BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Hanulgoeroe op 03 januari 2022, 08:54:26

Titel: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Hanulgoeroe op 03 januari 2022, 08:54:26
soms zit ik zo te denken, altijd die 3737 discussie. alsof dit de enigste stomer is die gerestaureerd kan worden. Dat de 3737 voorlopig niet gerestaureerd wordt weten we nu wel maar dit is toch niet de enigste kandidaat? neem de 2100 als voorbeeld. Dit lijkt mij een geschikte kandidaat. In NL hebben we nog niet eens een rijvaardige NS hoofdlijn stomer terwijl Engeland circa 180 museumspoorlijnen heeft. Ik ben benieuwd of het museum dit heroverweegt.
ook heeft de HSM 89 in 2000 een nieuwe ketel ontvangen. Ik ben best benieuwd waarom. Heeft hier iemand meer info over?

Xander
Titel: Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
Bericht door: Tomasso op 03 januari 2022, 09:00:25
Het spoorwegmuseum wil geen tijd en geld in rijvaardige stoomlocomotieven steken. Dat heeft niet alleen te maken met de kosten van het rijvaardig maken, maar ook met exploitatie die van daaruit niet mogelijk zou zijn. De totale kosten om in beginsel de 3700 weer rijvaardig te maken inclusief exploitatie zouden al richting de € 3.000.000,- gaan.

Het is ook niet de visie van het spoorwegmuseum om dingen rijvaardig te maken en te houden, er wordt te weinig mee gereden. Kijk bijvoorbeeld naar de 1100, die is rijvaardig gemaakt maar moet al jaren toegelaten worden. Dat gaat echt niet gebeuren. Het museum beheert een leuke collectie en heeft soms prachtige tentoonstellingen, that's it, meer moet je niet verwachten.

Heel anders is het in Groot Brittannië, daar klagen ze juist dat het National Railway Museum er alles aan doet om de Flying Scottsman rijvaardig te houden.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
Bericht door: Eelco Storm op 03 januari 2022, 09:12:02
soms zit ik zo te denken, altijd die 3737 discussie. alsof dit de enigste stomer is die gerestaureerd kan worden. Dat de 3737 voorlopig niet gerestaureerd wordt weten we nu wel maar dit is toch niet de enigste kandidaat? neem de 2100 als voorbeeld. Dit lijkt mij een geschikte kandidaat. In NL hebben we nog niet eens een rijvaardige NS hoofdlijn stomer terwijl Engeland circa 180 museumspoorlijnen heeft. Ik ben benieuwd of het museum dit heroverweegt.
ook heeft de HSM 89 in 2000 een nieuwe ketel ontvangen. Ik ben best benieuwd waarom. Heeft hier iemand meer info over?

Xander

De HSM 89 een nieuwe ketel? Dat lijkt me heel sterk. Er is wel gekeken naar het rijvaardig opknappen van de SS 13, maar dat is afgeblazen omdat dat teveel ten koste van originele onderdelen zou gaan.

De 2104 heeft in de jaren negentig een nieuwe tenderopbouw gekregen. Maar de loc is in 1954 vrijwel ongeconserveerd in het museum gezet, dus daar zit ook nog een puist werk in.

De 326 heeft geen cilinders meer, de 6317 is ingemetseld en de 107 staat op poten. Dus al met al maar weinig opties.

Eelco
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Besselspoor op 03 januari 2022, 09:58:08
Dit draadje is helaas een herhaling van hier al jaren uitgesproken dagdromen...wat al gezegd is, rijvaardig maken is alleen zinvol als exploitatie mogelijk is vanuit het NSM, de Utrechtse milieuregels sluiten dat bij voorbaat al uit. Conserveren is de enige optie en dan het geld in exploitabel materieel steken: dat beperkt zich in de praktijk dus tot wat treinstellen, waarbij het afwachten is hoe lang men de Diesel 3 mag blijven stoken van de fijnstoftellers.
Titel: Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
Bericht door: Thom op 03 januari 2022, 10:45:25
Het is ook niet de visie van het spoorwegmuseum om dingen rijvaardig te maken en te houden, er wordt te weinig mee gereden. Kijk bijvoorbeeld naar de 1100, die is rijvaardig gemaakt maar moet al jaren toegelaten worden. Dat gaat echt niet gebeuren. Het museum beheert een leuke collectie en heeft soms prachtige tentoonstellingen, that's it, meer moet je niet verwachten.
Nouja, dat die visie er niet zou zijn is een beetje gek als je kijkt wat er juist allemaal aan rijvaardig materieel is en daar wel degelijk in geinvesteerd word.

Zo heeft afgelopen jaar de DE41 een revisie van beide motoren ondergaan, de Blokkendoos recent een draaistelrevisie, is men druk om mat36 252 weer rijvaardig te restaureren. Allemaal dingen van flinke investeringen die men niet zou doen als rijvaardig zijn geen onderdeel van het beleid zou zijn.

Zelfs in de 1125 is geïnvesteerd, aangezien ook die een draaistelrevisie heeft gehad. De lok is inmiddels ook toegelaten maar er moeten nog steeds wat zaken aan de machine afgemaakt worden en op het moment zijn daar gewoon tekort handjes aan vrijwilligers voor.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 03 januari 2022, 11:12:26
Maar alleen stoomlocs zijn echte treinen, dat weet je toch wel, Thom  ;D
Titel: Re: spoorwegmuseum dienstvaardig
Bericht door: Besselspoor op 03 januari 2022, 11:14:15
Zelfs in de 1125 is geïnvesteerd, aangezien ook die een draaistelrevisie heeft gehad. De lok is inmiddels ook toegelaten maar er moeten nog steeds wat zaken aan de machine afgemaakt worden en op het moment zijn daar gewoon tekort handjes aan vrijwilligers voor.

Ja die zou ik inderdaad wel weer eens aan het werk willen zien (y) Al begreep ik dat met de vetergang-rijeigenschappen de inzet op de vrije baan enigszins gelimiteerd is wegens max. 100km/h
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: rail4marcel op 03 januari 2022, 11:25:18
@Thom leuk om je reactie lezen, dat klinkt allemaal erg hoopvol  (y). Dit jaar eindelijk een goede foto van de Kameel en de Mp kunnen schieten. Wie weet komt er dus nog wel iets anders bij in de nabije jaren  :)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Tomasso op 03 januari 2022, 11:32:19
Maar alleen stoomlocs zijn echte treinen, dat weet je toch wel, Thom  ;D
Eindelijk iemand die het snapt

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 januari 2022, 12:03:05
...wat al gezegd is, rijvaardig maken is alleen zinvol als exploitatie mogelijk is vanuit het NSM, de Utrechtse milieuregels sluiten dat bij voorbaat al uit.
Je kan zo'n stoomloc toch met een e-loc tot buiten de Utrechtse invloedssfeer slepen?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rondje_HO op 03 januari 2022, 12:18:32
Dit draadje is helaas een herhaling van hier al jaren uitgesproken dagdromen....


Klopt, er zijn altijd stemmen geweest die zich dit afvroegen. Omdat dit telkens terugkerende fenomeen nog wel eens tot discussie leidde heeft Vrienden van het NSM al eens een uitgebreide uitleg hierover geschreven:

https://www.vriendennsm.nl/en/historie/68-historie-slides/44-de-3737


En voor aanvullende info over het waarom niet kun je hier ook nog meer lezen:

https://www.treinennieuws.nl/stoomlocomotief-ns-3737-niet-rijvaardig

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62772.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11034.0


Overigens is  https://www.vriendennsm.nl/en/  of  https://www.facebook.com/vriendennsm  een leuke bron van actuele informatie over het museumbestand en de vele restauratieprojecten  :)


Vr. groet, Martijn.

Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: timtrein op 03 januari 2022, 19:32:05
Je kan zo'n stoomloc toch met een e-loc tot buiten de Utrechtse invloedssfeer slepen?
Een rijvaardige stoomloc koud slepen?? Hier spreekt een specialist hoor ik al...
Maar waar wil je de loc dan heen brengen? Waar zie je kans een stoomdepot met spooraansluiting te bouwen om de loc na het slepen (zonder drijfstangen dus...) weer in elkaar te schroeven, op te stoken, herstellingen uit te voeren, onderhoud te geven, na de ritten (waarheen??) weer af te werken, en vooral: wie moet dit allemaal betalen? Nog los van de vraag welk publiek je hiermee zou willen bedienen?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 03 januari 2022, 19:35:05
Koud slepen vond men ook best kunnen toen de 3737 in 1989 nodig was voor een feestje   ;D
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rondje_HO op 03 januari 2022, 19:42:43
Maar dan gelijk even een vraag (en dan is dit topic ook gelijk nuttig voor iets anders ;) ) Je mag een stoomlok dus niet koud slepen? Is dat dan funest voor de cilinders? Heb je perse stoom nodig als een soort smering of zou je er bijvoorbeeld ook water of olie door kunnen pompen?

(Het is absoluut niet dat ik het niet geloof, hè? Ik heb er alleen de ballen verstand van :angel: )
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 03 januari 2022, 19:56:04
Koud slepen kan bij mijn weten best, maar dan moet je de drijfstangen verwijderen zodat idd de cilinders niet bewegen. Die worden niet gesmeerd als de loc koud is, en dat kan schade veroorzaken. En op lage snelheid. Dat ging goed verkeerd in 1989 toen de net opgeknapte 3737 een open dag in Tilburg moest opluisteren. De loc werd koud in een reguliere goederentrein meegenomen. Voor de 3737 waren de regels dat de loc alleen onder stoom gesleept worden zodat de cilinders gesmeerd blijven worden. Dit slepen mocht alleen bij max 55 km/u plaats vinden. Dus net iets anders dan een opzenden in een goederentrein...
(ben trouwens heel benieuwd of dit akkefietje nog consequenties heeft gehad voor de slimmerik die dit bedacht)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: timtrein op 03 januari 2022, 20:08:20
Koud slepen vond men ook best kunnen toen de 3737 in 1989 nodig was voor een feestje   ;D
(oktober 1988 was dat toch?) Ja precies en dat is misschien dus wel mede de reden geweest dat de loc in 1989 zo beroerd liep? De loc heeft er in elk geval forse schade aan overgehouden...

De zuigerveren in de cilinders (de stoommachines) worden gesmeerd door de hiervoor gebruikte cilinderolie. Dat is bij kamertemperatuur een soort dik snot en pas als het warm is, wordt het een beetje normaal vloeibaar. De cilindersmering gebeurt doordat de stoom deze olie (mede) meeneemt bij het heen- en weergaan van de zuigers. Ook dempt de stoom de zuigers aan het eind van de cilinders. Tot slot zijn je krachten bij slepen precies omgekeerd van normaal, wat ook weer extra slijtage of kans op schade mee kan brengen (niet cilinders > drijfstangen > koppelstangen >  wielen maar wielen > koppelstangen > drijfstangen > zuigers). Daarom is koud slepen niet zo gewenst, en zeker niet op wat grotere afstanden en grotere snelheden. Wil je een koude loc slepen dan haal je normaal gesproken de drijfstangen eraf.

Je kunt je cilinders best smeren met dunne olie voor een transport, maar dan heb je je systeem daarna vol zitten met dunne olie en dat moet er dus eerst weer uit voor je de loc weer als stoomloc kunt gebruiken...
Ik weet niet alles van stoom, maar de kern van de problematiek zal hiermee wel duidelijk zijn.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Niekleair op 03 januari 2022, 20:08:34
Zou het niet kunnen om een dependance te creeren voor het spoorwegmuseum en het rijvaardige matriaal daar te onder te brengen? Die dependance kan dan in een plaats waar de milieuregels wat meer ruimte bieden; evt in samenwerking met een al bestaande museumspoorweg. Als het spoorwegmuseum een rijvaardige trein wil gebruiken voor een expositie dan kan deze naar Utrecht gesleept/gereden worden. Uiteraard wordt daarmee het museum in Utrecht wel weer minder interessant wat weer gevolgen zal hebben voor de bezoekersaantallen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 januari 2022, 20:50:04
Tot slot zijn je krachten bij slepen precies omgekeerd van normaal, wat ook weer extra slijtage of kans op schade mee kan brengen (niet cilinders > drijfstangen > koppelstangen >  wielen maar wielen > koppelstangen > drijfstangen > zuigers).
Dit zie ik nog niet helemaal. In normaal bedrijf gaat het toch ook om een heen en weer gaande beweging? Dus wat is dan precies het verschil?
Ik heb wel wat teweeg gebracht met mijn opmerking. :)

Overigens hoeft van mij niet alles per se in werkende staat te worden gebracht. Het zal in alle gevallen een afweging zijn tussen nut, noodzaak en kosten. Je kunt wel van alles willen, maar niet alles is haalbaar.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 03 januari 2022, 21:15:19
Zo makkelijk is het niet om even een dependance te beginnen. Daar heb je onder andere veel handjes voor nodig. Dat blik vrlijwilligers zouden de andere museum maatschappijen ook wel willen hebben...
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 03 januari 2022, 21:27:18
Het NSM heeft de afgelopen jaren al aardig wat materieel doorgeschoven naar dependances, lees: museumlijnen. Spul waar het NSM niks mee kon. Een c6400 hier, een vierkante tramloc daar, een paardentram hier, een stoomtram daar. Maar topstukken zullen ze, terecht, nooit doorschuiven. Die blijven fijn binnen de muren van het museum.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rondje_HO op 03 januari 2022, 21:42:10
Bedankt voor de uitleg  (y)  Interessant om te weten, van die cilinderolie.

Een dependance lijkt mij inderdaad ook lastig. 1 vanwege het personeel/vrijwilligers, 2 vanwege het vinden van een geschikte locatie met spooraansluiting en 3 vanwege het spreiden van de collectie en daardoor het minder interessant maken van het museum zelf.

Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Beached op 03 januari 2022, 22:45:58
Met een paar jaar ervaring reviseren/restaureren/machinist op stoomlocs achter de rug, kan ik uit ervaring zeggen dat er kom veel meer kijken dan alleen geld en tijd. Het kost een boel kennis en ruimte. Het is andere kennis dan de kennis die nodig is voor een revisie van een diesel of electrische loc. En vergeet niet, onder dat mooi glimmend laagje verf ziet het mechaniek er waarschijnlijk niet goed uit. De stoomlocs (mogelijk met de uitzondering van de 3737) zijn na buitendienststelling cosmetisch opgeknapt voor het museum. De periode direct daarvoor ware het gewoon machines aan het eind van hun levensduur waar zo weinig mogelijk aan besteed werd om ze rijdende te houden, en vaak werden machines uitgerangeerd omdat een defect het te duur was om te repareren.

Rijvaardig maken betekent dus heel wat versleten mechaniek of vervangen of repareren. Dan ben je al heel snel aardig wat van de originele machine kwijt. Musea stellen een hoge waarde aan conserveren, en niet vervangen, en terecht. Je betaalt toch ook entree in het Rijksmuseum om de originele Nachtwacht te zien, niet een moderne kopie van dezelfde maat uit een printer die er hetzelfde uitziet?

Hoe graag ik ook een grote NS stoomloc wil zien rijden, heb ik liever dat de locs in het NSM als goed geconserveerd naslagwerk blijven, zodat men er van kan leren. En wil men een rijdende NS hoofdspoorloc, bouw dan een nieuwbouwloc. Het VK heeft bewezen dat het erg goed te doen is als je een goed team hebt, en de meeste bezwaren met aanpassingen voor moderne inzet ben je in een slag kwijt.

Groeten,

Rick

Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 03 januari 2022, 23:35:15
Vergis je niet Rick, voor de restauratie van de SS 13, HSM Nestor, SS 326 en NRS 107 was er een behoorlijk budget. Die zijn niet op een goedkoopje gerestaureerd. Pas met de 2104 en 6317 werd er flink bezuinigd op restauratie.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: ReneN op 03 januari 2022, 23:56:02
Ik heb rond de kerstdagen idd een aantal video's bekeken van stoom op de Britse sporen in december, en dat is heel wat... zie je een stoomloc op een hoofdlijn voorbijkomen met 100-120 km/u en een hele sleep rijtuigen zoals in 1950. Alles netjes gepoetst. Het is al jaren bekend dat Nederland slecht afsteekt tegenover andere Europese landen als het om stoom op hoofdlijnen gaat en helaas ligt dat deels aan onze eigen volksaard. Weinig historisch besef en dicht bevolkt waardoor alles wat overtollig was snel naar de sloop ging en een krenterigere overheid die nauwelijks geld stak in behoud. Daar is als toetje helaas veel (hinderlijke) regelgeving bijgekomen die beperkingen oplegt.

Gelukkig is het dieptepunt wel voorbij en komt er de laatste jaren steeds meer op de baan, vooral door de grote particuliere inzet. Nieuwbouw van een hoofdlijnloc lijkt mij ook het beste, maar dan moeten er wel bijpassende rijtuigen zijn. Het Bolkoprijtuig bij de VSM dient eigenlijk zo spoedig mogelijk gerestaureerd te worden en niet over 25 jaar, net zoals de twee sneltreinrijtuigen in Eext. Het zijn dan ook echt de allerlaatste kansen en daar zullen meer mensen plezier van hebben dan van die 150 miljoen kostende Rembrandt als Haagse prestige-aankoop.



Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Martijnstein op 04 januari 2022, 01:11:11
Die Britse en Duitse machines die nu nog op de hoofdlijnen rijden (meestal 2'C1') komen allemaal uit de (eind) jaren '30, sommige zijn zelfs nog in de jaren '50 gebouwd. Vervolgens reden ze nog door tot de eind jaren '60 en '70.

De eerste en laatste grote serie Nederlandse sneltreinlocomotieven (NS 3700, 2'C) zijn vanaf 1910 opgeleverd, dus decennia ouder. Machines die daarna gebouwd zijn (NS 3900 en NS 6300) voldeden eigenlijk al niet meer aan de eisen van de tijd toen ze opgeleverd werden. Dat komt omdat op het moment dat de Britse en Duitse stoomlocs die nu nog rijden gebouwd werden, toen zette de NS eigenlijk al volop in op diesel en elektrische stellen voor nieuwe sneltreinen. De NS 3900 werd alleen gebouwd om internationale treinen te kunnen trekken. Vervolgens gingen de laatste Nederlandse stoomlocs 10-20 jaar eerder buiten dienst dan in het VK en Duitsland. Dus ze hebben in het VK en Duitsland verder doorontwikkelde stoomlocomotieven, de machines zijn jonger, en er zijn nog mensen die ervaring hebben met de machines. Bovendien was Nederland volop in de wederopbouw toen de laatste stoomloc reed, het interesseerde mensen echt niet om die ouwe meuk te bewaren, ze hadden wel wat anders aan hun hoofd. Toen de stoomlocs in het VK en Duitsland met pensioen gingen had men wel de tijd en geld om de stoommachines te bewaren voor het nageslacht. Het is dus ook niet zo gek dat de machines die nu door de Nederlandse museumlijnen gereden worden allemaal Duits (/Zweeds) zijn.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Besselspoor op 04 januari 2022, 08:51:54
In Zweden heeft/had men zelfs een heel regiment stoomlocs opgeslagen als strategische reserve en hoewel die niet direct rijvaardig waren, geeft dat wel het verschil van inzicht treffend aan.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Marc tramt op 04 januari 2022, 09:20:06
Die Britse en Duitse machines die nu nog op de hoofdlijnen rijden (meestal 2'C1') komen allemaal uit de (eind) jaren '30, sommige zijn zelfs nog in de jaren '50 gebouwd. Vervolgens reden ze nog door tot de eind jaren '60 en '70.
De laatste Britse stoomloc (https://en.wikipedia.org/wiki/BR_Standard_Class_9F_92220_Evening_Star) rolde in maart 1960 uit de fabriek. De 3737 (bouwjaar 1911) stond toen al twee jaar stof te vangen in het museum terwijl aan de andere kant van de stad de eerste plan U uit de fabriek rolde.
Na de grauwe jaren '30 en de oorlogsjaren was de blik vooruit gericht, en niet op het verleden. Om diezelfde reden werden in de nu zo geliefde jaren '30 huizen de schuifdeuren en schoorsteenmantels eruit geslagen en de paneeldeuren met hardboard betimmerd. De nieuwe tijd, net wat u zegt, of de wet van de remmende voorsprong?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: martinh op 04 januari 2022, 09:37:15

Je kunt je cilinders best smeren met dunne olie voor een transport, maar dan heb je je systeem daarna vol zitten met dunne olie en dat moet er dus eerst weer uit voor je de loc weer als stoomloc kunt gebruiken...

Dat smeren met dunne olie is nog niet eens zo een probleem hor. Die zooi is ook zo weer uit je cilinders. Door de temperatuur onder stoom wordt dat spul zo dun dat het de smerende werking verliest, maar dus ook zo via je cilinderkranen pleite is. Je moet er bij smeren tijdens dit soort transporten echter wel rekening mee houden dat je het met beleid doet en dat je geregeld de tijd neemt om de boel te controleren en bij te smeren.

Een ander aandachtspunt bij koud slepen is de zuigende werking die de cilinders krijgen. Locomotieven zonder omlooptoestel of snuifkleppen zijn hier gevoelig voor. Je gaat een vacuüm creëren in je cilinders. Die cilinders staan in verbinding met de exhaust die uitmondt in de rookkast. Je kan dan hebben dat er lucht uit de rookkast ,inclusief daar aanwezige rotzooi, je cilinders in gezogen wordt. Dat wil je niet. Door het open zetten van de cilinderkranen en het slechts langzaam verplaatsen van je machine verklein je dit risico tot een minimum
(Ik weet uit mijn hoofd niet of de 3737 een omlooptoestel (waarbij de ruimte voor en achter de zuiger met elkaar in verbinding staan bij het niet geven van stoom richting cilinders) of snuifkleppen (zorgen voor aantrekken van buitenlucht zodra er geen stoomdruk op de cilinders staat) heeft).

Groeten,

Martin
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Hendrik Jan op 04 januari 2022, 11:01:26
De nieuwe tijd, net wat u zegt, of de wet van de remmende voorsprong?

De Wet van Behoud van Ellende.

Overigens kun je wel een fortuin spenderen aan het rijvaardig maken van dat museumspul.

Maar dan?

Als dadelijk op het hoofdspoor elke 10 minuten een ontercity voorbijdavert blijft er verrekt weinig ruimte over in de dienstregeling voor dat museumspul.

En met de huidige snelheden is Plandampf ook geen optie meer.

Zij-die-niet-genoemd-mag-worden zal haar stal alleen om die reden al nooit meer verlaten.
Nog los van alle technische malheur, om over het personele verhaal nog te zwijgen.

Wen er maar aan
Hendrik Jan
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 04 januari 2022, 12:09:37
Zou het niet kunnen om een dependance te creeren voor het spoorwegmuseum en het rijvaardige matriaal daar te onder te brengen? Die dependance kan dan in een plaats waar de milieuregels wat meer ruimte bieden; evt in samenwerking met een al bestaande museumspoorweg. Als het spoorwegmuseum een rijvaardige trein wil gebruiken voor een expositie dan kan deze naar Utrecht gesleept/gereden worden. Uiteraard wordt daarmee het museum in Utrecht wel weer minder interessant wat weer gevolgen zal hebben voor de bezoekersaantallen.
Als je alle rijvaardige treinen uit het museum haalt, dan verdwijnt praktisch alles wat jonger is dan gebouwd in de jaren '50 van de Maliebaan ;)

En daar heb je gelijk 1 van dingen die in dit soort discussies vergeten word, het Spoorwegmuseum moet het hebben van de bezoekers in het museum en dus zal daar altijd de aandacht en prioriteit naar uit gaan.

Als je de 37'er elders neer zou zetten verdwijnt er een iconisch collectie stuk uit het beeld van het museum.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Luit op 04 januari 2022, 17:55:23
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Modellbahnwagen op 04 januari 2022, 18:23:29
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Men zal een centrale ligging van het museum niet zo snel willen opgeven ten gunste een plek ergens in de buitengebieden (zijn die er straks nog?). Echter of de huidige locatie houdbaar is op lange termijn kun je ook vraagtekens bij zetten, genoeg lieden voor wie de spoorlijn dwars door de stad een doorn in het oog is.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 04 januari 2022, 18:35:36
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Jouw reactie spreekt boekdelen, maar dan wel dat je er werkelijk geen idee van hebt waar het museum zijn bestaansrecht aan te denken heeft...

Denk je dat een museum in een rechttoe rechtaan loods in Stavoren ook 400.000 bezoekers per jaar trekt net zoals een centraal gelegen museum in een historisch pand?

Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Hendrik Jan op 04 januari 2022, 18:44:09
Een evenementenlocatie gevuld met een verzameling oud ijzer.
Dat kan inderdaad ook prima elders , met meer parkeerruimte.

Want daarover is ook altijd gejank hier. :angel:

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 04 januari 2022, 19:47:16
Och, die paar keer dat het druk is en het parkeerterrein vol is valt ook wel mee, en het museum is per OV prima te bereiken ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Gouda op 04 januari 2022, 20:02:30
Dan verplaatst alles naar Goes, spooraansluiting naar hoofdnet en een eigen spoorlijn. Misschien is er ook nog wel ruimte om alles uit Blerick daar te stallen en conserveren.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 04 januari 2022, 20:21:53

Pfft, ja hoor. In Goes hebben ze nog voor 100 jaar restauratiewerk liggen. Al die NSM meuk komt daar alleen maar weg te roesten.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: timtrein op 04 januari 2022, 20:41:35
Meer  :laugh:
Net als trouwens alle andere musea... het spoorwegmuseum zit prima aan de Maliebaan, alleen voor rijdende stoomtreinen moet je naar elders. Voor een heel klein deel van de hobbyïsten is dat een issue. Gelukkig draait het museum daar niet op  ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Hendrik Jan op 04 januari 2022, 20:51:01
Inderdaad.
Misschien een idee om die klinkerkatastrofe in de evenementenhal te vervangen door een gietvloer die een beetje netjes vlak ligt?

Wel zo makkelijk als je een baantje opbouwt  8)

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Luit op 04 januari 2022, 20:52:34
En zoals te verwachten vooral zaken als kan niet, hoort niet , is altijd al zo geweest. Als ze bij bijv. Sneek een hal van 200 * 100 bouwen met werkplaats en stalling en een tentoonstellings deel komen die toeschouwers ook wel. Misschien niet die dan klagende Utrechters  maar voor de rest lukt dat best. Kan Utrecht het terrein volbouwen met gewenste woningen en heeft het museum een toekomst gericht gebouw.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2022, 21:05:46
Ik denk dat het voor de bezoekersaantallen heel slecht is om het spoorwegmuseum uit Utrecht weg te halen.
We hebben ooit een voetbalmuseum gehad, dat moest zo nodig in Middelburg komen. Nu vinden wij Middelburgers dat onze stad het middelpunt van het land is, alleen ligt de rest van Nederland er zo slordig omheen.
Maar het voetbalmuseum flopte bij gebrek aan bezoekers. Die vonden dat Middelburg in een uithoek ligt, en gelijk hadden ze.
Met Friesland zal het ook zo gaan, daar komen mensen ook niet massaal naar toe. Uitzondering is als er een Elfstedentocht wordt gereden.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 04 januari 2022, 21:08:36
Ik snap ook niet goed waarom. Om een rijdende stoomloc die er helemaal niet is?

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb. De laatste twee jaar zal dat niet beter zijn geworden.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Niekleair op 04 januari 2022, 23:30:27
Men zal een centrale ligging van het museum niet zo snel willen opgeven ten gunste een plek ergens in de buitengebieden (zijn die er straks nog?). Echter of de huidige locatie houdbaar is op lange termijn kun je ook vraagtekens bij zetten, genoeg lieden voor wie de spoorlijn dwars door de stad een doorn in het oog is.

Toen ik stage liep bij een niet nader genoemd verkeersadvies bureau werden er plannen bestudeerd om de maliebaan ondergronds te brengen (zodat IC's niet hoefden te kopmaken op Utrecht CS). Voor het spoorwegmuseum was toen voorzien om (als ik me het goed herinner) een enkelsporige aansluiting te behouden, al werd er al globaal gekeken om het spoorwegmuseum elders onder te brengen. Deze plannen zijn nooit veel verder gekomen dan een kort rapportje waarin het op kostenbasis werd afgeschoten.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 05 januari 2022, 12:42:48
En zoals te verwachten vooral zaken als kan niet, hoort niet , is altijd al zo geweest. Als ze bij bijv. Sneek een hal van 200 * 100 bouwen met werkplaats en stalling en een tentoonstellings deel komen die toeschouwers ook wel. Misschien niet die dan klagende Utrechters  maar voor de rest lukt dat best. Kan Utrecht het terrein volbouwen met gewenste woningen en heeft het museum een toekomst gericht gebouw.
Eerlijk waar, ik vraag mij echt af of je reactie serieus is of dat je gewoon de Trol aan het uithangen bent?

Overduidelijk heb je geen idee waar het gros van de bezoekers van het museum uit bestaat, die gaan echt geen 1,5 uur autorijden (vergeleken met het centrale Utrecht) om een museum te bezoeken.

Ik snap ook niet goed waarom. Om een rijdende stoomloc die er helemaal niet is?

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb. De laatste twee jaar zal dat niet beter zijn geworden.
Even kijken hoor, er word druk gewerkt aan een rijvaardig herstel van de Blokkendoos, Diesel-1 en Mat'36;
de Mat'46, Mat'54, Mat'64 zijn allemaal reeds rijdend, dan hebben we nog wat rijtuigen plan W, E D, ICR Bs die dat ook zijn, dan nog een paar lokken als 1700, 1200 en 1300 en dan vergeet ik nog vanalles en sla ik wat recenter materieel bewust over.

Dus dat er niet veel van het spul rijvaardig zou valt denk ik wel mee...
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Ronald Halma op 05 januari 2022, 13:20:56
Ik ben echt geen grootspoorkenner... maar je hebt zeker gelijk Thom, het NSM heeft best veel rijklaar en rijdend materieel. En dat kost toch ook allemaal wel een lieve cent om dat te restaureren en te exploiteren. Denk dat we blij moeten zijn dat er een museum is dat dit allemaal doet. Dat sommige mensen liever andere exemplaren rijdend hadden gezien hou je altijd. Er moeten keuzes gemaakt worden en met de huidige collectie lijken dat goede keuzes te zijn.

En sommigen schijnen te vergeten dat het NSM gevestigd is in.... het Maliebaanstation. Een prachtige locatie die bv Sneek niet heeft  ;D :)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eric B op 05 januari 2022, 13:54:57
Sneek heeft ook een mooi station, maar daar zit al een museum in  ;D
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 05 januari 2022, 14:44:55
Even kijken hoor, er word druk gewerkt aan een rijvaardig herstel van de Blokkendoos, Diesel-1 en Mat'36;
de Mat'46, Mat'54, Mat'64 zijn allemaal reeds rijdend, dan hebben we nog wat rijtuigen plan W, E D, ICR Bs die dat ook zijn, dan nog een paar lokken als 1700, 1200 en 1300 en dan vergeet ik nog vanalles en sla ik wat recenter materieel bewust over.

Dus dat er niet veel van het spul rijvaardig zou valt denk ik wel mee...

Helemaal mee eens, maar ik schrijf dan ook niet dat er weinig rijvaardig materieel is.

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb.

Wel dat er sinds het stoppen met de Heimwee-express nogal weinig daadwerkelijk mee wordt gereden.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Chrisjantje op 05 januari 2022, 15:54:49
Er zal altijd een discussie blijven over het NSM en hun collectie. Ik vind dat ze al een behoorlijke collectie onderhouden/rijvaardig hebben.

Zulke zaken kosten nu eenmaal geld en de meeste bezoekers zullen weinig interesse hebben in een rijvaardig stomer, hoewel zoiets altijd een aantrekkingskracht heeft op jong en oud.

Maar om voor die enkele keer een stoomlok op te stoken voor een ritje is niet echt rendabel.
Daarom zou een samenwerking met een collega museum een mooie uitkomst zijn.

Bijvoorbeeld de VSM, die hebben de kennis, een eigen lijn, werkplaats e.d.
Zoiets zie ik nog wel een keer heil in, maar dat de NSM op eigen kracht een stomer restaureren en rijvaardig houden en hoofdlijnritten organiseert zie ik niet meer gebeuren.

En wat te denken aan alle regels in ons overregelde land, dat helpt ook niet bepaald mee om mooie initiatieven te ontplooien.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Marc tramt op 05 januari 2022, 16:12:29
Hartstikke leuk een werkende stomer, dat vindt het publiek altijd leuk. De gemiddelde bezoeker van het museum (en ook museumlijnen) ontgaat echter de fijne nuance tussen een historische Nederlandse stomer en een zwarte oren loc van de oosterburen. Als het maar rookt, dampt en sist is het een stoomloc. Dus om veel geld te steken in het rijdend maken van Nederlandse stoom… lleuk voor de liefhebber maar ik vraag me af of dat opeens extra veel belangstelling en dus geld trekt.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 06 januari 2022, 11:13:53
Sowieso, het hele rijden met museummaterieel kost geld en levert geen cent op, en bij een stoomlok zijn de kosten alleen maar nog hoger.

Helemaal mee eens, maar ik schrijf dan ook niet dat er weinig rijvaardig materieel is.

Wel dat er sinds het stoppen met de Heimwee-express nogal weinig daadwerkelijk mee wordt gereden.
Dat is zeker waar, de kanttekening was alleen dat de Heimwee Express ingecalculeerd was om geld te kosten al, en dat dat het niet waard was voor sommige ritten met 5 reizigers...
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rob Ellerman op 06 januari 2022, 16:39:12
Ik denk dat dergelijke ritten met rolmat van het Spoorwegmuseum alleen nog lonend zijn als er ruim van te voren een route bekend wordt gemaakt met het museum als begin- en eindpunt, zodat men hierop kan intekenen. Treinstel niet genoeg gevuld: rit gaat niet door.

Rob
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Besselspoor op 06 januari 2022, 17:18:54
Als dat alles was wat je nodig had om een stoomloc te laten rijden: leuk idee. Maar helaas, een stomer vraagt zoveel continue verzorging en onderhoud dat het opstoken pas het begin van de actie is. Nog afgezien van alle andere eerder aangedragen en relevante argumenten: staat van het mechaniek, toelating op het hoofdspoor, etc.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Jeronimos op 06 januari 2022, 18:33:02
Zou er geen soort van samenwerking tussen het NSM en de SSN opgezet kunnen worden?


Sorry als hier al eerder over gediscussieerd is, maar ik weet niet wat het antwoord  uit die discussie dan is.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Besselspoor op 06 januari 2022, 19:52:32
Dan nog kun je feitelijk niks met de stomers uit het NSM om alle eerder genoemde redenen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 06 januari 2022, 19:54:14
Er wordt al jaren met de diverse museummaatschappijen samengewerkt....
Maar voor de puristen zal dat nooit genoeg zijn. Die 'anderen' zijn namelijk niet 'het spoorwegmuseum'.
Sommigen zijn pas tevreden als elke lok in het museum in nieuwstaat rondjes door Nederland rijdt, die zijn gewoon 150 jaar te laat geboren...
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: sneek op 06 januari 2022, 23:59:29
Zo maar een wild idee.
Op een gegeven moment is het vol aan de Maliebaan. Zie je nu al; het materieel staat in rijen buiten. Dan toch maar eens de vroegere wagenwerkplaats Amersfoort er bij betrekken? Dan krijg je meer ruimte door minder materieel op de Maliebaan. Museumpendel van en naar Amersfoort en daar de rest van het materieelpark mooi overdekt in een historische loods tentoonstallen  ::) Bezoekers kunnen Amersfoort centraal bereiken, goede parkeergelegenheid.
Museumpendel via Bilthoven naar station Maliebaan en een leuk dagje uit met treinrit (die er vast wel tussendoor kan op Amersfoort-Blauwkapel als je het middenspoor ook benut).  ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: ReneN op 07 januari 2022, 01:24:40
Aan Amersfoort heb ik ook reeds lang geleden gedacht vanwege de centrale ligging en de mogelijkheid tot overdekte stalling in de wagenwerkplaats. Dan zou aan de Maliebaan een wisseltentoonstelling kunnen komen, net zoals veel andere musea al doen en een uitruil plaatsvinden met het materieel van de diverse museumverenigingen. Gebeurt nu trouwens ook al regelmatig. De werkplaats om leerlingen praktijkervaring in de metaal op te laten doen zoals indertijd Trom in Tilburg zou op permanente basis moeten terugkeren, ditmaal wèl met een fatsoenlijke behandeling van het personeel zonder blootstelling aan chroom-6. 

Wat het materieel aangaat dient op zijn minst een rijvaardige Plan D rijtuigstam te komen achter de 1100 of 1200 met een weer turkooizen postrijtuig en wat ik al eerder schreef, de laatste groene Bolkop ABC 7301 van de VSM. Duurt allemaal veel te lang, het rijtuig wordt alleen maar slechter en de VSM zou hier gewoon subsidie voor moeten kunnen krijgen. Deskundigheid is er genoeg, maar voor vrijwilligers is het te veel werk.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: KNed op 07 januari 2022, 10:56:07
Combinatie met Amersfoort is inderdaad een heel goed idee!

Koen
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: meino op 07 januari 2022, 11:42:43
Alleen jammer dat er nu al veel alternatieve activiteiten in gebruik zijn en komen. Verder huizenbouw, sloop van delen. Dus?

Groet Meino
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 07 januari 2022, 12:11:55
Dus dat gaat niet gebeuren  ;D
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 07 januari 2022, 12:30:43
Zeker niet, want er word daar druk aan woningen gebouwd en straks staat de hele handel dus net zo in een woonwijk gebouwd als dat op de Maliebaan het geval is  ;D

Daarnaast heeft het museum al een wisselcollectie beleid en een opslag in Blerick.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 07 januari 2022, 13:26:03
Je zegt het, maar vergis ik me als ik denk dat er de laatste jaren nogal weinig wordt gewisseld?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Besselspoor op 07 januari 2022, 13:38:14
Het zal sinds de eerste acute lockdown wel wat rustiger zijn ja, niet gek overigens..
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 07 januari 2022, 14:12:00
Nee, al eerder, al sinds de laatste ‘verbouwing’ waarbij wereld 4 zo leeg werd.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: basdouma op 07 januari 2022, 14:18:09
En Roosendaal als dependance?

Ik kan me voorstellen dat het bouwen van een loods daar ook wel kans van slagen heeft.
Naast NSM materiaal zou dat voor de 2454 Crew en de stichting mat54 ook een handige locatie zijn. Daar komt bij dat het natuurlijk een super mooie historische plek is.
Nu ga ik bewust wel even voorbij aan het feit dat ‘even een loodsje bouwen’ niet zomaar gedaan is. Maar aangezien dit hele draadje toch al wishfull thinking is.. ;D
 
Een stammetje Plan D zou inderdaad heel erg gaaf zijn. Dat idee is hier wel eens vaker voorbij gekomen. Iemand merkte toen terecht op dat het helemaal niet de doelstelling is van het NSM om complete en correcte stammen op de baan te brengen. Ik was daarom ook best verast met een schitterende restauratie van de RD in de kleur turkoois . Je zou haast zeggen dat een erbij dan ook nog wel moet kunnen (wederom droommodes). Het klink in mijn oren ernstig haalbaarder dan werkende NS stomer.
Overigs mijn complimenten aan de vaklui die dat geflikt hebben. Wat een topstuk is dat geworden!
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Chrisjantje op 07 januari 2022, 14:56:34
Maar de bezoekers willen tegenwoordig meer dan alleen een rijtje treinen bekijken, vandaar dat men toentertijd de hele boel overhoop heeft gehaald en er een soort belevingsattractie van heeft gemaakt met achtbaantje e.d. ::)

Alleen een loods met een paar spoortjes wordt het niet. Dan moet er iets extra's te zien zijn. Een stomer zou dat gat op kunnen vullen, zoiets trekt nu eenmaal de aandacht, maar zoals gezegd: enorm veel werk, kosten, ATB etc....

Als een museum geen eigen lijn heeft in NL wordt het al behoorlijk lastig vanwege alle regeltjes en die worden er helaas niet minder op....  :-\
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: hmmglaser op 07 januari 2022, 17:05:08
Misschien kunnen ze beter overwegen om het hele spoorweg museum te verplaatsen.
Milieu regels zullen het straks onmogelijk maken om met meer dan alleen eloks te rijden.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 07 januari 2022, 17:28:41
Qua hoofdlijnloc staat er mogelijk bij de SHM iets interessants te gebeuren:

https://www.facebook.com/NS5813/ hier is het beleidsplan van de SHM voor de komende jaren te zien, en de mogelijkheid tot een replica van een NS 5800 te komen, begint iets concreter te worden. Dus wellicht is het Spoorwegmuseum over een paar jaar verlost van het gezeur over een actieve hoofdlijnloc  ;D

D'r staan meer interessante dingen in het beleidsplan. Onder andere wordt de restauratie van LTM trambakken genoemd. Al kan dat nog afgeschoten worden ten faveure van nog een replica van een HSM lokaalspoorrijtuig.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 07 januari 2022, 18:22:11
Je zegt het, maar vergis ik me als ik denk dat er de laatste jaren nogal weinig wordt gewisseld?
Nee, maar dat heeft zijn redenen dat de loods Blerick een paar jaar (deels) ontoegankelijk geweest is helaas.

En Roosendaal als dependance?
Dat houdt al op met het feit dat er gewoon een bedrijf in die loods zit.

Daarnaast klinkt een dependance wel leuk, maar in het gunstigste geval zullen je bezoekers zich tussen die twee locaties spreiden, en ondertussen heb je wel 2x zoveel onkosten...
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Luit op 07 januari 2022, 18:29:27
Het spoorwegmuseum verplaatsen heeft alleen zin als er ook nog wat kan worden gereden. Dus valt alles binnen de driehoek Castricum - Deventer- Renesse in feite af. De eerder door mij geopperde plaats Sneek kwam niet zomaar uit de lucht vallen. De bereikbaarheid met auto (A7) of spoor is mogelijk. Dat kun je natuurlijk ook voor Hoorn doen.
Hoe en wat de verdere invulling kan ik niet inschatten. Behalve dat je weet wat je hebt kun je bij nieuwbouw gewoon met een schone lei beginnen.
Dit zijn leuke dingen voor ontwikkelaars en belanghebbenden Hoe vul je het ene  en kun je het andere opbouwen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 07 januari 2022, 18:32:04
Nogmaals, het opgeven van de centrale liggen gaat ongetwijfeld een groot aantal bezoekers kosten en sowieso is het rijden met materieel geen hoofddoelstelling van het Spoorwegmuseum dus zal dat nooit de reden worden om te verhuizen en een historische stationsgebouw daar voor op te geven.

Daarnaast, de lokatie is niet de enige reden voor het niet rijvaardig hebben van een stoomlok, op elk andere lokatie zijn de andere redenen die daar aan ten grondslag liggen nog eveneens van toepassing om dat niet te doen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Luit op 07 januari 2022, 21:40:33
In dat station kunnen hele mooie appartementen zonder de uitstraling teniet te doen gaan. En de bevestiging dat Utrecht - Hoorn of Utrecht - Sneek veel verder weg is dan Sneek - Utrecht of Hoorn - Utrecht .
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: R v/d Hoven op 07 januari 2022, 22:38:30
SHM: we willen meer + NSM: we hebben treinen = Mat'46 rijdt Hoorn - Enkhuizen v.v. Met: ga je eerst met de 'elektriek' = korting op "De Historische Driehoek" die dan eindelijk eens echt "historisch' is geworden en de reizigersstroom wordt beter worden verdeeld op de "boottram". Iedereen tevreden, toch? Hoeft niet dagelijks, kan alleen in het weekend in het hoogseizoen. (Tip: verkoop ook de zitplaatsen Utrecht - Hoorn op zaterdagochtend en terug op zondagavond. Elk verkocht kaartje is inkomst en beter dan een leegrit).

Meer mogelijkheden zijn zo te 'verzinnen':
-- Utrecht - Goes v.v. met de 766 en aansluitende stoomtrein SGB
-- Enschedé - Utrecht v.v. met de 766 en aansluitend museumbezoek
-- Arnhem - Rotterdam Noord met plan U met aansluitend bezoek SSN
-- Eindhoven - Kerkrade Centrum met mat'24, aansluitende stoomtrein naar Schin-op-Geul en met de Blokkendoos weer terug.
-- enz. enz. enz.

Of: met de 766 Roosendaal - Nijmegen - Dieren en Mat'24 Utrecht - Apeldoorn v.v. in het weekend van "Terug naar Toen". Ook onderweg instappen mogelijk. Een jaar later: andere vertrekplaatsen en materieelinzet. Idem met "Dordt in stoom", of/en de Open Dagen bij de verschillende museumlijnen...

Kaartverkoop vooraf = korting. Kaartje kopen week van te voren = minder korting. Trein rijdt alleen bij min. 75% vol. Meer samenwerken is het devies. Hoeft niemand te verhuizen en rijdt er toch meer dan nu.

Groet, Raymond van den Hoven. (Ik zal zeker met een historische trein willen reizen naar een historisch evenement.)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Ronald Halma op 07 januari 2022, 22:38:57
Nogmaals, het opgeven van de centrale liggen gaat ongetwijfeld een groot aantal bezoekers kosten en sowieso is het rijden met materieel geen hoofddoelstelling van het Spoorwegmuseum dus zal dat nooit de reden worden om te verhuizen en een historische stationsgebouw daar voor op te geven.


Precies. Heerlijk om hier het gespeculeer te zien om iets te willen verplaatsen wat zeker niet verplaatst gaat worden  :)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rondje_HO op 09 januari 2022, 15:22:13
Denken jullie nu echt dat ze daar in het NSM nou nog nooit over nagedacht hebben? Dat ze hier op het forum dit lezen en ineens denken "Warempel, waarom hebben we daar zelf nog nooit aan gedacht!?!"   ;D
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rick op 10 januari 2022, 15:50:44
En de bevestiging dat Utrecht - Hoorn of Utrecht - Sneek veel verder weg is dan Sneek - Utrecht of Hoorn - Utrecht .
Je snapt dat Breda - Sneek verder is dan Breda - Utrecht?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Luit op 10 januari 2022, 16:59:56
Het ging om Utrecht.
Maar voor het begrip DenHaag - Groningen is verder dan Groningen DenHaag of Den Haag - Maastricht is verder dan Maastricht - DenHaag.
En voor het goede alles is in 3 uur bereikbaar maar ja als het niet naast de deur is moet je ver weg.

Luit

Die het liefst het hele zaakje naar Emmen zou verhuizen en dan over de Saksenlijn toeren met oud E materieel
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 10 januari 2022, 17:12:09
Klopt vast in de beleving, maar is hier niet erg van belang. Het gaat om de afstand van het museum ten opzichte van de bevolkingsconcentraties in Nederland. Meer of minder centrale ligging scheelt echt wel. Vraag maar aan de dierentuin in Emmen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 10 januari 2022, 17:24:00
Sowieso, het gemiddelde museum bezoek duurt 2 à 3 uur, daar gaat men echt geen 3 uur voor heen reizen en 3 uur voor terug naar huis hoor :p
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: prutser op 10 januari 2022, 18:56:11
Emmen, ooit eens met het OV heen gereden; 4 uur over gedaan, wat een hemeltergende ellende was dat met een kinderwagen en weekendtassen in overvolle treinen. Ik doe dat nooit meer.
Maar Utrecht ligt volgens mij het dichtst bij de Randstad en dat is voor de meeste bezoekers wel handig, zeker voor mij. Ik ben er in een minuutje of 20 (met de auto).
En de Arend is soms op stoom.

Stephan.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Luit op 10 januari 2022, 20:27:11
@Henk,
En dat weet Wildlands ook heel goed , de wereld houdt niet bij Zwartemeer op maar daarachter ligt een heel groot land .
Waar zij dan ook een deel van de klantjes weg krijgen.

En inderdaad laten de reacties zien dat alles in de Randstad moet blijven want daarbuiten is het eng.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 10 januari 2022, 20:29:00
Vandaar dat de bezoekersaantallen zo tegen zijn gevallen?
In ieder geval heeft een nationaal spoorwegmuseum nu eenmaal een landelijke functie en niet vooral een regiofunctie, zoals de meeste dierentuinen wel hebben. Ik begrijp dat het met Wildlands beter ging nadat de regionale, inderdaad grensoverschrijdende, functie werd benadrukt. Totdat Corona tussenbeide kwam uiteraard.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 10 januari 2022, 21:52:28
Vanuit zuid-oost brabant (toch echt niet de randstad) is Sneek ook zo ver weg dat het geen leuk dagje uit meer is. Die buurt kom ik alleen als het voor minstens twee dagen is.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Joop_L op 11 januari 2022, 15:12:58
Als we echt tijdwinst willen halen op de Ned. afstanden, zullen we minstens 200 moeten gaan rijden en de baanvakken beter moeten benutten mbt dynamische separatie.
Snelheden verhogen is niet echt zaligmakend hoor. Wil je diverse trajecten versnellen, zullen er concessies gedaan moeten worden. Wat zou betekenen, stations over slaan. En dat gaat weer veel protesten geven, bij monde van Burgemeesters en reizigersorganisaties. Kijk maar naar het gehuil en gezeur over het versnellen van de IC Berlijn. :-X

En over het dienstvaardig maken- en houden van museum spul. Stoomtreinen is gezien de huidige milieueisen eigenlijk not done. Die moeten opgepoetst blijven staan in een mooi ingerichte hal. Stroomlijn spul wat nu beschikbaar is, is prima mee te rijden. Blokkendoos, Mat '54, Plan V, SGMm (en ik zal vast nog wat vergeten zijn) en wat loc's met een sleepje rijtuigen. Als straks die ICNG z'n intrede gemaakt heeft komen er ook wat ICRm rijtuigen vrij. Kan NS best wel schenken aan een museum.  (y)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Reeks77 op 11 januari 2022, 15:47:08
En je vergeet waarschijnlijk ook de ruimte die het nodig heeft als het een rit heeft gehad , om ze kwijt te kunnen .
Iets willen is makkelijker ,dan de werkelijkheid !!.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rick op 11 januari 2022, 15:48:17
Discussie over de snelheid: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101333.msg3222280851#msg3222280851

Zijn de eisen voor museummaterieel dan gelijk aan die van ander materieel? Dat lijkt me niet anders wordt het lastig bij de stoomclubs.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 12 januari 2022, 10:33:20
Materieel moet voldoen aan de gestelde eisen ten tijde van de bouw van het materieel, plus de verplichte zaken als ATB en GSM-R etc.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Martin Hornis op 13 januari 2022, 23:12:07
Je snapt dat Breda - Sneek verder is dan Breda - Utrecht?
Het is jammer dat de aangehaalde quote niet bij een kopie meekomt. Want daarin staat dat A naar B korter is dan B naar A.
A = ergens in het "buitengebied" en B = ergens in de Randstad.

Breda doet mij denken aan een cursus die ik in Breda moest volgen. Bij het voorstellen noemde ik mijn woonplaats: Emmen.
Iemand zei/vroeg: Emmen? Daarop vroeg ik of hij wist waar Harderwijk ligt.
Ja, dat wist hij, maar het was wel ver weg. Mijn antwoord was: Dan ben ik op de helft.

Maar die tweede helft (Harderwijk - Emmen) gaat met de auto sneller dan de eerste helft.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 14 januari 2022, 07:46:41
Rick snapt heel goed wat Luit bedoelt, maar geeft terecht aan dat het niets heeft te maken met de locatie van een nationaal museum.
Het gaat niet om de afstand Sneek-Utrecht, maar om de afstand naar Sneek of Utrecht.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: R.C.Grootveld op 14 januari 2022, 10:16:12
Iemand zei/vroeg: Emmen? Daarop vroeg ik of hij wist waar Harderwijk ligt.
Ja, dat wist hij, maar het was wel ver weg. Mijn antwoord was: Dan ben ik op de helft.
Ach, ik reed vroeger samen met iemand vanuit de regio Leiden naar m'n werk en die was 2x per jaar gedurende 2 weken zenuwachtig.
Dan moest hij naar de verjaardag van zijn zus resp. zwager in Zutphen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Montanbahn op 14 januari 2022, 13:29:42
.....
Maar die tweede helft (Harderwijk - Emmen) gaat met de auto sneller dan de eerste helft.

Alles is referentiekader. Als je in de Randstad woont en Rotterdam - Delft (zeg 15 km) in een half uur rijdt (vanwege de vele files) dan kan al gauw de afstand R'dam - Emmen (zeg 200km)  als 13 a 14 uur reistijd, lees dus 'veel te ver rijden' worden gezien. Emmen- Hoogeveenn (ca 25km) rij ik in ca 25 minuten, dus is de afstand Emmen Rotterdam voor mij een 'eitje' Max 2 uur .....

MB
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: tijgernootje op 14 januari 2022, 14:45:25
Over afstanden kan je lullen tot je een ons weegt,maar wat de 1 ver vind,vind de ander dichtbij.
Realistisch is het gewoon simpel,(zelfs al zou het NSM dat al willen) er is zowiezo bijna geen ruimte om een groot complex met een spoor aansluiting te realiseren,en die ruimte word naarmate de tijd verstrijkt enkel maar minder.
En zolang je nergens een bouwplek hebt ,die je op meerdere manieren geschikt bevind als NSM,evenals een grote pot geld,dan is het verhaal al klaar nog voor het verhaal is begonnen.
Dan zijn er nog milieu eisen waar je mee van doen hebt en niet te vergeten,je moet je vrijwilligers ook wel zover krijgen dat ze bereid zijn om mee te gaan naar een extra/nieuwe locatie.

Het lijkt me meer van belang dat ze op de huidige plek met spoor aansluiting proberen dingen rijvaardig te krijgen en te houden evenals de mogelijkheid om er is mee op pad te kunnen te vrije baan op,dan dat we overloos blijven mijmeren over een nieuwe/extra locatie,waar zo goed als niks van terecht zal komen.
Het enigste wat wellicht in de toekomst handig kan zijn (over haalbaar heb ik het dan nog niet eens) ,is een plek waar je een deel v/d collectie kan stallen voor korte of langere tijd.
Dit ofwel omdat men in ruimte nood komt omdat de collectie blijft groeien,ofwel omdat men die delen v/d collectie even uit de weg wil hebben voor bv een thema expositie/omdat men het op het moment nog niet kan herstellen en de plek voor iets anders gebruikt kan worden.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 14 januari 2022, 15:22:58
Exact zoals dat nu dus al jaren gebeurd bedoel je eigenlijk?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: puntenglijder op 14 januari 2022, 17:59:20
De regering stopt liever 1.2 miljoen in een koets die hierna meteen terug het museum in gaat.

Geld stoppen in een trein die dan wel of niet op stoom rijd komt bij hun niet op. :-[

Zelfs bij de VSM was de gemeente Apeldoorn van plan te stoppen met de subsidie.
Na dat de VSM zij : als de subsidie stopt, zij er ook mee zouden stoppen kon ineens de kraan weer open.
De gemeente was bang dat zij inkomen zouden verliezen omdat er dan minder bezoekers zouden komen naar hun gemeente.

Kees.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: tijgernootje op 15 januari 2022, 12:38:24
Exact zoals dat nu dus al jaren gebeurd bedoel je eigenlijk?
Daar komt het wel op neer ja,met die ene uitzondering:
Het enigste wat wellicht in de toekomst handig kan zijn (over haalbaar heb ik het dan nog niet eens) ,is een plek waar je een deel v/d collectie kan stallen voor korte of langere tijd.
Dit ofwel omdat men in ruimte nood komt omdat de collectie blijft groeien,ofwel omdat men die delen v/d collectie even uit de weg wil hebben voor bv een thema expositie/omdat men het op het moment nog niet kan herstellen en de plek voor iets anders gebruikt kan worden.[/quote]

Want ik weet niet of Blerick nog lang gebruikt kan/mag worden voor stallen van spullen en in hoeverre dat al vol staat.  ???
Als dat een issue is/word dan zal je nu moeten gaan gluren naar een plek voor een nieuwe grote overdekte loods met spoor aansluiting,om dingen uit je collectie tijdelijk te kunnen onderbrengen.
Begin je daar niet op tijd mee,dan heeft het stuk grond straks bestemming nieuwbouw huizen,en dan is t te laat.
Zoals ik al zei,er is geloof ik niet heel veel meer over wat zoiets kan en mag herbergen en een aansluiting op het spoor heeft.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Marc tramt op 15 januari 2022, 13:12:02
Bestemming van Blerick is juist het stallen van spul van het museum:  KLIK (https://www.boei.nl/projecten/spoorhistorie-herleeft-in-venlose-wagenmakerij/)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Mischa op 15 januari 2022, 13:22:37
Misschien een idee om af en toe, 1x in de maand bijvoorbeeld, vanuit het NSM met historisch materieel een rit naar Blerick te maken. En dan daar een rondleiding, bezichtiging of iets te krijgen. En dan per inschrijving of reservering, en bij te weinig bezetting geen doorgang. Lijkt mij wel interessant.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Joop_L op 15 januari 2022, 13:33:31
De regering stopt liever 1.2 miljoen in een koets die hierna meteen terug het museum in gaat.
Dat ding is natuurlijk ook wel een stukje cultureel erfgoed KLIK (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Koets_(Nederland)) :P

@tijgernootje/Floris Ik denk dat je het probleem, mocht die er al zijn, alleen maar groter maakt dan het daadwerkelijk is. In Blerick stallen ze materieel wat, al dan niet tijdelijk, het veld moet ruimen voor iets anders.  ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Marcel112 op 15 januari 2022, 15:10:31
Misschien een idee om af en toe, 1x in de maand bijvoorbeeld, vanuit het NSM met historisch materieel een rit naar Blerick te maken. En dan daar een rondleiding, bezichtiging of iets te krijgen. En dan per inschrijving of reservering, en bij te weinig bezetting geen doorgang. Lijkt mij wel interessant.

Houdt de site van de MSG Venlo beter in de gaten dan zou ik zeggen..
Zij hielden namelijk een event op dat terrein. Waarbij dan ook materieel van binnen te bezoeken was.

Helaas wegens asbest is nog altijd niet alles te betreden aldaar.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 16 januari 2022, 12:48:37
Misschien een idee om af en toe, 1x in de maand bijvoorbeeld, vanuit het NSM met historisch materieel een rit naar Blerick te maken. En dan daar een rondleiding, bezichtiging of iets te krijgen. En dan per inschrijving of reservering, en bij te weinig bezetting geen doorgang. Lijkt mij wel interessant.
Blerick is een opslag / werklokatie en is derhalve ook zo ingericht en niet geschikt voor het toelaten van bezoekers, dus dat zal helaas niet zo makkelijk gaan en kunnen.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 16 januari 2022, 13:38:48
Ben hier nog wel nieuwsgierig naar Thom.

Nee, maar dat heeft zijn redenen dat de loods Blerick een paar jaar (deels) ontoegankelijk geweest is helaas.

Hoe zat dat precies en zou het inmiddels weer mogelijk zijn materieel uit te wisselen?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: tijgernootje op 16 januari 2022, 13:51:06
@tijgernootje/Floris Ik denk dat je het probleem, mocht die er al zijn, alleen maar groter maakt dan het daadwerkelijk is. In Blerick stallen ze materieel wat, al dan niet tijdelijk, het veld moet ruimen voor iets anders.  ;)
Het is me bekend dat dat nu nog zo is,maar er staat me ergens iets bij vanuit het verleden,dat dit wellicht in gevaar kon komen.
Of dat dat nou was vanwege de staat van het pand of iets milieu technisch,waardoor er geen mensen meer in zouden mogen werken/lopen,dat ben ik kwijt.
Vandaar uit beredeneerd, de opmerking over een locatie vinden  ;)
*lees net iets over asbest,was dat evt de reden dat het hele pand wellicht leeg gehaald moest worden ? *

Maar mocht dat euvel opgelost zijn/worden,dan heb ik niks gezegd  :angel:
De locatie in Blerick is een mooie,en als men wil dan kan je er best een rondleiding geven,dat heeft men in het verleden ook al gedaan in de vorm van een open dag,waar ik zelf toen nog op af ben gegaan.
Als je er de mensen voor kan vinden om zoiets te leiden,dan kan dat best een succesvolle toevoeging zijn.
Al is 1x per maand wellicht iets teveel van het goede,dan kunnen de mensen die er aan materieel werken hun spullen nooit meer laten liggen bij het project waar ze aan werken,omdat voor zoiets alles netjes opgeruimd moet zijn  ;D
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: spoorzeven op 16 januari 2022, 13:59:12
Dat asbest was inderdaad het probleem. Inmiddels is alles gesaneerd en kan in Blerick weer worden gewerkt aan de museumstukken.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 02 februari 2022, 19:39:38
Ik wil eigenlijk alleen maar dat de diesel 3 weer eens naar het museum wordt overgebracht.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Hans Reints op 26 mei 2022, 10:18:10


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns8700-1-628f379061887.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns8700-1-628f379061887.jpg)

Ik neem aan, gezien al het bovenstaande, dat dit nog verder ingevroren is?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 26 mei 2022, 10:43:28
Afgeschreven zou ik zelfs willen zeggen. Sinds dat artikeltje nooit meer wat over gehoord.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 27 mei 2022, 00:48:42
Sowieso, hoe oud is dat artikel wel niet ?
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 27 mei 2022, 06:56:19
Jaar of 25....
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rob Ellerman op 27 mei 2022, 09:33:49
Minstens…, waarschijnlijk nog ouder…
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 27 mei 2022, 11:21:16
Ik schat 1992/1993, het was omstreeks het tijdstip dat ik RailHobby zelf begon te kopen. Het is wel typisch dat ze een 8700 overwogen, die plannen heeft de SHM ook nog een tijdje gehad. Wat er met de door het museum aangekochte vuurloze loc en onderdelen is gebeurd, heb ik geen idee van. Maar een enkele reis Schrottplatz zou me niet verbazen. De in het artikel genoemde ZHESM wagen hadden ze bij nader inzien ook geen behoefte aan.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 28 mei 2022, 10:13:37
Jaar of 25....
Dus... ;)

Nee, ik denk dat dit idee inmiddels wel diep achter een bureaulade beland is ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: tijgernootje op 28 mei 2022, 17:59:52
Nee, ik denk dat dit idee inmiddels wel diep achter een bureaulade beland is ;)
Ik durf zelfs wel zover te gaan ,dat dat bureau waarschijnlijk ook al lang in de milieustraat is achter gelaten omdat t kapot is gegaan.
Daarbij zal dat plan dan ook wel meegegaan zijn,vastgeklemd achterin  een hoekje v/d een bureau la  ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 28 mei 2022, 20:33:37
Je kunt ook overdrijven met stom l*llen... ::)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Rick op 28 mei 2022, 23:42:11
Ik schat 1992/1993, het was omstreeks het tijdstip dat ik RailHobby zelf begon te kopen. Het is wel typisch dat ze een 8700 overwogen, die plannen heeft de SHM ook nog een tijdje gehad. Wat er met de door het museum aangekochte vuurloze loc en onderdelen is gebeurd, heb ik geen idee van. Maar een enkele reis Schrottplatz zou me niet verbazen. De in het artikel genoemde ZHESM wagen hadden ze bij nader inzien ook geen behoefte aan.
Er wordt gesproken over ingebruikname van de 3737, dus is de keus jaren '70, voor NS150 of 1996 na vervanging van de ketel.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eelco Storm op 29 mei 2022, 08:49:54
Die keus is er niet. In 1970 bestond RailHobby nog niet. En voor 1989 las ik RH nog niet.

Zoals ik eerder zei, rond 1994. In de aanloop naar de nieuwe ketel voor de 3737.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: spoorzeven op 29 mei 2022, 13:56:48
Bovendien staat in het artikel: het vroegere Oost Duitsland. Dus vanaf 1990. Die jaargang heb ik al gecheckt, evenals 1994. Beide zijn het niet.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Nijboer op 29 mei 2022, 15:56:53
Even terug naar de vraagstelling:

Wat is er rijvaardig in het NSM Utrecht?
En dan niet per se alleen (stoom) locomotieven, en treinstellen, maar ze hebben toch ook rijtuigen en wagons?

Ik snap het terugkerende karakter van het onderwerp trouwens wel.
Ik ben er vorig jaar nog geweest, en ondanks dat de machines er mooi uitzien, krijg ik er ook altijd een beetje een
rotgevoel bij, want je ziet eigenlijk een collectie lijken staan. Het leeft zeg maar niet meer. Dit soort machines
behoord lekker te stinken en je wil graag zien, horen, ruiken en voelen wat zo'n machine doet.
En ik miste een folder, boek, website of wat dan ook, wat de collectie precies inhoudt en wat de staat er van is.

In Hermeskeil in de duitse eifel heb je ook een spoorwegmuseum.. daar staan tig stoomlocs gewoon buiten op
een voormalig depot. Helaas staan die er al 30 jaar.... en zien deze er echt als een berg schroot uit.
Ze hebben een klein deel binnen staan in een authentieke loods. En daar had ik hetzelfde als in het NSM, mooie
lijken.... 

Dus gewoon blijven dromen en hopen dat er ooit weer een nederlanse (replica?) loc op de baan gaat komen.

Groet,
Collin








Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Eric B op 29 mei 2022, 16:03:45
Zocht je dit (http://www.nmld.nl/nl/collectie/12) Collin  :)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: Thom op 29 mei 2022, 19:35:51
En over de gehele collectie is in de winkel van het NSM een boek te koop ;)
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: henk op 29 mei 2022, 20:07:02
Even terug naar de vraagstelling:

Ik snap het terugkerende karakter van het onderwerp trouwens wel.
Ik ben er vorig jaar nog geweest, en ondanks dat de machines er mooi uitzien, krijg ik er ook altijd een beetje een
rotgevoel bij, want je ziet eigenlijk een collectie lijken staan. Het leeft zeg maar niet meer. Dit soort machines
behoord lekker te stinken en je wil graag zien, horen, ruiken en voelen wat zo'n machine doet.

Ik wordt juist een beetje triest van wat ik maar stoomreservaten noem. Ooit machtige machines, gemaakt om belangrijk werk te doen, veroordeeld tot doelloos heen en weer rijden. Als dieren in een dierentuin. De hele context waarin die machines functioneerden, is nu eenmaal weg.
Dan nog beter mooi zijn in een museum met uitleg wat het ooit was.
Titel: Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
Bericht door: tijgernootje op 30 mei 2022, 12:54:50
Doelloos heen en weer rijden,dat is ook maar hoe je het bekijkt.
Heb in een doelloos heen en weer rijdende bus gezeten tijdens Dordt in Stoom,en dat omdat het er 1 was waar ik vroeger mee naar school ging in Breda,kwamen de herinneringen weer boven drijven.
Heb daar best een glimlach aan over gehouden toen e.e.a. kwam bovendrijven,dus in hoeverre is het dan doelloos ?
Dat zelfde zullen meer generaties hebben als ze in een bepaalde "oude trein"een stukje kunnen mee rijden,of het uberhaupt kunnen zien rijden.
Ben echter wel van mening,beter glimmend opgeborgen om te kunnen bekijken,dan rottend buiten staan in een jungle.
Het rijvaardig krijgen en houden van "een oude trein" kost nou eenmaal veel geld en mankracht,beide zijn tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend en gemakkelijk verkrijgbaar.