Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Kassenberg - (Baanplan H0)  (gelezen 28034 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Kassenberg - (Baanplan H0)
« Gepost op: 09 november 2007, 13:56:17 »
Thema’s voor een modelspoorbaan vloeien vaak voort uit het verlangen om een deel van je eigen herinneringen terug te halen. Ook teruggaan in de geschiedenis om dat stukje mee te maken in model dat je zelf (net) gemist hebt kan een keuze zijn voor een bepaald thema. Bij mij is het een combinatie van beide. Lang heb ik nagedacht hoe ik bepaalde onderdelen zou kunnen samenvoegen tot één thema. Ik ben nog lang niet zover dat ik de rails ga leggen of zelfs kan gaan plannen. Toch heb ik er voor gekozen om mijn plannen hier reeds te lanceren want ik zit over bepaalde zaken nog te twijfelen en ik ben benieuwd hoe anderen er tegen aan kijken. Daarnaast is het ook wel eens leuk om aan het “papier” toe te vertrouwen wat je gedachten zijn t.a.v. het thema.

In mijn thema wil ik de volgende zaken verwerkt zien:

-enkel dieseltractie
-klassieke beveiliging
-kopstation voor veel rangeerwerk
-tijdperk 4

verder moet het een speelplaats zijn voor mijn locs DB serie 220 en DE-stellen van de NS. 
Uiteindelijk kwam ik uit op een thema waar alle bovenstaande wensen verenigbaar zijn.


Thema Kassenberg

Kassenberg is een fictieve plaats die gesitueerd is daar waar in het echt de luchthaven Twente ligt. De plaatsen Enschede en Oldenzaal bestaan in mijn situatie niet. Het station van Kassenberg is een kopstation met verkeer naar Hengelo via het (eveneens fictieve) plaatsje Boswinkel. Naar het oosten ligt de dubbelsporige lijn naar Bentheim in Duitsland. Vlak voor de grens takt de enkelsporige lijn naar Gronau af. Het speelt zich af rond 1974, van bovenleiding is (nog) geen sprake en dus kunnen de DB serie 220 (V200), DE-5, DE-4 (TEE) nog gewoon ingezet worden. Het jaar 1974 moet niet al te nauw worden genomen: enkele specialiteiten uit 1973 (rode plan U) en 1975 (blauw/beige 220) wil ik mij niet ontzeggen. De rest is aardig 1974-proof.

Het draait eigenlijk allemaal om de DB serie 220, deze brengen en halen de treinen naar/van Kassenberg. Nederlandse DE-locs hebben slechts een bijrol, serie 2200/2300 voor goederentreinen en de DE-TD met plan E. De serie 2400/2500, eveneens voor goederentreinen maar ook voor rangeerwerk. Iets anders ligt het bij de dieseltreinstellen van de NS. De Blauwe Engelen, plan U, en dieselvijven vervullen een belangrijke taak. Er komt zelfs 2x per dag een TEE-treinstel op bezoek. De treinstellen van de DB zijn weer wat minder prominent aanwezig, alleen de gasturbine 602 en het driewagenstel 624 laten zich in Kassenberg zien.


220 met vertraagde Eilzug uit Hannover spoedt zich richting Kassenberg.
(in werkelijkheid: tr. 1526 vlak voor Oldenzaal, ca 1974. Foto: René Spaan)


Nabije toekomst
Er wordt gewerkt aan de elektrificatie Hengelo-Kassenberg-Bentheim. Locwisseling vindt nu nog plaats in Hengelo, na het voltooien van de elektrificatie zal de locwisseling verschuiven naar Kassenberg, het is immers een kopstation. Met ingang van 30 mei 1976 zal van Hengelo naar Bentheim elektrisch gereden kan worden. De oude klassieke beveiliging zal dan ook worden vervangen door een moderne beveiliging met lichtseinen. De enkelsporige lijn Hengelo-Boswinkel-Kassenberg zal dan ook verdubbeld zijn, daarmee verdwijnt weer een flessenhals uit het Nederlandse spoorwegnet. Kassenberg wordt dan tegelijk aangesloten op het InterCity-net. De lijn naar Gronau blijft ongewijzigd.


220 067-3 verlaat Hengelo met plan D-trein richting Kassenberg. Het traject tussen Hengelo en Boswinkel is al grotendeels dubbelsporig, er zijn reeds masten geplaatst.
(Geshopte foto van 220 067-3 met trein 1523 t.h.v. Hengelo Oost, 1975. Foto: René Spaan)

Stations

Gepland zijn de stations van Kassenberg en Boswinkel.


Kassenberg, waterstaat 4e klasse. Het stationsgebouw van Lochem stond hier model voor. Gebouwd uit 2 bouwdozen van station Goor, in 1995 door Martin vd Langenberg.


Boswinkel, waterstaat 5e klasse. Het stationsgebouw van Laren-Almen stond hier model voor. Gebouwd uit o.a. onderdelen die overbleven uit bovengenoemde verbouwing van Lochem, in 1995 door Martin vd Langenberg. Gedurende de periode mei 2001-maart 2007 uitgeleend maar nu dus weer terug.








Verbindingen


Stoptreinen

Kassenberg-Zwolle, ieder uur via Boswinkel, Hengelo en Almelo naar Zwolle. Materieel: treinstellen plan U en één diesel TD met plan E.

Kassenberg-Zutphen, ieder uur via Boswinkel, Hengelo en Goor naar Zutphen. Materieel: DE-1 en DE-2.

Kassenberg-Münster, iedere 2 uur (op de even uren) via Gronau naar Münster. Materieel: DB 624 (driewagenstel) en DB 221 met 3-delige stam zilverlingen (wende).

Kassenberg-Osnabrück, iedere 2 uur (op de oneven uren) via Bentheim naar Osnabrück. Materieel: DB 220 met 4 Umbauwagens en DB 220 met 3-delige stam middeninstapwagens (wende).


Sneltreinen

Kassenberg-Arnhem, iedere 2 uur (op de even uren) een sneltrein naar Hengelo, Zutphen en Arnhem (wordt mogelijk doorgetrokken naar Nijmegen, Venlo en Roermond), stopt niet op tussengelegen stations. Materieel: DE-5.




 



Binnenkort ga ik verder met de bespreking van het thema, dan komen nog meer verbindingen aan de orde.
 
« Laatst bewerkt op: 11 november 2007, 09:15:26 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Kassenberg - (Baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2007, 15:30:12 »
Hoi Frank,

erg leuk verhaal, heerlijk om zo je fantasie met de werkelijkheid te mengen en er een mooie modelbaan van te maken! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.... Ik zie in gedachte de DE-5 al langs denderen  :D ;)

Veel plezier!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2007, 22:06:50 »
De vijven, daar heb ik iets leuks voor bedacht!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2007, 23:42:28 »
Wow  :P

Dieselwalmen stijgen op uit dit draadje  :)

Maar vertel: Waar ben ik voor aan het ontwerpen? Misschien brengt het nog wat extra motivatie  ;D

Erg leuk thema, zit zelf met iets dergelijks in m'n hoofd rondom zwolle-marienberg(vroomshoop)-emmen... Maar dan in ca. 1969 (ik ben ook iets ouder ;) ) En neem een voorschot op de latere spoorverdubbeling en electrificatie...

Grtzz, ben heel erg benieuwd naar het vervolg,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2007, 00:09:03 »
Sneltreinen op trajecten uit vervlogen tijden Karst. In de jaren vijftig reden er vijven tussen Enschede en Roermond via Zutphen, Arnhem, Nijmegen en Venlo. Dit ga ik op één of andere wijze nieuw leven inblazen in 1974. Via Hengelo-Zutphen in elk geval naar Arnhem. Mogelijk doorgetrokken tot Nijmegen, Venlo of toch Roermond. Niet stoppen op de niet genoemde tussengelegen stations, zodat deze treinstellen eindelijk tot hun recht komen. Ik moet nog een omloop maken maar ik vrees dat ik al gauw op 4 vijven zit. Hoewel..... deze treinstellen konden toch 180 km/u halen? 8) Kan de ontwerper dit bevestigen? ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2007, 00:11:18 »
Yep, idd !

En nog wat... ze konden ook Internationaal !!!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2007, 00:19:31 »
Mooi zo! Dan gaan we 160 km/u dienstsnelheid rijden, bij vertraging 180! Nu alleen nog PrutsRail vragen of ze de baan geschikt willen maken voor de hogere snelheid.

Stond er in het begin geen opschrift "Nederland" op de mD? Het enige internationale wat de vijven hebben meegemaakt was de diefstal naar Duitsland  tijdens de oorlog. De driedelige vakbroeders hebben wel een internationaal tintje aan hun carrière gehad: Roosendaal-Antwerpen v.v. totdat in 1957 de Beneluxstellen hun aflosten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2007, 00:23:29 »
Ze waren er voor ontworpen en ingericht. Dankzij de oorlog is het er nooit van gekomen :(

Wat die snelheid betreft, het is verwonderlijk dat de overbrenging nooit is veranderd. Ook niet toen de stellen in de veredelde stopdienst terecht kwamen. Acceleratie was een heel zwak punt.

Opschriften ga ik nog allemaal uitzoeken. Ik denk eens een bezoekje brengen aan het Utrechts Archief binnenkort, zin om mee te gaan ?

Grtzz,

Karst

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2007, 00:23:44 »
180 km/u? Tjonge, dat wist ik dus niet. Het leken me van die oude pruttelbakken. Wel mooie hoor. Dat heeft dan zeker te maken met die aparte motorwagen? Ben te jong (38) om me ze werkelijk te herinneren al moet ik ze als kind wel gezien hebben. Wat voor mij het dichste bijkomt en er het meeste op lijkt is de deII, en die reden niet zo hard.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2007, 00:33:37 »
De dieselvijven waren echt besteld voor de sneltreindiensten. Er is een keer een snelheidsproef genomen waarbij 183 km/u is genoteerd. Ik meen dat dat bij Hooghalen was maar dat weet ik niet zeker. De stellen hadden vanwege deze snelheden magneetremmen die rond 1950 weer zijn verwijderd. De tragiek van dit materieeltype is dat het bijna niet gebruikt is waar het voor besteld is: sneltreinen rijden. Een beetje in de buurt kwamen de treinen Nijmegen-Vlissingen, vanwege de lange afstand en de eerder genoemde verbinding Enschede-Roermond, waarbij Zutphen-Arnhem nonstop werd gereden. Daarna werden het (spits)boemels.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2007, 09:19:30 »
Hallo Frank,

Heb je al een idee hoe de modelspoorbaan er uit gaat zien?

groetjes,

Hans van de Burgt

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2007, 11:54:26 »
Opschriften ga ik nog allemaal uitzoeken. Ik denk eens een bezoekje brengen aan het Utrechts Archief binnenkort, zin om mee te gaan ?

Lijkt mij geen slecht plan, volgens mij werkt daar een goede vriend van een goede vriend van mij. Zal eens informeren.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2007, 11:57:24 »
Heb je al een idee hoe de modelspoorbaan er uit gaat zien?
Status plan zit tussen vaag en ongeveer..... zal ik toch maar eens een schetsje maken?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

WillemNS

  • Gast
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2007, 12:00:58 »
Doe dat is, ben wel geinteresseerd ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Kassenberg - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2007, 13:15:32 »
OK! Gaan we doen.
Waar is mijn sjabloon? ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.