Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 00:08:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
21 June 2025, 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 41003 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #45 Gepost op: 21 February 2023, 14:36:59 »
Dat hoeft niet per se, in het noorden liggen enkele stations met deze indeling.

Klopt, daarom schreef ik ook: kijk even of je het zo wilt laten of niet.  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2023, 15:44:00 »
Dank allen voor jullie feedback! Op deze wijze is enkele maanden geleden al het grote uithaalspoor ontstaan dat rechtsonder eindigt. (y)

Voordat ik de opmerkingen puntsgewijs langsloop een paar algemene opmerkingen over het baanplan, als disclaimer. Krapte is wat heerst in mijn plan. Jeroen, jij weet over welke beschikbare ruimte het gaat: ik heb er menig locomotief voor je omgenummerd terwijl je tegenover mij verhalen als die over de koekoeksklok vertelde. ;)   
Sommigen hebben ruimte genoeg om in H0 met gemak acht bakken te kunnen herbergen. Ik heb in mijn N-plan net genoeg ruimte om een loc met vier standaardrijtuigen aan het perron te kunnen zetten. Met een modelbaan heeft het dus niets te maken, het is eerder een riseebaan...  ;D Ik heb zelfs elders als onderschrift dat ik eigenlijk geen plaats heb voor een modelbaan... Maarrr... ik heb kans gezien om een speelplaats voor mijn N-materieel met een afwisselende treinenloop te bedenken. Hoewel het baanplan totaal niet op Hengelo lijkt, kan de Preiser zich bij mij wel in Hengelo anno 1981-1982 wanen als deze ziet wat er aan treinen binnenkomt. Met dien verstande dat de elektrificatie van Odz-Bh vijfjaar later plaatsvond. De gehele dienstregeling is gebaseerd op het spoorboekje van 81-82 in... Hengelo. Ik zal deze hier later nog plaatsen met de spoorbezetting.   

Met het upgraden van radii 1+2 naar 2+3 is alle rek er uit, zowel boven als onder de tafel. Zo is er geen ruimte om bij het door Jeroen aangemerkte punt 2 extra wissels te leggen, ik heb hier zelf ook al eerder naar gekeken. Locwisselen op de hoofdbaan blijft noodzakelijk. Het grappige is dat dit tot in 1976 ook nogal eens gebeurde. Meestal vond de locwisseling plaats bij de kruiswissels (spoor 2 is dat geloof ik) aan de kant van het busstation. Ik heb echter een foto waarbij de V200 de trein verlaat en doorrijdt ver achter het GAK-gebouw en dus een behoorlijk stuk richting Almelo gaat.

Het is idd een soort taxistandplaatsrijden, leuk gevonden, Frank. Het heeft idd niets met de realiteit te maken, alleen het idee al dat het jongste personeelslid alle wachtende locs een paar meter moet oprijden... Maar ik vind het een leuk onderdeel van het hele speelelement en de hele locomloop is al gebaseerd op dit fifo-systeem. E-locs die aan het perron wachten op de volgende trein, ken ik ook eigenlijk alleen maar van Zandvoort. Een rijtje E-locs die met de panto's op staan te wachten ken ik maar al te goed van Hengelo in de jaren '80 en '90.

Oorspronkelijk was ik niet van plan spoor 6 aan een perron te leggen, maar het stoppertje uit Odz vraagt ook om een perron. Verder heb ik dit perronspoor niet nodig.

De meerwaarde van de mogelijkheid om vanuit Ksb Oost naar spoor 3 te kunnen verdwijnt grotendeels omdat daar ieder uur de stoptreinen uit Münster en Osnabrück maar liefst 40 minuten overstaan.

De suggestie om bij (Jeroens punt) 3 een extra kopspoortje te creëren houd ik in mijn achterhoofd voor als ik ruimte tekort kom, maar liever doe ik dat niet om een beetje rust te creëren bij dat stuk tussen de hoofdbaan en de boog naar Oost en Bwk.

De stomme slinger halen we eruit, de suggestie om in de tegenboog het tweede wissel te leggen, neem ik over. (y)

De wissels bij Ksb Oost zijn met opzet zo gelegd. Het plan is om deze wissels verend uit te voeren: geen wisselmotoren dus. Door de wissels op deze manier te leggen, rijdt de trein altijd recht de wissel open. In afbuigende stand ligt de wissel altijd "goed". Ik zal nog proefondervindelijk vast moeten stellen of dat in de praktijk wel werkt, want er moeten ook nog lichte wagens door de wissels... 

« Laatst bewerkt op: 21 February 2023, 15:52:56 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2023, 16:12:26 »
Lekker aan het plannen en puzzelen  (y) :)

Alleen kan ik je hier:
E-locs die aan het perron wachten op de volgende trein, ken ik ook eigenlijk alleen maar van Zandvoort.
even niet volgen ...

Bij mijn weten en in mijn herinnering stonden de 'verse' locs in Zandvoort op het hieronder geel gemarkeerde opstelspoor te wachten.

Uitsnede van Sporenplan.nl

Na aankomst van de trein uit Haarlem werd de opgesloten treinloc afgekoppeld, de 'verse' loc aan de andere kant van de trein geplaatst en aangekoppeld en uiteindelijk werd na het vertrek van de trein, de 'oude' treinloc' weer naar het opstelspoor gerangeerd om weer gereed te staan als 'verse' loc voor de volgende trein.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 22 February 2023, 08:39:51 »
Ik denk dat mijn herinnering aan die ene keer dat ik Zvt bezocht in de tijd van getrokken treinen na bijna 42 jaar een beetje geërodeerd is.

De herinnering: Dinsdag 21 juli 1981, mijn tweede Tienertoerdag.
Aangekomen met een Plan E-trein waarin één ICR-B, loc weet ik niet meer. Uiteraard in de ICR gaan zitten en verbaasd over de luxe: is dit wel 2e klasse?

Paar uur later terug: net te laat om trein 849 terug te nemen. De geel-grijze 1200 die de trein aan had gebracht blijft langs het perron staan tot de volgende trein binnenkomt op het andere spoor. 1200 rijdt om en zet zich voor de trein die als tr. 951 naar Hrl zal rijden, wij gaan tot Utrecht CS.   

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 22 February 2023, 08:56:18 »
Hoewel ik ook alleen maar de beweging zoals Erik die schetst zelf heb gezien, heb ik inderdaad ook wel eens vernomen dat men in Zandvoort alternerend bezig was: beide perronsporen benutten dus voor de treinen uit Limburg. Dat zal dan wel in de winter zijn geweest, want in de zomer reden er ook strandextra's en die hadden dan het andere perronspoor nodig.
Groet, Frank

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #50 Gepost op: 22 February 2023, 09:26:18 »
Dan zal dat het zijn :)
Hoewel Frank het wel over een zomerdag heeft ...

Wat ook gebeurde volgens de overlevering, is dat de nieuwe loc niet wachtte tot de trein geheel was binnengenomen, maar door goede communicatie tussen het personeel, vanaf het opstelspoor direct achter de binnenkomende trein opreden.
Zonder ATB en dergelijke kon dat natuurlijk ook gewoon :)

Terug naar Kassenberg ...
« Laatst bewerkt op: 22 February 2023, 09:28:54 door Eric B »
Obdam

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 22 February 2023, 10:03:14 »
Dat laatste heb ik wel gezien in Stuttgart Hbf, daar kwam de "nieuwe" loc ook al het kopspoor oprijden terwijl de trein ervoor nog niet stilstond. Flüssiger Betrieb noemen ze dat.
Groeten,
Richard

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 22 February 2023, 10:11:44 »
Hoewel Frank het wel over een zomerdag heeft ...

Het was een grauwe kille dag tot een uur of twee, toen kwam de zon door en werd het een zonnige dag.

Terug naar Kassenberg ...

ok :angel:

Hieronder de standaard treinenloop op het station met in de eerste kolom de tijd aankomst-vertrek, in de tweede de spoorbezetting, derde kolom geeft de richting (►west, ◄oost en ▲kopmaken) weer en de vierde de treinverbinding met de afkortingen volgens NS (BS, MS en OS zijn van de Duitse autokentekens ;D

Even uren   

05-06   5   ►   Es-Rtd (IC)
08-09   4   ◄   Zl-Es
19-20   1   ◄   Zp-Bwk
23-24   4   ◄   Rtd-Es (IC)
24-25   5   ►   Es-Zl
29-36   6   ▲   Odz
32-58   3   ▲   OS
33-34   5   ►   Es-Asd (IC)
38-40   4   ◄   Gvc-Es
39-40   1   ►   Bwk-Zp
51-52   5   ►   Es-Gvc
55-56   4   ◄   Asd-Es (IC)
59-06   6   ▲   Odz

Oneven uren   

05-06   5   ►   Es-Rtd (IC)
08-09   4   ◄   Zl-Es
19-20   1   ◄   Zp-Bwk
23-24   4   ◄   Rtd-Es (IC)
24-25   5   ►   Es-Zl
26-34   5   ►   BS-Asd (IC)
29-36   6   ▲   Odz
32-56   3   ▲   MS
38-40   4   ◄   Gvc-Es
39-40   1   ►   Bwk-Zp
51-52   5   ►   Es-Gvc
55-05   4   ◄   Asd-BS (IC)
59-06   6   ▲   Odz

Hier tussendoor moeten nog de goederen- en exprestreinen gevlochten worden. De exprestreinen volgen niet het normale IC-pad naar/van Asd. Kan ook niet, want dat is bezet... ;D

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #53 Gepost op: 22 February 2023, 11:09:41 »
Mooi zo'n dienstregeling. Maar juist het invlechten van die expres-treinen en goederentreinen zal erg bepalend worden of het allemaal gaat passen. Zeker met het kopmaken van de locs op de vrije baan sporen. Eigenlijk zou je dus een complete dienstregeling moeten maken, dus inclusief de rijpaden van de expres-treinen en goederentreinen. Als je die paden ook ingevuld hebt, kun je bekijken of er voldoende ruimte is voor de rangeerbewegingen.

Kort gezegd: aan dit onvolledige kladje hebben we niks.  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #54 Gepost op: 22 February 2023, 11:39:12 »
Misschien heb je wat aan FPLedit, of te wel FahrPlaneditor om e.e.a. op te zetten en te visualiseren Frank.

Angesichts dein Unterschrift wird die Deutsche Sprache kein Problem sein ;D
Obdam

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #55 Gepost op: 22 February 2023, 13:09:12 »
Vanuit Zandvoort ken ik alleen de situatie dat de loc werd afgerangeerd naar het middenspoor. Ik mocht als kleine (6/7 jarige) jongen destijds een stukje met een 1100 meerijden. Vanaf de achterzijde van het perron naar de voorzijde. Daar stopte de meester, kon ik eruit (en teruglopen naar mijn ouders) en ging de loc richting het opstelspoor.

Ik woonde nog in de buurt (Aerdenhout) dus het moet voor zomer 1989 zijn geweest.

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 22 February 2023, 13:50:26 »
Misschien heb je wat aan FPLedit, of te wel FahrPlaneditor om e.e.a. op te zetten en te visualiseren Frank.

Dank! Ik ga er zeker naar kijken. Mijn manier van dienstregeling wordt niet gestuurd door een klok maar is een volgorde van handelingen: goed beschouwd kan de Preiser straks aan de trein die binnenkomt zien hoe laat het is...

Angesichts dein Unterschrift wird die Deutsche Sprache kein Problem sein ;D

Vergis je niet, ik ben niet zo'n ster in Duits... :-[

Mooi zo'n dienstregeling. Maar juist het invlechten van die expres-treinen en goederentreinen zal erg bepalend worden of het allemaal gaat passen. Zeker met het kopmaken van de locs op de vrije baan sporen. Eigenlijk zou je dus een complete dienstregeling moeten maken, dus inclusief de rijpaden van de expres-treinen en goederentreinen. Als je die paden ook ingevuld hebt, kun je bekijken of er voldoende ruimte is voor de rangeerbewegingen.

Ik houd ongeveer de tijden aan die in 81-82 ook golden, heb deze alleen iets meer gestroomlijnd. Zodra de trein veilig in het schaduwstation is aangekomen, houdt mijn zorg wel zo'n beetje op. Verderop gaan ze maar 180 km/u rijden of leggen ze een derde spoor aan.  :-* Wel waak ik er voor dat een expres richting de Randstad niet vlak na de stoptrein richting Dv of Zl vertrekt. Mijn verantwoordelijkheid is het om de Preiser in 1:160 een interessante en afwisselende dag te bezorgen. Eigenlijk zoals ik in 1981 en 1982 menig uurtje te Hgl doorbracht.

Kort gezegd: aan dit onvolledige kladje hebben we niks.  ;D ;D ;D

Ik hèb tenminste nog een dienstregeling, dus... ga je mond uitschrobben met groene zeep. :police:

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 28 February 2023, 19:40:32 »
1) Door het wissel van spoor 2 / 3 te vervangen door een engels wissel en middels een extra wissel een overloop te creëren naar spoor 1, kunnen treinen uit Ksb Oost bij aankomst in Ksb uitwijken naar spoor 3. Dit gebruik je in praktijk misschien nooit, maar het maakt je emplacement wel completer.

4) Bij Bwk heb ik nog de vraag waarom er zo'n stomme slinger in het spoor ligt om op het meest linker spoortje te komen. Door van die tegenboog tussen beide wissels in, een wissel te maken, voorkom je zo'n onnatuurlijke s-slinger. Bovendien word je linker spoortje ook nog eens langer.

De suggesties 1 + 4 heb ik verwerkt in het aangepaste sporenplan. Ik zag eerst de meerwaarde van punt 1 niet zo, maar op zondagen wordt in het zomerseizoen met een museumtrein (stoom en een NS DE-loc 2000) vanuit Bwk naar Ksb gereden en dan is het wel handig om op spoor 3 binnen te kunnen komen. Dit spoor is ruim een half uur beschikbaar, ik heb deze mogelijkheid dus toch maar ingepast.

Ik heb ook de niveaus van de stations Ksb, Ksb Oost en Bwk er in gezet. Het station Ksb en het overgrote zichtbare deel van de sporen zit op 0, naar Ksb Oost gaat het vanaf de eerste boog omhoog tot de eerste rechte rail naar Ksb Oost. Vanaf daar t/m de laatste rechte rail voor de wijde boog blijft het vlak (niv. 1) Vanaf de wijde boog gaat het weer stijgen totdat de eerst volgende rechte rail is bereikt. Het spoor moet dan voldoende omhoog zijn gebracht om de sporen met bovenleiding ongelijkvloers te kruisen en Boswinkel te bereiken dat op niv. 2 zit.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 28 February 2023, 23:33:28 »
Toch kun je rechtsonder in je hoofdstation nog steeds meer: spoor 4 ook rechtdoor richting het opstelspoortje onder (ten zuiden van) de hoofdbaan en daar twee loksporen creëren: achtereenvolgend een links leidend wissel in plaats van de boog, een Engels wissel en nog een Engels wissel. Er rijden geen treinen op volle snelheid door en dus hoef je daar geen rekening mee te houden qua sporenplan.
Groet, Frank

Mispoes

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 02 March 2023, 15:14:20 »
Zou je dat in de afbeelding eens kunnen laten zien, Frank? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, een paar strepen is voldoende...

Het schaduwstation West (treinen richting Zutphen, Deventer, Zwolle en Randstad)  ligt op niveau -1, te bereiken met een spiraal.

Het schaduwstation Oost (treinen richting Enschede, Oldenzaal en Duitsland) ligt op een niveau lager (-2), deze wordt bereikbaar met een spiraal die dieper gaat, meer windingen dus.

Nu wil ik jullie eens meenemen naar de vereiste en beschikbare ruimte en de relatie hier tussen en welke (on)mogelijkheden dit geeft. Ik kan alles heel leuk op papier bedenken, maar ik vraag mij af of ik niet iets over het hoofd zie, m.a.w. kàn dit allemaal wel in de praktijk? De plaat voor West zal ongeveer 555 x 1960 mm worden, die van Oost ca. 2220 x 900 mm.

Ik heb voor de modelbaan een ruimte van netto 2570 x 2020 mm beschikbaar (in de toekomst). Met netto bedoel ik de ruimte zonder obstakels als deur, plinten, cv-radiator.

De buitenmaten van de L-vormige plaat staan in de tekening. Omdat de maximale reikwijdte (900 mm) boven de kritische grens van 800 mm uitkomt, zal ik de onderbouw op wielen moeten plaatsen om ook de achterste delen bereikbaar te houden voor bouw, reparatie, aanpassingen en (hopelijk een beperkt aantal) hersporingen. In het licht daarvan zou ik van de ervaren modelbaanbouwers graag adviezen krijgen v.w.b. de aan te houden hoogtes van de niveaus 0, -1 en -2.