Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 16745 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #30 Gepost op: 16 november 2022, 16:15:32 »
Geen idee welke code dit is, standaard Minitrixrail en dus véél te hoog als ik dit zo zie. Eigenlijk ziet het er totaal niet uit... ;D


Ook mijn kruiswissel heeft nog wat werk nodig want daar ontspoorden de stellen ook op...

Oh jee... die van mij zullen in de toekomst twee kruiswissels moeten passeren... :(

Hieronder de route van de vierbakscombi:


De tweetjes starten in schaduwstation Enschede, via het transitspoor van schaduwstation Oldenzaal en de klimspiraal (hier vereenvoudigd weergegeven als een halve boog) komen de stellen bij A boven water.


De trein komt binnen op spoor 5 te Ksb en duiken na de obligate stop via B het volgende schaduwstation in.






Via het transitspoor van het eerste schaduwstation in westelijke richting komt de trein bij grote sporenbundel, als het stel tweetjes op spoor 6 is aangekomen heeft het zijn eindbestemming Rotterdam bereikt. Zodra het tijd is, gaat de reis verder en is de trein in omgekeerde richting onderweg naar Ksb (spoor 4) met eindbestemming Enschede, waarbij het rondje voltooid is. Een "spooruur" later herhaalt zich de cyclus, hiermee is het principe van mijn modelbaanplan wel beschreven.

Deze twee Hondekoppen krijgen het druk want deze kennen een omloop van één spooruur. De stammen ICR en Plan E kennen een omloop van vier spooruren want niet alleen verdelen ze met elkaar de ritten, ze wisselen om het uur ook nog eens af met de DB-stammen (even uren: DB-buurlandstam, oneven uren: NS binnenlandse stam). 
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 09:33:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #31 Gepost op: 16 november 2022, 16:39:00 »
Zal dan wel code 80 (2mm) zijn  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #32 Gepost op: 17 november 2022, 08:13:00 »
Inderdaad is Minitrix (en Fleischmann) code 80, al ging laatst het verhaal rond op 1zu160 dat Minitrix volgend jaar met een nieuw railsysteem komt in code 60.

Oh jee... die van mij zullen in de toekomst twee kruiswissels moeten passeren... :(
Geen zorgen, dat zijn Engelse wissels en daar lopen ze bij mij probleemloos over. Ik heb een kruiswissel gemaakt en die heeft dus nog wat werk nodig.
Dat is een uitgebreide dienstregeling die je hebt bedacht, ik ben benieuwd hoe dat loopt als de baan af is.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #33 Gepost op: 17 november 2022, 12:19:34 »
Het overgrote deel van het railplan zal met Flm Piccolo, dus met railbedding, gelegd worden. Van die code 80 raken we dus niet meer af. Ach, dat wat ik voor ogen heb mag de naam modelbaan niet dragen, het zal meer een gezellig aangeklede speelplaats zijn voor mijn modeltreinen waar een complete dienstregeling op afgewerkt zal worden. Ieder legt zo zijn eigen accenten op de hobby. :)

De buitenbogen zijn R3 van Roco (261,8 mm) omdat deze als enige een passende buitenradius op de R2 biedt. Voor de standaard R4+R3 heb ik geen ruimte en de oorspronkelijk geplande R2+R1 was een regelrechte schande. Ik kon er nog net een upgrade naar R3+R2 uitpersen, zo krap en nauwgezet komt het er hier op aan om met loc + 4 rijtuigen l.o.b. 165 mm (toch wel de minimale samenstelling voor een IC) te kunnen rijden.

Over schande gesproken: ik heb in al die ruim 40 jaar dat ik met de hobby bezig ben, mij nog nooit afgevraagd wat het verschil is tussen een Engels wissel en kruiswissel. Ik dacht werkelijk dat die gelijk aan elkaar waren… ::) :-[ ;D     

Overigens & overigens: het is mij nu wel duidelijk waarom Piko voor de met Scharfenberg gekoppelde Hondekoppen minimaal R 390 mm adviseert: de combi zal waarschijnlijk ook door de tegenbogen met minimaal 390 mm moeten gaan. Dat verklaart denk ik waarom het bij mijn R3 schuurt en n(i)et kan en bij jouw R4 soepel & probleemloos loopt. Zonder tegenbogen kan een krappere straal worden doorlopen, wat mij een week geleden aangenaam verraste. Het proefstukje van vorig jaar bevatte standaard een stuk met tegenbogen en daar ging het gelijk mis.   

Zal dan wel code 80 (2mm) zijn  :)

Ik zou eigenlijk de titel moeten laten wijzigen met een toevoeging van code 80, alsof ik daar trots op moet zijn. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #34 Gepost op: 17 november 2022, 13:09:44 »
Ieder legt zo zijn eigen accenten op de hobby. :)
En zo ist, lekker doen waar je vooral zelf lol in hebt  (y)
En blijven ademhalen, dat helpt ook ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #35 Gepost op: 17 november 2022, 15:26:57 »
Titel gewijzigd :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #36 Gepost op: 17 november 2022, 20:35:07 »
Whahaha! ;D ;D ;D Dat was maar een grapje… maar ik vind het prima hoor, dank! (y)

En zo ist, lekker doen waar je vooral zelf lol in hebt  (y)
En blijven ademhalen, dat helpt ook ;)

Ik bedoel maar. Zo wordt de spoor 0-baan, die zelfs nog eerder op de planning staat, het omgekeerde: weinig rijden en een zeer gedetailleerde en, althans, dat is mijn bedoeling, natuurgetrouwe weergave. 8) 


Dat is een uitgebreide dienstregeling die je hebt bedacht, ik ben benieuwd hoe dat loopt als de baan af is.  :)

Daar moeten de stoptreinen, Eilzüge, Exprestreinen en goederentrein ook nog tussendoor... Ik ook, want mijn eerste gedachte is dat het niet geautomatiseerd gaat, ik ga zelf voor treindienstleider spelen.

Zal nu eens verder gaan met de materieelinzet.



Stoptrein  Enschede – Den Haag CS (vanaf Deventer IC) v.v. 1x per uur



Stoptrein Kassenberg – Oldenzaal v.v. 2x per uur



Stoptrein Enschede – Nijverdal - Zwolle v.v. 1x per uur
Tractie: op vr-ma met 2x NS 2200, op di-do met DB 216



Stoptrein Boswinkel – Kassenberg – Delden – Zutphen v.v. 1x per uur
Twee stellen verdelen de diensten, kruising in Kassenberg Oost



Stoptrein Osnabrück Hbf – Oldenzaal – Kassenberg v.v.
Tractie: DB 216 in trek-duw
Rijdt 1x per 2 uur als buurlandtrein Hannover – Amsterdam CS niet rijdt, geeft te Ksb aansluiting op IC Es-Asd 



Stoptrein Münster Hbf – Enschede – Kassenberg v.v.
Rijdt 1x per 2 uur als buurlandtrein Hannover – Amsterdam CS rijdt, geeft te Ksb aansluiting op buurlandtrein Hannover-Asd
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 21:22:17 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #37 Gepost op: 04 december 2022, 19:05:10 »
Nu maar even weer wat werkzaamheden aan het materieel.


Toen eind vorig jaar de Fleischmann NS 1601 verscheen in 1:160 bleek het Amsterdamse stadswapen zo’n halve centimeter teveel naar links te staan. Hoe krijgen ze het weer voor elkaar? Zo’n typische flater van Modelleisenbahn GmbH, zoals we die ook kennen van de Roco H0 modellen… En dat terwijl maandenlang op de site van Fleischmann een grootbedrijffoto van de 1601 te zien was, met het wapen op de goede plaats, duidelijk in beeld. Het model zelf ziet er verder mooi uit en dus heb ik ondanks deze en andere kleine tekortkomingen het model gekocht met de wetenschap dat er nog mee aan de slag moest. 

Eerst heb ik de kap ontmanteld van bijna alle losse onderdelen. Daarna kon het echte werk beginnen, het verwijderen van de locnummers op de flanken. Ik paste de door mij vaak gebruikte methode van afwrijven met in M600/wasbenzine gedrenkte wattenstaafjes toe. De opschriften wisten echter van geen wijken, ik heb het model toen maar even aan de kant gelegd. Een tijdje later kwam bij de buren  het verwijderen van opschriften ter sprake, iemand suggereerde toen de combinatie van Cif en wattenstaafjes te gebruiken. Dat bleek voor het betreffende H0-model te helpen. Nou, toen heb ik dat ook maar eens geprobeerd. Klonk wel eng trouwens… bij Cif (ik ken het nog als Jif) denk ik aan krassen.  Omdat ik nog niet wist hoe goed de gele verf zich zou houden, besloot ik eerst met de nummers te beginnen om ervaring op te doen. Op de plek van de nummers kan ook weer een nummer gezet worden. Als ik zou beginnen met de wapens, en het zou helemaal misgaan, zou ik geen wapen op die plek neer kunnen zetten, die zijn er namelijk niet in N. Aldus begon ik heel voorzichtig. Het ging echter een beetje mis, het geel hield zich net niet goed genoeg: onder het NS-geel kwam namelijk een lichter zandgeel tevoorschijn.

Goed, dat wist ik dan, ik moest nog voorzichter te werk te gaan. Ik besloot de opschriften in lamelpatroon te verwijderen, zodat reeds verwijderde gebieden niet nog een keer ‘behandeld’ zouden worden. Dit wist ik met het aanbrengen van afplakband in terrasvorm te bereiken. Het bleek te werken: het nummer aan de andere zijde werd verwijderd zonder dat het NS-geel verdween. Dit heb ik bij de wapens herhaald, en kreeg hetzelfde goede resultaat. Ik was nu wel verplicht een locnummer te kiezen uit de serie 1616-1658 en de nummers op de fronten te verwijderen, dat gebeurde met een cocktailprikkertje + Cif, ook dat lukte goed. Daarna werd de kap goed schoongemaakt met water en een zacht borsteltje. Daarna nog even een doekje eroverheen met een beetje wasbenzine.

Het nieuwe locnummer werd 1629, uit het nummersetje van Kleinspoor. Deze locomotief werd in februari 1982 aan NS geleverd en pas in 1984 van het wapen van Wageningen voorzien. Mijn themajaar is ’81-‘82, een ideale kandidaat dus… Ik heb eerst even een proefnummer aangebracht dat ik toch niet zou gebruiken. Dit om te kijken hoe zichtbaar de plekken zouden zijn waar het NS-geel was verdwenen. Dat bleek nogal mee te vallen, de vernis zou later wel de rest doen. Wat niet meeviel was het aanbrengen van de locnummers op de fronten. Gelukkig voorziet het nummersetje in extra locnummers voor het front. Ik adviseer hierbij de frontnummers eerst aan te brengen op zelfklevend transparant cellofaan. Daarna deze rondom ‘mager’uit te snijden zodat er een soort van bordjes ontstaan en deze met een pincet voorzichtig op de loc aan te brengen. Hiermee wordt de werkelijkheid overigens geen geweld aangedaan, want in 1:1 zaten deze nummers ook op bordjes. Nadat alles naar wens is aangebracht, moet de kap vernist worden ter bescherming van de afwrijfnummers en, minstens zo belangrijk, ter camouflage van de littekens van het verwijderen van de nummers. Want hoe voorzichtig je ook te werk bent gegaan, de gebieden waar je bezig bent geweest, zijn duidelijk zichtbaar. Hoewel de loc in 1982 gloednieuw is, en dus een hoogglanslaag gerechtvaardigd is, heb ik gekozen voor Humbrol 135, deze geeft de loc een halfmatte laklaag die chique overkomt. Deze heb ik met de airbrush aangebracht, na een paar uur is de kap stofdroog, maar ik heb hem een klein weekje laten staan. De zandgele plekken waren nog nauwelijks te zien. Het opbouwen ging gemakkelijk en snel. Ik ben tevreden met het resultaat, de 1601 met het nummer in het midden blijft evenwel nog lonken…

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2023, 14:58:53 »
Daar raak je een terecht punt. Dit zijn geen standaardsamenstellingen geweest. Wel zullen deze in de zomer van 1981 nogal eens te zien zijn geweest tijdens de stille uren in de relatie Zandvoort-Maastricht toen Plan E vervangen werd door ICR. In februari 1985 heeft een dergelijke samenstelling, 1200 + Plan E RD + 3x ICR (A+B+B) gereden tussen Amsterdam en Vlissingen toen een ICR-BKD niet voorhanden was. Hier heb ik een foto van gekregen voor het boek 84-85 en zelf heb ik in de zomer van 1985 een foto gemaakt van een Plan E RD in een ICR-trein (Mt-Zvt). Alleen was die RD in de functie van een Df.


 
Op Den Haag-Venlo reden, naast de door jou genoemde stammen, voor de komst van de BKD's op Gvc-Vl ook A+B+B+B (4x ICR).

Oh ja, aan een ICR van PB-models zal ik niet veel hebben: het gaat hier om N-spoor, waar al jaren een chronisch gebrek heerst aan NS-rijtuigen om fatsoenlijke samenstellingen weer te kunnen geven...

Toch nog een vraagje hierover. Door naar Keulen reden de Buurland rijtuigen. De treinen tot Venlo, en die op andere baanvakken, waren dat Buurland rijtuigen of Binnenland rijtuigen? Of reed alles door mekaar?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2023, 15:55:37 »
Jaren tachtig:
Er zal ongetwijfeld een logische omloop geschreven zijn voor de rijtuigen. De versterkingsrijtuigen die ik te Vl zag, waren buurland, dat zullen de exemplaren voor de binnenlandse treinserie 1900 ook wel geweest zijn om al te lange keringen in Gvc te voorkomen, vermoed ik. Binnen de 800-serie (Zvt-Mt) was zomers in elk geval een buurlandstam onderweg in de weekenden vanwege de trein naar Luxemburg. Asd-Es, Asd-Vs en Zvt-Mt/Hrl zullen wel overwegend binnenland zijn geweest, met buurland aangevuld, want qua aantal was binnenland niet toereikend. De ICR-BKD rijtuigen waren sowieso alle buurland. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2023, 16:48:14 »
 (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2023, 11:30:09 »
Sporenplan is weer iets aangepast. Omdat er maar heel weinig van de vrije baan te zien zou zijn, ben ik nu van plan om de hoofdsporen pas na 180° de grond in te laten gaan richting de schaduwstations naar Enschede/Oldenzaal/Duitsland (A) en Zwolle/Deventer/Zutphen (B). Ik heb de boog naar Ksb Oost daarom iets verlegd, deze begint nu vlak na het wissel op spoor 1A.



Lang niet alle sporen worden voorzien van bovenleiding, waardoor er een “Mariënberg-achtige” situtie zal ontstaan:


In het station van Kassenberg liggen de sporen 1, 3-6 aan een perron.

Spoor 1A is voor de toegang naar Oost en Boswinkel en zal in de reizigersdienst vrijwel alleen door de DH2-stellen worden aangedaan, trein Boswinkel-Zutphen v.v.
Spoor 1B is voor de opstelling van de DB accutrein 515/815 die slechts enkele douaneslagen naar Bentheim rijdt maar verder de dag als reserve doorbrengt op spoor 1B.
Spoor 2 ligt niet aan het perron, maar is bedoeld voor de opstelling van de DB diesellocs. Dit kunnen locs van de series 216, 220 en 221 zijn, maar het zullen vooral 220’ers zijn die de buurland- en exprestreinen naar Duitsland overnemen van de elektrische NS-locs.
Spoor 3 is bedoeld voor de Duitse dieseltreinen uit Münster en Osnabrück, deze worden gereden met treinstellen 624 en 216 met Wendezüg.
Spoor 4 is voor vrijwel alle treinen die zich in oostelijke richting begeven: Intercity’s Amsterdam CS – Enschede/Duitsland, Rotterdam CS – Enschede, de expresstreinen richting Duitsland, stoptreinen Den Haag CS – Enschede en Zwolle – Enschede. Ook de goederentreinen naar Duitsland komen op dit spoor binnen. Indien van toepassing, wordt hier van loc gewisseld. Er is ruimte om een trein van vier rijtuigen (26,40 mtr) + één loc aan het perron te laten staan. Een goederentrein zal maximaal dezelfde lengte mogen hebben om deze nog op een normale manier af te kunnen handelen.             
Spoor 5 is het equivalent van spoor 4, maar dan voor treinen die in westelijke richting rijden, naar de Randstad en Zwolle dus.
Spoor 6 biedt ruimte aan de Hondekoptwee uit Oldenzaal en drie NS E-locs die wachten op treinen uit Duitsland die ze overnemen van Duitse diesels.
Spoor 21 tot slot, geeft ruimte om nog twee NS E-locs onder de draad te kunnen stallen.   
 
Het locwisselen van de buurlandtreinen vindt plaats 1x per twee uur plaats. Tijdens de even uren rijden de binnenlandse IC’s  Enschede – Amsterdam CS en in de oneven uren de buurlandtreinen in hetzelfde pad als de binnenlandse IC naar Amsterdam CS. Deze situatie is te vergelijken met die van rond 1985. Naast deze buurlandtreinen is er ook nog een aantal grensoverschrijdende goederen- en exprestreinen (Warszawa-Hoek, Nord-West, Scandinavië-Holland, Harz en Noordzee) die van locwisselen. 
Het locwisselen is als volgt gepland:



Op spoor 2 staan twee DB diesellocs (rood) en op spoor 6 drie NS E-locs (blauw).



Er komt een buurlandtrein (groen) uit Duitsland binnen die op weg is naar de Randstad. 




De DB dieselloc (rood) maakt zich los van de trein en met enkele rangeerbewegingen voegt de loc zich bij zijn collega’s op spoor 2 en sluit achteraan.



De NS E-loc die vooraan staat, verlaat spoor 6 en plaatst zich voor de buurlandtrein om deze naar Amsterdam CS te brengen.


De twee overgebleven NS E-locs schuiven een plaatsje op om ruimte te creëren voor een derde collega.


Een buurlandtrein (groen) uit Amsterdam naar Duitsland komt met NS E-loc (blauw) aan kop het station binnen.



De E-loc maakt zich los en zoekt zijn collega’s op die op spoor 6 ruimte hebben gemaakt en zal achteraan sluiten.


Dit is trouwens het moment dat de Hondekoptwee (geel) uit Oldenzaal kan binnenkomen. Deze zal ik hierna verder buiten beschouwing laten.



De DB dieselloc (rood) die vooraan staat is nu aan de beurt om de trein over te nemen en naar Duitsland te brengen. 


De twee achtergebleven DB diesellocs schuiven een plaats op om hun volgende collega ruimte te geven op spoor 2. De situatie is weer als in het begin.


Op de eerste twee tekeningen is het wisselpaar, dat spoor 1A verbindt met de hoofdsporen richting het oosten, al ingetekend, op de overige tekeningen ontbreekt dit wissel nog. Deze wissels zijn  noodzakelijk om de accucombi 515-815 toegang naar Duitsland te verschaffen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2023, 12:48:39 »
Duidelijk sporenplan en dienstregelingsmodel, Frank!

Ik ben geen kenner van grensstations uit de jaren '80. Beschouw onderstaand dus goed of dit in die tijd ook van toepassing was.

Wat me opvalt aan je plan met het locwisselen, dat je kop maakt op de hoofdbaan en dat je de hele dag een half perronspoor (6) bezet houdt met NS locs. Ook kun je vanuit Ksb Oost alleen maar naar spoor 1 in Ksb. Dat past in de hedendaagse filosofie van ProRail, maar niet in de jaren '80......

Daarom enkele ideeën, misschien past het helemaal niet, maar wellicht wel het uitzoeken waard.



1) Door het wissel van spoor 2 / 3 te vervangen door een engels wissel en middels een extra wissel een overloop te creëren naar spoor 1, kunnen treinen uit Ksb Oost bij aankomst in Ksb uitwijken naar spoor 3. Dit gebruik je in praktijk misschien nooit, maar het maakt je emplacement wel completer.

2) Door deze extra engelse wissels en een gewoon wissel, kun je vanaf spoor 2 naar het kopspoortje rijden. Hierdoor zou je de DB loc op dat kopspoortje kop kunnen laten maken in plaats van op de hoofdbaan. De NS elocs zou ik ook op dat kopspoortje laten kopmaken. Ik weet niet of deze extra wissels in te passen zijn en het kopspoortje nog wat verlengd kan worden.

3) Door het wissel te vervangen door een engels wissel en er een kopspoortje aan te leggen, kunnen de DB en NS locs op dat spoortje kop maken in plaats van op de hoofdbaan.

4) Bij Bwk heb ik nog de vraag waarom er zo'n stomme slinger in het spoor ligt om op het meest linker spoortje te komen. Door van die tegenboog tussen beide wissels in, een wissel te maken, voorkom je zo'n onnatuurlijke s-slinger. Bovendien word je linker spoortje ook nog eens langer.

Kijk bij Ksb Oost nog even of je de wissels zo wilt laten of dat je één van de wissels omklapt, zodat je een mooi recht hoofdspoor krijgt met een duidelijk passeerspoor ernaast.


Ik vind het vooral een fraai en goed doordacht ontwerp, Frank!

Jeroen


Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2023, 13:08:46 »
Goede suggesties van Jeroen, hoop dat ze passen. Misschien zelfs ook bij 2 een Engels wissel t.b.v. twee locspoortjes naast elkaar.
Nog iets, Frank: je laat die locs bewegen als taxi's bij een taxistandplaats. Met locs is dat wat lastig, tenzij je die locs steeds met draaiende motor (diesels) of volledig 'opgebouwd' (e-locs) laat staan en (bijna) permanent bemenst. Ook dat pleit m.i. voor speciale locspoortjes zoals door Jeroen aangegeven.
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2023, 14:20:25 »
Met de ideeën van Jeroen ben ik het ook eens, kopspoortjes om de locs op te stellen zijn zeer handig.

Kijk bij Ksb Oost nog even of je de wissels zo wilt laten of dat je één van de wissels omklapt, zodat je een mooi recht hoofdspoor krijgt met een duidelijk passeerspoor ernaast.
Dat hoeft niet per se, in het noorden liggen enkele stations met deze indeling.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.