Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 40935 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #210 Gepost op: 11 July 2024, 16:06:37 »
Dat kan zeker, op zaterdag 14 juli 1982 maakte ik een rit van Eindhoven naar Den Bosch in een door ICR gedomineerde trein naar Zandvoort. Ik koos voor minder comfort en ging in de Benelux Plan W zitten, van voor de revisie, ik zie nog die drie-delige raampjes aan de bovenkant van het raam zitten...

 (y) (y)Mijn dank is groot! Dan kan ik met deze versie alle kanten op  (y) (y)

Overigens had ik (ietsjes) later precies hetzelfde. In 2003 oid stond in Haarlem de IC klaar naar het zuiden. Ik koos ervoor om in de (net weer in dienst gestelde) plan W te gaan zitten, lekker belangrijk die ICR  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #211 Gepost op: 11 July 2024, 16:31:29 »
Wel aardig misschien om in dit kader eens te kijken naar een samenstelling op de Twentelijn waarin Plan W voorkomt. Kijk even wat je tegemoet komt in dit filmpje, volgens de plaatser uit 1973, waarnaar ik onder het plaatje naar een bepaald tijdstip link (tijdstip is 9:36):
In ieder geval is dit filmpje van na april 1974. Toen lagen de zijsporen in Borne er namelijk nog en die zijn op het filmpje al helemaal weg (zie bij 08:35).
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #212 Gepost op: 11 July 2024, 16:38:29 »
Dankjewel Frank!
Hoe weet je zo specifiek dat die sporen er in april '74 nog lagen? Foto? Eigen waarneming?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #213 Gepost op: 11 July 2024, 16:45:46 »
Zie DIA100899-1172 van T. Hobma in de NVBS Beeldbank.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #214 Gepost op: 11 July 2024, 16:47:10 »
Doe maar even verder via PB met elkaar. (y)



Vanuit Duitsland kwam dit leuke loodsje binnen van Minitrix. Lasercut, compleet nieuw voor mij.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Steel is king!
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #215 Gepost op: 12 July 2024, 10:58:40 »
N...een DB 181 op het baanvak Bentheim-Hengelo ..

Een DB184 (eerste Duitse 4-systeemlok) zou mogelijk wel moeten kunnen. Die is een paar keer voor testen in 'het Nederlandse' geweest. Ik heb echter geen herinnering (lees bewijs) dat deze ook daadwerkelijk een trein heeft getrokken.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #216 Gepost op: 12 July 2024, 12:34:50 »
 Klopt, de 184 is paar keer in NL geweest in de jaren '70. Railmagazine heeft een paar jaar geleden in een mooi gedocumenteerd artikel hier aandacht aan besteed. Die 184 heb ik in model, maar in Emmerhuizen wordt alles op een hoop gegooid... ::)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #217 Gepost op: 12 July 2024, 12:57:38 »
Ik ken lang niet alle Duitse loctypes, maar deze zeker niet. Volgens onderstaande link zijn er 2 slagen met een dergelijke loc naar Amsterdam gereden, maar ivm verstoring van de beveiliging is het niet tot verdere inzet gekomen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_184

Als bron wordt weer gelinkt naar de site van Langs de rails:

https://www.nicospilt.com/index_duitsland_181.htm

Ook daar worden de 181 en de 184 redelijk in 1 adem genoemd. Ik snap dus de verwarring her en der  ;D

Bovenstaande is voor jullie vast gesneden koek, maar voor mij onbekend. Toch een leerzaam topic zo  (y)

Groeten,
Rogier

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #218 Gepost op: 12 July 2024, 16:34:06 »
Klopt, de 184 is paar keer in NL geweest in de jaren '70. Railmagazine heeft een paar jaar geleden in een mooi gedocumenteerd artikel hier aandacht aan besteed. Die 184 heb ik in model, maar in Emmerhuizen wordt alles op een hoop gegooid... ::)

Jaren '70 is niet begin jaren '80, heer Poes, alias de Kermisexploitant.  ;D ;D ;D In Kassenberg gooien ze het dus net zo goed allemaal op één hoop. En het mooie is, op de modelbaan mag en kan het allemaal!  (y) (y)

Ps. Bij Faller hebben ze ook hele mooie kermisattracties als bouwpakketten. Misschien nog wat voor Kassenberg?  :P

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 July 2024, 16:36:50 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #219 Gepost op: 12 July 2024, 21:14:45 »
Ook daar worden de 181 en de 184 redelijk in 1 adem genoemd.

De 184 is de 181 voorgegaan. Uit de Europaloc 184 werd de 181 ontwikkeld, de 181.2 werd uiteindelijk de serieproductie voor het grensverkeer naar Luxemburg en Frankrijk. De locomotiefkasten lijken veel op elkaar, het onderscheid zit tussen aantal stroomafnemers en ventilatieroosters. Ik vind het de mooiste Duitse elektrische locomotieven, vooral in het chique blauw.

Op de laatste dag van het dienstregelingsjaar laat ik de loc pendelen met vier moderne DB IC-rijtuigen, als kennismaking voor het publiek met de elektrische tractie. Ook de eerder genoemde DSB-loc, die bij sommigen hier voor enige opwinding heeft gezorgd, zal dan te zien zijn, net als een klassieke stoomtrein. 
Mocht in navolging van H0, ooit in N door Piko een 1000 worden uitgebracht, dan wil ik de 184 ook gaan gebruiken voor de Kevertrein die alleen op vrijdag rijdt. Verdere uitleg hier.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #220 Gepost op: 16 July 2024, 17:17:31 »
Ik ben er uit v.w.b. de 5e NS-stam. Na een tip van DGV (De Grote Veldman), blijft deze stam, deels in de Den Haag-Venlo sferen. Hij stuurde mij een foto van een vierdelige ICR-stam gecombineerd met een blauw-beige Dms, onderweg van Köln naar onze Hofstad, in de buurt van Schiedam, prachtige combi. (y)

Bij mij gaat ie uiteraard niet naar Köln, wel naar Hannover. Het wordt de enige ICR-trein die bij mij de grens overgaat. Op het Nederlandse deel, tot Ksb dus, krijgt de trein nog een binnenlands tintje door de aanwezigheid van een RD voor de koffie en bagage.


In Ksb gaan de RD en 1300 er af en wordt het pas echt internationaal met een 221 en Dms bagagerijtuigwagen.


Met wat puzzelen bleek er nog ruimte voor één slag in de dienstregeling (lees: schaduwstations). Daarbij is de VW-slag leidend: Deze treinen wisselen gewoon van plaats. Ze zijn bijna even lang en na een tip van een PrutsRailmeneer zijn de VW-sporen in het Oostelijke schaduwstation lang gnoeg hiervoor. De twee treinen houden elkaars sporen in de schaduwstations bezet en kruisen dus onderweg met elkaar, waarschijnlijk gewoon in het station Ksb. Het is een extra trein Amsterdam CS – Hannover Hbf v.v. Ik heb mij laten inspireren door een situatie begin mei 1998 toen ter vervanging van Interregiotreinen gedurende een paar dagen dagelijks vier extra treinen van Asd via Hgl naar Hannover reden. De treinen bestonden uit vier ICR’s met buurlandtoelating.


DB 112 144-1 met trein naar Hannover vertrekt na locwisseling uit Bad Bentheim op 2 mei 1998. Een Strijkvouw 112 had ik mooier gevonden dan deze broodrooster 112, maar ja, het is wel Das Broodrooster… :-\

De trein slaat bij mij veel stations over: ik moet namelijk na zes uur weer terug zijn: stops te Amf, Ksb, Rheine (voor de locwisseling + douane en Marechaussee raus), Osnabrück en Hannover. Ik weet nog niet of de V200-omloop het toelaat, maar als het kan laat ik de trein met twee 221’ers rijden voor snel op gang brengen van de trein. Ik ben dan wel zes uur lang twee van mijn 221’ers kwijt… Mocht Piko ooit nog met een ander locnummer voor de blauw-beige 221 komen, dan kan het sowieso wel… En dan allebei met sound… maak me gek! 8)


Voor het Nederlandse traject ga ik ws. de blauwe 1307 gebruiken. Dit omdat zes uur lang de loc met een Plan E-RD op het opstelspoor te zien zal zijn en dat doet mij denken aan één van de eerste plaatjes die ik maakte: de blauwe 1307 met een RD te Odz.


1307 met RD te Oldenzaal op een zaterdag begin april 1982. Ik hoop dat de bewerkingstechnieken nog  een keer zover komen dat deze foto er haarscherp en natuurgetrouw uit kan komen te zien.

De bagagewagen is de blauw-beige Dms afkomstig uit de Scandex, waar nu alleen nog de groene in te zien zal zijn. Ik heb de daken verwisseld met het exemplaar in de Expressgoederentrein, die met de aluminium rolluiken. Kan dat? Ja dat kan. :angel: De 902 wordt dus 905 en vice-versa, mag dat? Nee, dat mag niet, want nicht gestattet enzo. :police: Alleen zijn die nummertjes zo klein dat alleen een blauwe 1200 het nog kan bommen. ::) Ik vind een Dms met Steildach mooier aansluiten met ICR’s. De Expressgoederentrein krijgt hierdoor ook weer een iets ander aanzien, beter, want nu alle drie afgeronde daken. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • DV modelspoor
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #221 Gepost op: 16 July 2024, 21:02:39 »
DGV ;D ;D ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #222 Gepost op: 17 July 2024, 09:51:13 »
Ik blijf je puzzelen naar samenstellingen op historische leest erg interessant vinden. Ook het plaatje van de 112 spreekt mij aan. Relatief kort (4 ICR, waarvan de 1e Benelux, de 2e een BKD, de rest kan ik lastig zien...) en in de achtergrond de 1100 die hem gebracht heeft  (y)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #223 Gepost op: 17 July 2024, 10:14:07 »
De rest zijn een B en A als er niet gehusseld is, later reed de trein nog met 103. :)


De internationale ICR-stam krijgt geen BKD?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2518
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #224 Gepost op: 17 July 2024, 10:26:32 »
Thanks! Mooie extra foto  (y).

Ik verwacht geen BKD gezien het jaartal van Kassenberg, maar dat is mijn aanname.