Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 16744 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Gepost op: 04 december 2021, 13:38:07 »
Wat een aantal al wist of vermoedde: deze H0-baan gaat niet door. Dit besluit heb ik al jaren geleden genomen, vanwege ruimtegebrek. De erfenis, een aantal mooie complete treinen met DB 220, 216, 042 en NS 1000, is gebleven en staat in de vitrine.

Sinds een half jaar werk ik aan een N-project waar wel ruimte voor is. De wens om te rijden is groot en dat kan met het plan wat ik nu aan het uitwerken ben. Met de stap naar N, keer ik terug naar de schaal waar voor mij de hobby, morgen precies 42 jaar geleden, op 5 december 1979 mee begon: met Sinterklaas een Minitrix startset gekregen. In 1986 stapte ik over naar H0 omdat deze schaal mij meer mogelijkheden bood voor zelfbouw. Maar dat zelfbouwen is bijna afgelopen, op de plek waar ik thans nog af en toe zit te knutselen komt over een paar jaar de N-baan.
Gezien het vergelijkbare thema, grensstation op de Twenteroute, kunnen de stationsnamen van het H0-project, Kassenberg en Boswinkel, behouden blijven. Er zijn, naast de schaal, wel wat verschillen tussen de H0 en N-baan.

Schaal: 1:87
Themajaar: 1976
Tractie: diesel (NS en DB) en stoom (DB)
Stationtype: kopstation met locwisselen
Geografische ligging: tussen Enschede en Oldenzaal

Schaal: 1:160
Themajaar: 1982
Tractie: diesel (NS en DB) en elektrisch (NS)
Stationtype: doorgangstation met locwisselen
Geografische ligging: Hengelo


Vier rijtuigen is genoeg voor Kassenberg. Boven Loc 1118 met buurlandtrein naar Hannover (BD+B+B+A). Onder: De 1216 heeft zich losgemaakt van IC uit Amsterdam CS (3x Plan E + 1x ICR).

 

Op dit moment ben ik in het stadium van de baanplanning en het materieel verzamelen. Volgens mij de leukste fase. Wat dat laatste betreft: ik sta versteld van de vooruitgang in techniek en het hoge detailleringniveau in de kleine schaal. Verder vind ik het verrassend wat er allemaal aan NS-materieel te koop was/is.

Aan een oppervlakte van 2.30 x 0.90 mtr. (b)lijk ik voldoende te hebben om een compleet thema van een Intercitystation aan een dubbelsporige elektrische spoorlijn met locwisselen en een enkelsporige dieselbaan met twee nevenstations voldoende tot zijn recht te laten komen. Er zijn wel een paar beperkingen/geboden: er is nauwelijks ruimte voor de vrije baan van de dubbelsporige elektrische spoorlijn, scheelt bovenleiding... De enkelsporige lijn zal met zijn tussen- en eindstation de lucht in moeten waardoor het landschap eerder Zuid-Limburgs aan zal doen dan Twents. De schaduwstations duiken middels tunnels direct naar lagere niveaus, helpt ook niet mee aan het beelden van een Twents landschap. Het bouwen van de schaduwstations op meerdere niveau’s wordt nog wel een dingetje voor een groentje als ik. Kan dus alle hulp en adviezen gebruiken, maar het duurt nog wel even voor ik daar aan toe ben. De schaduwstations zijn keerlussen waardoor de trein omgekeerd uit dezelfde richting terugkeert. Een andere beperking: de treinen hebben een maximale lengte van loc + vier standaardrijtuigen (l.o.b. 26,40 mtr.). Hiermee kan ik goed uit de voeten op het grensstation voor locwisselen, maar ook in de schaduwstations, waar overigens niet gerangeerd wordt. Vier rijtuigen is wel het minimum voor een IC-trein, maar in de jaren tachtig kwam het op de Twenteroute veel voor en geeft een prima beeld, zelfs voor een buurlandtrein.

Het railplan voor de baan is al aardig concreet. Ik heb mij laten inspireren door het plan ‘Raschhagen’ uit het railplanboekje ‘Gleispläne Fleischmann N’ door G. Feuerereißen, een uitgave van Modelbahn Bücherei, ere wie ere toekomt. Het plan is ‘getekend’ met Anyrail, na een halfuurtje de gratis proefversie te hebben gebruikt, was ik overtuigd en heb een licentie gekocht.


   
De zeshoeken geven de tunnelingangen weer, de toegangen tot de schaduwstations Enschede, Oldenzaal en Wierden. De sporen 1 t/m 7 horen tot het reizigersgedeelte van Kassenberg. Er liggen drie perrons: A aan spoor 1, B aan spoor 3 en 4 en C aan spoor 5 en 6. De sporen 4 en 5 zijn in feite de doorgaande sporen vanuit Enschede/Oldenzaal naar Wierden.

Spoor 1 (geen bovenleiding) is voor de DH2-stellen naar Boswinkel.
Spoor 2 (geen bovenleiding) is voor het opstellen van Duitse diesellocs van/voor de buurlandtreinen, hier zijn meestal één à twee 220’ers te vinden.
Spoor 3 (geen bovenleiding) is voor de kerende stoptrein uit Münster (DB 624 of 221 met Wende).
Spoor 4 (met bovenleiding) is voor alle treinen uit de richting Wierden, dit is het spoor waarop de buurlandtrein naar Duitsland van loc wisselt: van NS naar DB.
Spoor 5 (met bovenleiding) is voor alle treinen uit de richting Enschede/Oldenzaal, behalve de stoptreinen uit Münster. Op dit spoor wisselt de buurlandtrein uit Duitsland van loc: van DB naar NS.

Spoor 6 (met bovenleiding) is voor het opstellen van elektrische NS-locs van/voor de buurlandtreinen. Dit is een heel gezellig spoor: hier staan drie à vier NS E-locs met beide panto’s omhoog te wachten op het moment dat ze voor de buurlandtrein naar Amsterdam mogen rijden.
Spoor 7 (met bovenleiding) extra opstelspoor voor NS E-loc.



De sporen 11 t/m 17 (geen bovenleiding) vormen samen (nogal hoogdravend genoemd) Kassenberg Rangeerstation. De sporen 11-13 zijn goederensporen. Tussen spoor 11 en 12 staat een Van Gend & Loos-loods, waar het een komen en gaan is van vrachtwagens en bestelbusjes. Hier staan Gs’en, bagagewagens en een paar keer per week is er zelfs een motorpost te vinden. De sporen 14 t/m 17 is de tuin van Kassenberg, hier staat vaak reizigersmaterieel opgesteld, bijvoorbeeld spitsmaterieel.

Station Kassenberg West ligt tussen Kassenberg en Boswinkel. Twee DH2-stellen (ik noem ze bewust geen Wadlopers omdat die bijnaam in 1982 nog helemaal niet bestaat, bovendien valt er in dit heuvellandschap niets wad te lopen) verdelen gedurende de hele dag de diensten tussen Ksb en Bwk en kruisen te Ksb West. De halfuurdienst is overzichtelijk en dus saai. Als het na proeven blijkt te kunnen, dan liggen de wissels altijd in afbuigende stand en rijden de DH2-stellen tijdens vertrek de wissels rechtuit open. De hegemonie van de DH2-stellen wordt een paar keer per week doorbroken door een NS 2400 of DB 216 die een koelwagen (vol bananen en vogelspinnen) of een open goederenwagen (met landbouwmaterieel) naar Boswinkel brengt.   

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2023, 10:48:49 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2021, 14:04:39 »
Leuk Frank !!!
Ik ga heel toevallig het n spoor ook weer oppakken, naast een spoor 0 baantje.
Lekker Old skool, met de zo lekker ruikende vonkende motortjes    (y)

Precies over een maand is het alweer 48 jaar geleden, dat ik mn minitrix setje kreeg voor mn verjaardag.....het blijft leuk met oude minitrix 1100 en Arnold 1300 en plan k rijtuigen.

Zoek ff op drehscheibe naar "Strömchen wechsel dich...."  briljante bijdrage van Rolf Koestner over de grensbaanvakken met name die van Bad Bentheim. Past helemaal in jouw tijd.

Ik zelf heb een heel eenvoudig HF Enter plan gemaakt (serie moderne modelspoorwegen)
Enorme containerkraan voor een spoortje waar net 5 wagens kunnen staan....helemaal retro  ;D
Baantje wordt puur om af en toe lekker rond te rijden, back to the seventies!!!!

Succes met het verzamelen, de voorpret en het bouwen.

Groetjes,
Ries.
Groetjes Ries

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2021, 14:50:07 »
Leuk!
Jaren geleden heb ik ooit via dit forum h0-rijtuigen van je gekocht.
Ook om te beginnen met een fictief grensstation.
Succes met je plannen.



Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2021, 21:38:01 »
@Arjan, ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie dat de rijtuigen goed terecht zijn gekomen. Ik heb zelf alleen nog de bekende DB sneltreinrijtuigen in H0 voor de Noordzee Express anno 1975 (B+AB+B+AB+B). Autotrein met Ford Fiasco's op de achtergrond? (y)

Lekker Old skool, met de zo lekker ruikende vonkende motortjes    (y)
Precies over een maand is het alweer 48 jaar geleden, dat ik mn minitrix setje kreeg voor mn verjaardag.....het blijft leuk met oude minitrix 1100 en Arnold 1300 en plan k rijtuigen.

Leuk dit, ik pak juist de moderne modellen op met de laatste techniek. Echter, ik heb ook wel oog voor het oude spul. Ongeveer anderhalf jaar geleden, toen ik nog helemaal niet van plan was een N-baan te bouwen, kwam ik een puntgave BR 215 van Roco N tegen. Dit was de eerste nieuwe loc die ik er bij kocht. Na een half jaar sparen kon ik het model op vrijdag 8 januari 1982 kopen. De 215 die ik nu heb, heeft hetzelfde bedrijfsnummer als die van bijna 40 jaar geleden... het model doet niet mee omdat het wat mij betreft niet meer mee kan qua detaillering en vormgeving met de huidige modellen. Het is een museumstukje dat bij mij in het theekastje staat, ik ben trouwens ook veel te bang dat er iets mee misgaat als het straks op de modelbaan zou worden ingezet... Dit model koos iok omdat ik het mij nog kon herinneren van de goederentreinen uit Duitsland die tot 1976 naar Oldenzaal kwamen met die locs. Tevens kwam ten tijde van het aankopen van de Roco 215 die loc altijd ma-vr met Plan E's in Enschede, dara stond ik regelmatig naar te kijken. Dat dat een 216 was en het Roco model een 215, zag ik toen nog niet. ;D Die eerste zelf uitgekozen locomotief was misschien nog wel meer een mijlpaal dan het krijgen van zo'n startset waar ik op dit moment exact 42 jaar geleden ongetwijfeld mee aan het spelen was...



@Arjan, ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie dat de rijtuigen goed terecht zijn gekomen. (y) Autotrein met Ford Fiasco's op de achtergrond?
 
   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2021, 15:18:24 »
Ik vermoed dat hij die autowagon bedoelt die achter je 1315 met reizigers trein staat  op  je foto ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2021, 16:47:24 »
Van mijn vriend Kniesoor kwam de volgende vraag: Hoe kom je makkelijk op de sporen 14 t/m 17? Je mist daar ook de mogelijkheid om bij goederentreinen de loc vrij te maken of om te laten lopen.

Eelco

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2021, 17:18:36 »
Spoor 7 is vanuit Wdn niet zonder zagen bereikbaar.

De kunst is om te kunnen rangeren zonder gebruikmaken van de hoofdsporen. Vast geen nieuws  ;)

Oh ja, er was ook nog iets tegen op meegebogen wissels en aftakkende wissels in het hoofdspoor.

Ik zie een leuk plan. En het gaat nog leuker worden.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2021, 17:28:00 »
Hoi,

Een goed plan.
Heb je ruimte voor een 2e laag?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2021, 19:32:31 »
Er komen 4 of 5 lagen... :-\ 8)


Van mijn vriend Kniesoor kwam de volgende vraag: Hoe kom je makkelijk op de sporen 14 t/m 17? Je mist daar ook de mogelijkheid om bij goederentreinen de loc vrij te maken of om te laten lopen.

Klopt, hoewel enige ruimte voor goederen is vrijgemaakt, wordt het thema goederen stiefmoederlijk behandeld. Een paar Gs'jes en een koelwagen leiden een zwervend bestaan: te tussen de VG&L-loodssporen, Boswinkel en soms gaan ze achter een loc richting de Randstad. De int. goederentrein (TEEM) is meestal in Odz al opgehaald met een huur-216, of komt uit Dld achter een 220 of 221. Komt binnen op spoor 5, wisselt van loc en gaat achter een E-loc richting de Randstad. Of het wordt met de diesel op spoor 16/17 gezet en afwachting van verdere doorvoer. 


Spoor 7 is vanuit Wdn niet zonder zagen bereikbaar.

De kunst is om te kunnen rangeren zonder gebruikmaken van de hoofdsporen. Vast geen nieuws  ;)

Oh ja, er was ook nog iets tegen op meegebogen wissels en aftakkende wissels in het hoofdspoor.

Ik zie een leuk plan. En het gaat nog leuker worden.


Inderdaad, maar dat hoeft ook niet, dit spoor is speciaal voor een 1300 die met een Plan E-RD 's morgenvroeg de int. trein uit Kopenhagen/Berlijn opwacht. Zodra deze trein binnen is gaan de 220 en de groene bagagewagen er af (bagagewagen gaat naar VG&L waar ongeduldige busjes wachten) en komen de 1300 met de RD aan de trein. Die RD is door Servex voorzien van talloze ontbijtpakketten voor de hongerige reizigers...



Ik werk op dienstregeling, niet op tijd, maar op handeling. Zodoende is er nooit stress en kan een goederentrein in alle rust op spr. 4 afgehandeld worden. De modelbouwwereld is maakbaar... ;

Zoals ik zei: de modelbouwwereld is maakbaar  ;D

Dank u!
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 19:35:54 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2021, 20:39:33 »
Ik vermoed dat hij die autowagon bedoelt die achter je 1315 met reizigers trein staat  op  je foto ;)

Begreep ik hoor 😉
Het zijn trouwens ordinaire vw golfjes.
Dat vindt m’n zoontje toffe auto’s.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2021, 21:38:05 »
Hoi,

Citaat
Er komen 4 of 5 lagen... :-\ 8)

Dan heb je nog genoeg te bouwen.

Pas op voor de dwaalsporen, had zelf een groots plan en is (voorlopig)geëindigd in een Time-saver.
Bedoel te zeggen dat zelfs in N iets te groot kan zijn.

Maar uiteraard wel benieuwd naar verdere ontwikkeling van dit plan. (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2022, 23:53:37 »
Draadje even afstoffen (kuch, sputter, hoest!) en updaten. Ik heb namelijk niet stilgezeten...

Het baanplan is flink aangepast, al is het oorspronkelijke ontwerp nog goed herkenbaar.
Allereerst is het themajaar 1982 gewijzigd in het dienstregelingsjaar 1981-1982 (31 mei 1981 t/m 22 mei 1982), hierdoor is de inzet van een 1100 zonder neus mogelijk.
R1 bochten komen niet meer voor in het gewijzigde plan, wat R1 was, is R2 geworden en wat R2 was, werd R3 (Roco). Er was nog net genoeg ruimte om mij van deze krappe radius te ontdoen. 

Verder is het bovengrondse gedeelte flink uitgebreid met een lange uitloper naar Boswinkel, dit is mogelijk gemaakt door de forse uitbreiding van het schaduwstation in westelijke richting (Zutphen-Deventer-Zwolle) dat dwars op het oostelijke schaduwstation (Enschede-Oldenzaal-Duitsland) komt te liggen. Het spoor naar Bwk loopt niet meer in westelijke, maar in oostelijke richting. De naam Wierden dekt niet langer de naam van het westelijke schaduwstation, die wordt nog gewijzigd. Over de schaduwstations later meer, eerst maar even een plaatje van het huidige bovengrondse plan:



Via Kassenberg Oost wordt Boswinkel bereikt. Bij A begint de spiraal naar het oostelijke schaduwstation met keerlus, bij B de spiraal in westelijke richting, eveneens met keerlus.
Vanaf morgen laat ik de materieelinzet zien, in beeld en tekst.

« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2022, 14:37:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2022, 17:23:30 »
In de afgelopen tijd heb ik mij , v.w.b. dit modelbaanplan, vooral bezig gehouden met het aanpassen van het railplan, de planning van het benodigde materieel, de aanschaf en een compleet sluitende materieelomloop. Dat laatste vind ik heel erg leuk om te doen. Sowieso heb ik interesse in de materieelomlopen van NS, met name in de jaren ’80, maar voor een modelbaan een omloop maken vind ik ook leuk. Lekker puzzelen tot deze sluitend is met zo min mogelijk leegmaterieelritten. Een paar “omloopverstorende” bewegingen inplannen maken de uitdaging alleen maar groter.
Uitgangspunt is Hengelo in het jaar ’81-’82. Ik heb, ondanks dat ik een fantasienaam heb gebruikt, zoveel mogelijk Hengelo als voorbeeld genomen. Qua railplan lijkt Kassenberg ab-so-luut niet op Hengelo, zowel wat betreft de stationsligging, als de lengte van de sporen. Het is veel te krap om Hengelo te mogen heten. Maar als de Preiser in 1:160 de treinenloop ziet, kan deze zich beslist in Hengelo in de jaren tachtig wanen…

In Hengelo reden in ’81-’82 elk uur de volgende reizigerstreinen:

  • Een IC-trein Enschede – Amsterdam CS
  • Een IC-trein Enschede – Rotterdam CS
  • Een stoptrein Enschede – Den Haag CS (vanaf Deventer IC)
  • Een stoptrein Enschede – Zwolle
  • Een stoptrein Enschede – Zutphen
  • Twee stoptreinen Oldenzaal – Hengelo

Daarnaast reed dagelijks een aantal internationale treinen van de Randstad via Hengelo naar Duitsland en verder. Hieronder enkele buurlandtreinen die in het pad van de IC naar Amsterdam CS reden en exprestreinen met klinkende namen als de Warszawa-Hoek Expres, Nord-West Expres, Scandinavië-Holland Expres en Noordzee Expres.
Al deze treinen, en meer, komen, al dan niet aangepast, terug in het modelbaanplan Kassenberg (Ksb) en dan ook nog eens op de tijden die grotendeels overeenkomen met het grote voorbeeld.



Laat ik eens beginnen met de buurlandtreinen. Ik heb drie stammen A+B+B+BD van de DB van Minitrix die gedurende een groot deel van de dag op de oneven uren Ksb aandoen als IC van/naar Amsterdam CS, het andere begin/eindpunt is Braunschweig Hbf. Dit is voor een deel analoog aan de situatie vanaf 1985 toen veel buurlandtreinen de IC naar van Amsterdam CS reden i.p.v. het binnenlandse materieel. In de jaren ’80 reden DB-stammen zelfs een aantal binnenlandse IC’s Enschede – Amsterdam CS v.v. Hier heb ik gebruik van gemaakt om de omloop sluitend te krijgen. Loc zal worden geplaatst aan de kant van de BD. Op het Nederlands trajectdeel: NS 1100/1200/1300, op het Duitse deel: DB 220. 


Echt Waar Gebeurd! Een DB-stam (A+B+B+BD) met de blauwe A 50 80 10-70 040-4 staat over in Enschede op 30 december 1985. 

Wat afwijkt van het grote voorbeeld is het ontbreken van het restauratie-bagagerijtuig (Plan E-RD of ICR-BKD) op het Nederlandse traject, daar is gewoon geen ruimte voor, helaas…
De eerste stam, met de blauwe A, rijdt enkele binnenlandse ritten naar/van Enschede, maar ook de Noordzee Expres (Hamburg Altona – Rotterdam CS) die een eigen pad had tot 1985. De samenstelling van de Noordzee (D238/239) was in werkelijkheid ook A+B+B+BD, de NS RD/BKD niet meegerekend. Sterker nog, nadat de Noordzee Amsterdam CS als begin/eindpunt kreeg, maakte de stam een rit naar Enschede, overnachtte daar om de volgende dag als trein 1652 naar Asd CS te gaan en vervolgens weer als Noordzee (tr. 239) naar Hamburg de Heimat op te zoeken. Daarna herhaalde het verhaal zich weer. 

De volgende keer de binnenlandse IC-stammen Es-Asd.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2022, 11:31:40 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2022, 17:41:59 »
Als het na proeven blijkt te kunnen, dan liggen de wissels altijd in afbuigende stand en rijden de DH2-stellen tijdens vertrek de wissels rechtuit open. De hegemonie van de DH2-stellen wordt een paar keer per week doorbroken door een NS 2400 of DB 216 die een koelwagen (vol bananen en vogelspinnen) of een open goederenwagen (met landbouwmaterieel) naar Boswinkel brengt.   
Zou wel moeten kunnen als je wissels gebruikt met een niet-gepolariseerd hartstuk. Alleen is het wel beter om met een wel gepolariseerd hartstuk te werken. Bij N-spoor is de stroomafname wat minder stabiel dan h0, door het lagere gewicht.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2022, 11:28:30 »
Dat wordt een kwestie van uitproberen, als het niet kan, dan worden ze elektrisch bediend.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.