Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Natuurbrand dichtbij RTM door EddyK
Vandaag om 01:45:47
bezetmelders en wisselmelders door Martin Hornis
Vandaag om 01:40:51
ICE-2 ombouw door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:38:01
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door Joop_L
Vandaag om 00:16:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
10 augustus 2022, 23:24:47
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's door Biesje
10 augustus 2022, 23:18:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
10 augustus 2022, 23:10:54
Led rijtuigverlichting door Wout br52
10 augustus 2022, 22:37:27
Awe Viaduct door bask185
10 augustus 2022, 22:24:07
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
10 augustus 2022, 22:23:07
Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk. door ruudns
10 augustus 2022, 21:52:18
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Piet Groot
10 augustus 2022, 21:41:25
NS 8400 van Werps door Rob Bennis
10 augustus 2022, 21:39:02
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking door Benelux795
10 augustus 2022, 21:38:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door F Helm
10 augustus 2022, 21:38:24
Polariteit bepalen van rails door Klaas Zondervan
10 augustus 2022, 21:03:25
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
10 augustus 2022, 20:37:31
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
10 augustus 2022, 20:11:16
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door NL-modelspoor
10 augustus 2022, 19:59:43
Rivarossi BR 216 in spoor 0 verbeteren en overspuiten. door Pauldg
10 augustus 2022, 19:32:46
Going Straight is easy 😎 door barry1972
10 augustus 2022, 19:17:05
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door Sikko
10 augustus 2022, 18:35:26
LEGO: nieuwe Zweinstein Express door Edwin2121992
10 augustus 2022, 18:25:38
Raadplaatje door Cc72000
10 augustus 2022, 18:11:14
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
10 augustus 2022, 18:10:54
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
10 augustus 2022, 17:27:02
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
10 augustus 2022, 17:24:31
Lasersnijden/graveren met diode laser door Ronald Koerts
10 augustus 2022, 17:13:26
DJH 5500 door Huup
10 augustus 2022, 16:59:49
Meer Goederentreinen naar Europa door DBCargo
10 augustus 2022, 15:59:49
  

Auteur Topic: Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid  (gelezen 8845 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
  • alle herbegin is moeilijk
Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Gepost op: 16 april 2009, 11:20:50 »
Wie kan me nu eens duidelijk vertellen wat bij elkaar past?

Peco 55 op Peco 80:  welke kan bij Minitrix en Roco zonder problemen?

Ik weet dat er wat draadjes hierover zijn maar het wordt me niet echt duidelijk. Ik lees dat Peco 55  past op minitrix maar dat er wel wat kadang.. optreed. Dit verbaast me niet want ik dacht dat Minitrix en Roco de 80 variant hebben toch?


Twee:  over de wisselaandrijving is ook al het één en ander geschreven maar een goede oplossing ben ik nog niet tegen gekomen. Regelmatig komt de Conrad 219998 8A naar voren maar anderen vinden hem weer niet goed.
Verder is mijn vraag: kan een wisseldecoder van Roco hiermee overweg?

Wat is een goede keus daar Peco toch wel wat mooier en vooral ook voordeliger is?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20519
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2009, 11:56:17 »
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken en in mijn n-tijd schoof ik Peco 55 gewoon aan Minitrix rails. Niks geen kadang. Dat is ook logisch want de totale railsstaaf is wel degelijk code 80. Er is alleen een optische truc gebruikt, waardoor het van de buitenkant bezien lijkt of de rails lager is. Kijk er maar eens goed naar.

Verder kun je heel wat wisselaandrijvingen gebruiken. In ieder geval zijn alle aandrijvingen die je onder de plaat monteert geschikt.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 11:58:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2009, 12:20:59 »
Ben,

Ik gebruik voor het zichtbare deel van mijn n-baan de peco code 55 rail en in het niet zichtbare deel code 80 van zowel peco als minitrix en dat laat zich goed combineren. De code 55 is anders van opbouw waardoor de dwarsligger hoogte niet gelijk is aan de code 80. De code 55 zweeft een mm bij het aan elkaar maken maar dat is eenvoudig op te vangen door wat meer lijm te gebruiken, of zoals ik zelf doe, de krukbedding precies op de overgang doorsnijden en deze met wat extra lijm wat hoger lijmen.
Als aandrijving voor de Peco's gebruik ik de eigen Peco motoren. Het zijn stroomvreters, en duidelijk hoorbaar maar ik vind dat niet zo erg, je hoort daardoor ook dat het goed werkt. En dat is dan gelijk het voordeel van de Peco's, ze zijn onverwoestbaar en goedkoop. Ik schakel ze digitaal met de decoder 63 kaarten en dat werkt probleemloos tegen een zeer redelijke prijs.

succes met je keuze, Ferry

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2009, 12:34:40 »
Hallo,

Als je digitaal rijdt moet je van Peco wel de groene uitvoering hebben, dus de PL-10W.
Kijk even bij EHBO voor andere wisselmotoren.

groeten,

Bernhard

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2009, 12:55:27 »
Dus Peco zowel 55 als 80 kan evt. met wat opvulling!! :)

Kan de PL-10W wel aan de wisseldecoder van ROCO?
Ik begreep dat ze wel erg veel stroom nodig hebben, is dat geen probleem? ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2009, 13:24:47 »
Hallo,

Ik heb de PL-10W gebruikt in combinatie met de LDT wisseldecoders.
Roco wisseldecoder is 2A en LDT is 1A, dus zou het moeten gaan.

groeten,

Bernhard

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2009, 13:30:09 »
Kan de gewone  peco aandrijving PL10 ook met  een wisseldecoder  geschakeld worden ?

Heb nu wel een aparte  voeding voor mijn wissels zitten doch welke  wisseldecoder  functioneert het beste met  de  gewone  PL10 ?
Heb namelijk weinig zin om al mijn wisselaandrijvingen te gaan vervangen door  de PL10-W

Peter
Petdig1

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2009, 14:11:40 »
Hallo,

Zoek eens op PL-10. Er is al meer over gezegd.

groeten,

Bernhard
« Laatst bewerkt op: 16 april 2009, 15:35:47 door Bernhard Keizer »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22860
    • Pagina van klaas
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2009, 14:33:24 »
Kan de gewone  peco aandrijving PL10 ook met  een wisseldecoder  geschakeld worden ?
De PL-10 heeft een spoelweerstand van krap 5 ohm. Dus afhankelijk van de spaninng die je er op loslaat zal er 3 à 4 ampere gaan lopen. Het zijn inderdaad stroomvreters. Je zult dus een wisseldecoder moeten zoeken die die stroom kan leveren.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2009, 15:30:22 »
Hallo
De ls 150 van lenz kan dit.de viesmann heeft het soms bij mij gedaan maar geen twee kort na elkaar.
Groeten
Dito

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2009, 13:15:57 »
Ben eens even aan het  zoeken geweest op het net en blijkbaar zijn de meningen toch verdeeld  over het  wel of niet aankunnen door de LS 150

Teoretisch zou het moeten kunnen maar  toch lees ik herhaaldelijk dat  bij veelvuldig gebruik men toch wel problemen ondervind en adviseert  de PL10-W te  gebruiken

Wie  heeft meer  practische en recente ondervinding hiermee. Overweeg namelijk ook mijn 20 Pl10's te  gaan vervangen door de Pl10-W

Peter
Petdig1

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2009, 13:51:40 »
Loopt ook al een ander draadje over:  Digitaal vraag baak--> Conrad wisselaandrijving

Daar kun je vinden dat de Peko wissels aangestuurd kunnen worden door de Conrad wisselaandrijvingen met Lenz LS150 als wisseldecoder.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2009, 10:02:35 »
Hallo
Je kunt de veerdruk van de pecowissels ook aanpassen waardoor ze niet zo hard omzetten.Dit is reeds uitvoerig behandeld verleden jaar.Dit was toen een advies van Wim Ros en ik had er wel resultaat mee.
Groeten
Dito

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2009, 12:54:45 »
Ben / Dito

Loopt ook al een ander draadje over:  Digitaal vraag baak--> Conrad wisselaandrijving

Daar kun je vinden dat de Peko wissels aangestuurd kunnen worden door de Conrad wisselaandrijvingen met Lenz LS150 als wisseldecoder.

Dat was  de vraag niet . Kan er alles onderzetten maar gaat er  juist over of de LS150 de  PECO  PL-10 aankan? 
Dit staat  ook los  van het wel of niet  zachter  zetten van de veerspanning.   

Peter

Petdig1

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:Peco wisselaandrijving en uitwisselbaarheid
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2009, 17:11:52 »
Peter,

Jaren terug heb ik ze gehad op de viessmann decoders. Ze gingen redelijk om maar niet echt betrouwbaar. Zodra het ietsje warmer werd was het helemaal knudde.

M.i. zijn die standaard decoders allemaal "beperkt" tot 2A. Dit is doorsnee genomen toch te weinig voor de peco wisselaandrijvingen. Ook de "groene" uitvoering (lager stroom gebruik) konden bij mij niet voor een bedrijfszeker resultaat  zorgen.

Uiteindelijk heeft Raf Braun (www.brelec.be) toen een 3A wisseldecoder ontworpen. Die kombinatie werkt nu probleemloos. Ik weet niet of hij ze nog levert.

mvg
Henk