Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16547 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #180 Gepost op: 12 december 2021, 21:03:26 »
Vraagje aan Bert_Apd.
Je hebt nu een 50018 met diverse kapotte uitgangen. En een paar die nog wel werken.  Om niet nog een andere 50018 kapot te maken, althans dat risico te lopen, zou ik je willen vragen een proef te doen met een Tillig wisselmotor.

Langer geleden heb ik het probleem gehad, dat door het loskomen van een stukje ballast de wisseltong niet goed meer wilde aansluiten. Daar zat dat stukje "vuil" tussen.  Omdat de wisselmotor de eindafschakeling nog niet had bereikt bleef die in werking, met als gevolg uiteindelijk een verbrand printspoortje van de wisselmotor.

Wat ik me nu afvraag is, of dat met de 50018 dan wel goed zou gaan, oftewel:  schakelt die af, gaat de wisselmotor net als hierboven kapot, of gaat de 50018 kapot ?  Als de wisselmotor zelf in staat is om bij overbelasting een printspoor door te branden, wat doet dat dan met de 50018 ?  Of is het in dit geval totaal anders, vanwege het verschil spoelen - motor ?

Is hier een antwoord op, dan hoor ik het graag.  Als er geen antwoord is, zou dan de test gedaan kunnen worden ?

Voor een juist begrip:  ik heb niets tegen Digikeijs, maar ik wil voorkomen dat soortgelijke gevallen als met de Tillig Digikeijs (of andere merken) in discrediet brengen, of dat ze ook hiervoor een waarschuwing kunnen doen uitgaan.  Ook al ligt de oorzaak bij de gebruiker, het zou toch jammer zijn als er daardoor dingen sneuvelen.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #181 Gepost op: 13 december 2021, 17:52:18 »
Hallo Veroniek,

Ik heb helaas geen Tillig wisselmotoren...   :-\

Ik ga ook niet speculeren hoe de DK50018 zal reageren op de door jouw geschetste situatie. Het is mijn gewoonte om alleen conclusies te melden wanneer ik dit zelf heb kunnen onderzoeken en het resultaat daarvan ook daadwerkelijk heb gezien.  ;)

Verder heb ik mij inmiddels voorgenomen om geen Digikeijs componenten meer te onderzoeken. Ik heb weinig zin meer in volgende confrontaties hier in het forum, zowel met Digikeijs (via "forumlid" Sander van Zuidam) als met sommige "echte" forumleden. Ik vind het uiterst vreemd dat "fabrikanten" hier in het forum wel kritiek op topics van leden kunnen geven maar verder geen enkele positieve inbreng willen leveren bij het oplossen van problemen van forumleden:

Helaas val ik in herhaling, zoals je weet Bert geven wij alleen support via ons eigen support platform. Daar is het met +/-500 tickets per maand al druk genoeg. Als ik tijd zou hebben om de hele dag alle fora en Facebook groepen te lezen en daarop te reageren dan had ik dat graag gedaan maar we hebben het erg druk met dagelijkse zaken en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Wie vragen heeft of support nodig heeft

https://support.digikeijs.com

Dus: met vragen rechtstreeks naar Digikeijs...

Sinds eind 2013 heb ik mij met veel plezier bezig gehouden met het onderzoeken van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de DR4018 en de DR4024 en heb daarmee veel forumleden van informatie kunnen voorzien, waarvan Digikeijs ook (indirect) heeft kunnen meeprofiteren. Dit laatste is zeker het geval geweest met mijn testen van de volledig nieuw ontwikkelde DK50018: vele onvolkomenheden heb ik kunnen melden en deze hebben regelmatig geleid tot updates van de firmware.

Helaas is nu gebleken dat opgedane kennis en ervaring ook tegen je kan worden gebruikt...

De laatste tijd word ik ook via PB's met vragen benaderd, waarbij ik geconfronteerd word met niet werkende oplossingen vanuit Digikeijs Support. Als ik daar dan een werkende oplossing tegenover moet zetten, vraag ik mij af waar ik mee bezig ben. Ik denk dat Digikeijs gewoon de werking van zijn eigen producten moet kennen, dat bespaart mij een hoop moeite en frustratie.

Voorlopig ga ik mij in het Beneluxspoorforum beperken tot het lezen van informatie, beantwoorden van vragen laat ik graag aan anderen over. Ik denk dat er bij andere forumleden voldoende kennis aanwezig is met betrekking tot de gangbare Digikeijs producten om vragen in dit forum te kunnen beantwoorden. Ik heb nog één openstaande vraag met betrekking tot de functionaliteit van de eerste uitvoering van de DR4018, de "Digirails DR4018", waarvan de eigenaardigheden blijkbaar niet meer bij Digikeijs bekend zijn. Deze vraag zal ik (voor zover mijn kennis gaat) nog beantwoorden, misschien kan Digikeijs daar ook zijn voordeel mee doen.

Ik wens eenieder fijne feestdagen en een gezond 2022 toe.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #182 Gepost op: 13 december 2021, 18:10:03 »
Heel begrijpelijk, Bert, en jammer dat het zo moet lopen.  Ik hoop nog vaak bijdragen van jou op dit forum tegen te komen.

Voordat ik verdere opmerkingen over, in dit geval, wisseldecoders en de 50018 in het bijzonder, zal maken, ga ik eerst een waarschijnlijk destructieve test doen met een Tillig wisselmotor, om te kijken hoeveel stroom hij gaat trekken bij blokkering.  Dus ik hang hem aan een voeding met een Ampere meter.  Ik kan dan op grond van de verkregen gegevens verder kijken.

Toch nog een vraagje:  geeft de 50018 wisselspanning af voor de wisselbediening ?

De handleiding iets beter bekeken en gevonden, dat de 50018  en plus en min heeft.  Dus sowieso niet geschikt is om Tillig wisselmotoren aan te sturen.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2021, 18:20:18 door VvKan. Reden: correctie »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #183 Gepost op: 13 december 2021, 18:17:56 »
Veroniek,

Aan jou de eer van het laatste antwoord:  gelijkspanning met de C als plus...  ;)

Bert

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #184 Gepost op: 13 december 2021, 18:21:42 »
Dank, Bert.  Had het net gevonden.  Handleiding wat groter zetten scheelt veel kleine lettertjes  ;D

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #185 Gepost op: 13 december 2021, 22:31:57 »
Bert

Ik zou me niet zoveel aantrekken van anderen. Jouw bijdragen worden gewaardeerd, zeker zolang het gewoon bij feitelijke bevindingen blijft. Nee, daarmee bedoel ik niet dat je dat niet deed. Het is een algemene oproep om meer feiten te presenteren en minder te insinueren.

Dus blijf dat alsjeblieft doen, BNLS is daar voor.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #186 Gepost op: 14 december 2021, 08:24:59 »
Inderdaad, als je je nek uitsteekt kan het zijn dat je geraakt word. Accepteer, incasseren en gewoon doorgaan.

Onthoudt dat er meer mensen hiermee geholpen zijn dan beledigd :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #187 Gepost op: 14 december 2021, 08:42:41 »
Allen,
nu begint het toch wel wat op rancune te lijken, Het probleem is aangekaart, iedereen heeft zijn zegje gedaan, de haantjes hebben gekraaid,  Digikeijs heeft een rectificatie gepubliceerd, er zijn insinuaties gemaakt, sommigen moeten tussen de regels nogmaals duidelijk maken dat ze geen handel meer drijven met betreffende firma... Laat het nu stilletjes zijn en geniet van de hobby. Ikzelf heb geen aandelen, dus die vraag hoeft niet gesteld, wel verschillende Digikeijs spullen waar ik zeer tevreden mee ben, en van de service heb ik ook niet te klagen. Als Agnosticus haal ik toch wel even een gezegde uit een sprookjesboek, :" Wie zonder zonde is......."

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #188 Gepost op: 14 december 2021, 09:50:39 »
Digikeijs heeft een rectificatie gepubliceerd,
Ze hebben geen rectificatie gepubliceerd, ze hebben een waarschuwing gegeven dat het ding niet bestand is tegen overbelasting. Nu nog even wachten tot ze het probleem echt oplossen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
    • modulebaan.nl
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #189 Gepost op: 14 december 2021, 11:23:02 »
En dat hebben ze op hun eigen site gedaan, zonder daar iets over te zeggen in dit draadje.
Dus wel iemand publiekelijk aanvallen op het moment dat die zijn bevindingen deelt, maar niet vertellen dat dit in hun eigen instructies gewijzigd zijn in lijn met de gevonden bevindingen.

Ik zeg dus niet dat iedere wijziging in de instructies hier gedeeld moet worden, maar na de aanval van Sander op Bert was een melding vanuit Digikeijs wel op z'n plaats geweest.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #190 Gepost op: 17 december 2021, 21:11:53 »
Klaas,

Ik kom nog even terug op jouw opmerking:

Die wordt niet gespecificeerd. Er wordt in de handleiding alleen vermeld dat het ding is beveiligd tegen kortsluiting. Maar wanneer die ingrijpt vertellen ze er niet bij.

Aangezien Digikeijs geen duidelijkheid geeft heb ik nog maar even wat experimenten gedaan met een weerstand van 5 Ohm 50W als belasting op één der uitgangen bij de instelling Preset 0: (default) wisselschakeling met een puls van ca. 800 mSek.

Daarbij heb ik kunnen vaststellen dat met bij een gemeten uitgangsspanning (dus op de DK50018 uitgangszijde) van 14,75 Volt DC de "kortsluitbeveiliging" bij het schakelen nog niet geactiveerd wordt, terwijl met een uitgangsspanning van 15,72 Volt DC de "kortsluitbeveiliging" wel geactiveerd wordt: de rode "SHORT"-LED brandt en de uitgangen krijgen geen spanning meer en branden ook niet door.

Conclusie: de "kortsluitbeveiliging" (of beter gezegd de "beveiliging tegen overbelasting") grijpt in ergens tussen de 2,95 en 3,14 Ampere, geheel in overeenstemming met de in de specificaties opgegeven maximale belasting van 3 A, zowel per uitgang als voor de DK50018 in totaal.

Mijn conclusie is dat de DK50018 wel degelijk beveiligd is tegen (over)belasting boven de 3 Ampere (dus ook bij kortsluiting) en dat deze "beveiliging" gewoon had moeten ingrijpen in geval van overbelasting bij het schakelen van een Peco PL-10. Blijkbaar is er in de implementatie van de "overbelasting/kortsluit-beveiliging" in de DK50018 iets niet in orde.

Groeten,
Bert



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #191 Gepost op: 17 december 2021, 21:26:03 »
Bert, heb je ook gekeken wat dat ingrijpen inhoudt? Schakelt hij definitief uit tot de kortsluiting/overbelasting weg is, of probeert hij steeds of het weer veilig is om in te schakelen? In dat laatste geval staat hij dus steeds op de overbelasting aan en uit te schakelen. En als dat lang genoeg duurt blaast hij alsnog de eindtorren op.

Iets anders is dat je nu met een ohmse weerstand test. Maar bij een wisselspoel is er ook nog sprake van zelfinductie. Die kan ook nog een rol spelen.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #192 Gepost op: 17 december 2021, 21:44:11 »
Klaas,

Zodra de 800 mSek schakelpuls op de "overbelaste" uitgang afgelopen is schakelt de beveiliging weer uit en krijgen alle andere uitgangen weer spanning.

Was ik vergeten te vermelden... ;)

Groeten,
Bert