hiermee zou willen bedienen?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2022, 19:35:05 »
Koud slepen vond men ook best kunnen toen de 3737 in 1989 nodig was voor een feestje   ;D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2022, 19:42:43 »
Maar dan gelijk even een vraag (en dan is dit topic ook gelijk nuttig voor iets anders ;) ) Je mag een stoomlok dus niet koud slepen? Is dat dan funest voor de cilinders? Heb je perse stoom nodig als een soort smering of zou je er bijvoorbeeld ook water of olie door kunnen pompen?

(Het is absoluut niet dat ik het niet geloof, hè? Ik heb er alleen de ballen verstand van :angel: )

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2022, 19:56:04 »
Koud slepen kan bij mijn weten best, maar dan moet je de drijfstangen verwijderen zodat idd de cilinders niet bewegen. Die worden niet gesmeerd als de loc koud is, en dat kan schade veroorzaken. En op lage snelheid. Dat ging goed verkeerd in 1989 toen de net opgeknapte 3737 een open dag in Tilburg moest opluisteren. De loc werd koud in een reguliere goederentrein meegenomen. Voor de 3737 waren de regels dat de loc alleen onder stoom gesleept worden zodat de cilinders gesmeerd blijven worden. Dit slepen mocht alleen bij max 55 km/u plaats vinden. Dus net iets anders dan een opzenden in een goederentrein...
(ben trouwens heel benieuwd of dit akkefietje nog consequenties heeft gehad voor de slimmerik die dit bedacht)
« Laatst bewerkt op: 03 January 2022, 19:57:59 door Eelco Storm »