Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Inspiration? Quiberon… !  (gelezen 9873 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Inspiration? Quiberon… !
« Gepost op: 25 september 2021, 18:25:02 »
Een paar zomers geleden belandde ik op het Franse schiereiland Quiberon.. Het is een zanderig landschap, met hier en daar wat bossen en rotspartijen. In het gelijknamige stadje op de verste punt van het eiland ligt een klein kopstationnetje, met toen nog 2 sporen en een opvallend Y-wissel. En in de zomer staan er geweldige files van dagjesmensen; een smalle strook met een enkele weg en spoorlijn verbinden het met vasteland. Er reden om die reden in de zomermaanden een paar treinen per dag, van en naar het nabij ‘op het vasteland’ gelegen Auray, om over te stappen van en naar de doorgaande lijnen. Weinig spannends; de treinen bestonden uit x2200 autorails, soms dubbel met met één of twee ‘remorques’ ertussen. Maar na een beetje google’n leerde ik al snel dat hier tot de jaren ’90 zowaar een nachttrein vertrok; een aanzienlijk aantal Corail couchette rijtuigen met zowaar een CC-72000 ervoor…! Ook werd er vaak getrokken materieel ingezet als extra trein; het eiland werd in de loop der jaren steeds populairder bij badgasten. Op internet kom je daarom ook foto’s tegen van de BB-67000 of BB-68000; een A1AA1A, de middelste as van ieder draaistel is niet aangedreven. Van de 67000 onderweg naar Quiberon hieronder een filmpje, met maar liefs 8 rijtuigen: https://www.dailymotion.com/video/x4e9wf

Een uniek voorbeeld van zware diesels en relatief lange treinen in een dergelijk klein stationnetje… Tijdens mijn vakantie  speelde ik al met de gedachte om Quiberon in model na te maken, maar dit ebde weer weg: de verder saaie exploitatie, korte treinene en lage snelheden leken mij maar saai.. Ook het altijd moeten afkoppelen en omlopen, tegenover lekker doorkarren met zware, lange treinen; mwoah. En toch; het bleef knagen. Het is voor een dergelijk formaat station in de jaren ’90 relatief uitgebreid. En dat de verscheidenheid aan materiaal niet zo groot is, betekent ook dat je met een beperkt aantal modellen een geloofwaardig bedrijf kan opzetten. En van de CC-72000 en BB-68000 heb ik ondertussen 2 uitvoeringen… Dus daarom, als side-project, nu toch maar eens een poging wagen!

Aangezien ik erg veel plezier heb ik het volgen van bouwverslagen van anderen, lijkt het mij ook tijd om eens een bijdrage te leveren: ik denk dat dit afgebakende project zich daar ook goed voor leent. Ik ben hiernaast namelijk al lange tijd bezig met een soort-van modulaire baan, maar dat is never-ending-story.. Dus bij dezen. Gezien de beperkte omvang van het origineel, leek het mij een leuke uitdaging om te proberen dit op schaal na te bouwen. Hieronder mijn versie van het sporenplan; dit is nagenoeg identiek aan de situatie begin ’90. Het station wordt gebouwd op 2 modules van 2,4m lengte, de langste plaat in de bouwmarkt. Op die manier heb ik slechts één moduleovergang en deze lengte kan je nog net kwijt tegen een wand of in een bestelbus. Aangezien ik mij af vroeg hoe mijn ontwerp zich zou verhouden tot het origineel, heb ik mijn sporenplan over een screendump uit Google Maps geplakt; perfect match!





De baan wordt overigens geen exact kopie. Ik ga geen tijd besteden om bijvoorbeeld het stationsgebouw exact na te bouwen; als ik een leuk geschikt model tegen kom, wordt die het. Voorlopig hou ik de naam wel Quiberon, maar als iemand nog een leuke woordspeling weet.. Ook krijgt het station zijn lokloods terug, doch enkel; de dubbele loods was begin ’90 al vele decennia verdwenen. De vervallen aansluiting aan het begin van spoor 4 is fantasie; al weet ik niet hoe het station aan de oostzijde eruit heeft gezien, voordat dit een parkeerplaats werd. Verder wil ik niet teveel tijd kwijt zijn aan scenery; het blijft een side-project. Daarom wordt de diepte minimaal, slechts 450mm; hierop kan ik de omvang van begin ’90 net kwijt, zonder dat de sporen op de rand van de modules liggen. Vanwege de beperkte breedte, worden het stationsgebouw en de goederenloods gehalveerd; de goederenloods staat origineel langs een extra spoor, maar dit kost teveel ruimte en voegt mijns inziens weinig toe aan het geheel.

De lengte van het station is zo gekozen dat ik net nog kan omlopen via spoor 3 met 8 Corail rijtuigen op spoor 2. Vanwege de natuurgetrouwe ambitie, begon het plan overigens met minimaal Tillig Elite EW5 wissels (radius 2200mm), maar na wat schatten en meten aan de hand van foto’s, kreeg ik de indruk dat er relatief stompe wissels gebruikt zijn. Dit komt mooi uit, aangezien de EW5’s nogal prijzig zijn en ik nog een aantal EW4’s (radius 1350mm) had liggen, die vanwege de kleine afbuigende radius ongeschikt waren voor andere projecten. Alleen het inrij-wissel naar spoor 2 aan de noordzijde blijft een EW5. Treinen komen binnen op de sporen 1 en 2, bij binnenkomen op dit laatste spoor kan de snelheid iets hoger zijn en gaan de lange Corails hier iets vloeiender overheen. Over snelheid: volgens mij deze op de gehele lijn vanwege de simpele bovenbouw en slechte staat beperkt tot 50 km/uur. In dit verband ook interessant; volgens ’n artikel was de CC-72000 vanwege zijn gewicht maar toegelaten op 2 van de sporen van het station, vermoedelijk het binnenkomend en omloopspoor; dus 1 en 2, of 2 en 3. Echter op foto’s, zie je ‘m ook op spoor 4.. Tussen spoor 1 en 2 ligt een eilandperron; opvallend genoeg is aan de stationszijde langs bijna geheel spoor 1 ook nog een zijperron; dit wordt echter onderbroken door de wissel naar spoor 5, en wordt daarom vermoedelijk niet gebruikt voor lange treinen. Op spoor 1 lijken vooral de autorails binnen te komen; in sommige gevallen rijden deze blijkbaar tot voor het stationsgebouw, voorbij het laatste wissel. Toegang naar spoor 2 moet dan achterlangs dit treinstel. Getrokken materieel lijkt overwegend op spoor 2 binnen te komen; vermoedelijk voor veiligheid. Op deze manier wordt omlopen over de overgangen naar het eiland perron vermeden. Het binnenkomen van een lange trein via een afbuigend wissel oogt denk ik ook leuker; anders gaat dit alleen in een rechte lijn heen en weer. Als laatste nog spoor 4; dit wordt volgens mij alleen gebruikt om materieel weg te zetten, wellicht dat er ook geladen of gelost werd.

Zoals gezegd geen exacte weergave. Ik rijd graag tijdperk IV; het zal zich waarschijnlijk ergens allemaal ’80 tot begin ’90 afspelen. Het goederenvervoer is in ’88 opgegeven, maar dit rekken we uiteraard nog. Het aanbod hiervoor kwam in het echt met name van visserij en haven, dus een paar wat kleinere maritieme dienstverleners die voor specifieke vrachtjes nog gebruik maken van de losstraat is niet ondenkbaar. Wellicht nog ketelwagens met brandstoffen; scheepsdiesel of stookolie. Wat ook nog kan: dat er buiten beeld nog een aansluiting is naar de haven, of naar een zanderij. Dit is niet helemaal fantasie: voor de bouw van de Atlantikwal in WOII waren er meerdere zandafgravingen op het schiereiland, met aansluiting. En nou heb ik een paar prachtige REE EX’s ‘tremie’s… Een bijkomend voordeel van het niet te herkenbaar maken is overigens ook dat je ook nog eens met een NS dieselstam of FS boemel kan keren, zonder dat het direct opvalt als ketterij.. :) Het landschap misstaat mijns inziens ook niet aan de Deense Oostzee: Kiberøn.. ! Wellicht een DSB MZ of DB 218 met een vakantietrein met Duitse koerswagons.. ? En als laatste: ik geen expert op gebied van Franse spoorwegen en infrastructuur; nu aangeven dat het geen exacte kopie wordt, is daarom een goeie disclaimer. Quiberon daarom als inspiratie, niet als voorbeeld.

Ik twijfel nog of ik voor de sporen ook Elite ga gebruiken, of Peco code 83; die laatste heeft een railvoet met een imitatie van een enkele, kleine ‘spike’, Tillig heeft een imitatie van een stevige, meer Duitse voet, met een door dubbele moeren geboute rughellingplaat. De Franse zijlijnen lijken mijns inziens meer op de Peco rails; echter ik heb wel het idee dat Peco relatief veel dwarsliggers per lengte heeft en dat daardoor meer op hoofdlijnspoor zal lijken, Maar om meters dwarsliggers los te snijden, is mij teveel werk. Ook heeft de Peco rails een dikke doorlopende plastic ondersteuning tussen de biels direct onder de rail, die bij de meeste gebruiksvoorbeelden op internet nog duidelijk te zien is. Nou is het spoor in  Quiberon volgens de foto’s aardig diep in het ballastbed gezakt, dus wellicht is dit niet storend. Later maar eens mee experimenteren.. Aangezien ik met analoge en digitale modellen rijdt, wil ik diverse segmenten kunnen isoleren. Maar veel moeilijker dan dat wordt het niet; de wissels worden van het fietsspaak-schakelaar type.

Overigens, ter info: het station is al in model gebouwd door de voormalige stationschef, zie de volgende link. Daar is ook het orininele sporenplan afgebeeld, midden ’80.

http://fr.1001mags.com/parution/loco-revue/numero-634-mars-2000/page-20-21-texte-integral

Later hopelijk meer, voor nu: enkele sfeerbeelden… Indien niet van mij of Google Maps/streetview/wiki: bronvermelding in de foto’s.
Alors.. Regarde où cette plage!








« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 13:55:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2021, 19:43:31 »
Een erg leuk thema! Persoonlijk ben ik al jaren groot fan van het Franse spoor, dus ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Lekker dieselen en tussen de autorails door zo nu en dan een 'grote' Corail met dieseltractie, dat is wat mij betreft ultiem. Sporenplan ziet er ook goed uit!

Ik heb een aantal dingen die ik persoonlijk wel anders zou doen, en die deel ik graag met jou omdat het misschien mogelijkheden zijn waar je zelf nog niet aan gedacht had. Verder niks van commentaar.
Ik zou sowieso namelijk de modules niet zo lang maken, 120cm is al vrij fors. Als je er mee naar beurzen zou willen is het echt een stuk fijner om kleine stukjes te hebben. De lange modules klinken misschien aardig omdat je minder overgangen hebt, maar die overgangen komen wel goed als je netjes gewerkt hebt. Het slepen met zulke grote modules is een rotwerk. Ga maar eens met een gewone deur rondlopen, je loopt altijd te hannessen. Als je de baan graag vooral op één plek wil laten staan zou ik de keuze wel begrijpen overigens, maar voor een beurs zou ik het persoonlijk niet doen.
Verder heb je de overweging om peco code 83 te gaan gebruiken. Waarom geen Peco code 75? Het lage railprofiel is bijzonder goed geschikt voor de Franse zijlijntjes, de wisselgeometrie geeft ook voldoende speelmogelijkheid en de beschikbaarheid is volgens mij ook prima.

Verder een goed baanplan met veel speelmogelijkheden. De essentie van het origineel zit er goed in en ik ben erg benieuwd naar jouw uitwerking!
Als ik in die hoek een station zou nabouwen zou ik overigens de halte Isthme pakken. Zeer fotogeniek en duidelijk minder werk. ;)

Groet, Rik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2021, 19:46:49 »
Leuk thema, dat ronflonflon met quiberon.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2021, 19:59:52 »
Hoi Vincent,

Ik ben benieuwd hoe jij het gaat vertalen naar een modelbaantje. Voor de naam kom ik op dit ogenblik niet verder als Quibervin....

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2021, 23:06:16 »
Ik zou sowieso namelijk de modules niet zo lang maken, 120cm is al vrij fors.

Het is inderdaad wel groot, maar 2 extra overgangen staan mij tegen. In een eerder project heb ik al modules van 122 cm gebruikt; voor mijn 'grote' modulaire baan heb ik nu ook 2x244 cm gebruikt. Dat gaat tot nu toe prima; ik heb ze al een paar keer moeten verplaatsen om aan elektriek te werken. Daarom: voor thuisgebruik vind ik dergelijk lange modules geen bezwaar, alleen ff uitkijken als je ze de trap af tilt..  ;D En ik blijf bescheiden: eerst maar eens bouwen en uberhaupt netjes maken, daarna kan ik het altijd nog naar beurzen slepen.

Verder heb je de overweging om peco code 83 te gaan gebruiken. Waarom geen Peco code 75?

Zoals gezegd had ik de Tillig Elite wissels nog liggen; die zijn ook 83. En daar rijden ook mijn minder recente modellen goed op. Code 75 zou wel eens te laag kunnen worden voor sommige flenzen... Verder heeft Peco code 75 volgens mij die enorme Engelse steunen voor bevestiging van de rails..? Die zijn volgens mij in 1:1 Frankrijk wel gebruikt, maar ik heb ze zelf nog niet op zijlijnen gezien, ook niet in Quiberon. Overigens dit weekend al wat Streamline 83 gekocht; binnenkort experimenteren!

.... de halte Isthme pakken. Zeer fotogeniek en duidelijk minder werk. ;)

sh*t... inderdaad.  ;D Direct nadat ik dit plan aangekondigd had, kwamen ook de twijfels waarom perse Quiberon; ik heb meer Duits, Oostenrijks en zelfs Nederlands materieel! Maar het is een leuk stationnetje, met een opvallend sporenplan en dus dat excuus van een CC-72000. En een goed afgebakend project. Dus: this is as good as any! En Isthme is wel heel karig qua treinbewegingen...
« Laatst bewerkt op: 25 september 2021, 23:33:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2021, 23:51:34 »
Leuk! een Frans sporenplan!

Auray heb ik laaaang geleden eens bezocht...1989... ;D
De X2200 heb ik al bijna even lang geleden ooit aangeschaft van Lima...rijdt probleemloos op Roco Line,
Of de flensjes ook akkoord gaan met code 75 van Peco zou ik moeten nakijken...

Vriendelijke groet, Tis
********

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2021, 10:52:31 »
Zoals gezegd, eerder dit weekend al een stukje Streamline 83 aangeschaft; de Houtloods bleek nog een doosje flex (art 8300) te hebben liggen, dus een stukje meegenomen om mee te experimenteren... Zie hieronder; het is mooie rail! Zeker gezien de enkele nagel, die het een veel minder hoofdlijn-karakter geeft dan de tillig. En het sluit qua hoogte en railstaaf probleemloos op de Tillig wissels aan. Ook valt de doorlopende 'balk' onder de railstaven erg mee; de rail ligt er niet op, er zit nog wat ruimte. Gezien het oude, verkruimelde ballastbed (en zand!) zou dit goed te maskeren moeten zijn. Maar waar ik wel bang voor was; de biels liggen inderdaad dicht op elkaar..





En dan begint het: waar ik kortgeleden nog dacht geen zin te hebben in het doorknippen van een slordige 14m biels... Klein stukje geprobeerd en het ziet er gaaf uit! Gelijk daad bij het woord gevoegd en hiervoor gister in Rijswijk een railknipper gekocht; ook voor rails, want het Roco zaagje is toch niet altijd ideaal. Eentje van Xuron, schijnt lang mee te gaan zo lang je er geen staal mee knipt; we zullen zien! En ik bedacht mij ook: dan ben ik ook van die balk af en aangezien de biels verder uit elkaar liggen is het geen 14m meer  ;D Dus op de terugweg ook het resterende doosje Streamline opgehaald bij de Houtloods.



Dan nu de vraag: hoe ver liggen die Biels dan uit elkaar? Op foto's is het lastig te zien. Maar na enig zoeken op google kwam ik dit tegen:
https://atelier-bruno-moret.blog4ever.com/plan-de-pose-des-voies

En dan met name de link halverwege: een geweldig gave memo van de SNCF uit '65 over 'travelage', het aantal biels per kilometer. Nog de vraag: welke spoor ligt daar dan? Tot de opichting van de SNCF viel Bretagne volgens mij onder de Compagnie des chemins de fer de l'Ouest; die is in 1908 overgegaan in de Administration des chemins de fer de l'État en eind '30 opgegaan in de SNCF. Spoorstaaf gaat zeg max 20 jaar mee, dus in '90 zullen de sporen 'gewoon' SNCF standaard zijn. Ik moet de memo nog doorspitten, maar Quiberon valt vermoedelijk onder categorie III tot 2000 ton/dag en "pose a joints concordants" (pag 4), de lasplaten liggen tegenover elkaar. Dan zullen het waarschijnlijk 18m staven zijn, met een 'travelage' van 1500 biels/km, met aan het uiteinde de biels iets dichter op elkaar bij de verbinding. Ff lezen; uiteraard al gedachten voor een malletje van hout of styreen... En ik twijfel ook nog of en hoe ik van flex rails voegenspoor ga maken... Misschien toch besluiten voor Isthme..  ;D

Toevoeging: volgens mij moet hieronder 'm worden als standaard.. Uiteraard, naar behoefte van af te wijken.




« Laatst bewerkt op: 26 september 2021, 11:21:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2021, 10:54:10 »
Ik ben benieuwd wat je hier van gaat maken,het ziet er in elk geval sfeervol uit.
Qua bakken wel een vraag/tip,nu je voor jezelf hebt besloten te starten met die lengte's,is het wellicht toch handig om ze geschikt te maken aan de onderzijde voor 122cmm lengte.
Gaat het tegenstaan naarmate de bakken zwaarder worden door toegevoegd materiaal,dan kan je ze nog korter maken zonder te veel poespas.
Betekend wel dat je met het sporen plan zal moeten kijken of je op 122cm geen wissels hebt liggen straks,want dan heb je als het vastligt,een probleem,nu kan je nog schuiven/aanpassen.
Ik ga m in elk geval in de gaten houden,ondanks dat m'n franse taal kennis niet aanwezig is,ofwel na stokbrood,houd t op  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2021, 11:10:26 »
... ze geschikt te maken aan de onderzijde voor 122cmm lengte.

Dank voor de tip! Is de overweging waard, maar ik ben bang dat het later 'doorhalen' van de modules niet fraai wordt... Dus ik ga voorlopig door met 2.44m en uiteraard mogen jullie mij, als ik ooit ga klagen, op het begin van dit draadje wijzen!   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2021, 11:40:25 »
De balk onder de rails moet dus weggeknipt worden.
Dat houdt je wel even van de straat  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2021, 11:53:20 »
Leuk thema, zou wel eens mooi kunnen worden! Nadeel van in H0 rangeren in een kopstation vind ik wel die lelijke koppelingen aan weerszijden van de lok. Of... verende buffers en Proto87 koppelingen? Als je buiten beeld toch een fiddle yard hebt?
« Laatst bewerkt op: 26 september 2021, 11:55:17 door clickmaniac »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2021, 12:01:23 »
Dat houdt je wel even van de straat  :)

Net ff geteld: 10cm Peco streamline 83 heeft ongeveer 17 biels, en ook 17 'gaten'. Stel dat je 10 sec bezig bent met wegknippen per gat, is voor 14m iets meer dan 6,5 uur zonder pauze..  Maar! Aangezien ik volgens het voorbeeld 'maar' 27 biels per 18m nodig heb, ben ik slechts 5 uur bezig en kan ik de rest eraf schuiven.. ! :D Is allebei te doen trouwens...  :angel:

... zou wel eens mooi kunnen worden! 

Dank voor het vertrouwen! Ben ook benieuwd; ik ben nog niet verder gekomen dan ruwbouw, ook in mijn eerdere projecten. Hopelijk 'dwingt' dit mij tot het realiseren van fraaie scenery! En het eindelijk eens ter hand nemen van zo'n statisch grass ding... ;D

.. die lelijke koppelingen aan weerszijden van de lok.

Een helaas noodzakelijk kwaad, die ik mij later ook bedacht en waarom ik mij hiervoor weerhield van het bouwen van een kopstation, maar waar ik mij voorlopig bij neer leg.. Overigens mijns inziens minder storend op diesels, dan op fragiele Franse stoomlocs. Maar: voor treinstellen is het geen issue; wellicht kan ik een stam Corail aan voor en achterzijde van Proto87 koppelingen voorzien.. ? Toekomst!
« Laatst bewerkt op: 26 september 2021, 12:08:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2021, 12:24:16 »
Ja dat laatste zou niet zo moeilijk moeten zijn. Ik weet alleen niet of je wissels er lang genoeg voor zijn.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2021, 12:35:22 »
....Code 75 zou wel eens te laag kunnen worden voor sommige flenzen... Verder heeft Peco code 75 volgens mij die enorme Engelse steunen voor bevestiging van de rails..?
Flenzen die voldoen aan de Morop normen of de NMRA gaan probleemloos over code 75.
De railbevestigingen van code 75 zijn imitaties van de Engelse Pandrol clips. Die zijn op het continent ook gebruikt, maar ik heb niet paraat waar dat is.

Peco code 83 is gemaakt naar Amerikaans voorbeeld, daar liggen de dwarsliggers inderdaad dichter op elkaar.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2021, 13:26:40 »
Wellicht dat Peco de 75 ook met Pandrol clips levert, maar die bedoelde ik niet. De pandrol clips zijn moderner; worden nu ook door NS gebruikt. Voor de duidelijkheid, wat ik dus begrijp wat pandrol clips zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Pandrol

Als ik het zo snel zie, levert Peco de 75 met een imitatie bevestigings plaatje, ongeveer gelijk aan de Tillig, blijkbaar met pandrols en met iets wat blijkbaar bullheads heten:


[bron: Peco]

Die zijn naar mijn weten in het verleden ook in Frankrijk gebruikt, maar ik ga voor de genagelde rails en dus code 83. Want of de flenzen van zo'n oude Lima X-2100 volgens Morop normen of de NMRA zijn gemaakt betwijfel ik..  ??? En ik ben dus gechameerd van de enkele nagel imitatie en daar heb ik nu zo'n slordige 14m van..  :)
« Laatst bewerkt op: 26 september 2021, 18:13:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn