Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:12:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:08:17
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
  

Auteur Topic: Piko NS 5/600 Hippel 2025  (gelezen 7276 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #315 Gepost op: Vandaag om 09:19:36 »
Hoi samen,

Kijk op FB bij John de Froe.

Ivo

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3624
    • Flickr
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #316 Gepost op: Vandaag om 09:22:25 »
Veel beter (hoewel nog steeds te 'dichtbij' maar dat is een 'pet peeve' van mij). Je vraagt je af of het voor fabrikanten niet goedkoper is om dit soort werk te contracten in plaats van een eigen soundfile te maken

Wat ik in mijn herinnering verder nog heb van de 600 is het karakteristieke geluid van de compressor. Die zit niet in de sound, wat logisch is als men een 500 gebruikt heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=YG3lC414Llw
Hierhoor je het goed. Dit is mijn herinnering aan Amersfoort in de tijd aan het handje van oma. Ook hoor je hier goed dat het motorgeluid van buiten véél minder dominant is dan het gerammel en de electromotoren
Dát is dus waarom ik niet van locsound hou
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:25:17 door Sicco Dierdorp »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #317 Gepost op: Vandaag om 09:27:52 »
Kan iemand een keer een roco naast een piko zetten?

Zodat je een goed vergelijking kan maken?

M
Citaat

Niet naast een oude variant waar je de kap nog vast moest zetten met een schroef. (bijv groene 523 of de grijs/gele 657)
Dan wel naast de latere versies (groene 521, 614 ,633 of de grijs/gele 622, 634 of de Railpro)
De groene Roco 72731 zonder zandgele sierstreep het beste om mee te kunnen vergelijken, maar alle 600en die Roco heeft uitgebracht zijn eigenlijk allemaal 500en (makkelijk te herkennen aan het kleine luchtroostertje in de huifdeur als de cabine links in beeld is)
Voorbeeld van de Roco 602 is hier te zien: https://modeltreinwinkel.nl/roco-72731-h0-diesellocomotief-hippel-serie-500-600-van-de-ns.html
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:32:37 door Jamie »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4596
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #318 Gepost op: Vandaag om 09:34:21 »
Bedankt!  (y)

Dat verklaart eigenlijk wel direct het stationair wegrijden van de PIKO aangezien de loc t/m stand 2 dus met stationair toerental blijft draaien ;D
Al zou je wel iets van geluidsverschil moeten horen bij belasting, zoals even wat lager worden van het toerental bijvoorbeeld of dieper motorgeluid.
Morgen maar eens kijken wat ik met het geluidsschema ga doen.

Wat Eric B al eerder postte in bericht #300, ik ga ook voor een analoge versie. @D_loc: Fijn dat je aan de gang bent/gaat met een ESU-file. Ik ben namelijk nog steeds erg tevreden over de destijds door jou gemaakte 2400-file. Ga je de Hippel-file tzt ook hier beschikbaar maken? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112317.0

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #319 Gepost op: Vandaag om 10:39:00 »
De soundfile zal ik uiteraard beschikbaar stellen, ik kan hem alleen niet zelf testen want ik heb de loc niet  ;D
Misschien dat ik een geel/grijze of een Railpro aanschaf als die uitkomen maar in deze groene heb ik geen interesse.

Maar met de info die ik nu heb moet er nog behoorlijk wat worden aangepast om het realistischer te krijgen. Hij zal overigens nooit zo goed worden als die Paul Chetter sound.

Het filmpje dat Sicco heeft gelinkt is ook wel handig.
De soundfile van ESU heeft ook het geluid van tractiemotoren in het project zitten dus dat is in iedergeval positief.

Vond nog een interessante video:
https://youtu.be/np-qzuzFC0o?si=OD0tR9qjDkdkfEda
Toerental gaat niet omhoog bij het wegrijden
Dirk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4596
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #320 Gepost op: Vandaag om 11:03:23 »
Zoals Roadstar aka Jan hier boven schrijft, zoek Paul Chetter is op….en bestel een analoge Piko en plaats de loksound van Chetter erin, dichter bij het geluid van een 5/600 gaat je niet komen.
En waar vind ik die decoder? En is die ook verkrijgbaar in Plux22?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4596
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #321 Gepost op: Vandaag om 11:07:26 »
De soundfile zal ik uiteraard beschikbaar stellen

Vond nog een interessante video:
https://youtu.be/np-qzuzFC0o?si=OD0tR9qjDkdkfEda
Toerental gaat niet omhoog bij het wegrijden

Fijn!

Hier weer wel. rond minuut 7:35 https://www.youtube.com/watch?v=x14hYQWRvw4

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5455
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #322 Gepost op: Vandaag om 11:10:48 »
Wat me opvalt, is dat het geluid van elocs en ook deze Piko 5/600 klinkt alsof het in een zinken emmer is opgenomen. Je hoort een soort van ‘ingeblikte echo’. Dat kan bijna ook niet anders omdat het geluid in de loc is opgenomen en waarkaatst in alle hoeken van de loc. Ik krijg het idee dat het opnemen van dit soort geluiden zo makkelijk mogelijk moet gebeuren, want snel en zo goedkoop mogelijk. Er moet natuurlijk heel wat meer werk verricht worden wanneer je er echt werk van maakt met opnames van buiten de loc op redelijk afstand, dus tussen de vier en zes meter…… zal met elocs e.d. wel een probleem zijn, maar ook daar zijn wel elektronische geluidsoplossingen te bedenken zodat het rijgeluid net zo klinkt als wanneer je de loc ziet langs rijden… maar correct me when I’m wrong….
Tbinnebarretije…

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #323 Gepost op: Vandaag om 11:13:55 »
En waar vind ik die decoder? En is die ook verkrijgbaar in Plux22?
Als het voor Zimo is, de MS450P22.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:18:43 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #324 Gepost op: Vandaag om 11:20:14 »
Ik volg met aandacht de discussies hier. Heb gisteren mijn Piko 652 ontvangen en ben in dubio over het geluid. Filmpjes van de VSM en ZLSM bevestigen wat de Piko 652 aan geluid laat horen, maar ik heb er ook al een aantal gevonden waarbij het aandrijf geluid toerental afhankelijk verandert. Lezend wat jullie allemaal schrijven, begin ook ik na te denken over een ESU LS5 met de class 8 files.
Weet er overigens al iemand of de Piko 22002 (652) ook (omgekeerd) L sein heeft. Ik krijg 'm tot dusver niet aan de praat. Kan me niet voorstellen dat men verschillende versies licht printjes gaat gebruiken.

Gr. Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8782
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #325 Gepost op: Vandaag om 11:23:08 »


Vond nog een interessante video:
https://youtu.be/np-qzuzFC0o?si=OD0tR9qjDkdkfEda
Toerental gaat niet omhoog bij het wegrijden
Maar wel degelijk verandering in geluid: 08:10

Laat de piko geluidsdecoder zich 'nachrüsten' met ander geluid?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:24:48 door Huup »

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #326 Gepost op: Vandaag om 11:49:07 »
Zover ik weet niet. Heb een 2240 van Piko met een Piko Smart Sound XP 5.1 erin en daar kan ik ook niks aan veranderen. (Ik kan hem wel in z'n geheel ontregelen....wat ik afgelopen week dan ook gedaan heb :-\)

Gr. Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #327 Gepost op: Vandaag om 12:13:12 »
Het “mysterie” van het wel of geen toerenverhoging waarnemen.

Het Piko geluid klopt, als een machinist standje 1 inschakelde en niet verder doorschakelde.
De lok kreeg geen toerenverhoging en alleen het gezoem van de tractie motoren was te horen.

Schakelde je wel wat temperament voller door, kreeg je wel degelijk een toerenverhoging te horen met of zonder (zware) last.

Zijn vast nog oudere machinisten hier actief, die alle schakelstappen nog uit het hoofdje moesten leren, ik was zo’n nieuwe BOM machinist die geen schema’s meer hoefde te leren  :angel:




Heb de Paul Chetter in een verbouwde Dapol NS 600 gehad en waande me weer terug in de tijd.
Paul verstaat ook de kunst om na het optrekken “de leegloop” perfect weer te geven…..
Goed te horen in een filmpje van een Dapol Class 121.

Geen aandelen in Chetter z’n onderneming, alleen maar lyrisch enthousiast over zijn geluid  :laugh:
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:17:42 door Riest AG »
Groetjes Ries

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7635
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #328 Gepost op: Vandaag om 12:19:16 »
Wat jij beschrijft, klopt exact met wat ik als niet mcn lees in het eerder vermelde BLL.

Ergo: Het Piko geluid klopt in die zin, voor een langzaam in stand 1 rijdende loc, waarbij snelheid/vermogen enkel wordt geregeld m.b.v. van de 9 weerstandstanden.

@D_Loc: Als je dan toch lekker gaat sleutelen is het wellicht ook nog de moeite om de rangeerstand om te sleutelen naar heuvelstand, hierbij staan in werkelijkheid de beide tractiemotoren in serie in plaats van parallel bij normaal bedrijf.
Als gevolg hiervan moet eerder worden doorgeschakeld naar stand 2, o.a. om te bewerkstelligen dat de koelventilator sneller gaat draaien om voldoende koeling van de tractiemotoren te waarborgen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:27:35 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #329 Gepost op: Vandaag om 12:23:25 »
Klopt als een zwerende vinger Eric.  (y)
Groetjes Ries