Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 40959 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #195 Gepost op: 10 July 2024, 13:49:51 »
Is die in Wierden niet een geschikte kandidaat?

Ik ben wel benieuwd wat je nu weer met de DSB-loc moet. Dat past toch helemaal niet in Twente?

Ja, Bart Smit, die eerst (bijna) alle kleinere modeltreinafdelingen de speelgoedwinkels uit concurreerde met hun renprijzen en kortingskaarten en daarna zelf ook maar ophield met modeltreinen.

Zo waar inderdaad. Die Bart heeft veel kwaad gedaan voor de detailhandel destijds. Mijn hofleverancier Fox is er (mede?) daardoor ook mee gestopt.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #196 Gepost op: 10 July 2024, 16:14:58 »
Ik ben wel benieuwd wat je nu weer met de DSB-loc moet. Dat past toch helemaal niet in Twente?
Nu weer... wat zijn dit nu weer voor implicaties?

Dit is het verhaal:
De DSB-loc komt op de feestdag 22-05-1982 te rijden met de Nord-West en Scandex tussen Rheine en Ksb. Zondag 23 mei 1982 wordt eindelijk de elektrificatie in gebruik genomen tussen Oldenzaal en Rheine, na 5 jaar vertraging…
In Rheine wordt de ingebruikname van de elektrificatie groots aangepakt met een heus Bahnhofs- und Streckenfest op zaterdag 22 mei. De DSB-loc komt met de Nord-West naar Hengelo Kassenberg en vertrekt een paar uur later weer met de Scandex naar Rheine, waarna de loc deel uit van een materieelshow tot aan het begin van de avond de Scandex in de tegenovergestelde richting van Rheine naar Ksb getrokken moet worden. Paar uur later vertrekt de DSB-loc weer met de Nord-West Noordwaarts, oh nee noordwaarts bedoel ik. Vergezocht? Valt wel mee:

Een jaar geleden was een collega halverwege: 1147 te Bad Bentheim, 07-06-2023

Men is nog in onderhandeling met de DR om een zelfde soort verhaal met een Oostduitse 132 voor elkaar te krijgen: met de Warszawa-Hoek naar Ksb, naar Rheine met de Harz, materieelshow opluisteren in Rheine en vervolgens met de Harz (tegentrein) naar Ksb en terug de democratie in met de Hoek-Warszawa. Zaterdag 22 mei 1982, noteer deze datum in uw agenda! (y)

Mijn hofleverancier Fox is er (mede?) daardoor ook mee gestopt.
Op kruispunt de Graaf? Die was al lang weg, of bedoel je misschien die vreselijke Van Ulzen met die kelder?
« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 16:18:19 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #197 Gepost op: 10 July 2024, 16:27:27 »
En jij wilde nooit een materieelshow  :o :o :o

Ik ben echt helemaal los, hoe ouder hoe gekker….  ;D ;D ;D

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #198 Gepost op: 10 July 2024, 17:06:18 »
En jij wilde nooit een materieelshow  :o :o :o
Klopt, en die komt er ook helemaal niet bij mij, die komt in Rheine... lesen, Herr Traube, lesen! 

Ik ben echt helemaal los,
We hebben het in de gaten, wij allemaal... 8)

hoe ouder hoe gekker…
hoe ouder, hoe blinder, zul je bedoelen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #199 Gepost op: 10 July 2024, 17:51:06 »
Noem een DSB Bolle neus, een 1600 in DB Cargo kleuren en een DB 184 op het baanvak Bentheim-Hengelo in 1981 maar geen materieelshow…..

Het kan niet, het hoort niet, het bestaat niet! Eén grote kermis daar in Kassenberg….. 🤣🤣🤣

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 July 2024, 12:49:48 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #200 Gepost op: 10 July 2024, 18:13:29 »
Nu weer... wat zijn dit nu weer voor implicaties?

Meer in de zin van dezelfde verbazing die Jeroen ook al tentoon spreidt: je ging toch voor generiek ipv specifiek? Dit is niet bepaald generiek binnen je thema lijkt me?

Dit is het verhaal:
Op kruispunt de Graaf? Die was al lang weg, of bedoel je misschien die vreselijke Van Ulzen met die kelder?

Het heette Fox Speelgoed, maar er was een relatief grote afdeling met modeltreinen. Volgens mij was er ook een vestiging in Enschede. Toen Fox weg was bleef alleen Janmaat nog over, een eenmanszaak met treinen en plastic modelbouw. Toen Janmaat er zo'n 10 jaar later ook mee ophield werd de herenmodezaak van Somberg opeens Somberg Modelbouw. En die is er nu ook weg.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #201 Gepost op: 10 July 2024, 18:56:08 »
Mag ik de kenners hier een vraag stellen? In de categorie vraag en aanbod zag ik een Artitec plan W in Beneluxkleuren langs komen, met smalle deuren. Wat ik kan vinden zijn die ingezet tussen 1973 (verbouwing) tot 1981. Bij mijn weten werden ze ook af en toe als versterkingsrijtuigen binnenlands ingezet. Is die aanname correct? Of kwam dat pas na het einde van de Beneluxdienst (vaak) voor en moet ik eigenlijk op zoek naar een versie met brede deuren?

Groeten,
Rogier

Ook tussen ICR met een trein Asd - Es op 11 juni 1987 in Amersfoort gespot:
Plan W BNL 60 84 21-30 472-8 tussen ICR 50 84-20 77 746-0 en 764-3



Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #202 Gepost op: 10 July 2024, 19:02:05 »
..


Zie post hieronder.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2024, 18:18:36 door Jeronimos. Reden: Zie post hieronder. »
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #203 Gepost op: 10 July 2024, 19:37:18 »
Maar dat gaat niet om de variant waar Rogier naar vraagt.  ???

Noem een DSB Bolle neus, een 1600 in DB Cargo kleuren en een DB 181 op het baanvak Bentheim-Hengelo in 1981 maar geen materieelshow…..

Het kan niet, het hoort niet, het bestaat niet! Eén grote kermis daar in Kassenberg….. 🤣🤣🤣
De DR 132 wordt dus wel geaccepteerd?  8)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #204 Gepost op: 10 July 2024, 19:45:09 »
Mag ik de kenners hier een vraag stellen? In de categorie vraag en aanbod zag ik een Artitec plan W in Beneluxkleuren langs komen, met smalle deuren. Wat ik kan vinden zijn die ingezet tussen 1973 (verbouwing) tot 1981. Bij mijn weten werden ze ook af en toe als versterkingsrijtuigen binnenlands ingezet. Is die aanname correct? Of kwam dat pas na het einde van de Beneluxdienst (vaak) voor en moet ik eigenlijk op zoek naar een versie met brede deuren?

Wel aardig misschien om in dit kader eens te kijken naar een samenstelling op de Twentelijn waarin Plan W voorkomt. Kijk even wat je tegemoet komt in dit filmpje, volgens de plaatser uit 1973, waarnaar ik onder het plaatje naar een bepaald tijdstip link (tijdstip is 9:36):

<a href="https://www.youtube.com/v/47QSpO3jtgk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/47QSpO3jtgk</a>
Bron: YT,  HCOverijssel

Mocht de tag hierboven niet blijken te werken: https://youtu.be/47QSpO3jtgk?t=575

Wat je hier ziet is een reguliere trein Amsterdam-Enschede onderweg in Almelo. Standaardstam op dit traject in de zomerdienstregeling van 1973 is 3x B (Plan W). Die werd standaard aangevuld met RD en A (beide Plan E):


A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De getoonde trein in het filmpje is versterkt met twee keer een B (Plan D, direct na de loc, en Plan W direct daarna). Daarna volgt de standaardstam van 3x Plan W en de -aanvulling RD en A (beide Plan E). Opmerkelijk genoeg lijkt het Benelux-rijtuig hier gezien de plaatsing dus deel uit te maken van de standaardstam. Opmerkelijker nog is dat voor de Twentelijn in 1973 volgens "Op de rails" geen Plan W's als versterking waren voorzien: "8 A3B5 en 6 B9 voor Twente" (8x Plan K en 6x Plan D dus), maar dat gebeurde in de praktijk dus wèl. Ik vermoed dat dit de zaterdagsamenstelling voorstelt van trein 433 (Asd-Es 9.58-12.06). Daarin werd de standaardstam en -aanvulling versterkt met een Plan K en een Plan D. Vermoedelijk is er geen Plan K beschikbaar geweest en werd versterkt met Plan W.
Moraal van dit hele verhaal: theorie en praktijk kunnen flink uit elkaar lopen, dus waar maken we ons in model nou eigenlijk druk over ;D
« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 20:46:57 door 1200blauw. Reden: terminologie verbeterd »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #205 Gepost op: 10 July 2024, 20:37:09 »
een 1600 in DB Cargo kleuren
Doet niet mee in dit modelplan, staat gewoon mooi te wezen in het Oldenzaal Boppe kastje...

een DB 181
Heb ik niet.

Het kan niet, het hoort niet, het bestaat niet!
Niets mee te maken


die Jeroen ook al tentoon spreidt:
Ach, Jeroen... met zijn drankjes en een huis vol Capitolerommel... ::)

dus waar maken we ons in model nou eigenlijk druk over ;D
Ik bedoel maar... 8)

Met het bovenleidingpakket ga ik de volgende sporen elektrificeren:


« Laatst bewerkt op: 10 July 2024, 20:46:50 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #206 Gepost op: 11 July 2024, 00:06:38 »
Humor Frank!
Capitol rommel. Zo te lezen net op het forum zijn er meer die dat soort schroot leuk vinden!
(zie aankoop Ronald, diorama voor lange treinen, kalender van Wim etc)
Station Baarn HIJSM

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #207 Gepost op: 11 July 2024, 14:23:21 »
Mooi stuk om onder de draad te brengen Frank. Persoonlijk zou ik ook met panto's omlaag rijden bij bovenleiding. Scheelt slijtage en maakt de overgang van wel naar niet bovenleiding minder kritisch.

Dank allen voor de Benelux plan W tips. Ik heb via het forum (als het goed is) een plan W Benelux met smalle deuren aangeschaft als versterking voor mijn Plan E stam. Met smalle deuren zou het ook net kunnen met ICR, maar misschien is dat mijn eigen modelbaanvrijheid. (# nog steeds tijd voor een eigen topic....)

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #208 Gepost op: 11 July 2024, 14:42:13 »
Volgens mij was er ook een vestiging in Enschede.
Die bedoelde ik, ik wist namelijk niet dat Fox ook in Almelo zat. Die in Enschede was rond 1980 al verdwenen.

Capitole rommel. Zo te lezen net op het forum zijn er meer die dat soort schroot leuk vinden!
Ieder zijn meug & meuk hier, Marina! De één millimetert op de vierkante micrometer, de ander wil een speelbaan waar een exacte dienstregeling van 40 jaar geleden op afgewikkeld wordt en weer een ander heeft een Chinees aquarium waarin op gezette tijden random een trein voorbijschiet... (y)

Met smalle deuren zou het ook net kunnen met ICR, maar misschien is dat mijn eigen modelbaanvrijheid. (# nog steeds tijd voor een eigen topic....)
Dat kan zeker, op zaterdag 14 juli 1982 maakte ik een rit van Eindhoven naar Den Bosch in een door ICR gedomineerde trein naar Zandvoort. Ik koos voor minder comfort en ging in de Benelux Plan W zitten, van voor de revisie, ik zie nog die drie-delige raampjes aan de bovenkant van het raam zitten...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #209 Gepost op: 11 July 2024, 14:47:36 »
De één millimetert op de vierkante micrometer, de ander wil een speelbaan waar een exacte dienstregeling van 40 jaar geleden op afgewikkeld wordt en weer een ander heeft een Chinees aquarium waarin op gezette tijden random een trein voorbijschiet... (y)

 ;D ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974