Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Dirk
Vandaag om 23:28:28
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
Vandaag om 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 20157 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2022, 16:15:05 »
Paul Bender deed mij n.a.v. het op 22/10 getoonde sporenplan (via een ander gremium) de suggestie aan de hand een uithaalspoor aan te leggen zodat de doorgaande sporen niet onnodig lang bezet blijven. Handig voor de gemengde goederentrein, waar meestal wat wagens afgehaald of bijgeplaatst worden. Ook de Silberlingentrein uit Hildesheim die aan het begin van de middag binnenkomt en aan het eind van de middag weer teruggaat kan op deze manier gemakkelijk op het opstelterrein worden gezet. Dit spoor heb ik er in getekend en bevindt zich onder het station van Boswinkel en is dus grotendeels niet zichtbaar.



De baanplannen van de "ondergrondse" schaduwstations zijn ook weer aangepast. Deze sluiten aan de oostkant (A) en westkant (B) aan op het bovengrondse deel met klimspiralen, deze heb ik er nog niet ingetekend.

Oostelijke richting (Enschede-Münster en Oldenzaal-Osnabrück):


Westelijke richting (Zutphen-Deventer-Zwolle), deze moet 90° rechtsom gedraaid worden:


   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2022, 22:02:42 »
Even terug naar het materieel: de binnenlandse IC’s



2 stammen ICR aangevuld met Plan E-RD voor Enschede-Amsterdam CS : RD + B + B + A en RD + A + B + B. De BKD’s zijn dus nog niet geleverd, binnenkort zal één RD plaats gaan maken voor een nieuwe ICR-BKD. De overname van Plan E door ICR is dan bijna voltooid, de moderniseringsdrang van NS aan het begin van de jaren ’80 op een treffend moment in beeld gebracht in 1:160.




Voor de IC-dienst Enschede-Rotterdam CS had ik het plan opgevat om een Hondekopvier in IC-uitvoering te bouwen uit drie tweetjes. Dit omdat het er in eerste instantie op leek dat met mijn bogen (R2 en R3) twee kortgekoppelde tweetjes niet mogelijk waren, later bleek dat toch wel mogelijk, als er maar geen tegenbogen bereden zouden worden. In mijn railplan is dat gemakkelijk te realiseren. En dus heb ik de bouw van het Hondekopviertje laten varen.










Elders zijn we al bezig geweest met dit vraagstuk, vanavond heb ik weer twee situaties beproefd:  twee tegenbogen R3 in vergelijking met een gewone boog R2.
Door te tegenbogen R3 gaat de combi niet goed: het schuurt aan alle kanten en de bakken worden zelfs iets omhoog gewipt, door de boog R2 gaat het een stuk soepeler, er is zelfs een beetje ruimte over in de schortplaat waar de koppeling doorheen steekt. De tegenbogen in de wissels staan gelijk aan R4, maar deze heb ik nog niet kunnen uitproberen, daar ik deze wissels nog niet heb.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2022, 23:31:43 »
Net zoals in het 1/1 verhaal, gewoon een stukje recht spoor tussen de boog en tegenboog voorzien en een heleboel van je problemen zijn opgelost. Gewoon zorgen dat het stukje lang genoeg is (200mm)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2022, 07:38:05 »
Even terug naar het materieel: de binnenlandse IC’s



Heeft dit echt zo gereden? En in welke jaren? Want ik ken wel de A-B-B-B-Stalen D in de begin jaren, wat na uitlevering van de BKD, A-B-B-BKD werd. Geeft wel een mooie reden om toch wat ICRs aan te schaffen van PB Models.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2022, 09:33:55 »
Net zoals in het 1/1 verhaal, gewoon een stukje recht spoor tussen de boog en tegenboog voorzien en een heleboel van je problemen zijn opgelost. Gewoon zorgen dat het stukje lang genoeg is (200mm)

Klopt, alleen heb ik in het schaduwstation, waar het enige (mogelijke) knelpunt zich bevindt in de af te leggen route, geen enkele ruimte om ook nog maar een klein stukje rechte rail in te passen. De route van de HK-4 zou in eerste instantie langs spoor 2 lopen, maar door deze te verleggen naar spoor 6 is het probleem opgelost.



Voor de Verkeersleiding is het alleen wat onoverzichtelijker geworden, omdat dit spoor zich midden in de sporenbundel bevindt voor de getrokken treinen (loc + 4 rijtuigen). Ik weet overigens nog niet of het wèrkelijk een knelpunt is in de praktijk. Het kleine gebogen stukje voor het driewegwissel is een R1 in een R2 boog.
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2022, 09:50:46 »
Heeft dit echt zo gereden? En in welke jaren? Want ik ken wel de A-B-B-B-Stalen D in de begin jaren, wat na uitlevering van de BKD, A-B-B-BKD werd. Geeft wel een mooie reden om toch wat ICRs aan te schaffen van PB Models.
Daar raak je een terecht punt. Dit zijn geen standaardsamenstellingen geweest. Wel zullen deze in de zomer van 1981 nogal eens te zien zijn geweest tijdens de stille uren in de relatie Zandvoort-Maastricht toen Plan E vervangen werd door ICR. In februari 1985 heeft een dergelijke samenstelling, 1200 + Plan E RD + 3x ICR (A+B+B) gereden tussen Amsterdam en Vlissingen toen een ICR-BKD niet voorhanden was. Hier heb ik een foto van gekregen voor het boek 84-85 en zelf heb ik in de zomer van 1985 een foto gemaakt van een Plan E RD in een ICR-trein (Mt-Zvt). Alleen was die RD in de functie van een Df.


 
Op Den Haag-Venlo reden, naast de door jou genoemde stammen, voor de komst van de BKD's op Gvc-Vl ook A+B+B+B (4x ICR).

Oh ja, aan een ICR van PB-models zal ik niet veel hebben: het gaat hier om N-spoor, waar al jaren een chronisch gebrek heerst aan NS-rijtuigen om fatsoenlijke samenstellingen weer te kunnen geven...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2022, 10:59:16 »
Elders zijn we al bezig geweest met dit vraagstuk, vanavond heb ik weer twee situaties beproefd:  twee tegenbogen R3 in vergelijking met een gewone boog R2.
Door te tegenbogen R3 gaat de combi niet goed: het schuurt aan alle kanten en de bakken worden zelfs iets omhoog gewipt, door de boog R2 gaat het een stuk soepeler, er is zelfs een beetje ruimte over in de schortplaat waar de koppeling doorheen steekt. De tegenbogen in de wissels staan gelijk aan R4, maar deze heb ik nog niet kunnen uitproberen, daar ik deze wissels nog niet heb.
Vanavond zal ik een stukje spoor met R2 (tegen)bogen leggen om dat eens te proberen, de tegenboog met wissels is bij mij ook R4 en dat ging prima.

zelf heb ik in de zomer van 1985 een foto gemaakt van een Plan E RD in een ICR-trein (Mt-Zvt). Alleen was die RD in de functie van een Df.
Exact twee jaar later was de functie als Df ook op de rijtuigen aangegeven:




Citaat
Oh ja, aan een ICR van PB-models zal ik niet veel hebben: het gaat hier om N-spoor, waar al jaren een chronisch gebrek heerst aan NS-rijtuigen om fatsoenlijke samenstellingen weer te kunnen geven...
welkom in N-spoor.  ;D
Op zich kom je met plan E, W en ICR nog een eind maar voordat je die bij elkaar hebt gespaard...



N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2022, 15:34:42 »
Vanavond zal ik een stukje spoor met R2 (tegen)bogen leggen om dat eens te proberen, de tegenboog met wissels is bij mij ook R4 en dat ging prima.
 
Super, ben benieuwd.

Exact twee jaar later was de functie als Df ook op de rijtuigen aangegeven
Mooie plaat, laat ook goed de verschillen zien tussen ICR en Plan E. Ook wel toevallig: prcies twee jaar later…

welkom in N-spoor.  ;D
Op zich kom je met plan E, W en ICR nog een eind maar voordat je die bij elkaar hebt gespaard...
Ik heb wel een Plan W (Benelux), deze ziet er op zich wel mooi uit, maar het hoogteverschil is enorm en maakt dat deze met ICR en Plan E m.i. niet goed te combineren is. De Plan E’s en ICR’s van Minitrix laten zich goed combineren, zowel qua hoogte als detaillering, ondanks het grote verschil in jaar van ontwikkeling. Het model van de Plan E zit er goed in, al zitten er in de RD zitten wel een paar foutjes, in de enkele schuifdeur en keukenraam, maar is verder zeer acceptabel.



Met het aanschaffen van ICR’s had ik geen moeite, behalve de BKD. Het zoeken naar voldoende  “chocomelvrije” Plan E’s was een stuk lastiger, maar die zijn inmiddels ook gevonden.



Echt Waar Gebeurd! 1224 met Plan E-RD + ICR A+B+B bij Kethel (Delft-Schiedam) op 13 februari 1985. © Peter Wijshake. Het kan hierbij gaan om de trein van Den Haag naar Venlo, of van Amsterdam CS naar Vlissingen. Het ontbreken van de 2e klassecijfers duidt op ICR-2 (binnenland) en die waren meer te zien op de trajecten Zandvoort-Maastricht/Heerlen en Amsterdam CS-Vlissingen. De Plan E-RD kwam trouwens ook niet verder dan Venlo.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #23 Gepost op: 15 november 2022, 15:43:38 »
Ik heb wel een Plan W (Benelux), deze ziet er op zich wel mooi uit, maar het hoogteverschil is enorm en maakt dat deze met ICR en Plan E m.i. niet goed te combineren is. 
De Plan W van Fleischmann? Daar is op zich wel wat aan te doen. Op 1zu160.net zijn er tips te vinden. Zoeken op 'tieferlegen Fleischmann'.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #24 Gepost op: 15 november 2022, 16:56:57 »
Dank voor de tip Wim, ik ga het eens opzoeken. (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #25 Gepost op: 15 november 2022, 20:39:53 »
Oh ja, aan een ICR van PB-models zal ik niet veel hebben: het gaat hier om N-spoor, waar al jaren een chronisch gebrek heerst aan NS-rijtuigen om fatsoenlijke samenstellingen weer te kunnen geven...

Dat was me bekend dat dit N is  ;D Bedoelde meer voor mezelf, zat al te zoeken naar een Plan E RD van Artitec, maar kan zo geen nieuwe vinden helaas.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #26 Gepost op: 16 november 2022, 08:19:24 »
Super, ben benieuwd.
De Hondekoppen waren niet door een R2 tegenboog te krijgen, dat het op mijn baan wel lukt kwam doordat het een overloop van wissels was en die zijn R4.  :P
Het doorlopen van een stel overloopwissels ging wel probleemloos. Een R3 tegenboog ben ik vergeten te testen maar volgens mij heb ik alleen nog een R3a van Roco liggen en die zijn ruimer. Ook mijn kruiswissel heeft nog wat werk nodig want daar ontspoorden de stellen ook op...

Citaat
Ik heb wel een Plan W (Benelux), deze ziet er op zich wel mooi uit, maar het hoogteverschil is enorm en maakt dat deze met ICR en Plan E m.i. niet goed te combineren is. De Plan E’s en ICR’s van Minitrix laten zich goed combineren, zowel qua hoogte als detaillering, ondanks het grote verschil in jaar van ontwikkeling. Het model van de Plan E zit er goed in, al zitten er in de RD zitten wel een paar foutjes, in de enkele schuifdeur en keukenraam, maar is verder zeer acceptabel.
De Minitrix Plan E geeft inderdaad een goed Plan E-gevoel, ondanks de leeftijd en kunnen best met ICR mee.
Zoals gezegd kan de Fleischmann Plan W lager gelegd worden, van de oplegging en het draaistel moet dan wat worden gevijld en er kunnen assen met een doorsnede van 5,6mm onder gezet worden. Bij de versie met kortkoppeling moet dan wel de koppeling op de goede hoogte gebracht worden maar bij de Beneluxversie hoeft dat niet.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #27 Gepost op: 16 november 2022, 09:54:56 »
Snel aanpassen die Fleischmann ex Benelux plan W :) ...

Foto Raymond van den Hoven op FaceBook
« Laatst bewerkt op: 16 november 2022, 10:09:33 door Eric B. Reden: Nog een link toegevoegd »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #28 Gepost op: 16 november 2022, 15:41:06 »
Die klus gaat op de (veel te) grote stapel, FIFO... Voor de Plan W heb ik momenteel geen trein meer in gedachten, dus ik heb geduld. Ik vraag mij af of een reductie van 1,2 mm volstaat. Ik ben vrij kritisch wat dat betreft, hier een Flm Plan W en een laag uitvallende Piko Silberling:


 

Dat was me bekend dat dit N is  ;D Bedoelde meer voor mezelf, zat al te zoeken naar een Plan E RD van Artitec, maar kan zo geen nieuwe vinden helaas.

Gelukkig maar, ik was al bang dat je verdwaald was. Zijn de RD's van Att nu al weer uitverkocht?  ???
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #29 Gepost op: 16 november 2022, 15:57:01 »
Als die twee op code 55 staan dan zou ik zo op het oog zeggen dat die 1,2mm genoeg moet zijn ...
Maar teveel te doen en te weinig tijd om het te doen dus, héél herkenbaar  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.