hier
Misschien dat een fabrikant nog eens iets uitbrengt om achter de Kato Nohab te hangen.Voor de D231 was dit zeker geen optie, die is korter dan het origineel.Mooie plaat net als die in de vorige post, met de blauwe A en verder blauw/beige is het een leuke stam voor op de baan.
Volgens mij was deze uitvoering van de Halbspeisewagen (BRymb) geen regelmatige bezoeker van NL. Sterker nog, ik heb nog geen plaatje gezien van dit rijtuig in een reguliere trein naar NL. Er staat wel NS in het raster...
Dat lijkt maar zo, het SZD-slaaprijtuig was 4230 mm hoog, het standaardtype DB-rijtuig 4050 mm. Het DR rijtuigtype Y was zelfs 4250 mm hoog.Hieronder is een Minitrix DR met een Minitrix DB te zien:https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0363-64dd19fa29b19.jpgIk vind dit geen gezicht, ik wist even slecht raad met deze DR-rijtuigen. De oude Roco/nieuwe Flm DB-rijtuigen brachten uitkomst in deze trein.
Tot slot nog even een Minitrix (links) en Roco gecombineerd, beide DB-rijtuigen: https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0360-64dd1b0bec67d.jpgIk heb hierdoor "rijtuigbubbels" gecreëerd om te voorkomen dat er hoogteverschillen binnen één trein ontstaan.
Als je de D344 bedoelt, de D231 ging naar Kopenhagen , dit korte rijtuig heb ik nog nooit in NL gezien, maar ook al zou deze er een keer in hebben gezeten, dan zou ik het nog niet gebruiken, omdat deze wagen het hele karkater van de trein verandert, het lijkt wel Reko... Misschien dat Arnold het DDR restauratierijtuig type Y nog eens een keer in tijdperk-4 uitbrengt.
De trein met de 1104 in een paar posten terug is de Noordzee Expres (D238). Favoriete trein van mij, vanwege de korte lengte (loc + DB-stam + Plan E-RD/ICR-BKD), de mooie naam en een heerlijke herinnering: ik heb hem nog met de blauwe 1211 in november 1982 Hengelo uit zien rijden.
Ik vermoed dat de aanpassing voor het kortkoppelingsmechaniek ermee te maken heeft.
nu moet ik eens kijken of mijn ex-Roco buffet- en restauratierijtuig wel bij de Minitrix DB UIC-X passen. Een oplossing is nog om de assen te veranderen, als ik het goed heb plaatst Minitrix assen met een doorsnede van 6.2mm en Roco heeft 5.6 in gebruik.
Ik bedoelde als vervanging van de rode Bc in de D231 zoals hier maar buiten de compleet andere vorm is het vervangen van een couchette door een restauratie ook niet voor de hand liggend. In de D344 reed wel (later?) hetzelfde rijtuig mee?
Misschien is Minitrix hiermee langzaam aan het voorsorteren op de lagere hoogtes, net als nieuw-Fleischmann en Piko.
Of je gebruikt de nieuwe Fleischmanns, A, AB, B (2x) en BD die kortgeleden zijn uitgeleverd.
Nu begrijp ik de verwarring. Dit op de foto in Utrecht is de gecombineerde D231 en D345. Na Hengelo reden deze treinen apart van elkaar Duitsland in. In Amersfoort kwam nog een tak uit Amsterdam CS, waarvan ook nog weer een deel naar Enschede ging. Beginpunten waren Hoek van Holland en Amsterdam CS, eindpunten Kopenhagen (in de winterdienst Hamburg Altona), Berlijn, Bad Harzburg en Enschede. Te Amersfoort, Hengelo en Hannover werden de treinen gesplitst/gecombineerd. Als ik het mij goed herinner werd in Hannover een deel uit Aken toegevoegd aan de D345. Het restauratierijtuig op de foto met de 1501 is een "Halberstadter", die achter de 1625 van het type Y. https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0276-64e32f4f57113.jpgHet binnenlandse deel van trein D231 uit Amsterdam CS is op 17 november 1985 in Enschede aangekomen. https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0239-64e32f572ed0a.jpgD231 bij Oldenzaal op 29 maart 1986 met delen uit Hoek van Holland en Amsterdam CS, dit verklaart waarom het gecombineerde rijtuig 2e klas-bagageruimte zich in het midden van de trein bevindt. Winterdienst '85-'86 en dus gaat de trein niet verder dan Hamburg Altona en heet de trein niet "Holland-Scandinavië Expres". Wat verder opvalt: het derde rijtuig is een Bc... Zo slecht is het idee een couchetterijtuig mee te laten rijden in dagtrein 230/231 dus nog niet eens...