Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Roco 1105 hapert en stottert  (gelezen 8125 keer)

Die Bahn

• Offline Offline
Re: Roco 1105 hapert en stottert
« Reactie #30 Gepost op: 12 December 2021, 23:15:58 »
Dag Erik,
Ik bedenk mij nu dat, mocht je besluiten om de door mij voorgestelde ROCO onderdelen alsnog te bestellen, dan even het volgende.
Bij jou afbeelding van de motor en het aandrijfasje zit
heel weinig tussenruimte, voor de kardan.
Dat heb ik destijds opgelost door een stukje van het aandrijfasje
met een Dremel, een stukje af te slijpen.
De tussenruimte tussen beide asjes moet ca. 6mm zijn.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Henry Visser

• Offline Offline
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
« Reactie #31 Gepost op: 12 December 2021, 23:19:29 »
Beste Erik,
Ik heb ook zo geknutseld met de Gläserne Zug, ik heb zelfs een klein faulhabertje geprobeerd maar de ratels komen bij dit  voertuig vooral ook uit de tandwielkast, een bekend probleem, met of zonder slangetje,  staat ook op de burenfora's ergens.
En ook ik had het lumineuze idee om een slangetje te gebruiken bij een E40, beetje gelijk qua constructie.
Het  probleem met slangetjes  kan zijn dat je de speling van het wormwiel elimineert, dat kan ook een ratel veroorzaken.
En tja, anders is een sb-modelbau-kitje de enige echte mooie oplossing, maar je bent op zijn minste een goeie 110 euro lichter.

https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Roco-NS-1100_28046

en als we toch reclame gaan maken heeft Sven ook een soort "ontstoordertje" te koop wat je tussen de decoder en motor soldeert om de motor net wat mooier digitaal aan te sturen.
Kijk, ik ben gewoon van mening dat (bijna), elke lok het wel waard is om op te knappen, zeker als je hem niet nieuw hebt gekocht voor de hoofdprijs, zo'n lok wordt er altijd unieker en mooier van, zijn concurrent van Piko is ook mooi, maar met een Faulhaber, lichtsetje van digikeys, en wat detailverbeteringen  heb je weer een prachtlok die jaren meekan en waar je misschien door de moeite veel waardering voor krijgt

Succes!

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #32 Gepost op: 13 December 2021, 00:22:07 »
De afstand is zo kort, in mijn ervaring gaat een van mijn slangetjes hier gewoon een oplossing voor bieden. Dit moet niet over-engineered worden. Dat knikkertje had ik van te voren wel kunnen zeggen dat dat niks wordt.  ;) Ik wil je best wel van beide slangetjes een lang genoeg stukje gratis toesturen, om het te proberen. Ik heb dit ook al verschillende malen met succes toegepast. Ook de trambouwers, met draaistellen, gebruiken regelmatig de slangetjes als oplossing. Als je bij mijn Roco diesel H0e motor upgrade kijkt, zie je een zelfde soort aandrijving, zelfde afstand. Weliswaar geen draaistel, maar ik vermoed nu dat het 3mm slangetje hiervoor het beste zal zijn.

Erwin, ik wil niet zeggen dat elke kardan lawaaierig is, maar bijvoorbeeld een nieuw model van Dapol van de Class 43 (HST) wordt pas stiller als je de kardan vervangt door een slangetje. Zo zijn er nog wel een paar andere.

Erik, als je me je adresgegevens via PM toestuurt, stuur ik je de slangetjes gelijk op.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #33 Gepost op: 13 December 2021, 00:24:43 »
Kijk hier even voor een oplossing met slangetjes. Ook een filmpje met een testrit.

https://tramfabriek.nl/minitrix-br216-2.html

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 13 December 2021, 09:30:30 »
Ik blijf nog steeds het bezwaar zien wat Robert Biesje aanhaalt: Zo'n slangetje laat nauwelijks lengtespeling toe, waardoor de draaistellen niet kunnen dompen (voor- en achterwaarts kantelen).
Bij het Minitrix model waar je de ombouw van laat zien speelt dat niet, daar zit de worm niet in het draaistel maar in het hoofdframe.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 13 December 2021, 09:39:06 »
Erik,

Prima dat je de tandwielkasten en de tandwielen gereinigd hebt. Top!
Vergeet het asje met het wormwiel niet om daar ook een drupje olie bij te doen.

Dan hierbij een afbeelding van de benodigde onderdelen.
Wat hierbij opvalt is dat de middelste, de Gelenkwelle, korter is dan die van de 2200.
Er is bij de 1100 namelijk maar heel weinig ruimte tussen de motor en het aandrijfasje om het in te bouwen.

Is het een optie om de motoras voldoende in te korten en dan alsnog de onderdelen voor de 2200 te gebruiken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 13 December 2021, 09:56:26 »
De afstand is zo kort, in mijn ervaring gaat een van mijn slangetjes hier gewoon een oplossing voor bieden.

...
 nieuw model van Dapol van de Class 43 (HST) wordt pas stiller als je de kardan vervangt door een slangetje. Zo zijn er nog wel een paar andere.

sorry dat ik het zeg Sven maar ik vind je wel erg kort door de bocht  ;)
Ook ik heb wat ervaring met dit locje te verbeteren en
 ik heb toen vast gesteld dat de oplossing met het slangetje kortom uitermate teleurstellend was  ;) dus toen zelf een kardan geknutseld.
Ook zijn er loks die door roco uitgevoerd zijn met zo'n slangetje en die beter lopen met een cardan van een later model ;)

het kan inderdaad best zo zijn dat het bij sommige modellen werkt, bij andere doet het dat niet en draait de slang op.
kwestie van experimenteren
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

TonM

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 13 December 2021, 10:06:12 »
Is het een optie om de motoras voldoende in te korten en dan alsnog de onderdelen voor de 2200 te gebruiken?

Als je de motoras gaat inkorten, dan is er ook ruimte voor dat kogeltje.  ;)
Zelf had ik bij de ombouw van een 1100 gelijk ook een andere motor ingebouwd. Zo te zien was de motoras daarvan net iets korter, waardoor ik wel genoeg ruimte had.

Ik zie hier alle argumenten waarom zo'n slangetje niet zou werken. Daarop kan ik alleen maar zeggen, dat het bij mij in verschillende modellen wel werkt.
Het kantelen of dompen van de draaistellen is op een normaal gelegde baan natuurlijk maar marginaal; een klein beetje spelling is dan al genoeg.

En natuurlijk zijn er beter oplossingen, zoals twee passende cardans. Deze oplossing is echter simpel, goedkoop en (in mijn ervaring) effectief.

Grtz, Ton

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #38 Gepost op: 13 December 2021, 10:33:39 »
We zullen het zien. Ik ga Erik twee slangetjes opsturen. Ik ben het er mee eens dat het inkorten van de assen kan helpen. Dat hoeft niet persé door het af te zagen, kan natuurlijk ook vervangen worden. Ik zal Erik ook twee korte 1.5 mm asjes sturen, kan hij dat ook proberen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 13 December 2021, 10:34:26 »
Ik heb ooit een Hippel omgebouwd en voorzien van een Faulhaber motor. De motoras en de wormas zijn verbonden met een stukje ventielslang. Dat kon hier goed omdat de aseinden onbeweeglijk recht voor elkaar liggen. Dat stukje slang dient alleen maar om uitlijnfouten te overbruggen.
Op de foto is het slangetje nog net te zien onder de messing beugel.
Maar na alle argumenten in dit draadje geef ik voor het aandrijven van een draaistel toch de voorkeur aan een cardan die in alle richtingen beweging toelaat.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 13 December 2021, 10:36:12 »
Ik zal Erik ook twee korte 1.5 mm asjes sturen, kan hij dat ook proberen.
Waarom 1,5 mm? Bij Roco zijn (bijna) alle assen 2 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #41 Gepost op: 13 December 2021, 10:53:46 »
Omdat die eruit ziet als 1,5mm? Was meer een gok. De as met de worm lijkt kleiner dan de motoras.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 13 December 2021, 11:06:07 »
Ik heb ooit een Hippel omgebouwd en voorzien van een Faulhaber motor. De motoras en de wormas zijn verbonden met een stukje ventielslang. Dat kon hier goed omdat de aseinden onbeweeglijk recht voor elkaar liggen. Dat stukje slang dient alleen maar om uitlijnfouten te overbruggen.

en toch is dat ook weer geen garantie  ;D bij de ombouw van de sbb Ee 3/3 is de door Roco toegepaste "ventielslang" juist weer wel de boosdoener. Roco heeft deze dan ook in latere modellen vervangen door.. tada: een kardan koppeling  ;D

Het is ook niet zo dat ik niet geloof dat het nooit werkt, ik ben alleen van mening dat dit per lok en per situatie verschilt. zo hoef je dit echt niet te proberen bij een bigboy die zich met een trein van 50 wagens door een r1 moet wringen en daarbij veel kracht op de verbinding zet  ;D anders zal dit zijn bij een trammetje met lichte aandrijving. alles daar tussen is kwestie van proberen, vandaar dat ik moeite heb met de stelligheid dat het wel werkt, terwijl mijn ervaring met dit model juist is dat het niet werkte en dat het op de zelfde manier fout ging als voorspeld door Robert en Klaas en ook gebeurde bij de topic starter.

nu had ik mijn slang gekregen van een ander forumlid en deze had er 2 verschillende maten bij gedaan. zodat je 2 slangetjes over elkaar kan schuiven. juist omdat hij ook al aangaf dat het kon zijn dat de slangetjes konden gaan opfrommelen.

nogmaals, het is niet mijn bedoeling het systeem af te schieten, maar aan te merken dat het ook niet altijd de heilge graal is  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

meino

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 13 December 2021, 14:06:39 »
Ik weet niet zeker of het echt aan de veeraandrijving ligt. Ik heb zelf een Roco 1100 uit de jaren 80 (rond de 35 jaar oud) die nog steeds prima rijdt, wel heb ik ooit de oorspronkelijke zilveren motor vervangen door een Verbeck (faulhaber) setje. Ik zou zelf de motor verdenken en kijken of ik daar een nieuwere voor kan krijgen.

Groet Meino

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #44 Gepost op: 13 December 2021, 19:20:34 »
Blijft mogelijk. Toch schrijft de topic starter in de eerste post: "[De motor] even met een analoge trafo getest. Maakt een beetje herrie. Aan beide kanten twee druppeltjes naaimachineolie erin, volgens mij loopt ie een stuk beter nu."

Een andere mogelijkheid is dat (een van) de tandraderen op de wielas gespleten is, als die plastic zijn. Maak ik ook regelmatig mee met oudere modellen. Met een loupe bekijken.