Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 13:46:18
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 13:36:49
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:43:10
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 40966 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #180 Gepost op: 09 July 2024, 06:02:07 »
Misschien kun je een forumgenoot vragen om een Stalen D te tekenen voor de 3D printer?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #181 Gepost op: 09 July 2024, 11:57:00 »
Bisschop Modelbouw heeft een kleine stalen D in het assortiment: https://flic.kr/p/D7simN

Martijn

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #182 Gepost op: 09 July 2024, 12:38:10 »
https://flic.kr/p/D7simN

Oef! Dat valt bij mij in de categorie als-zodanig-herkenbaar en dus niet strak genoeg... :-\
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het er beter van af zal brengen... :angel:

Misschien kun je een forumgenoot vragen om een Stalen D te tekenen voor de 3D printer?

Geprint werk in N is vaak grof, ik dacht eerder aan een mooi messing model. En daarna zelf spuiten, want messing airbrushen is helemaal mijn ding... (y)
« Laatst bewerkt op: 09 July 2024, 12:40:57 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8441
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #183 Gepost op: 09 July 2024, 13:46:54 »
Alleen niet op het traject Den Haag-Venlo, omdat die vaak (altijd?) verlengd werden tot Keulen. Plan E is "alleen"* binnenlands.

*Ik ken een verhaal dat ze wel degelijk in het buitenland zijn geweest, als ik heb goed heb onthouden ergens in de jaren '60.
Op Railwiki en Seinarm staat dat plan E in '66 naar Koblenz reed omdat er nog geen plan W beschikbaar was.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #184 Gepost op: 09 July 2024, 13:52:35 »
ik dacht eerder aan een mooi messing model. En daarna zelf spuiten, want messing airbrushen is helemaal mijn ding... (y)


Rotkat!!!!  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #185 Gepost op: 09 July 2024, 17:27:46 »
Iemand riep wat... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2827
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #186 Gepost op: 09 July 2024, 20:20:07 »
Op Railwiki en Seinarm staat dat plan E in '66 naar Koblenz reed omdat er nog geen plan W beschikbaar was.

Ja, dat was het, dank je. (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #187 Gepost op: 10 July 2024, 09:55:41 »
Mag ik de kenners hier een vraag stellen? In de categorie vraag en aanbod zag ik een Artitec plan W in Beneluxkleuren langs komen, met smalle deuren. Wat ik kan vinden zijn die ingezet tussen 1973 (verbouwing) tot 1981. Bij mijn weten werden ze ook af en toe als versterkingsrijtuigen binnenlands ingezet. Is die aanname correct? Of kwam dat pas na het einde van de Beneluxdienst (vaak) voor en moet ik eigenlijk op zoek naar een versie met brede deuren?

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #188 Gepost op: 10 July 2024, 10:14:57 »
Die aanname is correct, ik heb foto's gezien van de Benelux Plan W als versterking in een binnenlandse* Plan E/W-trein tussen Asd en Es.

*eigenlijk een pleonasme :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #189 Gepost op: 10 July 2024, 10:34:26 »
Dank voor de snelle reactie!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #190 Gepost op: 10 July 2024, 10:46:21 »
 :angel:

Gisteren twee keer een primeur beleefd in mijn bijna 45-jarige modelspoorcarrière: voor het eerst bovenleiding gekocht èn eigenaar geworden van een Bolle Neus.


De DSB MY was met kortingen nog geen € 130,= maar daardoor nog geen impulsaankoop. :angel:

Het bovenleidingpakket was speciaal voor mij door de bekende winkel in Lochem nabesteld. (y) Met dit pakket kan ik het dubbelsporige traject en enkele sporen in Ksb elektrificeren. Ik weet alleen nog niet of ik ook daadwerkelijk draden ga spannen, voor de zekerheid in elk geval wel een paar klossen meegenomen. Sowieso gaan de elektrische locomotieven en treinstellen met de beugels plat rijden. Meegebogen bovenleiding vind ik meer iets voor een sektebaan uit de jaren zestig... :-\

Het was gisteren misschien wel de laatste keer dat ik in de inmiddels gesloten winkel op bezoek was... :'(


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #191 Gepost op: 10 July 2024, 10:58:02 »
Dat lijkt me een prima investering. Dus gefeliciteerd met de aankoop.
Inderdaad triest dat oude bekenden ermee ophouden. Vaak zijn ze al jaren winkelier geweest en die mensen gun je ook een pensioen, we zullen de mensen en de winkels nog wel eens gaan missen.
Station Baarn HIJSM

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #192 Gepost op: 10 July 2024, 12:14:08 »
Ziet er netjes uit. De spoeling modelspoorwinkels wordt toch wel dun. Ik herinner mij nog dat je bij de Bart Smit treinen kon bekijken  ;D.Blijkbaar val ik nu dus ook in de categorie "oud".  :o

Groeten,
Rogier

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #193 Gepost op: 10 July 2024, 12:27:57 »
Mooie aanwinsten Frank (y)
Maar waarom met panto's naar beneden?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #194 Gepost op: 10 July 2024, 13:21:41 »
Dus gefeliciteerd met de aankoop.

Ziet er netjes uit.

Mooie aanwinsten Frank (y)

Dank, dank en dank. :)

Maar waarom met panto's naar beneden?
Om te voorkomen dat de panto's achter de al dan niet gespannen draden (zijdelingse uitslag) of bevestigingspunten blijven haken.

Ik herinner mij nog dat je bij de Bart Smit treinen kon bekijken 
Ja, Bart Smit, die eerst (bijna) alle kleinere modeltreinafdelingen de speelgoedwinkels uit concurreerde met hun renprijzen en kortingskaarten en daarna zelf ook maar ophield met modeltreinen.

Vaak zijn ze al jaren winkelier geweest en die mensen gun je ook een pensioen, we zullen de mensen en de winkels nog wel eens gaan missen.
Dat is in dit geval niet anders, na het verdwijnen van Van Marle, Somberg en nu Freebit, moet ik op zoek naar een volgende vaste leverancier. Voor volgende week zijn de eerste sollicitatiegesprekken ingepland. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.