Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544419 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #825 Gepost op: 14 maart 2014, 08:15:45 »
We blijven je gewoon overal trouw volgen door het hele forum.
Bekende lok trouwens op het verhuisbericht.  (y)
Leuk dat je nog steeds blij bent met die machine en ik ben blij dat hij goed terecht is gekomen.  8)

Groet Peter,

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #826 Gepost op: 15 maart 2014, 14:52:40 »
Wat ik niet begrijp aan je verandering van je schaduwstation is een beetje het waarom? Het mag dan wel eenvoudiger geworden zijn maar dan kan je als ik het goed begrijp toch niet meer helemaal rondrijden? (datgene waar je als kind dat vroeger met treintjes speelde wel veel plezier aan had, het hersenloze op volle snelheid rondracen).

Je blijft wel weer zoals altijd vakwerk afleveren.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #827 Gepost op: 15 maart 2014, 19:15:00 »
Dank voor de reacties. :)
Mijn schaduwstation wordt als een keerlus uitgevoerd. Rondrijden zal dus wel mogelijk zijn, maar niet hersenloos. Zie ook hier.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #828 Gepost op: 16 maart 2014, 12:26:15 »
Dönsdorf   –   Baubericht 158


Lange loods – 1

In de verhalenbundel Deining in Dönsdorf wordt gesproken over de toekomst van de lange locomotiefloods: slopen, renoveren of vervangen. Dit gesprek valt niet plompverloren uit de lucht.


567   De oude lange loods van Bw Dönsdorf.

Het pand is een product van twee bouwdozen van Pola en bouwde ik ruim twintig jaar geleden. Ik monteerde twee van deze loodsen zonder achterwanden rug aan rug aan elkaar. Zo ontstaat de mogelijkheid twee sleeptenderlocomotieven achter en naast elkaar op te stellen, die vanuit twee kanten de loods in te kunnen rijden.


568   Pola 1020 – tweestandige locomotiefloods.

Met mijn creatie ben ik lang tevreden geweest, maar sinds mijn ringloods klaar is, valt het verschil in detailleringsgraad me steeds meer op. Dat is vooral te zien aan de interieurs van deze loodsen. Verder vraagt de binnenverlichting om verbetering.


569   Interieur van de huidige lange loods.

Ik heb met de gedachte gespeeld om de oude, lange loods te demonteren en opnieuw op te bouwen. Zo kunnen ook de kozijnen en deuren aan de kleuren van de andere loodsen worden aangepast. Dit idee kan moeilijkheden opleveren, want de onderdelen zijn destijds behoorlijk degelijk aan elkaar gelijmd.
De tweede oplossing is een nieuwe lange loods. Pola is al lang geleden opgegaan in Faller en de locloods is al jaren uit productie, dus komen bouwsets van Auhagen, Faller, Vollmer of een ander merk aanmerking. Die zijn stuk voor stuk mooier gedetailleerd, maar hebben allemaal hetzelfde probleem: de hartafstand van de sporen. Deze is bij elke loods weer anders, waardoor de bestaande sporen dus verlegd moeten worden.
Er is nog een derde mogelijkheid: twee ‘nieuwe’ bouwdozen van Pola. Dat zou nog wel een uitdaging kunnen worden: vind maar eens twee dezelfde, oude bouwdozen voor een nette prijs.


570   Een kijkje in mijn ringloods.

Na lang wikken en wegen koos ik voor de derde mogelijkheid: nieuwe Pola-bouwdozen. De  eerste kwam begin 2013 op mijn pad via een advertentie op dit forum: Gert van de Heuvel bood hem aan voor een mooie prijs. Bij de overdracht vroeg hij: ‘Maak je hiervan een bouwverslag?’ Zijn geduld – en ook het mijne – werd op de proef gesteld, want de tweede set liet op zich wachten. Bij tijd en wijle wordt deze bouwdoos aangeboden, maar de vraagprijzen variëren tussen hoog en astronomisch. Onlangs lukte het me toch de tweede bouwset voor een aanvaardbare prijs te kopen.
De weg is dus vrij voor een nieuw bouwproject. De oude loods zal te zijner tijd een nieuwe eigenaar vinden. In de verhalenbundel zal daarentegen gesproken worden over renovatie, want als een loods vervangen wordt, verrijst er meestal een meer modern ogend pand, dat goedkoper in bouw en onderhoud is, dan een in oude bouwstijl.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 12:33:16 door Basilicum »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #829 Gepost op: 18 maart 2014, 11:57:54 »
Waar het draadje ook naar toe verplaatst we blijven het gewoon volgen, ik ben benieuwd naar je nieuwe project.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #830 Gepost op: 25 maart 2014, 19:37:24 »
Dönsdorf   –   Baubericht 159


Lange loods – 2

Door werkzaamheden aan mijn zoldertje kan ik daar tijdelijk niet verder werken. Een goede reden om de derde en laatste locloods van het Bw te bouwen. Een klus voor aan tafel of bureau. Ik begin met schilderwerk van de ramen en trek een potje grijze verf open. De vloeibaarheid van die verf blijkt te wensen over te laten: een tandenstoker om de substantie mee te roeren krijg ik er al niet meer in. Dat wordt dus binnenkort weer een retourtje modelbouwwinkel. Dan maar de deuren bruin schilderen. Deze verf is nog wel in goede conditie.


571   Eerste verflaag.

De twee loodsen laten zich niet zonder meer aan elkaar lijmen. Ten eerste zouden twee kolommen – noem je die zo? – naast elkaar komen te staan en ten tweede laten de afgeschuinde hoeken dit niet toe. Hierdoor moet ik van beide muurdelen een stukje afsnijden. De snijlijn leg ik door een voeg en verdwijnt later uit het zicht door een regenpijp.


572   A. Zo heeft Pola het bedoeld.   B. Delen ongewijzigd tegen elkaar.   C. Na snijwerk.


573   B en C in werkelijkheid.

De bodem- en dakdelen zullen ook nog ingekort worden. Dat volgt later. Eerst een nieuw blikje verf voor de kozijnen veroveren.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2014, 08:04:34 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #831 Gepost op: 25 maart 2014, 19:42:03 »
Pilasters.

Doe je nog wat met dat potje grijs? Want dan heb ik nog wel een paar soortgelijke potjes voor je.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #832 Gepost op: 25 maart 2014, 21:49:24 »
Pilasters. Prima.
Laten verdwijnen in een cilindrisch archief is het enige wat het potje nog te wachten staat.

Groet,
Bas

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #833 Gepost op: 26 maart 2014, 08:18:02 »
Ik volg het met belangstelling.
Ik heb zelf nog een loods van zo'n 60 centimeter lang nodig voor mijn langste loks (o.a. Big Boy).
Ik overweeg zelf om iets te bouwen met het baukasten systeem van Auhagen, met als basis de verlengbare werkhalle met nr. 11422 (verlengbaar met 80100).
Maar daar denk ik nog over na aangezien ik de dragende frames behoorlijk moet aanpassen om 2 sporen te faciliteren.

Groet Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #834 Gepost op: 06 april 2014, 16:37:33 »
Dönsdorf   –   Baubericht 160


Lange loods – 3

Tweeëndertig kozijnen zijn geschilderd. Een schoolvoorbeeld van herhalend, repeterend monnikenwerk.


574   Schilderwerk.

Nu kan het metselwerk gevoegd worden. Ik doe dat op dezelfde manier als ik bij de andere panden van het Bw heb gedaan met verdunde, grijze verf. Het oppervlak van de bakstenen wordt ook grijzig, maar dat veeg ik met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf er weer af. Er blijft een lichte, grijze waas op de stenen achter. Dat vind ik prima, want zo verdwijnt de plasticglans.
Voegen kan ook anders. Peter laat elders op dit forum een andere werkwijze zien, die tot nog mooiere resultaten kan leiden.


575   Voegwerk.

Nadat de verf in de voegen is gedroogd, lijm ik de kozijnen in de wanden. Pas daarna wordt het ‘glas gezet’. Dit geheel laat ik een tijdje drogen en uitharden. Dan wordt de lijmrand van het ‘glas’ gecamoufleerd met een laagje grijze verf (zie Baubericht 85). Weer zo’n repeterend monnikenbaantje vol herhalingen.


576   Glaswerk. Links zonder en midden met ‘glas’. Rechts kozijnranden uit de losse pols geschilderd.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 06 april 2014, 16:45:17 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #835 Gepost op: 17 april 2014, 20:33:02 »
Dönsdorf   –   Baubericht 161


Verhuisbericht – 2

Een tijdje geleden verhuisde dit topic op uitnodiging naar ‘Baanbrekers’. Mede op eigen verzoek is mijn bouwdraadje weer terug in ‘Banen’ gezet. Dit heeft geen invloed op de baanbrekendheid van de Dönsdorfer Bauberichte. Ook niet op de bouw van mijn modelbaan. Vanuit ‘Baanbrekers’ kan wel doorgelinkt worden naar dit topic (zie hier).


577   

En hoe is het met de lange loods? Dat project vordert langzaam. Erg langzaam. Heel erg langzaam. Behalve verhalenschrijverij is de laatste tijd niet veel aan de modelbaan gedaan. De zijmuren wachten op afwerking van de binnenzijde. Een van die muren zie je op de bovenstaande foto. Jammer dat er een locomotief voor staat…


Met vriendelijke groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #836 Gepost op: 18 april 2014, 10:15:19 »
Stille hint aangaande die loc,die in de weg staat:
Laat die gasten die er bij staan te kijken de loc opstoken en dan wegrijden,dan zien we meer van de muur ::)  ;) :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #837 Gepost op: 25 april 2014, 19:52:12 »
Dönsdorf   –   Baubericht 162


Lange loods – 4

De wanden krijgen aan de binnenzijde een laagje karton. Daarover later meer. Ik houd me nu bezig met de vloer van de loods. De twee delen zijn aan elkaar gelijmd. Door de ‘tussenschotten’ zijn doorgaande sporen door de loods nog niet mogelijk. Die stukken snijd ik er pas uit, als de wanden overeind staan.


578   De vloer van onder…


579   … en van boven. Het lijken wel perronnetjes.

Het is de bedoeling om een vlakke vloer in de loods te maken, waar de sporen in verzonken zijn. Nu steekt een probleem de kop op: bovenkant spoorstaaf is niet gelijk aan bovenkant vloer. Een oplossing is om de sporen anderhalve millimeter hoger te leggen, maar dit levert een lichte helling op in de sporen voor de loods. Dat wil ik eigenlijk niet, want zo kan ik lastig een losse, lichtlopende wagen voor de loods opstellen. Die zal de helling afrollen. Wat nu? Een stukje van de onderkant van de vloer afslijpen? Dat is veel werk en dan kunnen de deuren niet meer draaiend aangebracht worden. Er blijven een paar mogelijkheden over. De vloer ‘golvend’ aanbrengen of ‘trapsgewijs’. Wat zal ik doen?
Hmm… Eén van de voordelen van een verslagje als deze en fotograferen is dat je eventuele fouten ontdekt of op andere gedachten kunt komen. Terwijl ik het bovenstaande schreef, verzon ik een alternatief: het ‘middenperron’ grotendeels vervangen door een compleet zelfgemaakte vloer.


580   Doorsnede van de vloer.   A. Golvend.   B. Trapsgewijs.   C. Vervangend middendeel.

Welke oplossing is de beste of minst slechte? Iemand nog een ander idee?


Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #838 Gepost op: 25 april 2014, 22:16:21 »
A voor het midden en Bvoor de kanten (y)

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #839 Gepost op: 25 april 2014, 22:50:49 »
C is de beste.
Op de hogere randjes kunnen de preisers dan mooi allerhande rommel kwijt.
En in het midden ruimte om veilig te werken.

Ronald
Ronald Brandt