Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16610 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #90 Gepost op: 07 december 2021, 15:30:43 »
 Duidelijk Klaas (y)
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 09:23:43 door Bert_Apd »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #91 Gepost op: 07 december 2021, 19:25:32 »
Ik schrok alleen wel van de reactie van Sander, persoonlijk vind ik niet dat een fabrikant op zo'n wijze een consument hoort aan te spreken. Of die nu wel of niet gelijk heeft, dat is niet netjes.

Mijn observatie richting Sander zou zijn: Ga eens in gesprek met ontevreden klanten, daar bereik je meer mee dan met de loftrompet :) Niet iedereen is haatdragend en een goed gesprek doet wonderen.

Helemaal mee eens (y)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #92 Gepost op: 07 december 2021, 22:35:48 »
Maar los daarvan zou ik wel eens willen weten wat in dit verband het wezenlijke verschil is tussen kortsluiting en overbelasting. Ik verwacht dat er een elektronische bewaking in zit die boven een bepaalde waarde de stroom begrenst of helemaal uitschakelt. En of die stroomgrens overschreden wordt door kortsluiting of door overbelasting, dat maakt dan niks meer uit.

Van wat ik hier lees ben het het over het algemeen met Klaas eens.
Voor de duidelijkheid:
- een kortsluiting is een directe verbinding tussen de plus en de min/aarde (of fase en nul zo je wilt). Dit leidt tot een zeer hoge stroom die alleen nog maar begrensd wordt door de interne weerstand van de betreffende voeding (of de uitgang van de DK in deze).
- Overbelasting is te lang een te hoge stroom die door de voeding/uitgang niet geleverd kan worden, bijvoorbeeld doordat er oververhitting optreedt.

Een uitgang die is gespecificeerd op 3A zou die stroom continue moeten kunnen leveren, tenzij expliciet anders wordt vermeld. Kortstondig beperkte overschrijding van de maximale stroom kan wellicht, maar valt buiten de specs. Een goede beveiliging schakelt de uitgang uit boven de gespecificeerde maximale stroomwaarde, ongeacht of dit door kortsluiting of 'overbelasting' wordt veroorzaakt. In die zin is het niet van belang om een onderscheid te maken tussen kortsluiting en overbelasting. Beide zorgen voor een te hoge uitgangsstroom die afgeschakeld dient te worden om schade te voorkomen.

Groet,
Michiel.
Groet,
Michiel.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #93 Gepost op: 08 december 2021, 14:02:14 »
Toch nog maar even een reactie op een paar antwoorden.

@ MichielB:

Een uitgang die is gespecificeerd op 3A zou die stroom continue moeten kunnen leveren, tenzij expliciet anders wordt vermeld. Kortstondig beperkte overschrijding van de maximale stroom kan wellicht, maar valt buiten de specs. Een goede beveiliging schakelt de uitgang uit boven de gespecificeerde maximale stroomwaarde, ongeacht of dit door kortsluiting of 'overbelasting' wordt veroorzaakt. In die zin is het niet van belang om een onderscheid te maken tussen kortsluiting en overbelasting. Beide zorgen voor een te hoge uitgangsstroom die afgeschakeld dient te worden om schade te voorkomen.

Mooi omschreven. Ik ben dus gelukkig niet de enige die de betekenis van het woord "kortsluitbeveiliging" interpreteert als de in onderstaande "omschrijving" van een willekeurige fabrikant:

Citaat
Kortsluitbeveiliging
   
Beschermingsinrichting tegen overbelasting en kortsluiting. Aanwezig bij al onze DC-sensoren. Bij overbelasting of kortsluiting op de uitgang wordt de uitgangstransistor automatisch uitgeschakeld. Zodra de storing is opgeheven, wordt de uitgangstrap weer in werking gesteld.

Maar gezien op de vele eerdere reacties kunnen interpretaties erg verschillen. ;)


@ Martin Domburg:

Zo zeg, wat een ontploft draadje. Heb het even snel doorgelezen maar ga dat nog maar een keer opnieuw doen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de openingspost 4 dagen geleden niet zo las als dat er hier gereageerd word. Ik had zelf meer zoiets van dat dit wel handig is om te weten. Ik krijg vaak mensen over de helpdesk met defecte 4018 en sinds kort ook de 50018 nadat volgens hun "alles gewoon werkte". Omdat ik afscheid heb genomen van het merk, om diverse redenen, doe ik daar ook geen support en ondersteuning meer op geven, en verwijs ik ze door naar hun eigen dealer of de helpdesk van Digikeijs. Ik vond dit wel handig om te weten, want dan kan ik wellicht toch nog wat informatie geven in de helpdesk.

Blij dat jij nog wat met mijn informatie kan doen. Gelet op jouw ervaringen kom ik langzamerhand tot de conclusie dat ik misschien ook maar moet stoppen met het waarschuwen en geven van adviezen gebaseerd op de door mij opgedane kennis en ervaring... ;)

@ All:

Voor degenen die de indruk hebben gekregen dat ik met mijn als waarschuwing bedoelde melding hier in dit forum zonder enige aanleiding "opzettelijke product-destructie en laster met betrekking tot Digikeijs" zou hebben willen plegen, nog even een toelichting.
 
De aanleiding tot het aansluiten en uitproberen van de Peco PL-10 op mijn DK50018 is terug te vinden in de beantwoording van een vraag van een gebruiker met betrekking tot Peco PL-1000 wisselspoelen in de Facebook Groep DCC Model Railways, waarvan hier een volledig overzicht:


         
          ---
         
          ---
         

Voor alle duidelijkheid: Ik schrijf op Facebook onder de naam "Bert & Els Berger"...

Dan is hiermee ook alle informatie vanaf het begin ter beoordeling beschikbaar, ook voor Digikeijs.

Excuses voor de eventuele type- en stijlfouten, ik ben onder de hand een beetje taalblind geworden.  ;)

Groeten,
Bert


**************************************************

Even een aanvulling met betrekking tot het hieropvolgende antwoord van Ben.

Ben is blijkbaar niet bekend met het kunnen lezen en interpreteren van de vragen en antwoorden in Facebook, in ieder geval is het begrip "taggen" van personen in een antwoord hem niet bekend.

Vandaar dat hij het door mij weergegeven gedeelte uit de Engelstalige Facebook Groep DCC Model Railways geheel onjuist heeft geïnterpreteerd en mij vanuit die verkeerde interpretatie er op aanspreekt:

Het is meer van hetzelfde Bert. Bill doet gewag van het opblazen van zijn 4018 door daar stroomvretende Peco's op aan te sluiten en negeert daarmee de 2A beperking. Voorts word jij errug nieuwsgierig en gaat hetzelfde kunstje doen op je 50018, willens en wetens........  ;) ..... en gaat voorts hier op dit forum verslag doen van deze in mijn ogen domme actie.

Gr, Ben.

Zie ook mijn antwoord even verderop.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 16:04:06 door Bert_Apd. Reden: Aanvulling ivm hieropvolgend antwoord van Ben »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #94 Gepost op: 08 december 2021, 14:23:16 »
Het is meer van hetzelfde Bert. Bill doet gewag van het opblazen van zijn 4018 door daar stroomvretende Peco's op aan te sluiten en negeert daarmee de 2A beperking. Voorts word jij errug nieuwsgierig en gaat hetzelfde kunstje doen op je 50018, willens en wetens........  ;) ..... en gaat voorts hier op dit forum verslag doen van deze in mijn ogen domme actie.

Gr, Ben.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #95 Gepost op: 08 december 2021, 14:28:31 »
Nou, daar ben ik het niet mee eens!

Ten eerste staat er kortsluitvast, dus mag je er van uit gaan dat dit product er tegen kan.

Voor de gemiddelde leek is het niet te begrijpen dat het wel tegen kortsluiting kan, maar niet tegen overbelasting. Digikeijs schiet hier te kort!

Gr, Bert
Privé

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #96 Gepost op: 08 december 2021, 14:47:22 »
Beste Ben,

Het is meer van hetzelfde Bert. Bill doet gewag van het opblazen van zijn 4018 door daar stroomvretende Peco's op aan te sluiten en negeert daarmee de 2A beperking. Voorts word jij errug nieuwsgierig en gaat hetzelfde kunstje doen op je 50018, willens en wetens........  ;) ..... en gaat voorts hier op dit forum verslag doen van deze in mijn ogen domme actie.

Misschien moet je òf de geciteerde Facebook tekst nog eens zorgvuldig lezen òf je Engels wat opfrissen voordat je hier met je onjuiste interpretatie/vertaling andere forumleden op het verkeerde been zet...

Bill heeft niets opgeblazen, hij heeft alleen gevraagd of er ervaringen zijn met betrekking tot de Peco PL-1000 wisselmotoren...
Blijkbaar ben jij niet bekend met het begrip "taggen" van iemands naam in het gegeven antwoord, degene die schrijft staat als eerste genoemd.

Dus dit is het eerste antwoord van mij aan Bill Finlay:

Citaat
Please be aware of the fact that Peco and Gaugemaster point motors (solenoid) will consume a lot of current during activation, sometimes over 3A...
Since the maximum load of the MOSFETs used in the DR4018 output is limited to 2A, there is a risk of irreversible burnout...

Ik zou graag zien dat je je suggestieve en volledig onjuiste conclusie corrigeert.

En dat het dom is om een "kortsluitvaste" Digikeijs DK50018 te testen op overbelasting is mij inmiddels gebleken: hij gaat stuk...
En omdat "overbelasting" blijkbaar geen "kortsluiting" is, is er ook geen recht op garantie: er was geen kortsluiting, want dan was de DK50018 heel gebleven...  Simpel toch?

Bert
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 16:33:07 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #97 Gepost op: 08 december 2021, 14:52:01 »
@Bert van Gelder

Nou, daar ben ik het niet mee eens!

Waarmee ben je het niet eens? Met mijn reactie of met die van Ben?

Antwoord is mij inmiddels duidelijk geworden...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 16:43:49 door Bert_Apd »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #98 Gepost op: 08 december 2021, 16:09:29 »

Nou, daar ben ik het niet mee eens!


Dat mag natuurlijk maar overbelasting en kortsluiting zijn voor mij twee verschillende zaken.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #99 Gepost op: 08 december 2021, 16:56:04 »

Misschien moet je òf de geciteerde Facebook tekst nog eens zorgvuldig lezen òf je Engels wat opfrissen voordat je hier met je onjuiste interpretatie/vertaling andere forumleden op het verkeerde been zet...


Met mijn taalvaardigheden is niets mis, ook niet met mijn Engels. Maar je hebt gelijk waar het gaat om de passage over Bill.
Wat blijft (en dat vind ik bijzonder) is dat je gewaarschuwd was over de Peco aandrijving en dat je willens en wetens dat toch aan de 50018 hangt. Je kon op je vingers uittellen dat het ding naar de knoppen zou gaan.

Digikeijs vermeldt 3A op haar website. Het lijkt mij ondoenlijk voor een fabrikant / leverancier te waarschuwen voor elk individueel product met betrekking tot stroomafname. Verder vind ik dat je van een modelspoorder enige kennis van zaken mag verwachten, dat hij zij enige vaardigheid heeft met handleidingen, niet een totale leek is en bij twijfel kan hij/zij altijd de winkelier, fabrikant of een forum / facebook gebruikersgroep raadplegen.

Ik kreeg een 2-tal berichten waarom ik Sander "verdedig". Nou dat doe ik niet, ik ken de man niet, zou niet weten wie het is, nooit contact mee gehad en kennelijk werkt hij bij Digikeijs en die kennis heb ik via dit forum door de bijdragen van Bert_Apd, ik heb in het geheel geen belang. Verder hoeft niemand het met mij eens te zijn, alle meningen tellen.

Gr, Ben.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #100 Gepost op: 08 december 2021, 17:07:44 »
... overbelasting en kortsluiting zijn voor mij twee verschillende zaken.
Ik zie kortsluiting als de meest extreme vorm van overbelasting, een 'bijzonder geval' van hetzelfde.

Overbelasting is als je een voeding oid belast met een (te) lage weerstand waardoor er een te hoge stroom gaat lopen, bij kortsluiting is die weerstand 0 (nul).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #101 Gepost op: 08 december 2021, 17:08:59 »
Verder vind ik dat je van een modelspoorder enige kennis van zaken mag verwachten, dat hij zij enige vaardigheid heeft met handleidingen, niet een totale leek is...

Ben, als je de uiteenlopende onderwerpen volgt die aan de orde komen op dit forum dan moet je toch weten dat jouw veronderstelling niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #102 Gepost op: 08 december 2021, 17:13:09 »
Nou, daar ben ik het niet mee eens!

Ten eerste staat er kortsluitvast, dus mag je er van uit gaan dat dit product er tegen kan.

Voor de gemiddelde leek is het niet te begrijpen dat het wel tegen kortsluiting kan, maar niet tegen overbelasting. Digikeijs schiet hier te kort!

Gr, Bert
Privé

Je denkt voor anderen Bert. Ik denk eigenlijk dat juist modelspoorders heel aardig begrijpen wat kortsluiting is. En dat dat niet hetzelfde is als een apparaat te zwaar belasten.

De titel van het draadje begrijp ik nog steeds niet. De decoder reageert als beloofd door Digikeijs op kortsluiting. Dus waarom nog dat vraagteken?

Ook geen enkel belang bij Digikeijs. Heb wat ledstrips in gebruik en verder ligt hier een 4018 ergens werkloos te verstoffen. Ik vind de meeste Digikeijsproducten nodeloos complex.

Ik zie kortsluiting als de meest extreme vorm van overbelasting, een 'bijzonder geval' van hetzelfde.

Kan zijn, maar uit de test van Bert_Apd blijkt dat de decoder verschillend reageert. Hoe kan dat als het hetzelfde is?
« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 17:15:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #103 Gepost op: 08 december 2021, 17:21:51 »

Ben, als je de uiteenlopende onderwerpen volgt die aan de orde komen op dit forum dan moet je toch weten dat jouw veronderstelling niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid.


Ik schreef ook "mag verwachten".

Mensen gaan relaties aan, schoppen kinderen op de wereld, sluiten hypotheken en levensverzekeringen af, dan mag je ook verwachten dat ze zich informeren daar waar het modelspoor toepassingen betreft.

Gr, Ben.

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #104 Gepost op: 08 december 2021, 17:33:38 »
Was dat maar waar...
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV