Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief  (gelezen 10272 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
  • Steel is king!
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #30 Gepost op: 14 August 2025, 12:41:09 »
Voordeel van die goederen treinen is dan nog dat die geen proces van in- en uitstappende mensen heeft waar nog wat toezicht bij nodig is.

En is dit dan een voordeel? Juist de op dit moment automatisch rijdende systemen zijn nagenoeg allemaal personentreinen / trams waarbij dus juist mensen in en uitstappen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #31 Gepost op: 14 August 2025, 12:57:16 »
Ooit op een dag wel. Ik kan me voorstellen dat goederentreinen op Kijfhoek worden klaargezet door rangeerders waarna deze automatisch de Betuweroute oprijdt en op een rangeerterrein in Duitsland weer overgenomen wordt door een rangeerder voor de verdere afhandeling.

In Australie bij Rio Tinto al jaren de normaalste zaak van de wereld...Treinen van 2,5 kilometer lang en 28.000 ton die volledig automatisch van de havens naar de mijnen rijden en weer terug. Niemand erop, maar voor het geval dat er wat mis gaat zijn langs het baanvak om de 100 km kleine posten waar 2 machinisten reserve hebben die ter plekke kunnen gaan als er wat mis gaat. Heel interessante gesprekken gehad met de collega's daar...

Groeten

Bas

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #32 Gepost op: 14 August 2025, 13:18:06 »
Vliegtuigen kunnen al jaren zonder piloten vliegen...er zitten er nog steeds 2 op. Er zijn ontwikkelingen gaande om naar 1 piloot te gaan en een "back-up" piloot op de grond voor als er problemen zijn. Toch doen piloten erg veel op gevoel en vlieg je met je "billen".

Zo is het rijden met een trein ook. Als machinist voel je aan je "bil-o-meter" of je trein goed rolt, of misschien licht blijft remmen. Een computer kan merken dat er een probleem is met een rem en het niet direct verhelpen. De machinist kan uitstappen en het probleem verhelpen, een computer kan dat nog niet met het huidige remsysteem. Laat dus een computer de trein rijden met de machinist aan boord die andere zaken kan doen gedurende de rit. Echter: is er iets aan de hand, heb je de machinist als back-up. Dat is dan nog steeds iemand die genoeg kennis van zaken moet hebben om de trein veilig en met vakmanschap te kunnen rijden volgens de geldende voorschriften. Komt nog eens bij: heb je een baanvak van A naar D, en tussen B en C kan de trein helemaal autonoom rijden, moet je nog steeds iemand hebben die de trein van A naar B en van C naar D rijdt. Dan stopt de trein daar toch gewoon even en kan de machinist opstappen? Ja, theoretisch wel, maar we willen zo min mogelijk plaatscapaciteit en tijdverlies hebben gedurende de treinreis.

Bij Rio Tinto rijden ze dus eigenlijk nooit meer. Zij houden hun rijvaardigheid op pijl met het rijden op...de simulator. Echte treinen rijden doen ze praktisch nooit meer, maar ze moeten wel hun ervaring hebben en houden.

Dit is wel leuk om te bekijken hoe het daar gaat: https://www.youtube.com/watch?v=hf5iBbmas2w

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 August 2025, 13:57:05 door Bas, Dordrecht »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #33 Gepost op: 15 August 2025, 11:12:00 »
Hulp van een computersysteem bij het rijden, lijkt me een prima zaak. Autonoom rijden of vliegen vind ik een buitengewoon slechte ontwikkeling.

Gr, Hansii ik

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #34 Gepost op: 15 August 2025, 12:56:38 »
De kans op ongelukken met een volledig autonoom voertuig is kleiner dan met een menselijke bestuurder, mits ze de juiste veiligheidssystrmen gebruiken!
Autonoom rijden kan nu al het is alleen uit kosten overweging niet haalbaar, een dergelijk systeem kost voor een personen wagen al een 500.000 tot een 1.000.000!
Mvg Mark

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #35 Gepost op: 15 August 2025, 20:59:14 »
Een zeeschip kan eigenlijk zelfstandig over de Oceaan, wetgeving verbied het. De Airbus kan op de vliegvelden die daar voor uitgerust zijn, zelfstandig landen. Auto's (niet die van mij, veel te ouderwets) kunnen zelfstandig van rijstrook wisselen en remmen voor voorliggers, fietsers of voetgangers dus waarom zou een goederentrein niet zelfstandig over een 100 km trace kunnen rijden. Mits onderhoud van lok, wagens, rails, etc. tiptop in orde zijn. Dat laatste is een vereiste anders krijg je van die reuze ontsporingen zoals bijna elke maand in de States.

Persoonlijk ben ik niet voor de proef maar ook niet tegen, ik dat dit op den duur ook weer banen schrapt en de charme van het spoor bedrijf laat afnemen. Maar denk niet dat dit tegen te houden is of we zouden de hele maatschappij moeten omdraaien en winst van het ingezet vermogen niet meer als heilig beschouwen, binnen 24 uur levering los laten en nog een paar van die dingen.

Technisch, erg interesant!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
« Reactie #36 Gepost op: 15 August 2025, 21:24:37 »
Maar dit zijn juist de banen waar lastiger personeel voor te vinden is, automatisering ga je niet tegen houden.
Ook zal het veiliger worden, als alles goed getest is! Een computer maakt geen fout die kan alleen verkeerde info krijgen, daar moet je dus extra veiligheden inbouwen.
Mvg Mark