BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Piko => Topic gestart door: Dpc Fo op 27 June 2025, 17:13:29
-
Sicco is blij met die Hippel (en ik misschien ook)
Modmededeling: dit topic is afgesplitst van het piko 2025 topic
-
;D ;D ;D
-
Link naar de Folder (https://www.piko.de/KAT_PDF/2025/99530.pdf)
-
Leuk, eindelijk die lang voorspelde / verwachtte Hippel / NS 500! Nu nog wachten op een geel-grijze (met rode zwaailichten) NS 600.... ;) :-X
En ik neem aan dat als het een nieuw ontwikkelde 6400 zou betreffen, dat Piko dan wel meer aandacht aan de presentatie zou hebben besteedt.
-
En de prijs fors hoger dan 155 euro
700tje met schrikstrepen zou ook leuk zijn
-
Een Hippel! (y)
Wel vind ik het jammer dat het een 500 is en geen 600.
Als ik het goed begrepen heb is een 500 enkel bruikbaar voor het rangeren en 600 kan ook een korte goederentrein rijden.
Ik had graag een groene 600 gezien met blauw-zwaailicht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500
-
Die komt dan vast nog wel eens, net als hopelijk een geel/grijze 600 radioloc met hoog nummer.
-
Een Hippel! (y)
Wel vind ik het jammer dat het een 500 is en geen 600.
Als ik het goed begrepen heb is een 500 enkel bruikbaar voor het rangeren en 600 kan ook een korte goederentrein rijden.
Ik had graag een groene 600 gezien met blauw-zwaailicht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500
600-en hadden een treinrem en 500-en niet, maar zoveel hoofdlijnwerk deden de Hippels niet, en in vroeger tijden deze 500-tjes het ook. Ik ken de verhalen nog van konvooien Watergraafsmeer-Rietlanden met ene 500 en een hele sleep wagens helling af met slecht weer. Dat ging ook, maar niet áltijd goed.
Wat betreft geel-grijze 600 zou een van de locs die in Zeeuws-Vlaanderen reden wel extra tof zijn
Overigens toont de begeleidende foto in de catalogus een 600....
-
Leuk die Hippel, ik wacht nog even op de gele versie maar die zal vast nog komen in de toekomst :)
-
Sicco is blij met die Hippel (en ik misschien ook)
Sicco is niet de enige die blij is :)!
-
Het is zoals Sicco zegt: gewoon de baan op met die 500. Hier de 543 met een lange trein Rietlanden - Watergraafsmeer op 270982.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2301-685f7eea13852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2301-685f7eea13852.jpg)
Om te bewijzen dat het geen rangeerbeweging was: Rouwbrief op Rangeren niet toegestaan en het vertakkingsvoorsein op Veilig voor aftakkend spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2302-685f802768e71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Amsterdam-Rietlanden-543-270982-Bak-47-nr-2302-685f802768e71.jpg)
-
Genau :D
Bovendien zou het me niet verbazen dat Piko alle varianten gewoon als 500-serie benoemt, althans op het moment. Meestal maken ze het nummer van de foto volgens mij, dus dan wordt het een 600. De 3D toont ook de luchtslang
Goed, voor mij wordt het toch even op de handen zitten tijdens het wachten op een latere variant
Zo denk ik verder dat de 1000 de 1007 zal worden, als ik de foto goed 'gelezen' heb
-
Genau :D
Bovendien zou het me niet verbazen dat Piko alle varianten gewoon als 500-serie benoemt, althans op het moment. Meestal maken ze het nummer van de foto volgens mij, dus dan wordt het een 600. De 3D toont ook de luchtslang
Goed, voor mij wordt het toch even op de handen zitten tijdens het wachten op een latere variant
Moeten ze wel de tekst even aanpassen, Sicco. Die heeft het slechts over de serie 500, niet over de grotere serie 600 en niet over de 700.
Overigens kan ik voor de liefhebbers onthullen dat er veel fraaie foto's van dit type locs (500/600/700) in het binnenkort te verschijnen boek over Rotterdam Rechter Maasoever staan. Helpt ook het wachten op een andere variant te verkorten. ;)
-
Daarom zei ik ook 'althans op het moment'. Ik denk dat het de projectaanduiding is en dat men bij het maken van deze folder/aankondiging gewoon niet heeft nagedacht even te checken wat de eerste variant daadwerkelijk is.
En ja dat boek kijken we weer naar uit, de twee eerdere boeken uit die serie waren ook al smullen (met veel 600-tjes in de vorige editie waarvan diverse met schrikstrepen ;D ;D ;D)
-
Het is bij die CAD tekeningen van een noviteit altijd een beetje lastig te bepalen welke variant precies het precies gaat worden. Als je dat heel belangrijk vind om te bepalen of je wel/niet wilt aanschaffen dan moet je toch even wachten tot ze uit is gekomen.
-
In het "Vorwort" wordt over de serie 500/600 gesproken ...
-
Ik ben blij met de ontwikkeling dat er een 500 gaat komen. Hoe oud is het Roco model inmiddels wel niet?
Na de vloot 2200'en die zijn uitgebracht weer een ander leuk NS machientje. Kan niet wachten! (y)
-
Leuk zo'n bakkie, zeker als het karakteristieke geluid er dadelijk ook in zit!
Deze loc'en hadden onderling wel verschillende bufferbalken; De 500'en en een deel van de eerste 600'en hadden aan de motorzijde een "smalle" bufferbalk (de bufferbalk eindigt direct naast de buffers); de rest had een brede.
Op de tekening is duidelijk de brede bufferbalk te zien, wat dus niet correct zou zijn voor een 500.
Groet,
Edwin
-
was er ook niet verschil in lange en korte accubakken aan weerszijden van de huif?
-
Uit de video begrijp ik dat er wel al een voorproductie-exemplaar is van de serie 500, maar nog niet geschikt was om te tonen. Dan zou er teveel zijn om toe te lichten.
Ik neem aan dat ze bedoelen wat er allemaal nog gaat veranderen voor de definitieve versie en dat ze daarom voor de CAD-tekening hebben gekozen. Er zouden nog wel wat foto's of tekeningen aankomen.
Er zijn wel al mooie testritten mee gemaakt, het zou mooi lopen. Het model krijgt interieurverlichting en de typisch Nederlandse seinbeelden als ik het zo begrijp.
Uitlevering zou vanaf deze herfst zijn.
De CAD-tekening ziet eruit als een basis voor meerdere versies, vanwege de verschillende lampen. Zouden ze eerst voor het uitbrengen van de NS 500 tp IIIa kiezen omdat ze dan eerst de klassieke lampen kunnen bevestigen en nog geen zwaailamp? Dat ze daarna de mal kunnen aanpassen voor de latere versies?
-
Zouden ze bij Piko ook weten dat al vanaf februari 1955 er een mobilofoon op hoort en in maart 1965 al locs met (blauw) zwaailicht rondreden? Dat is dus nog in Tp III.
-
Maar de originele mobilofoon was niet dezelfde als de latere, toen zat er tevens een microfoon op, en ook de zwaailichten zijn later gewijzigd
Ik vermoed dat Piko net als bij de 2200 wel concessies gaat doet en dat is ook prima, zeker als het er ietsje minder zijn dan bij die 2200
-
Leuk zo'n bakkie, zeker als het karakteristieke geluid er dadelijk ook in zit!
Deze loc'en hadden onderling wel verschillende bufferbalken; De 500'en en een deel van de eerste 600'en hadden aan de motorzijde een "smalle" bufferbalk (de bufferbalk eindigt direct naast de buffers); de rest had een brede.
Op de tekening is duidelijk de brede bufferbalk te zien, wat dus niet correct zou zijn voor een 500.
Groet,
Edwin
Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
-
Ik vermoed dat Piko net als bij de 2200 wel concessies gaat doet en dat is ook prima, zeker als het er ietsje minder zijn dan bij die 2200.
Zoveel concessies heeft Piko bij de 2200 niet gedaan, toch?
En qua varianten op het bakkie hebben we natuurlijk ook de serie 700 nog. Al moeten daar wel wat aanpassingen (o.a. dak en uitlaat) gedaan worden om 100% correct te zijn.
-
Er zullen best concessies gedaan zijn om het model betaalbaar te houden en meerdere varianten te brengen. We gaan het zien.
Het zal zeker een grote stap vooruit zijn tov het Roco-model, waarvan in de 2e generatie uitsluitend een kap met lange accukisten en korte accukisten het enige verschil was. Geen roostertje in de huif rechts. Dus de Roco was eigenlijk een 500 en geen 600. In combinatie met de lange bufferbalken van het Roco model hebben ze daar een mix 5/600 van gemaakt waarmee we jaren blij waren.
-
Behalve dan de rijeigenschappen, de slechte stroomafname. ;)
-
Er zullen best concessies gedaan zijn om het model betaalbaar te houden en meerdere varianten te brengen. We gaan het zien.
Het zal zeker een grote stap vooruit zijn tov het Roco-model
Zo is het! Ik hoop vooral dat de rijeigenschappen/stroomafname beter zullen zijn dan die van de Roco, want dat is/was echt drama, vooral op wisselstraten. Dat is voor mij dé reden geweest om de Roco altijd links te hebben laten liggen. Gelukkig worden de nieuw ontwikkelde locs tegenwoordig veelal voorzien van een buffercondensator.
-
Behalve dan de rijeigenschappen, de slechte stroomafname. ;)
Eenmalig inhakend op deze offtopic-bijdrage: Met mijn 622 nooit last van gehad, ding ging als de brandweer.
-
was er ook niet verschil in lange en korte accubakken aan weerszijden van de huif?
Klopt, al weet ik niet wat daar nu precies de aanleiding van is; Zo hadden de 604, 608, 617-619 en 630-665 allemaal lange accukisten (in ieder geval aan de linkerzijde); de rest had kort.
Qua bufferbalken hadden 603, 608 en 622-665 een brede bufferbalk, de rest smal.
-
Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
Ja, volgens mij loopt dat inderdaad gelijk. Echter hebben ook de 603 en 608 een brede bufferbalk gekend
-
Hoop dat er 1 groene en een grijsgele uit komen
-
Een goed lijkende Hippel vind ik wel erg gaaf. Ik heb nog een Roco variant (622), die het overigens prima doet. Maar niet digitaal en digitaliseren is lastig. Dat gaat mee in de overweging voor digitaliseren of nieuw kopen. Idem eigenlijk al bij de 2200..... Liefst heb ik wel een 600, of werden de 500en ook door heel NL ingezet? Ik dacht dat die vooral in de havens reden?
Groeten,
Rogier
-
Beide door heel Nederland, maar de 500-en waren wel iets meer beperkt tot/bedoeld voor rangeerterreinen. Maar zoals hierboven ook al aangegeven, ze reden ook wel (ongeremde) konvooien of kleinschalerige bedieningen (net als Sikken) tot een bepaald moment. De serie verdween niet voor niets flink wat eerder dan de 600.
Als we de afwijkende eerste tien even buiten beschouwing laten die al vroeg verdwenen, waren er natuurlijk ook maar 35 500-en. Die waren met name dus gestationeerd op de rangeerterreinen, werkplaatsen en een enkel reizigersstation met veel rangeerwerk.
600-en konden natuurlijk wel op lucht remmen, maar hebben in Nederland echt niet zo uitgebreid op de hoofdlijn gereden door hun lage snelheid en het feit dat er voldoende grotere diesels waren voor dat werk. Je zag ze natuurlijk wel op enkele raccordementen. Hoe dan ook, ook de 600 is hoofdzakelijk een rangeerloc geweest natuurlijk.
Ja ik weet het, vertel ze dat op Zeeuws-Vlaanderen.....
-
Ja ik weet het, vertel ze dat op Zeeuws-Vlaanderen.....
(y) (y) :-X
-
O ja, nieuw discussiepunt voor straks: in hoeverre is de nieuwe Piko geschikt als basis voor de 450-kit van Kleinspoor… :P
-
Dat is weer een hele andere 450 ;D
-
Zou mij niet verbazen, dat die (NS450) over een jaartje of twee door Piko als "surprise" op de (Nederlandse) markt wordt gezet...
Gr. Menno
-
Op verzoek heb ik de informatie over hippeltjes in goederentreinen afgesplitst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115644.0)
-
1e beelden van de Piko NS 500/600 (y)
https://youtube.com/shorts/UFTmqP_yLs4?si=2AbrcKacgMp4EoMq
-
:o Kwijlmodus aan :D
-
Hier ook even een dweil en emmer gepakt. HEBBEN!!!
-
Hebbe... hebbe, hebbe ... inderdaad ;D
De daad bij het woord gevoegd en meteen besteld :)
-
Sorry
Groet Jan
-
Ja, zie reactie 237. :)
Mooi hoor.
-
Uhm.... wowy.... .
Die trage toetert ;D
-
Fantastisch. In de tooling zit dus (in elk geval) de latere versie van het zwaailicht en de latere versie van de mobilofoon. Netjes.
Hopelijk doen ze ook de originele mobilofoon, want daarmee zijn meer varianten te maken
-
Van mijn oude Roco hippels kan ik nu een dam gaan bouwen in het slootje achter het huis.
-
En ook alle sein-varianten! 1, 2 of 3 frontseinen en 1 of 2 sluitseinen! (y)
-
Van mijn oude Roco hippels kan ik nu een dam gaan bouwen in het slootje achter het huis.
Minimaal eentje bewaren (https://kleinspoor.nl/ns-450.html) ;D
-
Hebben jullie wel al de klinknagels geteld??
-
Jazeker. Tel kwijtgeraakt.
-
Denk dat ik de cola en chips maar weer uit de ( koel ) kast ga halen. :angel:
Kees.
-
Ben benieuwd naar de kleur van de loc
-
Waarschijnlijk komen alle kleuren van de regenboog t.z.t. weer voorbij, keuze genoeg lijkt mij ;D
Gr tino
-
Minimaal eentje bewaren (https://kleinspoor.nl/ns-450.html) ;D
Laten we hopen dat Piko ook nog met de 450 variant komt. En mijn eerste Hippel gekocht op een ruilbeursje in Delft houd ik sowieso ;D
-
Hoe grappig dat ook zou zijn, ik vermoed niet dat Piko een variant gaat maken die in praktijk nimmer (of op z'n minst zo goed als nooit) in de normale dienst gereden heeft
Met de hoeveelheid mogelijke courante varianten in tijdperk III tot en met VI én het feit dat Piko geen handvol varianten per jaar uitbrengt mogen we al blij zijn als er geen belangrijke versies overgeslagen gaan worden
(zoals b.v. vooralsnog bij de 2200 de versie met laag middensein)
edit: ow sorry je bedoelde de latere 450. Dat is niet echt een variant, maar een andere loc ;D Zou inderdaad wel vet zijn als die ooit ook komt
-
Ben benieuwd naar de kleur van de loc
Delfts blauw ... :angel:
-
Noooooooo :o :D
-
Je bedoelt: Mooooooi ;D :P
-
Ik zie een lange handgreep aan de cabinerand bij de motorhuif die ik niet tbuis kan brengen. Iemand meer info?
-
Delfts blauw ... :angel:
Daarmee bedoel je deze?
(https://www.mp-produktie.nl/Images%20Special-4/2022-05-26%20Open%20Treinen%20Festijn%20(921).JPG)
;D
-
Ik zie een lange handgreep aan de cabinerand bij de motorhuif die ik niet tbuis kan brengen. Iemand meer info?
Die witte..? Ik zie nu ook een antenne op het dak...? varianten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png)
PS lijkt de regenafvoer
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500#/media/Bestand:HUA-151535-Afbeelding_van_de_diesel-electrische_rangeerlocomotief_nr._511_(serie_500)_van_de_N.S._op_het_emplacement_te_Boxtel.jpg
-
Ik zie nu ook een antenne op het dak...? varianten ;D
Mobilofoon tweede generatie. Dat soort details hebben ze bij de 2200 niet gedaan. De eerste generatie mobilofoon (uit de jaren 50/60) was wat anders van vorm en ik ben benieuwd of ze die ook gaan doen (zodat ook de mobilofoonlocs tijdperk III/IVa te maken zijn), maar ik zou niet boos worden als ze één variant gebruiken voor beide
Zowel 500-en als 600-en hebben gereden met de latere zender, dus ik zou me kunnen voorstellen dat ze het bij deze houden
-
Daarmee bedoel je deze?
(https://www.mp-produktie.nl/Images%20Special-4/2022-05-26%20Open%20Treinen%20Festijn%20(921).JPG)
;D
Ja, en dan ook de roest sporen af fabriek ;D
-
Die witte..? Ik zie nu ook een antenne op het dak...? varianten ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-07-17-091827-6878a3e7bbffc.png)
PS lijkt de regenafvoer
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500#/media/Bestand:HUA-151535-Afbeelding_van_de_diesel-electrische_rangeerlocomotief_nr._511_(serie_500)_van_de_N.S._op_het_emplacement_te_Boxtel.jpg
Verdorie, als je t eenmaal ziet, zie je t!
:P
-
De loc ziet er veelbelovend uit in het eerste filmpje. (y)
Als klein kind vond ik deze loc altijd al erg leuk vanwege de aandrijfstangen.
Ik ga er zeker een kopen. :) (Hopelijk een groene 600 tijdperk III)
-
Als klein kind vond ik deze loc altijd al erg leuk vanwege de aandrijfstangen.
Idem, net als de herinnering aan het 'gobbel-gobbel-blop-blop' geluid van de motor - ben dus ook erg benieuwd naar de soundversie.
Mooie ontwikkeling dit - de geel/grijze versie met rode drijfstangen is hier welkom.
-
Dat is een erg fraai locje. Ik hoop dat die tzt in geel/grijs uitkomt, dan kan ik mooi sparen tot die tijd. Mijn Roco hippel wilde ik gaan digitaliseren, maar ik denk dat ik dat voorlopig nog maar niet doe ;D
-
Hoe courante varianten in tijdperk III tot en met VI én het feit dat Piko geen handvol varianten per jaar uitbrengt mogen we al blij zijn als er geen belangrijke versies overgeslagen gaan worden
(zoals b.v. vooralsnog bij de 2200 de versie met laag middensein)
Nou... die gaat ook niet komen, want de mal is daar niet op.voorbereid. don't shoot the messenger, want het de boodschap is van de vorige Piko importeur. Die sprak ik laatst en hij meldde mij dat.
-
Dat is jammer en ik wil zelfs Maxima quoten wat dat betreft
niet des-Piko's
-
Ik ben al tevreden met een grijs gele en groene variant
-
Nou... die gaat ook niet komen, want de mal is daar niet op.voorbereid.
Kleine aanpassing zou je zeggen; 2 gaatjes boren, losse derde fronseinen (desnoods 3D geprint) erin, lichtgeleiders en uiterlijk klaar. Alleen de verlichtingsprints moeten dan worden aangepast. Roco en DKM konden het jaren geleden ook.
Maar als het waar is wat je zegt, dan zou dit een mooie tip kunnen zijn voor de 3D printers/knutselaars onder ons.
-
Ja ik heb het gevoel dat als men er serieus naar zou kijken, en de vertegenwoordiger juist een proactieve houding hierin zou innemen, dit echt wel mogelijk moet zijn
Ik vraag me sowieso af wie de firma's dit soort dingen vertelt, want je hoort vaak zo weinig van de vertegenwoordigers
Ik heb net mijn 11e 2200 in huis gehaald (de 2319) en dus kunnen er best nog een paar bij
-
Ik dacht zelf ook dat het middensein zou komen. Daarom maar even gevraagd... komt niet dus.
Dacht zelf ook dat de printplaat in de neus de mogelijkheid had voor een led in het midden, maar dat zal ik dan gedroomd hebben denk ik :angel:
-
Ik heb net mijn 11e 2200 in huis gehaald (de 2319) en dus kunnen er best nog een paar bij
Kan ik me voorstellen. Een paar olietreinen en je komt tekort :angel: :)
-
Dan mis je er nog 139 stuks ;D ;D.
Uiteraard off-topic, maar is de Piko 2200 duidelijk fraaier/beter dan de Roco 2200?
Groeten,
Rogier
-
Dat vind ik wel ja
-
Ik heb net mijn 11e 2200 in huis gehaald (de 2319) en dus kunnen er best nog een paar bij
Ik heb er een stuk of 40 (voornamelijk Roco’s en een handvol Piko’s), maar wil de 2319 ook nog wel. Wist niet dat die al in de winkel lag. Wel weer even Roco 2400 frontseinen erin plaatsen.
-
Hij was nog warm toen ik toevallig toch voor wat anders naar mijn vaste winkelier moest....
-
Geen laag A-sein bij de 2200 zou wel echt een gemiste kans zijn. Een vernummerde radioloc 2 generatie met laag A-sein die kan niet anders als goed verkopen lijkt mij.
Wat nummer varianten op de hoog A-sein zou ook niet verkeerd zijn, want die was er alleen met toeters en bellen (2205/2221), of al erg lang overal uitverkocht (2210/2218)
-
Na de 1111 en 111 111-1 zou Piko de 2222 eens kunnen doen, bijvoorbeeld ;D
-
Geen laag A-sein bij de 2200 zou wel echt een gemiste kans zijn. Een vernummerde radioloc 2 generatie met laag A-sein die kan niet anders als goed verkopen lijkt mij.
Wat nummer varianten op de hoog A-sein zou ook niet verkeerd zijn, want die was er alleen met toeters en bellen (2205/2221), of al erg lang overal uitverkocht (2210/2218)
Wat dacht je van een gewone geel/grijze 2200? Naast de gelimiteerde Railhobby 2240, is die nog steeds niet uitgebracht...
-
Haha 2222 zeker niet slecht Sicco ;D
@5166 er waren wel de 2327 en 2342 met alleen de grijze voetplaat maar verder normaal geel/grijs. Sommige tot buitendienststelling zo gereden.
-
Klopt, maar die waren (sterk) in de minderheid t.o.v. de geel/grijze met gele voetplaat. Opvallend dat Piko die verder niet meer heeft uitgebracht tot nu toe.
Groet,
Edwin
-
Dat had ik me eigenlijk niet eens gerealiseerd doordat ik meerdere 2240's heb (vernummerd uiteraard)
-
Ik dacht al; hoe komt hij aan 11 tijdperk IV locomotieven (er vanuit gaande dat je de 2205 en 2221 met toeters en bellen hebt overgeslagen).
-
2221 heb ik want ik wilde de variant hebben
verder 2218, 2240, 2269, 2272, 2275, 2319, 2338, 2342, 2384 en 302328
-
Dan mis je er nog 139 stuks ;D ;D.
Uiteraard off-topic, maar is de Piko 2200 duidelijk fraaier/beter dan de Roco 2200?
Groeten,
Rogier
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
-
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
Ik heb de Piko 2200 nog niet (goed, met aandacht) in het echt gezien, ik heb wel een Roco variant dus was even benieuwd...... Ik geef trouwens liever het geld uit aan de modelspoordealer, dan aan de opticien ;D.
-
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
Dat vind ik wel meevallen, zo gigantisch is het verschil nu ook weer niet, gezien het feit dat de roco minimaal 40 jaar ouder is
-
Precies 40 jaar ouder.
Voor beide modellen geldt dat de vorm van een 2200 er goed in zit. De oudste exemplaren van Roco uit de jaren zeventig hadden de bekende knoraandrijving, maar alle modellen daarna en ook die van Piko hebben prima rijeigenschappen.
De Piko is wel duidelijk fijner gedetailleerd en heeft minder foutjes. Verder is de Piko leverbaar met alle hedendaagse snufjes op het gebied van geluid en verlichting. Daar is Roco niet meer aan begonnen. Persoonlijk vind ik vooral het kortkoppelmechaniek van de Piko niet te versmaden.
Dat alles gezegd hebbende. Op mijn baan rijden de 2200’en van Roco en Piko vrolijk door elkaar en dat vind ik er niet vreemd uitzien.
-
Fijn, dan voor de toelichting! (y) (y)
-
Ik ben het met zevensprong eens dat je echt goed het verschil ziet!
-
info blijkbaar niet gewenst, mag weg
-
heren, kunnen we een beetje on topic blijven ;)
ik had al eerder de afdwaling mbt de 500/600 afgesplitst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115644.0).. dus graag daar dan verder kletsen ;)
dit topic is bedoeld voor piko nieuws in 2025. daar kan best eens een keer iets gezegd worden over een antenne op het dak of verschil in bufferbalken.
maar voor uitgebreidere epistels graag even een ander topic aanmaken ;D
een dankbaar team moderators
-
Ik heb dat even gemist, je link werkt niet en weet alleen over een topic over beremming waarvan ik nota bene zelf heb aangegeven dat het afgesplitst moest worden. Dit heeft niks daarmee te maken. Dit is wél een antwoord op eerder gestelde relevante vragen over de inzetbaarheid van de serie 500. Tevens ontstaat er geen enkele verdere discussie over. Maar best hoor, ik verwijder alles wel. Ik zal mijn tijd de volgende keer wel anders besteden!
Ik heb het nooit eerder gebruikt, dus mag het wel een keer, dit is over-modereren naar mijn bescheiden mening
-
tuurlijk is alles over-modereren ;) het is een dun lijntje tussen offtopic en aanvullende info.
maar zeg nu zelf, hoort in dit draadje dan thuis hoeveel roco 2200'en iedereen heeft? (ik heb er zelf ook genoeg ;D)
daar krijgen we van andere gebruikers ook commentaar op.
en dus vraag ik om er een beetje op te letten.. niet meer en niet minder. ;D
-
NS500: levering eind deze maand.
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-diesellok-rh-500-ns-iii-dss-plux22-47085.html
-
Ben benieuwd
-
Ik vind alleen de sounddecoder met speakertje wel enorm aan de prijs met €132.-…… :o
-
Ingebouwd 110.
-
Vrees alleen wel dat het malle ding geen rangeerverlichting heeft. Dat zou ik wel erg jammer vinden.
-
Volgens de beschrijving heeft de 500 een rangeerlicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Scherm-afbeelding-2025-09-12-om-21-59-01-68c47ba80d124.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Scherm-afbeelding-2025-09-12-om-21-59-01-68c47ba80d124.png)
-
(y)
-
Zo te lezen wordt het lokje geleverd zonder wielstel met bandjes maar dat dat als spare wel te bestellen is.
-
Vrees alleen wel dat het malle ding geen rangeerverlichting heeft. Dat zou ik wel erg jammer vinden.
Als je naar het filmpje op YT kijkt wel hoor!
-
Volgens de beschrijving heeft de 500 een rangeerlicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Scherm-afbeelding-2025-09-12-om-21-59-01-68c47ba80d124.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Scherm-afbeelding-2025-09-12-om-21-59-01-68c47ba80d124.png)
Hoop dat er met verlichting wit, geel bedoeld word. Wamt alleen de railpro uitvoering heeft witte frontseinen :p
Marc
-
Het filmpje toont geel toch?
https://www.youtube.com/shorts/UFTmqP_yLs4
-
Zo is het. En anders kun je er ook nog een likje gele glasverf overheen smeren.
-
Is ook zeker zo!
Filmpje had ik niet gezien. :)
Marc
-
Het filmpje toont een loc met zwaailicht en mobilofoon. Dat opent perspectieven, want niet de oerversie als op de 1:1 foto's die eerst werden getoond.
-
Tuurlijk, er komen ongetwijfeld nog tig (kleur)varianten in de toekomst, en dan kan het zwaailicht aan AUX8.
-
Eigenlijk bedoelde ik dat Piko zich misschien heeft bedacht en direct met een versie komt die allicht (veel) beter verkoopt dan de oerversie. Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar het geluid, dat in het echt ook zeer karakteristiek is.
-
Ik heb inmiddels maar vast wat ruimte bij de inhoud van m’n spaarpot gereserveerd voor deze loc… ;D
-
Tuurlijk, er komen ongetwijfeld nog tig (kleur)varianten in de toekomst, en dan kan het zwaailicht aan AUX8.
Via Susi, dat staat er ook bij: aparte Lightcontroller print.
Ik zou maar even wachten met bestellen tot we weten wat er nu eigenlijk geleverd wordt, dat valt niet mee maar toch.... ;D ;D
-
Eigenlijk bedoelde ik dat Piko zich misschien heeft bedacht en direct met een versie komt die allicht (veel) beter verkoopt dan de oerversie. Overigens ben ik ook zeer benieuwd naar het geluid, dat in het echt ook zeer karakteristiek is.
Dat zou best vervelend zijn voor mensen die de beloofde oerversie hebben besteld. En ook voor de winkeliers die hun klanten nu beloven dat de bestelde oerversie in week 40 wordt geleverd. Kortom, ik denk niet dat Piko opeens wat anders gaat leveren. Ik denk dat het filmpje alleen maar laat zien dat bij de ontwikkeling met veel versies rekening is gehouden. Geduld.
-
Ik werd eigenlijk getriggered door de nadruk die in het filmpje van Piko wordt gelegd op het zwaailicht.
-
Als je het booklet download op de site van Piko staat daarop een getekende afbeelding van de lok in oorsprong uitvoering met nummer 652. Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat dit de versie is die nu komt, zoals aangekondigd met dit bedrijfsnummer.
Mvg, Michiel
-
Hoi Allen, heeft iemand deze lok al gekocht/in bezit en is het mogelijk om een filmpje te posten? Lijkt me erg leuk om te zien, groeten, NS2408.
-
Hallo "NS2408"
Zie 2 pagina's terug, levering eind deze maand.
Groeten, Arjan
-
Dat denk ik niet Michiel. Piko gaat niet zomaar een hele lap tekst schrijven over de 500 serie.
(Hoewel ik hoop dat je gelijk hebt, ik heb ook liever een 600. :-\)
-
Op de site van Piko staat de lok inmiddels als leverbaar sinds vanmorgen. Helaas nog zonder foto's.
Mvg, Michiel
-
Dat is mooi. Dan gaan ze eind september echt halen!
-
In de folder met levering in september van noviteiten staat de 500 dan weer niet.
-
Blijft ook wel een zenuwslopende hobby dat NS in h0 ;D
-
Vrees niet! Ik had de zeven (oef) bestelde locs die in de septemberleveringslijst stonden allemaal eind augustus binnen
Dus zal hij op de oktober-lijst staan, en in september verschijnen
:D
-
Aha. Dus niet de cursus Grote wijzer, kleine wijzer voor Piko, maar die van Over maanden en kwartalen ;)
-
Op de site van Piko staat de lok inmiddels als leverbaar sinds vanmorgen.
Mvg, Michiel
En nu is ie weer niet leverbaar….
-
Uitverkocht zeker. ;D
-
Ik vermoed dat alles op weg is naar Nederland en de loc idd af-fabriek uitverkocht is.
-
Bij Kuijpers staat vanaf week 40 verkrijgbaar.
Rik
-
Foto’s staan online (y)
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-diesellok-rh-500-ns-iii-dss-plux22-47085.html
-
En het is de 652 ;D
-
Ik ben benieuwd wat dan de visuele verschillen tussen de NS500 en NS600 zijn. Bij beide locs zie ik luchttanks onder de voorhuif hangen, dus daar zit het verschil niet in.
Nou ja, een 600je geeft wel weer mogelijkheden voor inzet, de 500en gingen er volgens mij eerder uit.
-
Ik denk dat Piko bij de aankondiging alles gewoon onder ‘reihe 500’ heeft gezet. De loc heeft correcte brede bufferbalken voor een 600, terwijl het pre productie model smalle bufferbalken had, dus een 500 zal ook nog wel komen.
In ieder geval vind ik het een prachtig model, zeker ook de doorkijk in de cabine. Zodra een geel/grijze 600 van Piko komt, dan ga ik die zeker kopen en mijn Roco gaat de deur uit, heb geen zin meer daar een digitaliseer project van te maken :P
Groeten Edwin.
-
Ik had alleen
een rode aandrijfstang koppelstangen verwacht. Of kregen ze die later pas?
-
Die kregen ze pas in het geel/grijze tijdperk.
Groeten Edwin.
-
Koppelstangen ;)
-
Het is zeker een fraai locje geworden en ik ben blij met een 600, ik wacht vooral op een mooie geel/grijze versie ;D
-
Die kregen ze pas in het geel/grijze tijdperk.
Groeten Edwin.
Op een groene loc kwam het wel voor:
https://www.stortenbeker.eu/groota1.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_derloc&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=8
-
:o Een 600! (y)
In welk jaar kwam de gele streep op de groene 600?
-
Op een groene loc kwam het wel voor:
https://www.stortenbeker.eu/groota1.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_derloc&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=8
Precies daarom mijn eerdere vraag. Maar wellicht zijn ze pas in de loop van de tijd rood geschilderd.
-
Hoi samen,
Heeft iemand mss een kleurenfoto van de cabine van een Hippel?
Ivo
-
Even googlen levert dit op:
https://www.spoorforum.nl/RRF4/DSC_0502.jpg
Overigens wel Locon lok, maar denk dat er weinig aan cabine is veranderd. Hele verhaal:
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=5578&p=37600
Hier ook nog wat te zien: https://youtu.be/T2Ice0EvSIg?si=VP_oaPdUvjtAxOZV
Of wil je de cabine van de tp iii lok...?
-
Hallo Vincent,
Denk dat ik de verkeerde steekwoorden heb gebruikt, want kreeg het niet gevonden. Ik wil idd het interieur van de nieuwe piko pimpen.
Thx.
Ivo
-
Hoi,
Vanmiddag even rond gekeken op de stand van Piko hier in Duitsland. Maar geen spoor van de de 500 te vinden. Wel van andere NS spul zoals de NS 6400 en 1200 in N.
Jan-Peter
-
Vraagje voor de kenners: Klopt de English Electric fabrieks plaat aan de voorkant op de nieuwe hippel wel? Op foto's die ik kan vinden van de echte groene ns500/600 bestaat de fabrieks plaat uit de tekst English Electric met het logo in het midden en niet alleen de tekst English Electric.
Weet iemand of beide mogelijk zijn?
-
Dat is heel moeilijk te zien op foto's. Dat die platen er überhaupt zaten, is al lastig: donker op donker op z/w-foto's en met het nodige vuil. Zie onder meer pagina 110 van het boek over Rmo en foto NEG101093-032-09 van de 1:1 versie van de 652 in de NVBS Beeldbank. Het lijkt wel zo dat alleen de serie 600 ze had. Op de 500'en en 700'en zie ik ze niet.
-
Het lijkt erop dat ze de fabrieksplaat van de motor als voorbeeld hebben genomen, die is namelijk wel recht.
Op de fronten zie ik eigenlijk alleen de plaat met het ronde logo in het midden tegen.
Als je bij het HUA zoekt, vind je ook van de 500'en, en de 450/700 lokken dezelfde fabrieksplaten met het ronde logo op het front.
Groeten Arjen
-
Ik had helaas al een vermoeden dat de fabrieks plaat dus helaas niet klopt. Hopelijk kunnen ze dit aanpassen bij een eventueel in de toekomst nog uit te brengen groene variant met gele bies. Deze reden ook nog rond met deze fabrieks platen.
-
De gele uitvoering had hier en daar ook de fabrieksplaat nog.
De 500en en 700en zullen ook wel gehad hebben. Edit: Op een foto van de NS 456 in HUA is duidelijk een fabrieksplaat te zien.
-
Ik heb in ieder geval een mail gestuurd richting Piko, zodat hopelijk in de toekomst dit kleine foutje niet meer voor gaat komen.
-
De gele uitvoering had hier en daar ook de fabrieksplaat nog.
De 500en en 700en zullen ook wel gehad hebben. Edit: Op een foto van de NS 456 in HUA is duidelijk een fabrieksplaat te zien.
Inderdaad Eelco, is goed te zien op die foto. Nou is deze eerste versie voor mijn zeventiger jaren toch niet de goede, dus hopelijk is het foutje hersteld als ze aan die groene met zwaailicht, logo en sierstreep toekomen.
-
Of anders is er vast iemand die ze kan maken.
-
Bij de 662 zie ik het niet ....
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/6A3C3012A5CD5DA08325AA6DADADDDFE
-
Bij die twijfelde ik ook :)
En opvallend; op zijn Engelse voorganger had ik ook wel platen verwacht, maar blijkbaar zaten ze alleen op 'export'-machines
-
en de 501 had helemaal geen plaatje voorop. Soort plaat zal wel met moment van levering of (deel)serie te maken hebben.
Die gele 633 met schrikstrepen wil ik ook wel :)
-
Bij de 662 zie ik het niet ....
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/6A3C3012A5CD5DA08325AA6DADADDDFE
Beter kijken, want hij zit er wel degelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X125828-171638-68d2be9dc920f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X125828-171638-68d2be9dc920f.jpg)
Zelfs eentje zonder symbool in het midden, maar alleen met de naam English Electric.
-
Vraagje voor de kenners: Klopt de English Electric fabrieks plaat aan de voorkant op de nieuwe hippel wel? Op foto's die ik kan vinden van de echte groene ns500/600 bestaat de fabrieks plaat uit de tekst English Electric met het logo in het midden en niet alleen de tekst English Electric.
Weet iemand of beide mogelijk zijn?
Hier een 600 met plaatje zonder logo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X227653-MW-05-68d2bfac9b468.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X227653-MW-05-68d2bfac9b468.jpg)
-
Het lijkt er een beetje op dat de fabrikant twee soorten fabrieksplaatjes had liggen, en die al naar gelang wat er het dichtste bij lag, op de loc werden geschroefd. Dus dit Piko model lijkt dus correct qua fabrieksplaatje.
-
Toch maar eens die krantenwijk gaan lopen, wat extra centjes voor een exemplaar met geluid (heeft iemand dat ding al?)
Edit: vanaf week 40, volgende week zie ik net op de site van Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht. Op de fabrieksfoto’s die zijn geplaatst zie ik dat de handgrepen een grijze (?) kleur hebben. Betekent dit dat de kwast en de witte verf klaargelegd moeten worden…?
-
Ja, het is een leuk ding...
Ik wacht wel tot Piko met een 2600 komt ;D
-
Ff plaatje geleend van Hans Kuijpers….
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2404-68d2c4a5c5de9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2404-68d2c4a5c5de9.jpg)
Hier zijn de handgrepen wel mooi wit. Enfin, ik wacht wel tot volgende week
-
Zijn die handgrepen niet veel te dominant aanwezig? Ze lijken mij veel te grof en beeldbepalend als ik met de werkelijkheid vergelijk:
(https://www.folst.nl/de_locs/600_1.jpg)
www.folst.nl
(kon zo geen plaatje vinden van een groen exemplaar)
-
Die van ROCO waren niet te grof?
Het moet voor een fabrikant wel goed te produceren en te monteren zijn.
Vind je ze te grof dan kun je ze altijd nog zelf van metaal maken en monteren.
Mvg, Erich
P.S. als ze voor je staat valt het misschien wel mee, de kleur valt natuurlijk wel op zo.
-
Beter kijken, want hij zit er wel degelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X125828-171638-68d2be9dc920f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X125828-171638-68d2be9dc920f.jpg)
Zelfs eentje zonder symbool in het midden, maar alleen met de naam English Electric.
Ja duh dat bedoel ik dus ...
-
Bij de 662 zie ik het niet ....
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/6A3C3012A5CD5DA08325AA6DADADDDFE
Wat is het dan dat je niet ziet bij de 662?
-
Ff plaatje geleend van Hans Kuijpers….
Hier zijn de handgrepen wel mooi wit. Enfin, ik wacht wel tot volgende week
Horen die wel (zo) wit te zijn? Moeten die niet, net zoals bij de 600/2000 van Piko, zandgeel zijn?
-
Of groen? Het ziet er niet uit zo.
Edit: Verrek, op de vorige pag zie ik een voorbeeldfoto met witte stangen. Ze vallen alleen iets minder op dan bij het Piko model en de oudere Roco.
-
Ja, die foto had ik ook gezien, maar toen zat er al een vishaak op. De 652 is al in 1956 in dienst gekomen.
-
Beter kijken, want hij zit er wel degelijk:
Ging niet om plaat zelf, maar om ronde contour met logo in het midden van de plaat. Die zien we niet :angel: en dat was ook de vraag: waren er loks met een 'zuiver' rechthoekige plaat.
PS op de foto die jij hebt lijkt het inderdaad een rechthoekige plaat (y)
-
Duidelijk, thanks (y)
-
Een rechthoekige plaat zoals dit bijvoorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2406-68d2de4743972.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2406-68d2de4743972.jpg)
-
Komt er een buffercondensator in deze loc, daar waren ze pas toch mee begonnen?
De laatste 2400 had deze wel, nu zie ik het bij deze weer niet staan?
Ik vraag dit omdat de roco modellen nou niet overtuigde in stroom opname..
-
Op de Erzatsteilliste is een grote condensator getekend.
-
Het lijkt er een beetje op dat de fabrikant twee soorten fabrieksplaatjes had liggen, en die al naar gelang wat er het dichtste bij lag, op de loc werden geschroefd. Dus dit Piko model lijkt dus correct qua fabrieksplaatje.
Het lijkt er dus op dat Piko wel goed zijn huiswerk heeft gedaan. 1 van de foto's is van de 653 met die rechthoekige plaat, daardoor best aannemelijk dat de 652 deze ook had.
-
Als er zoals uit de foto's blijkt veel meer platen met de ronde contour waren, is die conclusie statistisch gezien niet correct; ik zou eerder zeggen de kans is niet 0... ;D
Maar nergens een foto van de 652 dus... ???
-
Een foto was snel gevonden: https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/750037732/in/photostream/lightbox/
-
Dus, de fabrieksplaat klopt (y) (y).
De handgrepen zijn misschien wat fors, maar dat is ook lastig om in H0 100% gelijk te krijgen, ik vind het een fraai locje en kijk uit naar een Geel/grijze versie!
Groeten,
Rogier
-
(https://www.folst.nl/de_locs/600_1.jpg)
www.folst.nl
(kon zo geen plaatje vinden van een groen exemplaar)
Kijk, en DAT is dus een versie die ik heel graag uitgebracht zou zien, een radiolok met hoge nummering!
Tussen 1989 en 1993 zijn 23 locs van de serie 600 voorzien van radiografische besturing. In de loop van 1992 zijn deze bakkies 601, 602, 605-607, 611-616, 620, 621, 625-627, 630, 632, 634, 642, 649, 652 en 659 ondergebracht in de aansluitende nummerserie 671-693.
Bron:
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/diesellocomotieven/rangeerlocomotieven-500600700/
-
Ik moet zeggen dat ik trouwens ook erg gecharmeerd ben van de fraaie slanke lantaarnijzers op de vier hoeken van de loc (y).
-
Mogge
Al voor 1989 zijn er ook een aantal 600'n voorzien van een radio-installatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/609R-19771118-Dordrecht-30856878162-68d3c08759e96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/609R-19771118-Dordrecht-30856878162-68d3c08759e96.jpg)
Bovenstaande foto toont de 609 nog in het groen als 'Radio-lok' in 1977 te Dordrecht.
De 'licht' gekleurde handrails zijn ook goed zichtbaar.
Groeten, Hans
-
Uit mijn hoofd waren het er twee, 609 en 633, maar dat is geheugen van heel lang geleden
Maar er zijn zat leuke varianten te maken door Piko. Misschien reeds een leuk tijdperk IV verrassinkje voor de Kerst, Piko? ;D
-
Gezien de variant (met aangeprezen zwaailicht) op het filmpje (dat in de fabriek in China lijkt te zijn gemaakt) zijn er daar wel al mee bezig.
-
Een foto was snel gevonden: https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/750037732/in/photostream/lightbox/
Flickr..! Die was ik vergeten.. ;D
En rechthoekige plaat dus! (y)
-
Kijk, en DAT is dus een versie die ik heel graag uitgebracht zou zien, een radiolok met hoge nummering!
Hier precies hetzelfde. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed komt, ze hebben ook een eindeloze reeks 2200'en uitgebracht in diverse varianten. Maar van mij mag die ook met voorrang ;D - blupblopperblopflupblop, zo'n pruttel hippel is meer dan welkom.
-
Bij de 2200-en mist eigenlijk ook nog de vernummerde radioloc, uitgezonderd de obligatoire 2384, naast de versie met laag middensein - maar die schijnt er niet te kunnen komen helaas
Maar v.w.b. de 500/600, begin wat mij betreft maar met de standaard geel-grijze
-
Bij de 2200-en mist eigenlijk ook nog de vernummerde radioloc...
En zou leuk zijn als ze de radioloks ook daadwerkelijk hadden voorzien van antennes/hoorns... Maar geen ramp en ik wacht met spanning op een geel-grijze 500/600 :)
-
Gezien de hoeveelheid tijd die tussen de groen en de blauwe 1000 zat/zit, denk ik dat je voor die geel-grijze nog aardig wat tijd zult moet wachten.
-
Oh ja! De blauwe 1000... Zijn daar al plaatjes van?
-
Op de site nog niet, alleen een grootbedrijfplaatje . De leverdatum staat nog wel op eind september, dus ze hebben nog zes dagen… ;D
-
Zitten in dezelfde container als de 652 :angel:
-
Mogge
Al voor 1989 zijn er ook een aantal 600'n voorzien van een radio-installatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/609R-19771118-Dordrecht-30856878162-68d3c08759e96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/609R-19771118-Dordrecht-30856878162-68d3c08759e96.jpg)
Bovenstaande foto toont de 609 nog in het groen als 'Radio-lok' in 1977 te Dordrecht.
De 'licht' gekleurde handrails zijn ook goed zichtbaar.
Groeten, Hans
en hier de andere kant, van dezelfde fotograaf (ik dus ;))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/771214-68d3e97273679.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/771214-68d3e97273679.jpg)
Mvg, Erich
-
In 1977 dus nog geen vishaken voor deze loc. Hoe zat dat met de rest van de serie? Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet en ben er klakkeloos vanuit gegaan dat al het NS-materieel voor 1970 wel van het NS-logo voorzien zouden zijn.
-
De poster is ook interessant op deze loc, maar ook dat rode licht(?) bij het zijraam ... Wat zou het kunnen zijn. Op het dak zit ook nog een rood iets ...
-
Het rode lampje aan de zijwanden van de cabine brandde als de loc op radio-afstandsbediening reed ten teken dat die apparatuur functioneerde.
En het NS-vignet kon simpelweg niet op de daarvoor bij de groene Bakkies bestemde plek worden geplaatst omdat daar het R-symbool al stond.
-
Op de Erzatsteilliste is een grote condensator getekend.
(y)
Vreemd dat je dat zo moet uitzoeken, maar bedankt voor de reactie.
Dan heb ik er wel vertrouwen in en ga ik hem toch maar bestellen.
-
In 1977 dus nog geen vishaken voor deze loc. Hoe zat dat met de rest van de serie? Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet en ben er klakkeloos vanuit gegaan dat al het NS-materieel voor 1970 wel van het NS-logo voorzien zouden zijn.
Er zijn diverse foto's van groene locs zonder logo begin jaren '70, deze heeft nog geen logo in 1978: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4368596084/in/pool-1334939@N21/
de geel/grijze locs kregen ook pas eind jaren '80 een klein NS-logo.
En het NS-vignet kon simpelweg niet op de daarvoor bij de groene Bakkies bestemde plek worden geplaatst omdat daar het R-symbool al stond.
Toch had de 609 wel een logo:
https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/50904806371/in/album-72157672857141395
https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/54068251351/in/pool-1334939@N21/
mogelijk is de loc maar aan één zijde voorzien van het NS-logo, aan de andere zijde zit een rooster in de weg.
-
Dankjewel! Conclusie is dus voorlopig dat zowel met als zonder vignet in de jaren '70 voorkwam. Er werd wel begonnen maar geen haast gemaakt met het bestickeren van de rangeerlocs (Sikken zullen daarvan niet hebben afgeweken denk ik dan).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/58252-22000ff-Plakat-68d5a43e1eb76.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/58252-22000ff-Plakat-68d5a43e1eb76.png)
Onthulling van het Piko model is op 1 oktober 2025 bij de De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.
PIJP-LINES uit Enschede gaat er een video verslag van maken.
(y)
-
Even concentreren....
;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/609R-19771118-Dordrecht-30856878162-68d3c08759e96-1-68d611e614b47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/609R-19771118-Dordrecht-30856878162-68d3c08759e96-1-68d611e614b47.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/58252-22000ff-Plakat-68d5a43e1eb76-68d611eab86bb.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/58252-22000ff-Plakat-68d5a43e1eb76-68d611eab86bb.png)
-
Blijkbaar bestonden er 600’s met brede of smalle bufferbalken.
De 660 heeft brede bufferbalken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-7431-68d62424279af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-7431-68d62424279af.jpg)
-
Wat mij opvalt is de raampartij van het machinistenhuis. De ramen lijken te hoog in het model, ten opzichte van de echte versie. Daardoor “smoelt” het model anders dan de echte 600. Wat niet helpt is dat de strip met klinknagels boven die ramen wat grof is weergegeven.
De regengoot boven de ramen en de pijp naar beneden, op de hoek van het machinistenhuis ontbreken in het model, maar dat is misschien ook een variatie zoals de bufferbalk?
-
Zitten in dezelfde container als de 652 :angel:
Leider Erdnussbutter, staat nog niet op de uitleverlijst voor oktober
-
Bij de 2200-en mist eigenlijk ook nog de vernummerde radioloc, uitgezonderd de obligatoire 2384, naast de versie met laag middensein - maar die schijnt er niet te kunnen komen helaas
En de geel-grijze met L-sein als 2200 of 2300 met gele chassisranden (zoals de Railhobby 2240) heeft ook nog niet het standaard assortiment gehaald. De versie met een laag A-sein overslaan zou echt een gemiste kans zijn voor Piko. Daar zijn sowieso drie varianten van te maken (bruin, geel/grijs en de oer huisstijl met grijze chassisranden). Subvariant kan dan een radiolok nieuwe stijl zijn. Hoe lastig kan het zijn: gaatje in de kopeinden, ingezette derde pitten en andere printplaten voor de verlichting. Ach, misschien komt bijvoorbeeld KleiNSpoor wel met een ombouw kitje.
-
Heel erg eensch
Ik heb al mijn Roco's eruit gedonderd, en inmiddels heb ik drie handen nodig voor de Piko's, maar het zou zonde zijn als die er niet ooit nog bij komt. Er waren er zó veel van....
-
Ik heb niet de illusie dat ik al mijn Roco’s (dik 30 stuks) nog ga vervangen door Piko’s. Daarom gaat het gefaseerd en mogen de Roco’s gewoon blijven tot ik er een 1:1 kan vervangen door een vergelijkbare versie van Piko.
-
Blijkbaar bestonden er 600’s met brede of smalle bufferbalken.
Dat was bij de aankondiging ook al geconcludeerd, vanaf nummer 622 zijn de bufferbalken breed, dus dat klopt voor de 652 ;)
Ook aan de cabine zijde is er verschil, de locs met smalle bufferbalken hebben een afronding in het de frame aan cabine zijde. Vanaf de 622, brede bufferbalken huifzijde, en geen afronding in het frame maar haaks. De roco 600 heeft trouwens aan de voorzijde brede bufferbalken en aan de cabinezijde een afgerond frame wat zowieso niet klopt.
Hopelijk hebben ze het door bij Piko. Compromie kan zijn om alleen de serie 500 en 601 t/m 621 uit te brengen. Met smalle balken dan
-
En dan heb je ook nog verschillende lengtes qua accukisten. Als dat los aangezette delen zijn, kunnen die simpelweg gewisseld worden. Maar hoe dan ook is het voor Piko opletten welk nummer ze kiezen.
-
De regengoot met pijp is een latere modificatie.
-
Wat mij opvalt is de raampartij van het machinistenhuis. De ramen lijken te hoog in het model, ten opzichte van de echte versie. Daardoor “smoelt” het model anders dan de echte 600. Wat niet helpt is dat de strip met klinknagels boven die ramen wat grof is weergegeven.
De regengoot boven de ramen en de pijp naar beneden, op de hoek van het machinistenhuis ontbreken in het model, maar dat is misschien ook een variatie zoals de bufferbalk?
Als ik hem vergelijk met de echte 652, klopt hij heel aardig.
https://railsofsheffield.com/cdn/shop/files/pk22000.jpg?v=1751713792
-
Eerste uitgave:
https://modellbahninfo.org/modelle-20250926-01/
-
Het lijkt net alsof er geen ASB'en onder zitten, maar die zouden er volgens dit document wel onder moeten zitten https://www.piko-shop.de/is.php?id=47118 (onderdeel 100)
-
Zag het al, en da's mooi want ik hoef die rubbers niet.
-
Het lijkt net alsof er geen ASB'en onder zitten, maar die zouden er volgens dit document wel onder moeten zitten
Nee, zelf een as bestellen en er onder zetten aldus de handleiding.
-
Ik zie het, dank; had ik overheen gelezen.
-
Als ik hem vergelijk met de echte 652, klopt hij heel aardig.
https://railsofsheffield.com/cdn/shop/files/pk22000.jpg?v=1751713792
Voor een goed oordeel heb je dan een vergelijking nodig met een foto van het model, uit dezelfde hoek, zoals Huup heeft geplaatst.
Waar het precies misgaat weet ik niet, het raam naast de deur lijkt me te hoog eindigen. Maar het is vooral optisch: de ramen van het model lijken smaller en/of hoger.
-
Dat komt mi door de klinknagels. Die zijn megagroot, in verhouding. Heb je het juiste aantal, zijn ze weer te groot. Het is ook nooit goed. :laugh:
Overigens heb ik de fotoos alleen maar in 1 bericht gezet, hoor :angel:
-
Op de Erzatsteilliste is een grote condensator getekend.
Op de Ersatzteilliste op https://www.piko-shop.de/is.php?id=47118 kan ik 'm niet vinden.
Misschien verward met de speaker naast de Piko geluidsdekoder 56642?
Maar zou jammer zijn als er inderdaad geen flinke kondensator in zit :-[
-
De condensator is onderdeel van de "Leiterplatte"
(https://i.imgur.com/r2Y2rSj.png)
-
https://youtube.com/shorts/JGRTfKyH83M?si=gl8BYnJiP0GazhHD
-
Je kunt er ook mee racen zie ik… (y) ;D
-
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-e-lok-rh-1000-blau-ns-iv-dss-plux22-44764.html
Levertijd van de blauwe NS 1000 : unknown so far :-\
-
Op de site nog niet, alleen een grootbedrijfplaatje . De leverdatum staat nog wel op eind september, dus ze hebben nog zes dagen… ;D
Dat is dan net veranderd. Zo zie je maar. Geduld-modus maar weer aanzetten… ;D
-
Blij dat ik hem niet nodig heb want mijn geduldsdecoder praat niet met de centrale :D
-
;D, maar dat brengt mij wel bij geluidsdecoder. Ik ben erg benieuwd naar het geluid van de Piko 652. Hornby heeft een Class 08 met het typische geluid van dus ook de 500/600. Dat klinkt prima.
-
Wanneer is die release?
-
Ding is vandaag gepresenteerd bij de VSM dus zal binnenkort wel in de winkels verkrijgbaar zijn.
-
Sterker nog, hij ligt in de winkels.
Ivo
-
ik ga hem morgen ophalen . :)
-
Op uitnodigig van Piko bij de presentatie bij de VSM te Beekbergen geweest. Na een toespraak van de vertegenwoordiger van Piko, de initiatiefnemer oud-importeur Piko Wim Wolters en de nieuwe importeur werden tal van modellen getoond. En het moet gezegd, vergeleken met die van toen van Roco een HELE vooruitgang. Het locje wordt geleverd op een stukje kunstoffen rail om zo in de vitrine te zetten. Een aardig detail, de frontseinen zijn niet gelijk aan elkaar. De een is een imitatie petroleumlantaarn en de andere een elektrische. In model beide verlicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/600-a-68dd4e1cd1732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/600-a-68dd4e1cd1732.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/600b-68dd4e1cdecf8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/600b-68dd4e1cdecf8.jpg)
-
Tal van modellen, als in verschillende uitvoeringen?
Of meer van deze uitvoering?
Het model ziet er goed uit, dank voor de foto’s.
-
Alle waren dezelfde in de groene kleur. Wel werd opgemerkt dat in de toekomst varianten zullen verschijnen. Een logisch vervolg.
-
Accubakken zijn zo te zien los aangezet. Dag geeft dus opties voor Piko om een versie met de lange accubak uit te brengen
-
De NS olie-/stoomloc lantaarn is inmiddels geproduceerd en ziet er goed uit. Nu de rest van een NS stoomloc nog ::) ::) ;D
Groet, Mathyn
-
Wow, complimenten piko.
Deze is leuk 🥰
-
https://www.youtube.com/watch?v=9dHKRwkWmXs
Filmpje van Pijp-Lines.
-
Hij klinkt en oogt lekkerrr!! (y)
-
Hoi samen,
Ik zou de cabine wel wat meer willen inkleuren. Weet iemand mss de goede kleur nummers?
Ivo
-
Piko is goed bezig. Nogmaals een prachtig resultaat van de inspanningen van de vorige importeur Wim Wolters. Wim, je mag er trots op zijn wat er de afgelopen jaren dankzij jou aan Nederlandse modellen door Piko in de markt zijn gezet. (y) (y) (y)
Rob
-
Zeker! Leuk dat er maar liefst tien varianten komen.
Ben ook benieuwd naar de volgende modellen. Uiteraard hoop ik op een 5500 stomer. ;)
Maar beddankt iig voor je inspanningen. Wordt gewaardeerd!
Groet
Huibert
-
Een aardige Hippel (historische quote)
In weze vind ik deze waanzinnig mooi.
-
Leuke videoreportage en een erg positieve indruk van dit nieuwe Piko model (y).
Ik wacht geduldig op de geel/grijze versie.
-
Ik heb gister het filmpje even gekeken en ondanks dat het een mooi model is
blijf ik bij m'n laatste versie van Roco met de Britse Zimo soundfile.
Het enige wat daar aan ontbreekt is het "geplop" van de compressor, voor de
rest klinkt deze soundfile nagenoeg identiek op basis van wat ik heb kunnen
horen op het filmpje van Pijplines.
Gr,
Robbert Jan.
-
Zat er nu ook een kleine powerpack in de Hippel?
-
Hoi volgens mij wel. Licht bleef branden toen loc van de baan werd genomen, groet ns2408
-
Aan elke zijde van de loc zit een grotere lamp.
Deze zou op petroleum hebben gewerkt en de andere lampen elektrisch.
Werden de petroleum lampen gebruikt als de loc uit was op bv een rangeerterrein?
Als de loc onderweg was met een sleep wagons branden er dan twee frontseinen? (1 op petroleum en 1 elektrisch) ??? Tijdens het rangeren Brande er 1 lamp aan elke zijde.
-
Zat er nu ook een kleine powerpack in de Hippel?
De condensator is onderdeel van de "Leiterplatte"
(https://i.imgur.com/r2Y2rSj.png)
-
Hij klinkt en oogt lekkerrr!! (y)
Bij het starten hoor ik het echte 600-geluid, bij het rijden verder niet. Het lijkt net of de loc in leegloop verder rijdt. Klopt dat?
-
Die indruk had ik ook al. Mis het typische geluid van aanzetten.
Nu vindt ik wel meer dat geluid files (in het algemeen) niet overeen komen met de werkelijkheid.
Met name bij ESU.
Zo mis ik het fluitende turbo geluid bij ESU Vossloh BB1700
Bij de Re 460 mis ik bij ESU het elektronisch aanzet geluid terwijl Zimo dat prima weergeeft
Ik heb de indruk dat ESU het geluid opgenomen in de cabine weergeeft. Ik hoor liever het geluid als je naast de lok staat.
Ik weet niet hoe Piko het geluid op neemt? Misschien kan Wim Wolters daar iets over ventileren (op welke manier dan ook) Wim leest een iedergeval mee (als gast) Hij noemde Beneluxspoor in het filmpje.
Mvg Johan
-
Ik heb de indruk dat ESU het geluid opgenomen in de cabine weergeeft.
Ja, is bewust gedaan. Jürgen Lindner heeft me verteld, dat dat zijn beleid is.
-
De logica daarvan ontgaat mij.
-
Waarschijnlijk dat je dan het geluid zo hoort zoals de machinist het hoort, en je je daardoor dan meer een machinist voelt in plaats van iemand die een loc voorbij hoort rijden.
-
Maar je kijkt toch naar het model? Als het is wat jij zegt dan kunnen ze beter een soort viewmaster of vr bril uitbrengen die je op je hoofd zet
Vermoedelijk is dit gewoon makkelijker en omdat ze het altijd al zo opnamen blijven ze dat doen uit naam van consequent beleid
-
Dat worden twee soundfiles......
-
Binnenkort dus de opties Fuhrerstanderlebnis of Zuschauererlebnis ;D
Ik denk dat misschien ook te maken heeft met het ontbreken van omgevingsgeluiden in de cabine ....
-
Maar Zimo doet het wel goed en je hoort daar verder geen omgeving geluid.
Mvg Johan
-
die combinatie van olie- en elektrische loclantaarns heeft het tot ver na de NS-stoomtijd volgehouden, hier 522 in 1964:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/522-68def0eb57687.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/522-68def0eb57687.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/522a-68def0eb639de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/522a-68def0eb639de.jpg)
Reden was praktisch; niet genoeg elektrische lampen voor alle locs. Moest alleen rangeersein getoond worden dan was per loczijde een elektrische pit handig. Moest er al een treinsein worden getoond dan kon alsnog de olielamp ook worden aangestoken.
Met zandgele bies, dat wordt één van de volgende varianten waarschijnlijk :laugh: Let ook op de verschillende fabrieksplaten voor en achter ;) En rechtertopsein standaard afgedekt met rood glaasje. De omgekeerde L was al een jaar het gangbare treinsein, waartoe het linker topsein wit kon tonen.
-
LS .
Ik heb er ook 1 gekocht en ga hem maandag ophalen.
Een stuk jeugdsentiment.Als Rotterdans straatschoffie van de Kaap met veel havensporen en veel treinbewegingen mocht ik vaak meerijden in de cabine..Alle machinisten kende mij op den duur Was heel bijzonder De bedieningspanelen was ongeveer gelijk aan de gelede trams vd de RET waar mijn vader opreed.
Dus voor mij is de Hippel een hele mooie aanwinst.
De Sik is ook al in mijn bezit waar je vroeger als kind op de treeplank sprong om mee te rijden.
Met vr gr Koos
-
De verleiding is wel groot om de Roco's te vervanger door Piko's. Ik ben alleen geen fan van hun decoders en zal er dan toch een LokSound van ESU in prikken. Ondanks dat een ander merk wellicht beter klinkt, ik vind het fijn om zelf alles makkelijk te functie mappen en volumes aan te passen met de lokprogrammer.
Een functie toets voor binnen en buiten geluid is een goed idee, zou eigenlijk op elk nieuw model met een sound decoder moeten zitten (y) . Ik snap dat als je zelf lekker aan het pielen bent, dat je dan als een soort trainsimulator je trein bestuurt. Maar als er toeschouwers zijn zoals een evenement of een rijdag bij een vereniging, dan is het volgens mij realistischer dat je niet van elke trein die actief is het binnengeluid hoort met alle ATB belletjes, ratelen van de rij controller en piepjes van de vering in de stoel.
Is het model voorbereid voor een digitaal bedienbare koppeling? Ik bedoel dan soldeer pads op de printplaat of zo. Dat zou een model van een rangeerloc helemaal af maken.
Ik moet wel even wachten op een grijs/gele en eventueel een model van die groene 500 van de VSM of zo of een andere museale groene. Kan ik nog even sparen of op zoek naar een rijke vrouw :-X .
Mvg,
Robert