Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door bellejt
Vandaag om 14:32:56
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 170066 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #435 Gepost op: 01 januari 2017, 15:06:22 »
Loksound heeft dit probleem.
Lokpilot niet.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #436 Gepost op: 01 januari 2017, 19:24:39 »
Robert,

Heb jij al eens van het probleem gehoord voordat Artitec ermee in aanraking kwam?

Waarschijnlijk niet, net als 99% van de modelspoorders.
Zolang je eenzelfde merk decoders gebruikt op een baan heb je nergens last van.
Net zoals Artitec nog nergens last van gehad heeft de afgelopen jaren met een ESU decoder in hun product.
Waarom zou je dan gaan testen als je er van uit gaat dat het product betrouwbaar is?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #437 Gepost op: 01 januari 2017, 19:32:03 »
Heb jij al eens van het probleem gehoord voordat Artitec ermee in aanraking kwam?
Ik wel, er is pas nog een vraag over geweest op het forum van MSM. Het is een probleem dat maar bij enkele exemplaren voorkomt, en het zoemen is over als Railcom wordt uitgeschakeld. Volgens ESU zou het komen door zingende transistoren. Voor wat het waard is. Ik vind het een vreemd verhaal.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5821
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #438 Gepost op: 01 januari 2017, 19:37:48 »
Marcel,

Voor de klant is het om het even wie of wat verantwoordelijk is voor het geknipper: Esu of Artitec. De klant koopt het in de winkel en er staat Artitec op de doos.

Maar waar lullen we nog over? Het knipperprobleem is er niet meer en wat mij betreft is de kracht van een fabrikant niet te meten in de hoeveelheid klachten maar de voortvarendheid waarmee een klacht wordt opgelost. En dat doen ze netjes toch?

Gr, Ben.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #439 Gepost op: 01 januari 2017, 19:51:36 »
Al eens van testen gehoord?
Al eens gehoord dat testen nooit alles kan vinden als je het eindproduct betaalbaar wilt houden?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #440 Gepost op: 01 januari 2017, 20:09:18 »
Op de testbaan zetten en rondrijden zonder en met geluid aan, en mijn beide stellen doen het zo vanuit de doos. Heeft toch niets te maken met "je kunt niet alles met testen ontdekken?". Elk stel komt analoog binnen in Amsterdam en wordt daar omgebouwd. Na een ombouw volgt toch een kort testrondje? Dan is het heel snel te ontdekken. Kostte mij ook minder als een minuut.

Gelukkig wordt het netjes opgelost door Artitec en de super service van Bentink.

Ik klaag er verder ook niet over. Verklaar alleen dat dit best simpel tijdiger te ontdekken was geweest en dat daarmee eigenlijk niemand terug had gehoeven uit een vroege levering.

De tint frontseinen vind ik wel een duidelijke misser. Hebben we ons jaren met goedkoper geel tevreden moeten stellen totdat er eindelijk te wit (met blauw) in kwam en later golden white, had voor NL'se modellen uit die tijd geel gewoon de correcte keuze geweest. Simpele keuze, attentie voor detail.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2017, 20:11:42 door Michel van den Hof »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #441 Gepost op: 01 januari 2017, 20:20:10 »
Ach hou toch op.

Waarom moeten er toch altijd excuses worden gezocht voor juist Artitec? Ze hebben wat dingen over het hoofd gezien en/of het is niet altijd even goed uitgevoerd. Punt.

Dat maakt Artitec geen slechte producent en de producten niet per definitie slecht. Maar het heeft ook geen zin het te verheerlijken. En ja, voor dat geld mag je best wat verwachten. Of koop je ook een nieuwe auto met de mededeling van de verkoper dat je de bekabeling nog wel even zelf moet nakijken? Of dat je rechter koplamp niet werkt, maar dat je dat zelf vast oplost? Of dat er een niet werkend onderdeel in zit, maar ja,  dat heb je niet zelf gemaakt hé.  Dus niet zeuren.

Sommigen maken de keus om op basis van het hier vermelde niet tot aankoop over te gaan. Hun goed recht. Ik doe het ook nog even niet, afhankelijk van hun oplossing voor rijeigenschappen op puko's. Geen oordeel verder, gewoon een keuze.

Zullen we het nu weer over het model hebben?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #442 Gepost op: 01 januari 2017, 20:35:50 »
Op de hoeveel geleverde plan U's zijn er die een fout hebben door fabricage. Aangaande de (sound)decoder blijkbaar is deze iets anders ingesteld dan vooraf verwacht werd.  Vraagje heeft iemand de decoder in een andere loc gezet van een andere merk en hebben we dan ook knipperende licht dus zonder condensator?

Marcniet in bezit van plan U
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #443 Gepost op: 01 januari 2017, 20:41:14 »
Marc,

Heel simpel JA.
Hoewel het zich niet hoeft te uiten in knipperend licht.
Dat heeft hier te maken met een extra spanningsgerulator op de print in de plan U.

Elke LocSound 4 mist deze condensator, dus iedere loc met een LoSo4 kan dergelijke problemen hebben, danwel veroorzaken.
Komt nog bovenop de storing die deze decoders ook terug op de baan zetten. Andere locs kunnen daardoor zwaar ontregelt raken.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #444 Gepost op: 01 januari 2017, 20:43:11 »
 (y) Duidelijk antwoord. Bedankt

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #445 Gepost op: 01 januari 2017, 20:54:42 »
Wat ik wel een dubbele misser vind zijn diverse onderdelen "nog zelf onder de vloer te plaatsen.

Waarom niet gewoon al in de productie geplaatst, zoals bij veel fabrikanten? Ze steken niet naar opzij uit i.v.m. vastpakken, etc. Heeft ook niets te maken, lijkt me, afhankelijk van minimale boogstralen op de te gebruiken baan.

Daarnaast is het van de zotte dat er niet eens gaatjes in de bodems zitten waar pinnetjes of pootjes in moeten, maar je moet maar aan de slag met knippen of snijden (al dan niet na kopiëren of direct uit je originele documentatie, die dan aan stukken is) om mallen te hebben zodat je e.e.a. op de juiste positie kunt lijmen. Zou wel zo netjes geweest zijn van Artitec als je de onderdelen ook zo op de juiste plaats had kunnen drukken met een beetje lijm.

Wat is de volgende stap? De draaisteltrappetjes ook maar zonder gaatjes in de draaistellen aanbrengen, met behulp van een mal? Staat ook nog eens mooier voor hen die de trappetjes geheel niet willen plaatsen en dan geen ontsierende ongebruikte gaatjes heeft .......

Ondanks dit alles, een pracht treinstel, mijn pure reden om van Brits N naar Nederlands H0 te switchen en echt z'n flinke investering wel waard. Vrijwel niets in het leven is perfect.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #446 Gepost op: 01 januari 2017, 20:58:20 »
Marc,

Heel simpel JA.
Hoewel het zich niet hoeft te uiten in knipperend licht.
Dat heeft hier te maken met een extra spanningsgerulator op de print in de plan U.

Elke LocSound 4 mist deze condensator, dus iedere loc met een LoSo4 kan dergelijke problemen hebben, danwel veroorzaken.
Komt nog bovenop de storing die deze decoders ook terug op de baan zetten. Andere locs kunnen daardoor zwaar ontregelt raken.
Dat ontregelt raken van andere locs, in hoeverre?
Is dat opgelost c.q. wordt dat negatief beïnvloeden opgelost met het plaatsen van deze condensator?

Ik zal enkel rijden met Loksound 4 decoders.
Welke versies hebben dot probleem en welke hadden dat niet?

Ik zal rijden met Artitec Plan U, Artitec DE2, Roco 500, Roco 2200 (laatste DCC Ready versies) en Roco 2400.

Mijn centrale is een Intellibox II.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk


RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #447 Gepost op: 01 januari 2017, 21:12:46 »
@marcel112,

Als je iets ontwikkeld en er komt een product in van derden, checken of het werkt. Of er nu wel of geen condensatordinges op een locsound 4 zit. Testen of het werkt met elkaar. Bij inbouwen zal je toch alle functies testen? kom op zeg, 527,90 mag je er voor neerleggen.
Citaat
Ik heb vorige week ook voor mede clubleden 5 plan u opgehaald.allen met sound.
Er was er maar 1 met knipperende verlichting en 1 met geen licht in de stuurstand.

Weet niet, is toch een foutpercentage van 40%
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #448 Gepost op: 01 januari 2017, 21:23:06 »
Michel,

Wat heb je verder aan electronica onder de baan hangen.
Als je alleen maar LoSo4 gebruikt in je locs, eventueel LoPi4 mag ook, heb je geen last van de storing.
Op een of andere manier komt dat bij ESU niet voor.
Wel bij bijvoorbeeld oudere en/of goedkopere Lenz en Uhlenbrock decoders.
Deze interpreteren het signaal anders en reageren danwel niet op een signaal danwel gaan er op volle kracht vandoor als zijnde analoog.

Het plaatsen van de condensator kan hier op de print in de loc, in de meeste locs zal het echter op de decoder zelf moeten gebeuren.
Zie je dat ook zitten om te gaan doen.
Grofgezegd hebben de versies vanaf half 2014 het probleem, eerdere versies hebben een grotere condensator, lees andere soort (Geen SMD), waardoor het probleem niet optreedt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #449 Gepost op: 01 januari 2017, 22:46:11 »
Sinds verleden week beschik ik ook over een Plan U, de 115. (2-rail, DCC)
Een eerste test (aflevertoestand af fabriek) met de LokProgrammer (V4.5.1) gaf geen geknipper van de binnenverlichting.
Met de LokProgrammer de LokSound-decoder uitgelezen en enige aanpassingen gemaakt:
- de tips van Karst Drenth,
- vertraagde omschakeling van de front- en sluitverlichting (en dimming),
- TL-immitatie bij het inschakelen van de binnenverlichting
- de optrek- en afremvertraging aangepast, maximum snelheid.
- Puur DCC, overige protocollen uitgeschakeld. Artitec heeft voor deze treinstellen de LokSound V4 M4 genomen om in alle treinstellen te plaatsen, zowel de DC-versies als ook de AC-versies.
Daarna de gewijzigde configuratie naar de decoder geschreven. Daarbij controleert de LokProgrammer eerst de Firmware-versie van de decoder. Deze was niet actueel en werd eerst geactualiseerd en vervolgens werd de gewijzigde configuratie naar de decoder geschreven.

Wat schetst mijn verbazing; na de wijziging van de firmware knipperde de binnenverlichting, ook na de door mij ingestelde wijziging.
A ha, dus toch fout maar dan door mogelijk de firmware.

Echter, het treinstel op de proefbaan geplaatst en aangestuurd met de ECoS 50000, versie 4.1.2 en zie: geen geknipper van de binnenverlichting, ongeacht de snelheid en richting. Daarna de trein nog rond laten rijden met Rocrail en een GCA ORD-3 Booster (3Amp) en eveneens geen geknipper.

Ligt het nu aan de decoder of is het een combinatie van decoder en centrale dat de binnenverlichting wel of niet knippert?

Ik heb er nog geen condensator in zitten en zoals de situatie zich nu voordoet hoeft dat ook niet voor mij.
In Venlo bij de Modelspoorgroep hebben afgelopen donderdag enkele Plan U's (DCC) de nodige rondjes gereden met de door mij aangepaste decoders zonder knipperende verlichting. Eveneens met Rocrail en GCA hardware.

Ik ben heel blij met het treinstel, een aanwinst voor de modelbaan. En dit was niet mijn eerste trein van Artitec en het zal zeker ook niet de laatste zijn.
Het model is het geld dubbel en dwars waard.
En dat er nog enkele kleine dingen gedaan moet worden, het zij zo. Bij Roco worden ook nog losse delen bijgeleverd en verliezen deze ook wel eens onderdelen tijdens het rijden waarbij dan langs de baan gezocht moet worden naar het onderdeel.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits