Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16539 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Gepost op: 03 december 2021, 17:13:35 »
Hallo,

Vandaag heb ik de DK50018 schakeldecoder eens getest in combinatie met Gaugemaster GMC-PM10 en PECO PL10-E wisselaandrijvingen.

Het is algemeen bekend dat deze wisselaandrijvingen "stroomvreters" zijn waarbij de opgenomen stroom tot boven de 3 Ampère kan oplopen.
Vandaar dat ik deze wisselaandrijvingen nooit heb willen proberen in combinatie met de Digikeijs DR4018, waarvan algemeen bekend is dat de MOSFETs bij overbelasting doorbranden.

Gelet op het feit dat de DK50018 volgens de specificaties beveiligd zou zijn tegen kortsluiting (Citaat handleiding: "De DK50018 heeft een ingebouwde kortsluitbeveiliging om de uitgangen en aangesloten apparaten te beschermen. Bij kortsluiting zal de rode led branden tot de kortsluiting is verholpen."), heb ik vandaag het schakelen van genoemde Gaugemaster en PECO wisselaandrijvingen met de DK50018 toch maar eens uitgeprobeerd.

De DK50018 heb ik met Power en Signal (doorgelust) aangesloten op de programmeeruitgang van mijn DR5000, wetende dat deze uitgang bij overbelasting (max 3A) uitschakelt, dubbele veiligheid dus.
Het schakelen van de Gaugemaster aandrijving verliep zonder problemen, bij het schakelen van de PECO aandrijving brandde de betreffende uitgang meteen door en bleef er daarna constant spanning staan op deze uitgang waardoor de spoel geactiveerd bleef en oververhit raakte. De DK50018 schakelde de spanning naar de betreffende uitgang dus niet af...

Blijkbaar ging deze "overbelasting" op de DK50018 de belasting op de DR5000 (nog) niet te boven, pas nadat ik naderhand via de defecte DK50018 uitgang een "harde" kortsluiting veroorzaakte, schakelde de DR5000 af vanwege overbelasting van de programmeeruitgang.

Hierbij dus een waarschuwing voor het gebruik van PECO wisselaandrijvingen aan de DK50018, ook bij de DK50018 branden de uitgangen door met als resultaat dat er een permanente spanning op de PECO spoel blijft staan totdat de spanning handmatig afgeschakeld wordt.
Met de Gaugemaster wisselaandrijvingen heb ik gezien de ervaring met PECO maar geen verdere tests meer ondernomen.

De DK50018 kortsluitbeveiliging blijkt (althans bij mijn DK50018) dus niet betrouwbaar te werken en beschermt zijn eigen uitgangen niet tegen doorbranden.
Men zij gewaarschuwd...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 10:32:12 door Bert_Apd. Reden: Titel aangepast om verdere discussie daarover te vermijden »

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2021, 21:11:18 »
De Peco PL10 trekt met gemak 5A, dus dat de 50018 afschakelt verbaast me niks.  Maar dat die meteen kapot is en "open" blijft staan zou niet mogen kunnen.  Blijkbaar is de stroom zó onverwacht groot, dat de uitgang al kapot is voordat afgeschakeld kan worden cq. overbelasting/kortsluiting gedetecteerd wordt. 
Je zou toch mogen verwachten, dat een beveiliging sneller is dan het defect raken.

De waarschuwing is dus zeker op zijn plaats.   Maar om Peco niet geheel af te vallen:  de PL10W verbruikt een stuk minder en geeft ook op andere wisseldecoders geen probleem.   Voor de niet-kenner:  de "e" staat voor extended, een langere pin.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 21:13:11 door VvKan »

SandervZ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2021, 21:48:11 »
Beste Bert,

Zoals gezegd is het een kortsluitbeveiliging en geen overbelastingsbeveiliging. Ik zou aannemen dat je het verschil kent. Ook het opzettelijk overbelasten van een product met een apparaat waarvan je weet dat het niet geschikt is te gebruiken omdat het meer dan 3 ampère gebruikt en dat op meerdere groepen en fora plaatsen met onjuiste informatie om een product en bedrijf in een kwaad daglicht te stellen is iets wat wij niet kunnen accepteren. Ik zou je willen vragen om deze onjuiste informatie te verwijderen.

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2021, 22:50:35 »
Hi Bert,

Ik begrijp niet goed waarom je maar doorgaat om de DK50018 (en indirect Digikeijs) 'af te kraken'?
Zeker met een m.i. vrij extreme belasting test, die er met de haren lijkt bijgesleept. >:(

Ben benieuwd of je dit ook doet met vergelijkbare units van de concurrentie, zoals van Roco? :(

Gr Koos


2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2021, 22:57:36 »
Hallo Sander van Digikeijs,

In principe houden wij, moderatoren, ons niet bezig met inhoudelijke zaken. Maar in dit geval wil ik wel inhoudelijk reageren, door het oog van de moderator.

Als DK het product aanbiedt met ‘kortsluitbeveiliging’, kan ik me voorstellen dat het niet hetzelfde is als een product met beveiliging tegen overbelasting. Dus de opmerking van Bert is dan niet correct.

Echter, als een klant met een zeer beperkte kennis van electrotechniek het product koopt, waarbij staat dat het ‘kortsluitbeveiliging om uitgangen en aangesloten apparaten te beveiligen’ heeft, dan kan ik me voorstellen dat hij dit niet verwacht.

Verder zie ik dit als een beschrijving van het product, waarbij het DK vrij staat, en zelfs aangeraden wordt de eigenschappen hier te bespreken.

Ik denk niet dat Bert de bedoeling heeft DK en/of haar producten in een kwaad daglicht te stellen, gezien zijn eerdere en lopende draadjes over producteigenschappen. Ik denk dat het de bedoeling is om aan te geven dat het product niet geschikt is in combinatie met bepaalde aandrijvingen. Zei het dat de bewoording misschien minder goed gekozen is.

Met vriendelijke groet,

Bert
Team moderatoren.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2021, 23:09:00 »
Beste Sander,

Zoals gezegd is het een kortsluitbeveiliging en geen overbelastingsbeveiliging. Ik zou aannemen dat je het verschil kent. Ook het opzettelijk overbelasten van een product met een apparaat waarvan je weet dat het niet geschikt is te gebruiken omdat het meer dan 3 ampère gebruikt en dat op meerdere groepen en fora plaatsen met onjuiste informatie om een product en bedrijf in een kwaad daglicht te stellen is iets wat wij niet kunnen accepteren.

Ik heb slechts mijn bevindingen gemeld om te waarschuwen voor het aansluiten van de PECO PL-10 wisselaandrijvingen op de DK50018. In diverse Fora kom ik regelmatig suggesties van gebruikers tegen om de PECO en Gaugemaster aandrijvingen aan te sluiten op decoders als DR4018 en/of DK50018.
Zou je kunnen aangeven waar ik volgens jou "onjuiste informatie" heb gegeven?

Groeten,
Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2021, 06:40:35 »
Je hebt de decoder op overbelasting en niet op kortsluiting getest.
Los daarvan kan de titel van het draadje wel wat minder tendentieus.

Het enige wat je hebt ‘ontdekt’ is dat de decoder er niet tegen kan als je hem ruimschoots buiten specificaties gebruikt. Mijn suggestie voor een titel: Digikeijs DK 50018 raakt defect bij zware overbelasting.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 06:51:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SandervZ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2021, 08:53:09 »
Bert,

de conclusie die je trekt na je bevindingen zijn niet correct en het daarna delen van nog is extra dik opgezette informatie (zoals je vaker doet om digikeijs zwart te maken) al helemaal niet.
Zoals andere mensen je ook al aangeven op meerdere plekken waar je dit hebt gedeeld, heeft de test die je hebt gedaan niets met de kortsluitingsbeveiliging te maken. Dus de titel en grote delen van je bericht zijn onjuist en misleidend. Het kan zelfs nog zo zijn dat je het verkeerd hebt aangesloten, wie zal het zeggen.

Ik ben blij dat andere mensen hier en op alle andere plekken waar je dit weer moest delen nu ook is zien wat je echte intentie is.

Fijn weekend Bert.

Beste Sander,

Ik heb slechts mijn bevindingen gemeld om te waarschuwen voor het aansluiten van de PECO PL-10 wisselaandrijvingen op de DK50018. In diverse Fora kom ik regelmatig suggesties van gebruikers tegen om de PECO en Gaugemaster aandrijvingen aan te sluiten op decoders als DR4018 en/of DK50018.
Zou je kunnen aangeven waar ik volgens jou "onjuiste informatie" heb gegeven?

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2021, 09:25:51 »
Ik wil op geen enkele manier ingaan op de hierboven gevoerde discussie.
Maar wat ik wèl wil vermelden is, dat het aansluiten van een PL10 op andere merken "wisseldecoders" , die de hoge gevraagde stroom ook niet kunnen leveren, NIET tot schade hoeft te leiden.  De wissel gaat simpelweg niet om.
Daarover zijn al diverse keren vragen gesteld/antwoorden gegeven in dit forum.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: 04 december 2021, 09:55:58 »
Om te beginnen: die Peco aandrijvingen moet je gewoon niet willen. Zoals gezegd, notoire stroomvreters.

Maar los daarvan zou ik wel eens willen weten wat in dit verband het wezenlijke verschil is tussen kortsluiting en overbelasting. Ik verwacht dat er een elektronische bewaking in zit die boven een bepaalde waarde de stroom begrenst of helemaal uitschakelt. En of die stroomgrens overschreden wordt door kortsluiting of door overbelasting, dat maakt dan niks meer uit.

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: 04 december 2021, 10:16:24 »
Mooi gezegd Klaas.


mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2021, 11:08:01 »
Sander,

Ik wil me voorlopig even beperken tot één der technische aspecten in je antwoord.

Het kan zelfs nog zo zijn dat je het verkeerd hebt aangesloten, wie zal het zeggen.

Zou je mij duidelijk kunnen maken hoe ik bij het aansluiten van slechts drie draadjes op de DK50018 (één Common + twee spoeldraden) een zodanig fout kan maken dat de betreffende uitgang op de DK50018 defect raakt?

Zelfs al worden aansluitingen verwisseld zoals de Common, dan is het effect daarvan dat bij het schakelen bij één spoel de stroom simpel gezegd "verkeerd om loopt" en bij de andere schakeling de stroom door twee spoelen loopt (dus een hogere weerstand ontstaat).
Ik zie daarin nog geen oorzaak voor het defect raken van een uitgang.

Ik ben benieuwd naar je andere onjuiste aansluitmogelijkheden die tot een defect kunnen leiden.

Groeten,
Bert


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2021, 12:02:24 »
Ik begrijp niet zo goed de lol van dit topic. Er wordt iets willens en wetens naar de knoppen geholpen door ook nog eens oneigenlijk gebruik (stroomvretende aandrijvingen) en dan moet de fabrikant maar reageren? Waarom neemt Bert geen contact op met Sander buiten het forum om?

Wat is je verborgen agenda Bert, dit is niet het eerste topic waarin je de strijd aan wilt gaan met Sander / Digikeijs. Ik vind het een beetje minnetjes en weinig chique.

Gr, Ben.

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2021, 12:12:40 »
Er wordt iets willens en wetens naar de knoppen geholpen
Volstrekt mee oneens en een onbehoorlijke aantijging.

Er wordt een test gedaan, waar het bedoelde apparaat tegen zou moeten kunnen, volgens eigen zeggen.  Als dat apparaat dan defect raakt, is de test destructief verlopen, maar heeft wel aangetoond, dat er iets mis is met het apparaat.

Dat is iets anders dan willens en wetens iets kapot maken.

En een openbaar gemaakt verslag van een test is op geen enkele manier een tweede agenda.  Er zullen mensen blij zijn met deze kennis, dat ze de combinatie PL10 met DR50018 niet moeten maken.  Overigens, zoals gezegd, ook niet met andere decoders, alleen gaan die niet meteen kapot.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 12:16:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: 04 december 2021, 12:35:14 »
Als medegebruikers van het forum het opvalt dat iemand moedwillig er op uit is een product of fabrikant (herhaaldelijk) te beschadigen, dan stinkt dat. Een forum is bedoelt om ervaringen over onze hobby met elkaar te delen, maar ik vraag me af of dit hier met goede bedoelingen gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 16:18:41 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus