Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16602 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #60 Gepost op: 06 december 2021, 21:49:44 »
Hoeft ook niet. Ik ben het met je eens
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #61 Gepost op: 06 december 2021, 21:56:32 »
Kijk, nou zijn we er.
Waar je waarschijnlijk mee in de war was is het verschil tussen spanning en stroom.
De stroom door de spoel blijft doorlopen (totdat hij uitdooft doordat de energie is opgebruikt.)
Maar de spanning over de spoel keert wel om, omdat de spoel eerst verbruiker was en na het afschakelen ineens de bron wordt.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #62 Gepost op: 06 december 2021, 21:57:37 »
Hallo Guus,

Toch nog maar even je vragen beantwoorden, ik kan mij voorstellen dat ook anderen geïnteresseerd zijn...  ;)

Bij een directe kortsluiting zou dan de kortsluitbeveiliging aan moeten spreken.

Heb je dat al eens geprobeerd? Zo niet ... wil je dat eens testen?

Dat heb ik inderdaad getest, een harde kortsluiting (draadje tussen C en de uitgang) wordt goed afgehandeld, geheel conform de specificatie.


Kan jouw decoder uberhaupt wisselspoelen goed schakelen?

Ik heb tot op heden nog geen problemen gehad met "normale" wisselspoelen.

Groeten,
Bert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #63 Gepost op: 06 december 2021, 22:03:15 »
Waar je waarschijnlijk mee in de war was is het verschil tussen spanning en stroom.
Precies. Maar mijn elektronica opleiding is ook al van 40 jaar geleden dus die 10 jaar verschil met jou haal ik nooit meer in...   ;D
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #64 Gepost op: 06 december 2021, 22:07:25 »
De opleiding heeft maar een beperkte houdbaarheid. Belangrijker is wat je er daarna mee hebt gedaan.  :)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #65 Gepost op: 07 december 2021, 08:30:41 »
Kort en goed: Bert test een regelrechte kortsluiting op de uitgang en de 50018 reageert zoals het hoort en dat staat ook in de spec's.

En de 50018 gaat naar de knoppen als je daar stroomvretende wisselaandrijvingen op aansluit. Da's niet anders dan de DR4018, de Marklin M83, de LDT wisseldecoder of de Rosoft WDD. Ze kunnen een beperkte stroom leveren die doorgaans vermeld wordt op de website, hoe bijzonder is dat? Ze gaan allemaal naar de knoppen als je ze overbelast.

De topic titel  is (vind ik) dus nog steeds suggestief: de 50018 is WEL bestand tegen kortsluiting.

Gr, Ben.

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #66 Gepost op: 07 december 2021, 09:41:02 »
Wat me hier stoort is dat als de fabrikant ( en dat geld niet alleen voor digikeijs)  blijkbaar op voorhand al weet dat bepaalde combinaties niet gaan werken, dat dit niet vermeld wordt. Er bestaat nog zoiets als een zorgplicht voor fabrikanten, we zijn niet allemaal electricians. En het aansluiten van een peco aandrijving op deze decoder werkt in de basis. Als je als leek al hebt uitgezocht en begrepen wat voor soort decoder je moet hebben, moet je dus ook nog de details in. Dat is voor sommigen/velen echt veel te lastig.

Het is makkelijk om te melden wat allemaal wel kan, maar zou zeer goed zijn om te melden om wat niet kan. Melden wat niet kan is natuurlijk uit commercieel oogpunt niet wenselijk. Maar gebruik dan positieve bewoordingen.

Bijv. Enkele voorbeelden van geschikte aandrijvingen zijn: flm art x , marklin art x etc. Deze lijst is niet gelimiteerd, mocht u vragen hebben over comptabiliteit neem dan contact op met de helpdesk. Aansluiten van andere aandrijvingen is voor eigen risico.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

LDT doet dit gedeeltelijk door diverse aansluitvoorbeelden te noemen, maar daar is ook van alles op aan te merken.

Ik vind de beschrijving bij veel fabrikanten nu veel te summier.

Ik hoop dat digikeijs kritiek voortaan oppakt en er wat mee doet om z’n producten/handleidingen te verbeteren ipv direct in de verdediging te schieten.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #67 Gepost op: 07 december 2021, 09:47:58 »
Hoi,

ik heb naar aanleiding van de kleine tussendiscussie over de diode parallel over de spoelen het volgende stukje gevonden, het gaat om de laatste paragraaf: Inductieve belastingen schakelen

https://prosje.be/Projects/BelastingSchakelen.html#BSIB

Die Peco aandrijvingen zijn berucht, zou het kunnen zijn dat die gewoon een flinke spanningspiek veroorzaken, die te groot is voor de (FET?) driver en dat die driver daardoor sneuvelt?

Guus
OpenDCC fan

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #68 Gepost op: 07 december 2021, 09:57:54 »
Ik volg deze discussie met grote interesse.

Al vanaf 2012 gebruik ik Digitrax en voor de wissels hun DS64 wisseldecoder. Op deze decoder kunnen òf motoraandrijvingen (Tortoise of Switchmaster) òf 2 spoelen aandrijvingen aangesloten worden. In hun handleiding wordt o.a. ook specifiek de Peco aandrijving (“....such as three wire (twin coil type) Peco or Atlas Snap Switches.”) genoemd.
In al die jaren dat ik de DS64 gebruik om de wissels te schakelen is er nog nooit iets stuk gegaan, het werkt dan ook tot volle tevredenheid en het kan dus wel  :angel:

Groot nadeel is, dat het (niet meer) in Nederland te koop is. Voor aanschaf zul je dan toch spullen uit de V.S. moeten laten komen.
Met vriendelijke groet,
Peter

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #69 Gepost op: 07 december 2021, 10:04:54 »
In 2009 zei Klaas al dit:

De PL-10 heeft een spoelweerstand van krap 5 ohm. Dus afhankelijk van de spaninng die je er op loslaat zal er 3 à 4 ampere gaan lopen. Het zijn inderdaad stroomvreters. Je zult dus een wisseldecoder moeten zoeken die die stroom kan leveren.

En dat blijkt dus te kloppen, de Digikeijs kan dat niet leveren en dat staat dan ook in hun product informatie.
Alleen wordt die informatie niet geleverd bij de Peco wisselaandrijvingen dus daar gaat het fout. Ik heb b.v. de Peco PL10-W maar heb, omdat het stroomverbruik onbekend is, geen idee welk apparaat ik hier op aan zou kunnen sluiten (mocht ik het ooit willen).

Stephan.

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #70 Gepost op: 07 december 2021, 10:16:41 »
De PL10-W is juist gemaakt om de problemen met de PL10 bij aansturing door digitale decoders te minimaliseren.  Dat kun je beschouwen als een ontwikkeling bij Peco na de start van het digitale tijdperk.
Het blijven voeren van de PL10 in hun programma zou je kunnen beschouwen vanuit een commerciële overweging, maar ook vanuit de digitale modeltreinenwereld.  Dan is het absurd gezien de gevolgen.

De PL10-W kun je met (vrijwel) alle wisseldecoders gebruiken, die gebruikt niet zoveel.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 10:18:26 door VvKan. Reden: toevoeging »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #71 Gepost op: 07 december 2021, 10:31:37 »
Oke, maar ik weet niet of ontkoppelaars van bijvoorbeeld Herkat of Repa digitaal aangestuurd kunnen worden maar daar wordt ook het stroomverbruik niet bij de productinformatie gegeven.
 
Misschien toch handig dat de maximale uitgangsstroom, ondanks dat het in de productinfo wordt vermeld wat hij kan verdragen, toch op de een of andere manier begrensd c.q. wordt beveiligd anders is het steeds op hoop van zege bij het aansluiten van sommige producten toch?

Stephan.

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #72 Gepost op: 07 december 2021, 10:38:46 »
En de 50018 gaat naar de knoppen als je daar stroomvretende wisselaandrijvingen op aansluit. Da's niet anders dan de DR4018, de Marklin M83, de LDT wisseldecoder of de Rosoft WDD. Ze kunnen een beperkte stroom leveren die doorgaans vermeld wordt op de website, hoe bijzonder is dat? Ze gaan allemaal naar de knoppen als je ze overbelast.
Gr, Ben.

Een vraag aan Bert (en alle andere deskundigen): Welke decoders kunnen nu wél tegen de test van Bert? ???

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #73 Gepost op: 07 december 2021, 10:46:42 »
Naar mijn onbescheiden mening:  geen enkele, uitzonderingen daargelaten.

Daar bedoel ik mee, dat een aantal sowieso de kans loopt defect te raken, een aantal niet kapot gaat maar ook niet werkt en er misschien een paar zijn die standaard uitgangen hebben die 5A kunnen leveren. Maar die ken ik niet.

Advies:  niet naar zoeken, nooit doen.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #74 Gepost op: 07 december 2021, 10:50:55 »
Hallo Ben,

Kort en goed: Bert test een regelrechte kortsluiting op de uitgang en de 50018 reageert zoals het hoort en dat staat ook in de spec's.

En de 50018 gaat naar de knoppen als je daar stroomvretende wisselaandrijvingen op aansluit. Da's niet anders dan de DR4018, de Marklin M83, de LDT wisseldecoder of de Rosoft WDD. Ze kunnen een beperkte stroom leveren die doorgaans vermeld wordt op de website, hoe bijzonder is dat? Ze gaan allemaal naar de knoppen als je ze overbelast.

De topic titel  is (vind ik) dus nog steeds suggestief: de 50018 is WEL bestand tegen kortsluiting.

Voor zover ik weet is de DK50018 de enige wisseldecoder waar zowel op de website als in de handleiding vermeld wordt dat deze een "Kortsluitbeveiliging op alle uitgangen" heeft met als doel "de uitgangen en aangesloten apparaten te beschermen".

Wanneer deze bescherming blijkbaar alleen maar in werking treedt wanneer er op de uitgangen een "harde" kortsluiting (weerstand 0 Ohm) optreedt, wat is dan in de dagelijkse praktijk het grote voordeel? Bij zijn "eerste generatie" broertje, de DR4018, blies je inderdaad de uitgangen op wanneer je bij het aansluiten van de bedrading van de aan te sluiten apparaten kortsluiting maakte, een veel gehoorde klacht.  Bij deze eerste "tweede generatie" decoder wordt dit probleem nu voorkomen, blijkbaar het enige voordeel...

Van mijn DR5000 weet ik niet beter dat deze zowel afschakelt bij overbelasting als bij een "harde" kortsluiting, vandaar dat ik er van uit ben gegaan dat de "kortsluitbeveiliging" van de DK50018 op dezelfde wijze zou werken.  Bij veel in de modelbaan gebruikte decoders is, wanneer er kortsluitbestendig wordt vermeld, de werking dusdanig dat bij het bereiken van een bepaalde belasting (dus overbelasting) de decoder al afgeschakeld wordt, het hoeft dus niet eerst een "harde" kortsluiting te zijn. Dit is bijvoorbeeld voor vele locdecoders het geval.

Naar mijn idee is mijn interpretatie van "kortsluitbeveiliging op alle uitgangen" dus niet zo abnormaal.

Naar aanleiding van de opmerking dat jij de topic titel nog steeds suggestief vindt, heb ik de titel nu maar aangepast en verwoord in de vorm van een vraag. Dan is hopelijk een discussie daarover niet meer nodig.

@All:

Ik ben van plan om de eigenschappen van de in de DK50018 geïmplementeerde kortsluitbeveiliging nog wat nader te onderzoeken. Helaas is mijn kennis van elektronica beperkt en heb ik daartoe beperkte middelen. Mochten er suggesties zijn wat en hoe ik nog zou kunnen testen dan hoor ik dat graag.

In de engelstalige FB Groep "Z21, Digikeijs & automatic control users group" heeft zich een gebruiker gemeld die blijkbaar PL-10 wisselaandrijvingen heeft aangesloten op een DR4018 en waar het zonder problemen functioneert, sterker nog, hij beweert zelfs dat een Peco "Crossover" met 4 stuks PL-10 gezamenlijk op één uitgang werkend te hebben. Op een door hem geplaatste video is inderdaad te zien dat alle 4 aandrijvingen tegelijkertijd schakelen. Ik heb hem om nadere gegevens met betrekking tot zijn specifieke instellingen gevraagd maar helaas heeft hij daarop nog niet geantwoord.

Een vraag aan Bert (en alle andere deskundigen): Welke decoders kunnen nu wél tegen de test van Bert? ???

Misschien moet ik dus ook nog maar eens een test doen of de DR4018 de Peco PL-10 inderdaad kan schakelen via zijn voor 2A geschikte uitgangen, dan heb ik daarover tenminste ook zekerheid. Als dat met een DR4018 met 2A wel werkt, rijst de vraag waarom op de DK50018 met 3A niet.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 10:59:23 door Bert_Apd. Reden: Tikfoutjes verbeterd »