Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door cor_b
Vandaag om 16:39:52
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 16:12:11
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 169723 keer)

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 467
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #450 Gepost op: 02 januari 2017, 11:41:14 »
oh, oh...

Van de motorbak vallen ineens de 2 lage frontseinen uit...

Maar weer even opengemaakt. Draadjes lijken nog goed vast te zitten.
Dan toch maar even de verlichtingsprint er uit.
Even de 'verdachte' punten opnieuw met de bout en wat nieuwe tin warm gemaakt.
En ja hoor... het licht ging weer branden.

Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle soldeerpuntjes maar even te controleren. Ook van de hoofdprint.
Helaas kan ik niet alle technische oplossingen waarderen. Eén van de schuifjes lag onderin en dan zit het draadje gewoon los.
En het algemene soldeerwerk is niet best. De draden lopen soms onlogisch en zonder bescherming door de trein heen.

Ook de hoofdprint is heel dun en fragiel. Waarom niet wat steviger uitgevoerd...
Je hoeft er niet vaak bij, maar toch...

De Plan T en V van Roco zijn aan de binnenkant net wat beter uitgevoerd (vind ik dan...  ;D)
Maar die had weer wat andere zaken die gepimpt moesten worden.

Ik vind de Plan U een zeer geslaagd model. Moet alleen net iets teveel sleutelen voor het neergetelde bedrag.

Met vr. groeten,
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #451 Gepost op: 02 januari 2017, 13:26:38 »
Ook hier voorlopig mindere ervaringen met een plan U.

Een plan U, 3-rail, op k-rails is een regelrechte ramp. Duidelijk is dat Artitec dit niet eens heeft uitgetest. De eerste beste k-rail wissel blijft het motordraaistel op de puko's hangen. Nu is dit natuurlijk op te lossen door even te schuren. Maar om nu te schuren aan een model van €500,- +?

Eveneens het flikkerende verlichting verhaal. Met meerdere modellen testen filter je dit er wel uit. Dat iedereen hier begint te katten op Esu snap ik ook niet. Het maakt niet uit wat voor decoder erin zit. Artitec verkoopt een ondeugdelijk product. Gelukkig lossen ze het wel netjes op. Nu nog een oplossing voor het 3-rail probleem. Nieuwe afdekklepjes voor op het motordraaistel....


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #452 Gepost op: 02 januari 2017, 13:38:32 »
De eerste beste k-rail wissel blijft het motordraaistel op de puko's hangen.
de hoogte van de puko's al gemeten? NEM340

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #453 Gepost op: 02 januari 2017, 13:39:58 »
Ik las vanmorgen dat moderne Marklin lok's ook niet over een K-rail wissel komen....... :angel:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=64146.0  ;)

Gr, Ben.


Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #454 Gepost op: 02 januari 2017, 13:49:48 »
En dus?

Andere sleper eronder en gaan. Is heel iets anders dan eeen bodemplaat die niet over een wissel gaat.
Wat betreft NEM340. Deze heeft met Märklin niks te makenen märklin houdt zich hier dan ook niet aan.

Bart

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #455 Gepost op: 02 januari 2017, 13:57:36 »
de hoogte van de puko's al gemeten? NEM340

De k-rails bestaan al tientallen jaren, heeft dus niks te maken met één of andere flutnorm.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #456 Gepost op: 02 januari 2017, 14:40:02 »
Nou flutnorm  ::)
Die normen zorgen er wel voor dat we een hoop kunnen uitwisselen, denk maar aan decoder stekers en koppelingen. En nog heel veel meer.
Zonder zat je helemaal vast aan een merk.

Wat betreft NEM340. Deze heeft met Märklin niks te makenen märklin houdt zich hier dan ook niet aan.
En dat is nou juist het grote probleem bij Marklin.
Laten we het maar op hoogmoed en arrogantie noemen.
En om maar een ander probleem bij Marklin te noemen, de wielafstand. Ook altijd een bron van ellende.
Gr.
Eric

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #457 Gepost op: 02 januari 2017, 14:43:22 »
Volgens mij is ook al gemeld dat Artitec hier mee bezig is...  :police:
Dus als we daar even op wachten.

Snap al het geklaag al sowieso niet. Voor elk probleem volgen oplossingen. Het is natuurlijk een teleurstelling dat een aangeschaft iets van zo'n €500 het niet doet wat ie behoort te doen. Maar men kan het artikel gewoon omwisselen bij de dealer. Voor andere zaken komen dus oplossingen.
Volgens mij beseffen we het allemaal nog niet. Mensen, we hebben een enorme mooie plan U!!! Wees blij dat een merk als Artitec nog bestaat. Ga anders lekker zelf klooien...

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #458 Gepost op: 02 januari 2017, 16:39:36 »
En dus?

Andere sleper eronder en gaan.

Bart
Dat werkt niet, als je de link van Ben volgt en de uitleg goed leest is er
bij de latere modellen met middenmotor gewoon te weinig bewegingsruimte voor
de sleper.
Deze modellen zijn al voorzien van de dunne Märklin sleper dus daar valt niet
veel winst te behalen.

Frits
Grtz. Frits

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #459 Gepost op: 02 januari 2017, 16:47:29 »
Ik heb een ander euvel ontdekt aan 1 van mijn 2 stellen. Met de motorwagen voorop ratelde het voorste draaistel door 1 van de 2 bochten van mijn test ovaal. Alsof de wielen over de bielsen stuiteren. Of dat je een wissel opengereden hoort worden. Erg typisch en vreemd geluid. Ik vermoedde en incorrecte spoorbreedte of 1 as. Toen ik het draaistel wilde inspecteren, zag ik dat 1 zijframe niet goed op z'n plek zat en drukte het aan, maar het bleef niet goed klem zitten. De puntige uiteinden van de assen vallen in metalen plaatjes achter de draaistelframes. Contactvlakken in de rijtuigbakken rusten op een uitstekende stift van die metalen plaatjes. Daar waar het draaistel frame niet goed zat bleken er 2 metalen plaatjes op elkaar te zitten. Met enig gepriegel heb ik er 1 metalen plaatje tussenuit weten te krijgen. Helaas is daarbij wel een pinnetje afgebroken van de beugel aan de voorzijde van het draaistel, die beide draaistelframes met elkaar verbind. Het soort plastic laat zich niet geweldig lijmen met plastic lijm.

Heb je dit euvel ook? Trek dan eerst de beugel van beide draaistelframes, voordat je het draaistelframe van het draaistel haalt.

Het model loopt nu wel goed. Zonder geratel. Het hoge pierige geluid bij langzaam rijden is ook verdwenen.

Ik vraag me wel af of de losse stroomoverbrenging tussen draaistellen en bakken bijdraagt aan (of oorzaak is van) het flikkeren van de binnenverlichting.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 17:03:04 door Michel van den Hof »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #460 Gepost op: 02 januari 2017, 16:59:19 »
Citaat van: Michel van den Hof
Ik vraag me wel af of de losse stroomoverbrenging tussen draaistellen en bakken bijdraagt of oorzaak is van het flikkeren van de binnenverlichting.

Neeee....  :'(

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #461 Gepost op: 02 januari 2017, 21:55:36 »
Ik heb het idee dat sommige mensen schrikken van alle 'kritiek' alhier, terwijl het gewoon een kwestie is van 'wil je hem hebben en kan je hem betalen?'. De rest is alleen maar persoonlijke meningen en garantie mocht er iets niet in orde zijn. Je kan het forum hier soms vergelijken met zo'n kook wedstrijd programma waar een paar professionele koks een gerecht moeten maken om 'master chef' te worden of zo en dan ladingen kritiek krijgen omdat een takje peterselie in een verkeerde positie op het bord ligt. Dat betekent niet dat het gerecht oneetbaar is :P . Wij zijn hier gewoon erg kritisch en bovenal: iemand die niets op te merken heeft is stil. Wat je dus voornamelijk hier ziet zijn de paar mensen die pech hebben. Vroeger zei men: als een klant ontevreden is dan vertelt hij het aan 10 anderen, als een klant tevreden is vertelt hij het misschien maar aan één. Met social media (wat BNLS ook eigenlijk is) kan je die 10 eigenlijk veranderen in 100 of 1000.

Kortom: Ga gewoon naar je lokale treinenslager en proef zelf (y) . Ze smaken verrukkelijk, zowel in aardbei als banaan met smurfstreepjes smaak! En in de winkel zie je snel of het werkt of niet en vraag je een andere. Mocht er later iets aan de hand zijn dan heeft Artitec prima service en garantie (Henk had dan wel dubbel pech, maar wellicht kwam dit door de drukte na de feestdagen). Natuurlijk is het jammer als iets niet werkt als je net flink wat duiten hebt neergeteld, maar daar is garantie voor en mocht mijn Plan U een keer een revisie nodig hebben dan overleef ik het wel, ik heb nog meer treinen om mee te 'spelen'.

Nogmaals: geen aandelen, maar ik ben bang dat alle 'problemen' te serieus bekeken worden. Verlichting knippert (niet eens de schuld van Artitec dat ESU de geluiddecoders anders maakt), Artitec lost het mooi op met hulp van Karst en een condensatortje dus probleem is uit de wereld. Losse draadjes is ook gewoon garantie mocht je die pech hebben, niemand wordt in de houdgreep genomen om zelf alle draadjes opnieuw te solderen. Natuurlijk is het niet leuk om dan weer naar je winkelier te moeten om het ding om te ruilen, condensator er in te laten fleppen of ter garantie aan te bieden, maar uiteindelijk komt alles goed, echt waar (y) En dan heb je een prachtig treinstel waar iedereen 10 jaar geleden alleen nog maar van kon dromen.

Alleen voor AC rijders is het even langer wachten tot er een oplossing is om tussen de puko's door te slalommen :P . Maar dit komt ook vast goed. Wil je zelf gaan vijlen/frezen/knagen aan het klepje: prima. Wacht je even tot Artitec met een oplossing zoals een nieuw klepje komt: ook prima. Diegenen die niks zelf willen/kunnen doen hoeven dit ook niet te doen! Dus 'jamaar ik leg even honderden euro's neer en dan moet ik nog zelf zus en zo doen' snap ik niet. Laat je winkelier het oplossen :angel:

Wellicht denk ik te gemakkelijk over dit soort dingen, maar ik kan me niet zo druk over maken. Er zijn andere dingen in het leven die veel erger zijn dan een paar dagen wachten op een modeltrein. Van mij mogen de fabrikanten weer fabrieken in Europa bouwen, liefst omgeving Lelystad, dan kan ik daar solliciteren en mag iedereen klagen bij mij en maak ik alles in orde voor jullie :D .

De beste wensen nog aan allen en ook groeten en zo,

Robert

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #462 Gepost op: 02 januari 2017, 22:09:00 »
Van mij mogen de fabrikanten weer fabrieken in Europa bouwen, liefst omgeving Lelystad, dan kan ik daar solliciteren en mag iedereen klagen bij mij en maak ik alles in orde voor jullie :D .
Of een (Att) winkel.  Want dat ontbreekt er helaas wel aan, in Lelystad ;) Verder ben ik het deels wel met je verhaal eens.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #463 Gepost op: 03 januari 2017, 00:53:15 »
Ik wil ook best wel een winkel openen alhier, heb jaren ervaring met retail (en service en klantvriendelijkheid). Maar een winkel uit de grond stampen doe je niet even snel zonder middelen :(

Veel zeggen steeds 'nou moe, Artitec kan niks fout doen schijnbaar'  Maar het is nu juist de manier waarop fouten hersteld worden wat een bedrijf maakt of breekt. En wat dan aangaat is iedereen onverbiddelijk op dit forum: elke fabrikant wordt ingemaakt als er iets niet deugt en nog meer als er niks mee gedaan wordt. En Artitec doet VEEL om het goed te maken: mensen piepten over lasnaden op daken, dus maakte Artitec aparte gladde daken voor de Plan E, alsook nieuwe koppelschachten en nu solderen ze extra condensatoren in hun treinen omdat ESU dat heeft nagelaten op de loksound decoder. Ik heb ook niet voor niks een flinke trits Artitec spullen staan, ondanks dat ik hier en daar wat moest 'pimpen'. Maar daar is het een modelbouw hobby voor.

Zodra ik weer een salaris oploop wil ik ook wel een gele Plan U, maar heb nu andere dingen aan mijn hoofd :(

Mvg,

Robert.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #464 Gepost op: 03 januari 2017, 01:40:43 »
En wat dan aangaat is iedereen onverbiddelijk op dit forum: elke fabrikant wordt ingemaakt als er iets niet deugt en nog meer als er niks mee gedaan wordt.

Nou, nou, dat valt wel een beetje mee dacht ik zo. Afgezet tegen het aantal forumgebruikers en meelezers hebben slechts enkelen in dit draadje gereageerd. Prima trouwens, alle partijen doen hier hun voordeel mee.