Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Inspiration? Quiberon… !  (gelezen 9889 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2021, 17:51:57 »
Ik heb me vergist. De Pandrol clips zitten op de losse railstoelen die Peco levert onder het hoofdstuk Individulay. Dat is materiaal om zelf spoor te bouwen.
Ik heb mijn eigen Code 75 sporen bekeken en dat zijn simpele rechte lippen. Maar die heb ik ook in 2 verschillende breedtes.
Het plaatje wat je laat zien is inderdaad met Bullhead rali, maar die van mij hebben gewone railstaven met vlakke voet.

Of de flenzen van die Lima loc voldoen aan de normen kun je eenvoudig vaststellen met een schuifmaat.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2021, 18:16:01 »
Klaas, dank iig voor de onbedoelde verwijzing naar 'bullhead' rails. Ik realiseerde mij eerder namelijk niet dat bullhead niet op de bevestiging slaat, maar op de spoorstaven en dat de bullhead rail blijkbaar geen voet heeft. Hieronder overigens 'bullhead' rails in Frankrijk (uit mijn exemplaar van "French Steam" van Yves Broncard en Felix Fenino) en het eenvoudige spoor in Quiberon. Gewoon omdat het ook mooie plaatjes zijn..  :)

En ik heb het genoemde Lima treinstel niet in mijn bezit, maar ik hoef 'm ook niet op te meten: ik begreep eerder van T.Spat dat zijn X-2100 probleemloos over Roco Line gaat en da's ook code 83, dus komt vermoedelijk helemaal goed.



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #17 Gepost op: 27 september 2021, 01:02:37 »
Gut, nooit zo op gelet. Interessant! Is dit wat de Galliërs "double champignon" noemen?
En je hebt dus treinfanaten, maar ook railfanaten. Weer wat geleerd.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 01:06:31 door clickmaniac »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #18 Gepost op: 27 september 2021, 08:01:29 »
Of zo noemen ze een pizza funghi in Frankrijk... Maar inderdaad; blijkbaar heet dat in Frankrijk "double champignon", zie link!
http://www.trainminiature.free.fr/pages_web/docs/rails.htm

Blijkbaar noemen ze in Frankrijk de railkop "champignon"; rare jongens.

https://veaugues.over-blog.com/2016/12/histoire-de-trains-et-de-champignons.html

Ook weer wat geleerd... Blijkbaar is het toch niet ideaal, maar je komt het nog tegen op oudere emplacementen. 't Zou volgens foto's in Yves en Felix ook in Volvic hebben gelegen. Nou ben ik daar toevallig jaren geleden geweest.. Foto's teruggezocht; doorgaande sporen zijn geen "double champignon" (meer?), maar het ligt er toch echt nog en gezien de detailfoto moet het mij toen ook al zijn opgevallen.. haha

Maar enfin/afijn; Peco streamline code 83, met nagels dus, gecombineerd met Tillig Elite wissels!  :angel:




« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 08:11:44 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #19 Gepost op: 27 september 2021, 09:18:13 »
De bedoeling van die bullhead of double champignon of dubbelkop was dat de spoorstaaf kon worden omgekeerd als de kop te ver versleten was. In de praktijk bleek dat niet te werken omdat de kop die eerst onder lag was ingeslagen op de railstoelen. Die werd daardoor onbruikbaar om op te rijden.
Je ziet dan ook bij de latere uitvoeringen dat de onderste kop magerder was uitgevoerd, op de foto van Vincent goed te zien.
Ik heb op een opstelterrein in Dover nog bullhead gezien. Maar dat is al 20 jaar geleden dus het is maar de vraag of dat er nog ligt.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #20 Gepost op: 27 september 2021, 10:08:50 »
Dat wordt vast mooi.  (y)

In Villefranche de Conflent in de Pyreneeën lagen hier en daar nog bullhead rails op zowel het meter- (train jaune) als op het normaalspoor, tijdens mijn bezoek in 2015.

Mijn werkwijze is voor beide de tegenwoordig gangbare rails te gebruiken, maar wel de bielsen uit elkaar trekken zoals t.s. Voor het meterspoor komt daar een verlengde biels om de plm 5 bielsen bij voor het bevestigen van de derde (stroom)rail langszij.

[ Hoe zit dat ook weer, 'railfanaten'? Zegt men 1 biel, 2 of meer biels, of 1 biels en 2 of meer bielsen / bielzen? ]

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #21 Gepost op: 27 september 2021, 10:29:52 »
Dwarsligger!  8)

Volgens Van Dale is enkelvoud biels, meervoud bielzen.
No dress rehearsel, this is our life.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #22 Gepost op: 27 september 2021, 10:49:12 »
Volgens Van Dale is enkelvoud biels, meervoud bielzen.

Merde.. Daar gaat mijn idee voor "de biel - tijdschrijft voor de spoorwegfanaticus"... ;D

Deze foto kwam ik trouwens ook nog tegen: gezien het rubber, vermoedelijk een geisoleerde raillas. Of de stalen waren op...


« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 11:07:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #23 Gepost op: 27 september 2021, 11:45:45 »
 (y) ;D debiele dwarsliggers  :-X

Zou het rubber voor het uitzetten/krimpen bedoeld zijn? Hoewel dat hout opzij, het zou kunnen. Zo te zien geleidt de grond/bedding rondom toch wel, gezien het geheel nogal verzonken ligt.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #24 Gepost op: 27 september 2021, 12:47:53 »
Mooi voorbeeld, dat Quiberon! En dank voor je uitgebreide documentatie in je eerste berichten. Voor het gedoe rondom mijn Franse loodsje kan ik die informatie goed gebruiken.

Twee jaar geleden waren we vlakbij, aan dezelfde lijn. Bij station Plouharnel-Carnac stond dit spul: plaatselijke wisselbediening. Zoiets heeft vast ook in ‘jouw’ station gestaan.



Succes verder met je plan.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #25 Gepost op: 27 september 2021, 12:57:16 »
[ Hoe zit dat ook weer, 'railfanaten'? Zegt men 1 biel, 2 of meer biels, of 1 biels en 2 of meer bielsen / bielzen? ]

Oorspronkelijk biel -> biels

https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/biels
Reinier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #26 Gepost op: 27 september 2021, 13:09:40 »
Bij station Plouharnel-Carnac stond dit spul: plaatselijke wisselbediening. Zoiets heeft vast ook in ‘jouw’ station gestaan.

Dank voor de foto. Ik heb al een boel detail foto's van andere stations, maar altijd welkom; soms staat er net het detail op wat je zoekt of over het hoofd hebt gezien! Maar mocht je zelf nog wat zoeken aan info..  :angel: Wellicht heb je ook gezien op de eerste foto's dat in Quiberon de hendel van het omloopwissel op spoor 1 'verlengd' is naar het einde van het perron. Dan staat t'ie vermoedelijk minder in de weg. Altijd geinige details...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #27 Gepost op: 27 september 2021, 13:14:28 »
Goeiemiddag  'Benelux' ,

'Kiberen'  is een prima project en ware nostalgie.  Was m'n eerste reis na 't leger, met een kameraad, in een bejaarde auto, +/- 1981 ...
Mandje oesters op 't strand, baguette, flesje wit ...
(die wagen zou nu een klassieker wezen, een Rekord C coupé. Maar hij kreeg tijdens die zelfde vakantie een verdwaasd Frans Fiatje 127 fors in de flank )

Heb uw verwijzing in post 1 opengeklikt,  maar kom terecht op één-of-andere clip met Spaans-zingende en zoenende jongelui  ( ? )

Je kan Quiberon ook toetsen aan ( en  'mixen' met ) SNCF-eindstations zoals Le Tréport of Deauville, bijvoorbeeld.

Heb ooit meters Peco-rail-dwarsliggerverbindingetjes doorgeknipt en de bielzenafstand vergroot.  Is best te doen, afwisselend met wat anders dan ....

 ( heb later uw link ivm Quiberon nogmaals geprobeerd, maar blijf terechtkomen op  'Bonita, Hernandez en Fernandez' ( ? ) )
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 22:49:47 door hervé »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #28 Gepost op: 27 september 2021, 13:27:54 »
Over het sporenplan, ik zie daar alleen de twee modules met het station er op. Komt er ook nog een "buitenwereld" om de treinen uit het zicht te laten verdwijnen? Is misschien al ergens gezegd, maar daar heb ik dan overheen gekeken.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #29 Gepost op: 27 september 2021, 13:47:32 »
   
    Nogmaals goeiemiddag,

    " ....Het station wordt gebouwd op 2 modules van 2,4m lengte, de langste plaat in de bouwmarkt...."

    Heb hier tegen de garagemuur (op schabsteunen) halve standaard-binnendeuren liggen, dwz in de lengte doorgezaagd.  Die zijn gevuld met karton 
    en stabiel op zichzelf.      ( in de doorgezaagde zijkanten een lange lat kleven en dan zijn die afgesloten )