Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 21:15:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:11:30
Piko 2025
door
Tedo
Vandaag
om 20:54:25
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:40:08
Sikje 225
door
timtrein
Vandaag
om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:23:00
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
Vorige
-
Volgende
-
1
...
54
55
[
56
]
57
58
...
107
Omlaag
Auteur
Topic: Dönsdorfer Bauberichte (gelezen 595118 keer)
Petertrein81
Offline
Berichten: 2408
Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #825 Gepost op:
14 March 2014, 08:15:45 »
We blijven je gewoon overal trouw volgen door het hele forum.
Bekende lok trouwens op het verhuisbericht.
Leuk dat je nog steeds blij bent met die machine en ik ben blij dat hij goed terecht is gekomen.
Groet Peter,
Gelogd
OlivierV
Offline
Berichten: 667
Idioot op een skateboard
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #826 Gepost op:
15 March 2014, 14:52:40 »
Wat ik niet begrijp aan je verandering van je schaduwstation is een beetje het waarom? Het mag dan wel eenvoudiger geworden zijn maar dan kan je als ik het goed begrijp toch niet meer helemaal rondrijden? (datgene waar je als kind dat vroeger met treintjes speelde wel veel plezier aan had, het hersenloze op volle snelheid rondracen).
Je blijft wel weer zoals altijd vakwerk afleveren.
Gelogd
AMSAC
-
Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #827 Gepost op:
15 March 2014, 19:15:00 »
Dank voor de reacties.
Mijn schaduwstation wordt als een keerlus uitgevoerd. Rondrijden zal dus wel mogelijk zijn, maar niet hersenloos. Zie ook
hier
.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #828 Gepost op:
16 March 2014, 12:26:15 »
Dönsdorf – Baubericht 158
Lange loods – 1
In de verhalenbundel
Deining in Dönsdorf
wordt gesproken over de toekomst van de lange locomotiefloods: slopen, renoveren of vervangen. Dit
gesprek
valt niet plompverloren uit de lucht.
567
De oude lange loods van Bw Dönsdorf.
Het pand is een product van twee bouwdozen van Pola en bouwde ik ruim twintig jaar geleden. Ik monteerde twee van deze loodsen zonder achterwanden rug aan rug aan elkaar. Zo ontstaat de mogelijkheid twee sleeptenderlocomotieven achter en naast elkaar op te stellen, die vanuit twee kanten de loods in te kunnen rijden.
568
Pola 1020 – tweestandige locomotiefloods.
Met mijn creatie ben ik lang tevreden geweest, maar sinds mijn ringloods klaar is, valt het verschil in detailleringsgraad me steeds meer op. Dat is vooral te zien aan de interieurs van deze loodsen. Verder vraagt de binnenverlichting om verbetering.
569
Interieur van de huidige lange loods.
Ik heb met de gedachte gespeeld om de oude, lange loods te demonteren en opnieuw op te bouwen. Zo kunnen ook de kozijnen en deuren aan de kleuren van de andere loodsen worden aangepast. Dit idee kan moeilijkheden opleveren, want de onderdelen zijn destijds behoorlijk degelijk aan elkaar gelijmd.
De tweede oplossing is een nieuwe lange loods. Pola is al lang geleden opgegaan in Faller en de locloods is al jaren uit productie, dus komen bouwsets van Auhagen, Faller, Vollmer of een ander merk aanmerking. Die zijn stuk voor stuk mooier gedetailleerd, maar hebben allemaal hetzelfde probleem: de hartafstand van de sporen. Deze is bij elke loods weer anders, waardoor de bestaande sporen dus verlegd moeten worden.
Er is nog een derde mogelijkheid: twee ‘nieuwe’ bouwdozen van Pola. Dat zou nog wel een uitdaging kunnen worden: vind maar eens twee dezelfde, oude bouwdozen voor een nette prijs.
570
Een kijkje in mijn ringloods.
Na lang wikken en wegen koos ik voor de derde mogelijkheid: nieuwe Pola-bouwdozen. De eerste kwam begin 2013 op mijn pad via een advertentie op dit forum: Gert van de Heuvel bood hem aan voor een mooie prijs. Bij de overdracht vroeg hij: ‘Maak je hiervan een bouwverslag?’ Zijn geduld – en ook het mijne – werd op de proef gesteld, want de tweede set liet op zich wachten. Bij tijd en wijle wordt deze bouwdoos aangeboden, maar de vraagprijzen variëren tussen hoog en astronomisch. Onlangs lukte het me toch de tweede bouwset voor een aanvaardbare prijs te kopen.
De weg is dus vrij voor een nieuw bouwproject. De oude loods zal te zijner tijd een nieuwe eigenaar vinden. In de verhalenbundel zal daarentegen gesproken worden over renovatie, want als een loods vervangen wordt, verrijst er meestal een meer modern ogend pand, dat goedkoper in bouw en onderhoud is, dan een in oude bouwstijl.
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 16 March 2014, 12:33:16 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #829 Gepost op:
18 March 2014, 11:57:54 »
Waar het draadje ook naar toe verplaatst we blijven het gewoon volgen, ik ben benieuwd naar je nieuwe project.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #830 Gepost op:
25 March 2014, 19:37:24 »
Dönsdorf – Baubericht 159
Lange loods – 2
Door werkzaamheden aan mijn zoldertje kan ik daar tijdelijk niet verder werken. Een goede reden om de derde en laatste locloods van het Bw te bouwen. Een klus voor aan tafel of bureau. Ik begin met schilderwerk van de ramen en trek een potje grijze verf open. De vloeibaarheid van die verf blijkt te wensen over te laten: een tandenstoker om de substantie mee te roeren krijg ik er al niet meer in. Dat wordt dus binnenkort weer een retourtje modelbouwwinkel. Dan maar de deuren bruin schilderen. Deze verf is nog wel in goede conditie.
571
Eerste verflaag.
De twee loodsen laten zich niet zonder meer aan elkaar lijmen. Ten eerste zouden twee kolommen –
noem je die zo?
– naast elkaar komen te staan en ten tweede laten de afgeschuinde hoeken dit niet toe. Hierdoor moet ik van beide muurdelen een stukje afsnijden. De snijlijn leg ik door een voeg en verdwijnt later uit het zicht door een regenpijp.
572
A
. Zo heeft Pola het bedoeld.
B
. Delen ongewijzigd tegen elkaar.
C
. Na snijwerk.
573
B
en
C
in werkelijkheid.
De bodem- en dakdelen zullen ook nog ingekort worden. Dat volgt later. Eerst een nieuw blikje verf voor de kozijnen veroveren.
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 26 March 2014, 08:04:34 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #831 Gepost op:
25 March 2014, 19:42:03 »
Pilasters
.
Doe je nog wat met dat potje grijs? Want dan heb ik nog wel een paar soortgelijke potjes voor je.
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #832 Gepost op:
25 March 2014, 21:49:24 »
Pilasters. Prima.
Laten verdwijnen in een cilindrisch archief is het enige wat het potje nog te wachten staat.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Petertrein81
Offline
Berichten: 2408
Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #833 Gepost op:
26 March 2014, 08:18:02 »
Ik volg het met belangstelling.
Ik heb zelf nog een loods van zo'n 60 centimeter lang nodig voor mijn langste loks (o.a. Big Boy).
Ik overweeg zelf om iets te bouwen met het baukasten systeem van Auhagen, met als basis de verlengbare werkhalle met nr. 11422 (verlengbaar met 80100).
Maar daar denk ik nog over na aangezien ik de dragende frames behoorlijk moet aanpassen om 2 sporen te faciliteren.
Groet Peter,
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #834 Gepost op:
06 April 2014, 16:37:33 »
Dönsdorf – Baubericht 160
Lange loods – 3
Tweeëndertig kozijnen zijn geschilderd. Een schoolvoorbeeld van herhalend, repeterend monnikenwerk.
574
Schilderwerk.
Nu kan het metselwerk gevoegd worden. Ik doe dat op dezelfde manier als ik bij de andere panden van het Bw heb gedaan met verdunde, grijze verf. Het oppervlak van de bakstenen wordt ook grijzig, maar dat veeg ik met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf er weer af. Er blijft een lichte, grijze waas op de stenen achter. Dat vind ik prima, want zo verdwijnt de plasticglans.
Voegen kan ook anders. Peter laat
elders
op dit forum een andere werkwijze zien, die tot nog mooiere resultaten kan leiden.
575
Voegwerk.
Nadat de verf in de voegen is gedroogd, lijm ik de kozijnen in de wanden. Pas daarna wordt het ‘glas gezet’. Dit geheel laat ik een tijdje drogen en uitharden. Dan wordt de lijmrand van het ‘glas’ gecamoufleerd met een laagje grijze verf (zie
Baubericht 85
). Weer zo’n repeterend monnikenbaantje vol herhalingen.
576
Glaswerk. Links zonder en midden met ‘glas’. Rechts kozijnranden uit de losse pols geschilderd.
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 06 April 2014, 16:45:17 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #835 Gepost op:
17 April 2014, 20:33:02 »
Dönsdorf – Baubericht 161
Verhuisbericht – 2
Een tijdje geleden verhuisde dit topic op uitnodiging naar ‘Baanbrekers’. Mede op eigen verzoek is mijn bouwdraadje weer terug in ‘Banen’ gezet. Dit heeft geen invloed op de baanbrekendheid van de Dönsdorfer Bauberichte. Ook niet op de bouw van mijn modelbaan. Vanuit ‘Baanbrekers’ kan wel doorgelinkt worden naar dit topic (zie
hier
).
577
En hoe is het met de lange loods? Dat project vordert langzaam. Erg langzaam. Heel erg langzaam. Behalve
verhalenschrijverij
is de laatste tijd niet veel aan de modelbaan gedaan. De zijmuren wachten op afwerking van de binnenzijde. Een van die muren zie je op de bovenstaande foto. Jammer dat er een locomotief voor staat…
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #836 Gepost op:
18 April 2014, 10:15:19 »
Stille hint aangaande die loc,die in de weg staat:
Laat die gasten die er bij staan te kijken de loc opstoken en dan wegrijden,dan zien we meer van de muur
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #837 Gepost op:
25 April 2014, 19:52:12 »
Dönsdorf – Baubericht 162
Lange loods – 4
De wanden krijgen aan de binnenzijde een laagje karton. Daarover later meer. Ik houd me nu bezig met de vloer van de loods. De twee delen zijn aan elkaar gelijmd. Door de ‘tussenschotten’ zijn doorgaande sporen door de loods nog niet mogelijk. Die stukken snijd ik er pas uit, als de wanden overeind staan.
578
De vloer van onder…
579
… en van boven. Het lijken wel perronnetjes.
Het is de bedoeling om een vlakke vloer in de loods te maken, waar de sporen in verzonken zijn. Nu steekt een probleem de kop op: bovenkant spoorstaaf is niet gelijk aan bovenkant vloer. Een oplossing is om de sporen anderhalve millimeter hoger te leggen, maar dit levert een lichte helling op in de sporen voor de loods. Dat wil ik eigenlijk niet, want zo kan ik lastig een losse, lichtlopende wagen voor de loods opstellen. Die zal de helling afrollen. Wat nu? Een stukje van de onderkant van de vloer afslijpen? Dat is veel werk en dan kunnen de deuren niet meer draaiend aangebracht worden. Er blijven een paar mogelijkheden over. De vloer ‘golvend’ aanbrengen of ‘trapsgewijs’. Wat zal ik doen?
Hmm… Eén van de voordelen van een verslagje als deze en fotograferen is dat je eventuele fouten ontdekt of op andere gedachten kunt komen. Terwijl ik het bovenstaande schreef, verzon ik een alternatief: het ‘middenperron’ grotendeels vervangen door een compleet zelfgemaakte vloer.
580
Doorsnede van de vloer.
A
. Golvend.
B
. Trapsgewijs.
C
. Vervangend middendeel.
Welke oplossing is de beste of minst slechte? Iemand nog een ander idee?
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
jerrytrein
Offline
Berichten: 5919
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #838 Gepost op:
25 April 2014, 22:16:21 »
A voor het midden en Bvoor de kanten
Gelogd
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 221
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #839 Gepost op:
25 April 2014, 22:50:49 »
C is de beste.
Op de hogere randjes kunnen de preisers dan mooi allerhande rommel kwijt.
En in het midden ruimte om veilig te werken.
Ronald
Gelogd
Ronald Brandt
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
Vorige
-
Volgende
-
1
...
54
55
[
56
]
57
58
...
107
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte