Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden? door spoorzeven
Vandaag om 13:56:48
Stationsplein Baden Baden door tijgernootje
Vandaag om 13:55:17
Diorama door Fa knaven
Vandaag om 13:51:56
decoders reageren niet op signaal van DR5000 door Karst Drenth
Vandaag om 13:51:53
Verfraaien D-trein rijtuigen door Casmir
Vandaag om 13:48:10
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 13:45:21
De Wadlander, een eilandbaan. door tijgernootje
Vandaag om 13:33:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 13:28:37
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door zweistein
Vandaag om 13:26:54
Budget vriendelijk grote bouwprojecten van interieurverlichting voorzien. door tijgernootje
Vandaag om 13:12:11
Dat overkomt mij niet. door Duikeend
Vandaag om 13:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:57:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Piko 1200 in N + Next18 cabineverlichting werkt niet door VanSpeijk
Vandaag om 12:33:28
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 12:27:36
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door NS264
Vandaag om 12:19:02
Forum naam door bellejt
Vandaag om 11:57:50
Ermehuizen anno 1974 door Eric B
Vandaag om 11:36:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Harryku
Vandaag om 10:30:37
Bestaat er een 189 DB Cargo in H0? door Harryku
Vandaag om 09:34:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FHJ Seller
Vandaag om 09:19:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Noordernet
Vandaag om 08:50:41
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
Vandaag om 07:23:49
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 07:13:37
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 00:23:45
Bahnstrecke 5867 door DJV
28 mei 2022, 22:24:26
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Thom
28 mei 2022, 21:50:56
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
28 mei 2022, 21:12:32
Roco br 10 002 - 62192 door Bahn-AG
28 mei 2022, 20:39:19
IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat door Spoorrelais
28 mei 2022, 20:13:41
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?  (gelezen 13536 keer)

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
soms zit ik zo te denken, altijd die 3737 discussie. alsof dit de enigste stomer is die gerestaureerd kan worden. Dat de 3737 voorlopig niet gerestaureerd wordt weten we nu wel maar dit is toch niet de enigste kandidaat? neem de 2100 als voorbeeld. Dit lijkt mij een geschikte kandidaat. In NL hebben we nog niet eens een rijvaardige NS hoofdlijn stomer terwijl Engeland circa 180 museumspoorlijnen heeft. Ik ben benieuwd of het museum dit heroverweegt.
ook heeft de HSM 89 in 2000 een nieuwe ketel ontvangen. Ik ben best benieuwd waarom. Heeft hier iemand meer info over?

Xander
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 09:16:32 door Bert van Gelder »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2022, 09:00:25 »
Het spoorwegmuseum wil geen tijd en geld in rijvaardige stoomlocomotieven steken. Dat heeft niet alleen te maken met de kosten van het rijvaardig maken, maar ook met exploitatie die van daaruit niet mogelijk zou zijn. De totale kosten om in beginsel de 3700 weer rijvaardig te maken inclusief exploitatie zouden al richting de € 3.000.000,- gaan.

Het is ook niet de visie van het spoorwegmuseum om dingen rijvaardig te maken en te houden, er wordt te weinig mee gereden. Kijk bijvoorbeeld naar de 1100, die is rijvaardig gemaakt maar moet al jaren toegelaten worden. Dat gaat echt niet gebeuren. Het museum beheert een leuke collectie en heeft soms prachtige tentoonstellingen, that's it, meer moet je niet verwachten.

Heel anders is het in Groot Brittannië, daar klagen ze juist dat het National Railway Museum er alles aan doet om de Flying Scottsman rijvaardig te houden.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 09:02:44 door Tomasso »
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10872
    • Mijn fotoarchief
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2022, 09:12:02 »
soms zit ik zo te denken, altijd die 3737 discussie. alsof dit de enigste stomer is die gerestaureerd kan worden. Dat de 3737 voorlopig niet gerestaureerd wordt weten we nu wel maar dit is toch niet de enigste kandidaat? neem de 2100 als voorbeeld. Dit lijkt mij een geschikte kandidaat. In NL hebben we nog niet eens een rijvaardige NS hoofdlijn stomer terwijl Engeland circa 180 museumspoorlijnen heeft. Ik ben benieuwd of het museum dit heroverweegt.
ook heeft de HSM 89 in 2000 een nieuwe ketel ontvangen. Ik ben best benieuwd waarom. Heeft hier iemand meer info over?

Xander

De HSM 89 een nieuwe ketel? Dat lijkt me heel sterk. Er is wel gekeken naar het rijvaardig opknappen van de SS 13, maar dat is afgeblazen omdat dat teveel ten koste van originele onderdelen zou gaan.

De 2104 heeft in de jaren negentig een nieuwe tenderopbouw gekregen. Maar de loc is in 1954 vrijwel ongeconserveerd in het museum gezet, dus daar zit ook nog een puist werk in.

De 326 heeft geen cilinders meer, de 6317 is ingemetseld en de 107 staat op poten. Dus al met al maar weinig opties.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2022, 09:58:08 »
Dit draadje is helaas een herhaling van hier al jaren uitgesproken dagdromen...wat al gezegd is, rijvaardig maken is alleen zinvol als exploitatie mogelijk is vanuit het NSM, de Utrechtse milieuregels sluiten dat bij voorbaat al uit. Conserveren is de enige optie en dan het geld in exploitabel materieel steken: dat beperkt zich in de praktijk dus tot wat treinstellen, waarbij het afwachten is hoe lang men de Diesel 3 mag blijven stoken van de fijnstoftellers.
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2022, 10:45:25 »
Het is ook niet de visie van het spoorwegmuseum om dingen rijvaardig te maken en te houden, er wordt te weinig mee gereden. Kijk bijvoorbeeld naar de 1100, die is rijvaardig gemaakt maar moet al jaren toegelaten worden. Dat gaat echt niet gebeuren. Het museum beheert een leuke collectie en heeft soms prachtige tentoonstellingen, that's it, meer moet je niet verwachten.
Nouja, dat die visie er niet zou zijn is een beetje gek als je kijkt wat er juist allemaal aan rijvaardig materieel is en daar wel degelijk in geinvesteerd word.

Zo heeft afgelopen jaar de DE41 een revisie van beide motoren ondergaan, de Blokkendoos recent een draaistelrevisie, is men druk om mat36 252 weer rijvaardig te restaureren. Allemaal dingen van flinke investeringen die men niet zou doen als rijvaardig zijn geen onderdeel van het beleid zou zijn.

Zelfs in de 1125 is geïnvesteerd, aangezien ook die een draaistelrevisie heeft gehad. De lok is inmiddels ook toegelaten maar er moeten nog steeds wat zaken aan de machine afgemaakt worden en op het moment zijn daar gewoon tekort handjes aan vrijwilligers voor.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10872
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2022, 11:12:26 »
Maar alleen stoomlocs zijn echte treinen, dat weet je toch wel, Thom  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Team Mitropa - OHMB
Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2022, 11:14:15 »
Zelfs in de 1125 is geïnvesteerd, aangezien ook die een draaistelrevisie heeft gehad. De lok is inmiddels ook toegelaten maar er moeten nog steeds wat zaken aan de machine afgemaakt worden en op het moment zijn daar gewoon tekort handjes aan vrijwilligers voor.

Ja die zou ik inderdaad wel weer eens aan het werk willen zien (y) Al begreep ik dat met de vetergang-rijeigenschappen de inzet op de vrije baan enigszins gelimiteerd is wegens max. 100km/h
RETROBAHN A.G.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5256
    • grootspoorfoto's
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2022, 11:25:18 »
@Thom leuk om je reactie lezen, dat klinkt allemaal erg hoopvol  (y). Dit jaar eindelijk een goede foto van de Kameel en de Mp kunnen schieten. Wie weet komt er dus nog wel iets anders bij in de nabije jaren  :)
Voor grootspoorfoto's zie site

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2022, 11:32:19 »
Maar alleen stoomlocs zijn echte treinen, dat weet je toch wel, Thom  ;D
Eindelijk iemand die het snapt

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22612
    • Pagina van klaas
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2022, 12:03:05 »
...wat al gezegd is, rijvaardig maken is alleen zinvol als exploitatie mogelijk is vanuit het NSM, de Utrechtse milieuregels sluiten dat bij voorbaat al uit.
Je kan zo'n stoomloc toch met een e-loc tot buiten de Utrechtse invloedssfeer slepen?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2022, 12:18:32 »
Dit draadje is helaas een herhaling van hier al jaren uitgesproken dagdromen....


Klopt, er zijn altijd stemmen geweest die zich dit afvroegen. Omdat dit telkens terugkerende fenomeen nog wel eens tot discussie leidde heeft Vrienden van het NSM al eens een uitgebreide uitleg hierover geschreven:

https://www.vriendennsm.nl/en/historie/68-historie-slides/44-de-3737


En voor aanvullende info over het waarom niet kun je hier ook nog meer lezen:

https://www.treinennieuws.nl/stoomlocomotief-ns-3737-niet-rijvaardig

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62772.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11034.0


Overigens is  https://www.vriendennsm.nl/en/  of  https://www.facebook.com/vriendennsm  een leuke bron van actuele informatie over het museumbestand en de vele restauratieprojecten  :)


Vr. groet, Martijn.


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2022, 19:32:05 »
Je kan zo'n stoomloc toch met een e-loc tot buiten de Utrechtse invloedssfeer slepen?
Een rijvaardige stoomloc koud slepen?? Hier spreekt een specialist hoor ik al...
Maar waar wil je de loc dan heen brengen? Waar zie je kans een stoomdepot met spooraansluiting te bouwen om de loc na het slepen (zonder drijfstangen dus...) weer in elkaar te schroeven, op te stoken, herstellingen uit te voeren, onderhoud te geven, na de ritten (waarheen??) weer af te werken, en vooral: wie moet dit allemaal betalen? Nog los van de vraag welk publiek je hiermee zou willen bedienen?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10872
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2022, 19:35:05 »
Koud slepen vond men ook best kunnen toen de 3737 in 1989 nodig was voor een feestje   ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2022, 19:42:43 »
Maar dan gelijk even een vraag (en dan is dit topic ook gelijk nuttig voor iets anders ;) ) Je mag een stoomlok dus niet koud slepen? Is dat dan funest voor de cilinders? Heb je perse stoom nodig als een soort smering of zou je er bijvoorbeeld ook water of olie door kunnen pompen?

(Het is absoluut niet dat ik het niet geloof, hè? Ik heb er alleen de ballen verstand van :angel: )

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10872
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2022, 19:56:04 »
Koud slepen kan bij mijn weten best, maar dan moet je de drijfstangen verwijderen zodat idd de cilinders niet bewegen. Die worden niet gesmeerd als de loc koud is, en dat kan schade veroorzaken. En op lage snelheid. Dat ging goed verkeerd in 1989 toen de net opgeknapte 3737 een open dag in Tilburg moest opluisteren. De loc werd koud in een reguliere goederentrein meegenomen. Voor de 3737 waren de regels dat de loc alleen onder stoom gesleept worden zodat de cilinders gesmeerd blijven worden. Dit slepen mocht alleen bij max 55 km/u plaats vinden. Dus net iets anders dan een opzenden in een goederentrein...
(ben trouwens heel benieuwd of dit akkefietje nog consequenties heeft gehad voor de slimmerik die dit bedacht)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 19:57:59 door Eelco Storm »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)