20.352.01
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2035201a_zpsr245rjk7.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2035201b_zpsd94sgrxk.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2035201c_zpsmxsp3clh.jpg)
Ik word week.
20.354.01
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2035401a_zps4wpftr1r.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/2035401b_zpsji9e8xtu.jpg)
Nu de stellen zijn geleverd, zit er een 'gekleurd' interieur in?
Van alle gele treinstellen is wel een foto te vinden waarbij blokjes tussen de reclamebanen ontbreken. Bij gele Hondekoppen of plan V en T net zo goed. Dat neemt niet weg dat de blokjes tussen de reclamebanen wel regel waren. De blokjes ontbreken al van meet af aan op de afbeeldingen en de proefmodellen. Op de bekende poster staat niet één geel model met die blokjes. Toch niet hard genoeg gezeurd met zijn allen. ;D
Maar vooral beroerd dat ik een exemplaar met decoder heb besteld en nu nog moet wachten. :D
@jeroen,
De vignetten indeling van de 113 is volgens een foto 1 maart 1975 te Arnhem van Carel van Gestel.
Karst
Hoe was het ook al weer... iets met 'Gamma', 'doe-het-zelver' en 'niét zónder kunnen'...? ;D
Grt,
Rob
Misschien moet ik nog even wat heen-en-weer kopiëren tussen de draadjes.
Ten overvloede: in het andere draadje lekker over de geleverde stellen praten. Hier kan nog over de wensen voor nieuwe varianten enzo worden gepraat enzo.
Als mods is dit het eerste draadje dat we zo splitsen, dus we zullen vast nog wel wat rommelen/schuiven, het zal wel een leerproces worden. Opmerkingen ("alle mods moeten een gratis plan U krijgen") graag via 'meld aan moderator' ipv hier in het draadje, zoals gebruikelijk.
Reinout-de-moderator
Ja, ja. Dan ga jij er zeker zoiets van maken ;)
(http://www.spoorpers.nl/images/planu/foto3.jpg)
Artitec decoders zijn nog niet beschikbaar.Wat is de meerwaarde van zo'n Artitec-decoder t.o.v. een ESU?
Wat is de meerwaarde van zo'n Artitec-decoder t.o.v. een ESU?
Om de modellen echt te laten kloppen moet je ze nog wel met de dakrand tegen je tafelrand meppen. :P.
Stephan.
De vignetten indeling van de 113 is volgens een foto 1 maart 1975 te Arnhem van Carel van Gestel (om auteursrechtelijke redenen kan ik die hier niet plaatsen)
Bij de buren (http://forum.modelspoorwijzer.net/nieuwe-ontwikkelingen-2016/artitec-2016/msg36936/#msg36936) wordt in een draadje de zwarte 1 in de blauwe banen genoemd op de 128 m.b.t. de inzetbaarheid. Daar stelt iemand dat vanaf halverwege jaren 90 op het stel zat en niet al in de begin jaren 80. Nu heb ik even gezocht op Flickr (daar is een mooi Plan U groep, met heel veel foto's). En daar kan ik de zwarte 1 in de blauwe banen zo 1-2-3 niet vinden. Iemand die daar meer van weet?
Hoi Joran,
Het klopt wat je schrijft. Geldt niet alleen voor de 128, maar nog veel meer voor de andere gele treinstellen. Die 1 in de reclamebaan is er pas later opgekomen. Op de 128 zou dit dus kunnen (maaar dan niet voor begin jaren 80), maar bij de andere gele uitvoeringen hoort dit niet.
Voor de gele Plan U lag het iets anders. Normaalgesproken zaten de reclamebanen ergens midden op de bakken. Bij Plan U ging dit bij de motorwagen niet, omdat het grote rooster daarvoor in de weg zat. Daarom werden de reclamebanen bij het kleine compartiment aan de vouwbalgzijde van de motorwagens aangebracht. Hier kon met overigens maar twee banen kwijt in plaats van drie.
Koprijtuig (ABk) met cabine links: 1 NS vignet direct achter de cabine (onder eerste raam)
Beter besturderen van foto's uit die tijd hadden deze fout bij de Artitec 113 kunnen voorkomen. Voor mij persoonlijk is het geen showstopper om het model niet te kopen, maar jammer vind ik het wel, want deze fouten zijn niet nodig. :'(
Ik heb de foto's al gezien ;) Mooi werk Peter (y)Dank je Karst (y) Overigens jij nog bedankt voor de eerste aanzet daartoe (y)
In het januarinummer van Railhobby zal ik laten zien hoe je deze Artitec koppelingen nog wat verder kunt pimpen; in deel 3 van de Mat'64-4 in model ;-)
Ik heb mij gisteren in Apeldoorn maar zelf verwent [de Sint doet dit niet] ;D
Ik heb de rode 134 aangeschaft,werkelijk een mooi stel,voldoet boven mijn verwachtingen.
1 puntje van kritiek: de seinen in de kop zijn slecht zichtbaar, het topsein is wel zeer goed zichtbaar......iets bekents?
Wim.
In het januarinummer van Railhobby zal ik laten zien hoe je deze Artitec koppelingen nog wat verder kunt pimpen; in deel 3 van de Mat'64-4 in model ;-)Oud nieuws en plagiaat? ;) ;D
Heeft iemand toevallig het museum stel nr114 ?
En foto's :-[
Ik weet niet of het al ter sprake was gekomen, maar het eerste verslag (van de 134) staat op de site van Chris :)
P.S. het was geen airco-kast maar de uitlaatdemper van 220v aggregaat. Ingebouwd omdat de roterende omvormers steeds vaker kapot waren...
@Artitec, bedankt voor het ontwikkelen en uitbrengen voor het mooiste gedetailleerde NS treinstel tot nu toe gemaakt. Zelfs de sleutelgaten op de cabinedeuren zitten er op en zijn aangezet met zilver !!! Ik denk dat je gewoon diesel ruikt als je dit treinstel op je baan laat rijden. ;D
Ik wacht eigenlijk op een gele versie met (voor een deel) Sprinterramen.
Zit die er nog in de planning denken jullie?
Oud nieuws en plagiaat? ;) ;D
Heb ik in 2008 al laten zien: lees deze post op BNLS
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2555.msg175133.html#msg175133
...
Zou dus iets zijn voor de encyclopedie. Ik heb ook vaak dat ik iemand iets heb zien doen en dat wil ik dan ook nog eens maken, maar geen idee waar ik dat terug kan vinden.
mvg,
Ivo
Ha die Ivo,Geeft niet. Karst had het ook van mij. Het stond immers in het draadje plan U in geplot styreen. Misschien Karst binnenkort plan U in schaal 0 in ge......... (?) styreen.
Ik heb dat oprecht nooit gezien... maar je tip van die encyclopedie is wel aardig inderdaad. Je moet ook maar net weten dat 'iemand' het acht jaar geleden al eens beschreven had... Ik had de tip van Karst gelezen, bij de DE-3 destijds, vandaar ook mijn latere opmerking in het forum. Maar goed, er zijn vast zat lezers (van RH) die niet op BNLS zitten. Je stellen zien er mooi uit overigens!
groet
Peter
Zo te zien mist het linkervignet op de B-bak.
De 141 in Nijmegen op 25-11-1985. Zo te zien mist het linkervignet op de B-bak.
Zou ik niet op rekenen. Kost 1 (alleen B-bak) of 3 nieuwe mallen ( 1 in het geval van de 125 dacht ik zo uit mijn hoofd ) en kan me niet voorstellen dat dat lonend is en zeker niet voor de prijs die het stel nu kost ;)Ik had me eigenlijk niet gerealiseerd dat ook de bakken moeten worden aangepast. Maar als het ook maar bij 1 treinstel zo is geweest is het inderdaad niet de moeite waard voor Artitec. Dacht eerlijk gezegd dat er een aantal treinstellen met Sprinterramen zijn geweest.
In het januarinummer van Railhobby zal ik laten zien hoe je deze Artitec koppelingen nog wat verder kunt pimpen; in deel 3 van de Mat'64-4 in model ;-)
46/4, toch? ;)
Grtn,
Rob
Hoe meer ik er naar kijk, des te vreemder vind ik het dat de NS in het echt de reclamebanen op de motorbak niet ter hoogte van de ronde ramen/roosters geplaatst heeft. Ruimte genoeg voor drie banen daar.
Zou ook wel een DE1 en 2 willen doen..
.....bij stop en start heeft het stel een hupje. Meer mensen hier last van en een mogelijke oplossing, CV51 ofzo??
Zijn trouwens de deuren bij de balkons losse onderdelen? soort losse deurtje erin gelijmd? het lijkt er op of je het eruit kan halen.Dat heeft Artitec gedaan zodat voor beide typen deuren, maar één mal voor de bak zelf nodig is. Bij de eindmontage wordt het juiste deurtype erin gezet. Idem voor de cabinedeuren met groot of klein venster.
Ik begrijp dat het probleem vooral is dat de koppelingen naar beneden buigen. Bekend probleem. Een plaatje kunstsof van de juiste dikte op de rails kan dat misschien voorkomen. Bij de Koplopers en de plan v/t helpt dat. De bakken op de kant koppelen en dan het driedelig geheel op de rails tillen, is op den duur ook niet ideaal.En dan maar hopen dat je geen Velaro E320 op de kant moet koppelen en dan het zestiendelig geheel op de rails moet zien te tillen ;D
CV52 naar 5 en het hupje is weg.
Gr, Ben.
Dat is niet zo handig Reinout, gebruikers hebben kennelijk moeite met het koppelen van het stel en de uitleg van Karst is in dit topic op z'n plaats. Straks hebben we 4 plan U topics........Eens. Het is wat irritant dat niet alles bij elkaar staat. Leidt tot een enorme onderwerpversplintering. Niet gebruiksvriendelijk.
Gr, Ben.
de decoder begon te roken
Ook gewoon een ESU gebruikt. 54615
Je moet wel even functie mappen, anders doen bepaalde lichtopties het niet.
wat mis ik dan?
Niks. ;D
Maar het is handig dat de sluitlichten met veranderen van de rijrichting mee veranderen.
Gr, Ben.
Vanmiddag ESU V4.0 decoder ingeplugd, daarna aangemeld in de ROCO MM, de kap was er nog af en ik rook al wat en de decoder begon te roken tijdens het programmeren.Heb ik eens gehad met een digitale DE-2 (dus met door Artitec ingebouwde decoder), met een knal erbij.
Ik hoor net dat de geluid versie,
binnen is.... klopt dat ..? :o ;D
IK zou dus voor de digitale versie F3 moeten kunnen uitschakelen via de CV waardes. Weet iemand hoe je die permanent kunt uitschakelen ?
AC of DC ?
De mcn klikt met 1 beweging alle 3 schakelaars naar de middenstand en de trein heeft even GEEN verlichting aan op de zijde.Van Front naar Sluitseinen omschakelen gaat in 1 vloeiende beweging. ;) Dus de schakeling die de ATT Plan U heeft, is gewoon correct. (y)
F0: frontverlichting
F1: sluitverlichting achter
F2: sluitverlichting voor
F5: rangeerlicht
F6: binnenverlichting
F0: frontverlichting
F1: sluitverlichting achter
F2: sluitverlichting voor
F5: rangeerlicht
F6: binnenverlichting
Natuurlijk kan dat zonder problemen Karst. Ik reageerde hier voornamelijk op omdat werd geopperd om Sluitlichten gewoon bij Frontlichten aan F0 te hangen. Lekker makkelijk. Maar zooooo onrealistisch dus.
Zoals jij het beschrijft, ontstaat er dus bij het 'kopmaken' op een gegeven moment een situatie dat aan beide zijden de sluitseinen branden ( tijdens de wandeling van de mcn ), klopt dat ?Sterker nog, niet alleen tijdens de wandeling van de machinist.
Zoals jij het beschrijft, ontstaat er dus bij het 'kopmaken' op een gegeven moment een situatie dat aan beide zijden de sluitseinen branden ( tijdens de wandeling van de mcn )
Even nog iets voor mijn nieuwsgierigheid:Ja klopt geheel.
Zoals jij het beschrijft, ontstaat er dus bij het 'kopmaken' op een gegeven moment een situatie dat aan beide zijden de sluitseinen branden ( tijdens de wandeling van de mcn ), klopt dat ?
Grtzz,
Karst
Dat is met de Plan U prima mogelijk dus. Een standaard ESU geeft:
Kun je dus alle handelingen (apart) doen.
Waarom zou je twee stellen hetzelfde adres willen geven? Dat is helemaal niet nodig om gekoppeld te rijden.
huh? zonder funktiemappen kwam ik op:kan je toch CV19 voor dubbeltractie gebruiken waarbij je verder niks hoeft in te stellen? De verlichting die nodig is staat mooi apart, alleen het rangeerlicht zal tussen beide stellen branden.
F0: frontverlichting
F1: sluitverlichting achter
F2: sluitverlichting voor
F5: rangeerlicht
F6: binnenverlichting
wat mis ik dan?
Vertel, hoe ? met mijn Multimaus is het me niet gelukt om 2 treinen aan te sturen met een ander adres...
Hoi,Super (y) Wist ik niet!
Zoals eerder aangegeven: Het kan inderdaad met CV19. Zie ook dit artikel in de encyclopedie: Multi-tractie rijden met multimaus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Multi-tractie_rijden#DCC-protocol)
Groet Ronald.
Super (y) Wist ik niet!Deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7354.msg3221515896.html#msg3221515896) manier vind ik eenvoudiger, die komt op hetzelfde neer.
Triest, ik wist dat niet eens meer (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7354.msg112980.html#msg112980)... ;D
Triest, ik wist dat niet eens meer (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7354.msg112980.html#msg112980)... ;DDat was dan ook in je vorige leven ;D
Geweldig treinstel! Hebben al mensen ervaring met de 3rail versie op Crail?
Ja dat kan zo Chris en doen de meesten. Ik ook. Maar daarmee leg je dus niet uit wat er eigenlijk gebeurt c.q. kan gebeuren. Ineens beide zijde simulataan wisselen kan niet, of je moetet 2 personen zijn en exact gelijk handelen. Daar gaat het mij om. Dat wilde ik verduidelijken, om te helpen realistischer verlichting gebruik mogelijk te maken.Maar dit speelt dus bij alle modeltreinen en niet alleen hier... ;)
Ik kreeg bericht van de winkel dat de AC stellen problemen hebben met knipperende interieurverlichting en dat ze dit eerst met Artitec willen oplossen voordat de stellen verkocht worden.
Dit geldt dus alleen voor de AC stellen.
Jeroen
Maar dit speelt dus bij alle modeltreinen en niet alleen hier... ;)Ja uiteraard.
Maar niet alle AC modellen.
Het ligt ook niet aan de Plan U, maar aan de decoder.
Prikt men er een 'schone' ESU in dan is het probleem weg.
Artitec zal vandaag nog een mailing naar de winkeliers sturen.
bron : Artitec.
En wat lost dat op als je een sound stel wilt?
Jeroen
Ik heb een 2 rail plan U en daarvan knippert de binnenverlichting ook zou dat ook aan de decoder kunnen liggen.
Oke heb je R1 ook al geprobeerd?De binnenverlichting knippert nogal, maar alleen bij het rijden. Bij stilstand brandt ie wel constant. Ik rij met een Piko DigiFern, volgens mij doet die alleen DCC. Ik heb niet met de decoder gerommeld (wat was het ook weer, CV29?). Als test de Artitec DE2 er naast laten rijden en die rijdt ook niet fijn. Tijd om de railgum te gummen denk ik.
Wat is er aan de hand met de stroomafname?
Maar iemand al een reset geprobeerd?
en een Lenz-centrale, dus zuiver dcc.
...Ik heb nog geen Plan U. Het plan is om deze na de kerstdagen op te halen. Ik ben benieuwd...
Ik ook nog niet :P , maar... het klinkt alsof er iets met de motorinstellingen aan de hand is...
@Henk: welke centrale heb je in gebruik? En heb je daar ook andere protocollen dan DCC en/of railcom aanstaan?
@jurrie-burrie / Jurgen: Kan je de andere protocollen uitzetten en ook het railcom signaal? En eens kijken wat het effect is.
Ik heb nog geen Plan U. Het plan is om deze na de kerstdagen op te halen. Ik ben benieuwd.
Groeten Ronald.
Mooi ;) :PIk ga het vanavond ook eens proberen, kun je het technische mechanisme uitleggen waardoor de binnenverlichting beïnvloed wordt door motorparameters? Ik kan hem alleen beredeneren als heftige belastingswisselingen die leiden tot spanningsdips?!
Ik heb zowel de 113 als de 128.
De NS logo's staan bij die modellen NIET op alle bakken onder de zelfde ramen.
Dat schijnt volgens voorbeeld/tijdperk te zijn.
Wat me echter opviel, en waar ik niet zo blij mee ben, is de plaatsing van het NS logo op beide zijdes van de Bk bak van de 118.
Hallo,
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat door de hoge CV54 ( K parameter ) de motorstroom veel te aggressief geregeld wordt. Hierdoor kan er dan storing op de voedingsspanning komen. daar wederom kan het versterkertje van AUX4 dan weer gaan storen.
Zou ermee terug gaan want wat me ook opvalt bij zijn foto's is dat de kleur geel niet helemaal klopt
Geen idee, welke kleur ze moeten zijn eigenlijk,Frontseinen bij NS waren geel, in ieder geval in die periode. Een gewone gele led heeft de goede kleur.
CV51=10
CV52=32
CV54=48
CV55=64
Ik kreeg bericht van de winkel dat de AC stellen problemen hebben met knipperende interieurverlichting en dat ze dit eerst met Artitec willen oplossen voordat de stellen verkocht worden.
Dit geldt dus alleen voor de AC stellen.
Jeroen
Is CV 6 niet meer in te stellen bij de nieuwe decoders? Ik moet nu de hele curve instellen en dat is een gepiel. Ik kon zo gauw geen instelling in de lokprogrammer software vinden om terug te schakelen naar de simpele modus met CV6.
Klopt Ad, dat werkt ook voor de DC uitvoeringen.
Bij de nog niet geleverde Plan U's wordt de condensator al door Artitec geplaatst?
Het knipperen komt ook voor op nieuwe systemen. Ik heb een Ecos 2 met de nieuwste firmware.
Komt er van Artitec ook nog uitleg hoe en waar de condensator te plaatsen?
Bij mij doet zich het fenomeen voor dat wanneer ik de snelheidsregelaar verder opendraai het licht ook feller gaat branden. Mijn andere plan U heeft daar geen last van en ook dat is een sound versie. Vreemd.
Ook als ik hem nog voor de prijsverhoging van 1 januari bestel :P
...
Andere vraag: het geluid/toerental van de motor gaat omhoog met de snelheid, maar bij het model van de DE2 is het juist zo gemaakt dat bij optrekken veel toeren worden gemaakt, terwijl bij gelijkblijvende snelheid een veel lager toerental nodig is. Dat klopt ook wel, omdat het een diesel-elektrische aandrijving is. Zou dat bij Plan U niet ook zo moeten zijn? Zou het aan te passen zijn met een lokprogrammer?
Wat doet dit ding ? Simpel, het haalt de hoogfrequente (40kHz) stoorpulsen van de U-plus spanning van de decoder weg. De pulsen worden veroorzaakt door de motorsturing van de LokSound decoder. De LokSound decoders versie 4 hebben dit probleem al een tijdje ( het veroorzaken van stoorpulsen ) op diverse Duitse fora is hierover te lezen in combinatie met Piko Expert locs.
Even een update van de vordering van dit probleem.
Ik ben samen met H Wissing (de schrijver van het artikel in de Dimo 2016-1) bezig geweest met dit probleem op het ESU forum.
Door het vele meten en testen van de verschillende opties konden we aantonen dat het de LOSO4 decoder was en niet de lok.
Ik heb bij de Intermodellbau beurs in Dortmund een tijd met Jurgen Lindner van ESU gesproken en hij kwam met een opmerking dat er 1 verschil zit tussen de LOPI4 en LOSO4. Dat is een condensator net na de gelijkrichting. Dat is een keramische condenstor van 1uF 50Volt.
Er is toen afgesproken dat dit getest gaat worden. Deze condensator kan met een SMD 1206 uitvoering precies op de accupack soldeerpads gesoldeerd worden. (U+ en Masse).
Zowel bij Wissing als bij mij zijn de spikes verdwenen. De heer Wissing heeft op het stummiforum de metingen gezet en een foto van de gesoldeerde condensator:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&p=1542059#p1542059 (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&p=1542059#p1542059)
Het heeft "wat" langer geduurd, maar er is nu een oplossing bekend.
mvg spock
...echter een bekend ESU LoSo4 probleem...
Buiten het toepassen van jou oplossing is het dus ook op te lossen met een condensator direct op de decoder bij te plaatsen.
De deuren waren, volgens mijn herinneringen, nooit in hout, maar meer in het wit (zelfde als de deuren in de kopwanden) voor de balkondeuren. De deuren naar dienstruimtes waren wel houtkleurig.Dat was nu juist specifiek voor die 114 ::) ;D (volgens mij nog meer wit dan alleen de deuren) - daarom heb ik het nummer voldoende onthouden om direct te kijken naar je foto en bevestigend te herkennen :o 8)
(http://f.jwwb.nl/public/2/f/3/modelspoor-spoorwegen/img-1144.large.jpg) (http://modelspoor-spoorwegen.jouwweb.nl/stoomtrein-dag-in-goes)
Ik ken alleen rode kunstleren banken in de 2e (zoals op de foto) en rood trijp met donkergrijze hoofdsteunen in de 1e; dat is vanaf 1982 dus.
... De banken in de tweede klas zijn bekleed met grijsblauw leerdoek. Vanaf 1973 werd de bekleding vervangen door rood leerdoek. Met de renovatie in 2000 wordt bekleding in groene stof uitgevoerd. In de eerste klas zijn de stoelen bekleed met rood trijp. Tijdens de renovatie in 2000 wordt dit vervangen door blauwe stof op de stoelen...
e.e.a. van Somda: http://www.railwiki.nl/index.php/U_-_Treinstellen_Plan_U#Deelserie.27s'
Dus voor de Artitec uitvoeringen:
115, 134, 147, 139 --> Blauw 2e klasse, Rood 1e klasse
113, 128, 114 --> Rood 2e klasse, Rood 1e klasse
e.e.a. van Somda: http://www.railwiki.nl/index.php/U_-_Treinstellen_Plan_U#Deelserie.27sEr staat wel grijsblauw hè ;D
Dus voor de Artitec uitvoeringen:
115, 134, 147, 139 --> Blauw 2e klasse, Rood 1e klasse
113, 128, 114 --> Rood 2e klasse, Rood 1e klasse
Ik meen overigens ( bijna) zeker te weten dat ik vroeger ook stellen heb meegemaakt die groenige kunstleer bekleding in de 2e klasse hadden? (Maaslijn eind jaren 70)Misschien beleef(de) jij als / noem jij "groenig" wat op die railwiki met "grijsblauw" wordt aangeduid.
@Jakeman, het eerste soundmodel is vandaag precies 10 dagen geleden uitgeleverd. Als de fabrikant binnen deze 10 dagen het probleem onderkent, uittest, een oplossing vindt en communiceert een terugroepactie start lijkt mij dat eerder een pluim waard dan chagrijn. Daar kunnen sommige autofabrikanten met verkeersonveilige mankementen nog een puntje aan zuigen...
Een TEE heeft twee motoren.
Bel even met 010-4357767 en je weet het uit eerste hand....
Bel even met 010-4357767 en je weet het uit eerste hand....
Bij mij rijdt de plan U (3-rail uitvoering) ook al een paar dagen rond op m'n baan met marklin C-rail. Op zich geen problemen met de pukko's.Heb je ook kruisingen in je baan? Dat is nl. het enige wat bij mij een probleem geeft.
Er moet niets ;DKlopt. Dat had ik even anders moeten formuleren ;D
"Probleem" met deze draadjes is dat je meestal alleen de negatieve punten hoort.Ik lees ook wel positieve reacties. O.a die van jou ;)
En er zullen vast meer (mag ik hopen) positieve ervaringen zijn (y)Daar ga ik ook vanuit hoor ;)
Heb je ook kruisingen in je baan? Dat is nl. het enige wat bij mij een probleem geeft.Ik heb nu even geen kruisingen maar ik weet dat de 1500 van Elotrains daar ook geen fan van is.
Jeroen
Heeft Artitec al gereageerd op de 3rail problematiek? Ik heb hem vandaag weer zien staan, errug mooi ding, maar zou het wel fijn vinden als hij het 'gewoon' doet. Ja ja, ik weet het, er is een oplossing, maar ik ga ervan uit dat Artitec het ding niet voor niets dicht construeert.
Martijn
Ik heb nu even geen kruisingen maar ik weet dat de 1500 van Elotrains daar ook geen fan van is.Mijn 1505 gaat er licht slippend wel overheen als er maar niet te veel aan de haak hangt.
Het nauwkeurig afstellen van de puko's is nu eenmaal erg belangrijk.
Inmiddels met de medewerking van de winkelier (y) een andere decoder uitgeprobeerd, maar dat maakt niet uit. Ik denk dat ergens een sluiting in de elektronica zit, zodat de binnenverlichting gaat flitsen op het ritme van de beveiliging van de betreffende functieuitgang. Dan is mijn probleem exemplarisch en heeft weinig betekenis voor andere modellen.
Ze waren verder op dus het ding moet terug naar Artitec. :-\
Dat kan heel goed een loszittend draadje bij de koppeling zijn inderdaad. Dit komt vaker voor, zei men bij Bentink al.
Soms ziet iets er niet uit, maar werkt het prima.
Heb al eens eerder laten weten dat controle op productie in China een eerste vereiste is en als je dat dan ook nog eens nalaat als het in Amsterdam is aangekomen dan laat je wat liggen.
Wiebe
Dat kan hier inmiddels ook. Ik heb het ding geruild voor een museumversie en die functioneert naar behoren. Erg mooi. Nog een beetje sleutelen aan de motorinstellingen van de decoder.
De gele 128 komt volgend jaar wel.
Leuk toch, heb je wat te doen. Kopen en rijden is ook maar zozo.
Het zoemend geluid kun je oplossen door M4 en RailCom in de decoder uit te zetten Henk.
Gr, Ben.
Eeh, kan jij me vertellen hoe ik dat doe Ben?
De condensator er in is ook gewoon garantie en kan de verkoper voor je regelen.
Heb jij al eens van het probleem gehoord voordat Artitec ermee in aanraking kwam?Ik wel, er is pas nog een vraag over geweest op het forum van MSM. Het is een probleem dat maar bij enkele exemplaren voorkomt, en het zoemen is over als Railcom wordt uitgeschakeld. Volgens ESU zou het komen door zingende transistoren. Voor wat het waard is. Ik vind het een vreemd verhaal.
Al eens van testen gehoord?Al eens gehoord dat testen nooit alles kan vinden als je het eindproduct betaalbaar wilt houden?
Marc,Dat ontregelt raken van andere locs, in hoeverre?
Heel simpel JA.
Hoewel het zich niet hoeft te uiten in knipperend licht.
Dat heeft hier te maken met een extra spanningsgerulator op de print in de plan U.
Elke LocSound 4 mist deze condensator, dus iedere loc met een LoSo4 kan dergelijke problemen hebben, danwel veroorzaken.
Komt nog bovenop de storing die deze decoders ook terug op de baan zetten. Andere locs kunnen daardoor zwaar ontregelt raken.
Ik heb vorige week ook voor mede clubleden 5 plan u opgehaald.allen met sound.
Er was er maar 1 met knipperende verlichting en 1 met geen licht in de stuurstand.
De eerste beste k-rail wissel blijft het motordraaistel op de puko's hangen.de hoogte van de puko's al gemeten? NEM340 (http://www.morop.eu/de/normes/nem340_d.pdf)
de hoogte van de puko's al gemeten? NEM340 (http://www.morop.eu/de/normes/nem340_d.pdf)
Wat betreft NEM340. Deze heeft met Märklin niks te makenen märklin houdt zich hier dan ook niet aan.En dat is nou juist het grote probleem bij Marklin.
En dus?Dat werkt niet, als je de link van Ben volgt en de uitleg goed leest is er
Andere sleper eronder en gaan.
Bart
Ik vraag me wel af of de losse stroomoverbrenging tussen draaistellen en bakken bijdraagt of oorzaak is van het flikkeren van de binnenverlichting.
Van mij mogen de fabrikanten weer fabrieken in Europa bouwen, liefst omgeving Lelystad, dan kan ik daar solliciteren en mag iedereen klagen bij mij en maak ik alles in orde voor jullie :D .Of een (Att) winkel. Want dat ontbreekt er helaas wel aan, in Lelystad ;) Verder ben ik het deels wel met je verhaal eens. (y)
En wat dan aangaat is iedereen onverbiddelijk op dit forum: elke fabrikant wordt ingemaakt als er iets niet deugt en nog meer als er niks mee gedaan wordt.
Veel zeggen steeds 'nou moe, Artitec kan niks fout doen schijnbaar' Maar het is nu juist de manier waarop fouten hersteld worden wat een bedrijf maakt of breekt.
Sindsdien raast mijn model in beide richtingen probleemloos over C-rails, ook over de "pukkels" van de wissels waaronder een Engels exemplaar.
Voor mij geen reden tot klagen dus, de Plan U is zonder meer een fraaie aanwinst! (y)
Het zoemend geluid kun je oplossen door M4 en RailCom in de decoder uit te zetten Henk.
Gr, Ben.
Cool. Dus het probleem doet zich alleen voor bij K-rail?Bij C Rail zijn de kruisingen het probleem.
Martijn
Henk,
Je moet even de juiste Lopi kiezen. De M4 variant.
zijn er meer mensen waarbij de koppeling tussen de B en de ABk niet helemaal sluit en ca 2 mm verder uit elkaar staat als de koppeling tussn de B en de Bdk (die inderdaad ook wel 1 a 2 mm korter had gekund)
Misschien kun je dan ergens het rangeersein aanzetten?Als dat goed werkt, ben ik om.
Als je de rangeergang aanzet dan gaat de normale front en sluitverlichting uit en branden alleen de middelste lampjes als het goed is. Dit hoort zo bij rangeren in het 'echie' en dit heeft artitec zo nagebootst. als de middelste seinen niet branden dan is dit vreemd of wellicht iets AC gerelateerd wat ik niet weet. ???Branden de middelste lampen wel bij normaal rijden?
Branden de middelste lampen wel bij normaal rijden?
Zoja dan doet het ledje het in iedere geval wel en zal je even in de functiemapping moeten duiken om dit in te stellen.
;D
Ik heb trouwens nog een velletje kleiNSpoortransfers met die blokjes. Ergens.
Klopt, die neem ik met het omnummeren gelijk mee ;) (dat is de koersrollen ;) blauwe blokjes heb ik geen last van hier :P
Heeft DE2 überhaupt ooit ATB aan boord gehad? Of alleen de dakleiding? Volgens Railwiki meestal het laatste...Dia's uit 1967 van wijlen Robert Boer a.k.a. Robert von Hirschhorn tonen aan dat blauw-met-rode-banden-DE-1's waren voorzien van ATB snuffelaars (de spoelen aan de draaistellen) en cabinekastjes, naast de dakleiding. Dat heb ik volgens mij ook eens op het forum met scans van zijn opname in Groningen Noord laten zien.
Dia's uit 1967 van wijlen Robert Boer a.k.a. Robert von Hirschhorn tonen aan dat blauw-met-rode-banden-DE-1's waren voorzien van ATB snuffelaars (de spoelen aan de draaistellen) en cabinekastjes, naast de dakleiding. Dat heb ik volgens mij ook eens op het forum met scans van zijn opname in Groningen Noord laten zien.Was kennelijk op een ander forum, dus ik plaats hem hier alsnog (ik had toentertijd zijn toestemming gevraagd; in nagedachtenis dan maar...)
...ik kan de Atb spoelen dus verwijderen van het draaistel van de mBk...
Waar komen die opnames vandaan dan?
Is dat iets voor Artitec om toch nog de 2 motor varianten te kunnen leveren op Loksound?
Als je er alleen dat TEE project in zet mis je n.l. alle andere Plan U specifieke geluiden.
Mvg,
Michel
(via de Tapatalk App)
Dan moet Artitec haar sounds maar ook op een Zimo decoder verkopen, of zorgen dat alles echt zonder problemen werkt.
Als je niet oplet dan kan je decoder overschrijven met een leeg geluidsbestand... je kan dat trouwens blokken...
mvg.
Ad
anders laad je gewoon een kaal bestand in met alleen het
nieuwe adres en verder alleen standaard instellingen voor een lege loksound.
Reset eerst eens de decoder alvorens verder te gaan.
Toen met de Lokprogrammer van een vriend "even" het Lokadres aanpassen. Vervolgens ging de Lokprogrammer van Esu de decoder updaten. Daarna geen reactie meer, geen geluid.Naar welk adres is CV1 gewijzigd?
Als er geen sound geladen is wordt de sound in de decoder met een lege file overschreven, m.a.w. gewist.
Adressen t/m 127 zijn bij ESU korte adressen, 128-9999 zijn lange adressen.
Ik heb mijn mijn 2-rail versie onder het menuprogramma [Sonderoptionen] 3 protocollen (SX, MM en M4) uitgeschakeld en alleen DDC ingeschakeld gehouden. Dan is adres 137 automatisch een lang adres.
De programmer kan dat inderdaad. Maar wat is nu je punt?Dat er dan dus nog altijd niets gebeurd met de loc.
Volgens mij gaan de dozen ongeopend van China naar Amsterdam en rechtstreeks naar de winkels. Het zou een hoop ellende schelen voor zowel winkelier als consument als deze kwaliteitsproblemen beter worden opgepakt.
en rechtstreeks naar de winkels. Het zou een hoop ellende schelen voor zowel winkelier als consument als deze kwaliteitsproblemen beter worden opgepakt.
Volgens mij gaan de dozen ongeopend van China naar Amsterdam en rechtstreeks naar de winkels. Het zou een hoop ellende schelen voor zowel winkelier als consument als deze kwaliteitsproblemen beter worden opgepakt.Dit soort opmerkingen (onderbuikgevoelens), is over drie pagina's tot feit verworden. En in dit geval Artitec zit met de gevolgen...
3000 treinen Plan U?
Denk 300 hooguit, las overal dat merken vaak rond de 200 a 300 van een NS trein uitbrengen.
3000 (over 7 uitvoeringen)Ah, ja was even vergeten dat we een berg uitvoeringen hadden ;D
MTE heeft er zelf als winkel al meer dan 500 verkocht....
300 over 7 uitvoeringen zouden slechts 42 treinen per variant zijn.
Blijkbaar mag je leveranciers niet bekritiseren.
Jos,
Helemaal mee eens, eerder in deze draad ben ik op dezelfde mening afgerekend. Blijkbaar mag je leveranciers niet bekritiseren.
Artitec is net als andere leveranciers uit op bij voorkeur de volledige inhoud van je portmonnaie, je mag als klant voor dat geld dat een plan U kost echt wel wat verwachten.
Zoals ik al eerder zei, Artitec is niet je vriend maar een leverancier.
Richard
Natuurlijk zijn ze dat, het is een bedrijf. Het doel is geld verdienen. Raar hoor.
Gewoon een vierkantje oid maken. In het echie reden ze ook met reparatieplekken rond, die qua kleur afweken van de rest van het stel.
Bedoel je zoiets??
Als ik bij mijn Plan U met AC lokpilot op het slakje klik (rangeersnelheid), gaan front- en sluitseinen uit. Weten jullie of dat normaal is?
... als ik een decoder reset doe met CV 8 = 8, blijven de standaard ingestelde (geluids- en licht)functies dan wel gewoon bewaard?Ja.
Andere cabine voorop laten rijden?
Dat aangedreven draaistel heeft toch maar op 1 as antislipbandjes?
Ik heb bij mijn plan U direct na aankoop de wielen met antislipbandjes vervangen door wielen zonder.
Mja, maar dat soort oplossingen kies je niet als je gewoon je trein in het spel wilt splitsen. Een mooie digitale oplossing, zonder klompvorming voorop het treinstel, zou welkom zijn.