BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Benelux795 op 25 september 2021, 18:25:02

Titel: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 25 september 2021, 18:25:02
Een paar zomers geleden belandde ik op het Franse schiereiland Quiberon.. Het is een zanderig landschap, met hier en daar wat bossen en rotspartijen. In het gelijknamige stadje op de verste punt van het eiland ligt een klein kopstationnetje, met toen nog 2 sporen en een opvallend Y-wissel. En in de zomer staan er geweldige files van dagjesmensen; een smalle strook met een enkele weg en spoorlijn verbinden het met vasteland. Er reden om die reden in de zomermaanden een paar treinen per dag, van en naar het nabij ‘op het vasteland’ gelegen Auray, om over te stappen van en naar de doorgaande lijnen. Weinig spannends; de treinen bestonden uit x2200 autorails, soms dubbel met met één of twee ‘remorques’ ertussen. Maar na een beetje google’n leerde ik al snel dat hier tot de jaren ’90 zowaar een nachttrein vertrok; een aanzienlijk aantal Corail couchette rijtuigen met zowaar een CC-72000 ervoor…! Ook werd er vaak getrokken materieel ingezet als extra trein; het eiland werd in de loop der jaren steeds populairder bij badgasten. Op internet kom je daarom ook foto’s tegen van de BB-67000 of BB-68000; een A1AA1A, de middelste as van ieder draaistel is niet aangedreven. Van de 67000 onderweg naar Quiberon hieronder een filmpje, met maar liefs 8 rijtuigen: https://www.dailymotion.com/video/x4e9wf

Een uniek voorbeeld van zware diesels en relatief lange treinen in een dergelijk klein stationnetje… Tijdens mijn vakantie  speelde ik al met de gedachte om Quiberon in model na te maken, maar dit ebde weer weg: de verder saaie exploitatie, korte treinene en lage snelheden leken mij maar saai.. Ook het altijd moeten afkoppelen en omlopen, tegenover lekker doorkarren met zware, lange treinen; mwoah. En toch; het bleef knagen. Het is voor een dergelijk formaat station in de jaren ’90 relatief uitgebreid. En dat de verscheidenheid aan materiaal niet zo groot is, betekent ook dat je met een beperkt aantal modellen een geloofwaardig bedrijf kan opzetten. En van de CC-72000 en BB-68000 heb ik ondertussen 2 uitvoeringen… Dus daarom, als side-project, nu toch maar eens een poging wagen!

Aangezien ik erg veel plezier heb ik het volgen van bouwverslagen van anderen, lijkt het mij ook tijd om eens een bijdrage te leveren: ik denk dat dit afgebakende project zich daar ook goed voor leent. Ik ben hiernaast namelijk al lange tijd bezig met een soort-van modulaire baan, maar dat is never-ending-story.. Dus bij dezen. Gezien de beperkte omvang van het origineel, leek het mij een leuke uitdaging om te proberen dit op schaal na te bouwen. Hieronder mijn versie van het sporenplan; dit is nagenoeg identiek aan de situatie begin ’90. Het station wordt gebouwd op 2 modules van 2,4m lengte, de langste plaat in de bouwmarkt. Op die manier heb ik slechts één moduleovergang en deze lengte kan je nog net kwijt tegen een wand of in een bestelbus. Aangezien ik mij af vroeg hoe mijn ontwerp zich zou verhouden tot het origineel, heb ik mijn sporenplan over een screendump uit Google Maps geplakt; perfect match!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan-614f4bf873603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan-614f4bf873603.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/quib-Model-1-jpg-614f4ce1052a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/quib-Model-1-jpg-614f4ce1052a0.jpg)

De baan wordt overigens geen exact kopie. Ik ga geen tijd besteden om bijvoorbeeld het stationsgebouw exact na te bouwen; als ik een leuk geschikt model tegen kom, wordt die het. Voorlopig hou ik de naam wel Quiberon, maar als iemand nog een leuke woordspeling weet.. Ook krijgt het station zijn lokloods terug, doch enkel; de dubbele loods was begin ’90 al vele decennia verdwenen. De vervallen aansluiting aan het begin van spoor 4 is fantasie; al weet ik niet hoe het station aan de oostzijde eruit heeft gezien, voordat dit een parkeerplaats werd. Verder wil ik niet teveel tijd kwijt zijn aan scenery; het blijft een side-project. Daarom wordt de diepte minimaal, slechts 450mm; hierop kan ik de omvang van begin ’90 net kwijt, zonder dat de sporen op de rand van de modules liggen. Vanwege de beperkte breedte, worden het stationsgebouw en de goederenloods gehalveerd; de goederenloods staat origineel langs een extra spoor, maar dit kost teveel ruimte en voegt mijns inziens weinig toe aan het geheel.

De lengte van het station is zo gekozen dat ik net nog kan omlopen via spoor 3 met 8 Corail rijtuigen op spoor 2. Vanwege de natuurgetrouwe ambitie, begon het plan overigens met minimaal Tillig Elite EW5 wissels (radius 2200mm), maar na wat schatten en meten aan de hand van foto’s, kreeg ik de indruk dat er relatief stompe wissels gebruikt zijn. Dit komt mooi uit, aangezien de EW5’s nogal prijzig zijn en ik nog een aantal EW4’s (radius 1350mm) had liggen, die vanwege de kleine afbuigende radius ongeschikt waren voor andere projecten. Alleen het inrij-wissel naar spoor 2 aan de noordzijde blijft een EW5. Treinen komen binnen op de sporen 1 en 2, bij binnenkomen op dit laatste spoor kan de snelheid iets hoger zijn en gaan de lange Corails hier iets vloeiender overheen. Over snelheid: volgens mij deze op de gehele lijn vanwege de simpele bovenbouw en slechte staat beperkt tot 50 km/uur. In dit verband ook interessant; volgens ’n artikel was de CC-72000 vanwege zijn gewicht maar toegelaten op 2 van de sporen van het station, vermoedelijk het binnenkomend en omloopspoor; dus 1 en 2, of 2 en 3. Echter op foto’s, zie je ‘m ook op spoor 4.. Tussen spoor 1 en 2 ligt een eilandperron; opvallend genoeg is aan de stationszijde langs bijna geheel spoor 1 ook nog een zijperron; dit wordt echter onderbroken door de wissel naar spoor 5, en wordt daarom vermoedelijk niet gebruikt voor lange treinen. Op spoor 1 lijken vooral de autorails binnen te komen; in sommige gevallen rijden deze blijkbaar tot voor het stationsgebouw, voorbij het laatste wissel. Toegang naar spoor 2 moet dan achterlangs dit treinstel. Getrokken materieel lijkt overwegend op spoor 2 binnen te komen; vermoedelijk voor veiligheid. Op deze manier wordt omlopen over de overgangen naar het eiland perron vermeden. Het binnenkomen van een lange trein via een afbuigend wissel oogt denk ik ook leuker; anders gaat dit alleen in een rechte lijn heen en weer. Als laatste nog spoor 4; dit wordt volgens mij alleen gebruikt om materieel weg te zetten, wellicht dat er ook geladen of gelost werd.

Zoals gezegd geen exacte weergave. Ik rijd graag tijdperk IV; het zal zich waarschijnlijk ergens allemaal ’80 tot begin ’90 afspelen. Het goederenvervoer is in ’88 opgegeven, maar dit rekken we uiteraard nog. Het aanbod hiervoor kwam in het echt met name van visserij en haven, dus een paar wat kleinere maritieme dienstverleners die voor specifieke vrachtjes nog gebruik maken van de losstraat is niet ondenkbaar. Wellicht nog ketelwagens met brandstoffen; scheepsdiesel of stookolie. Wat ook nog kan: dat er buiten beeld nog een aansluiting is naar de haven, of naar een zanderij. Dit is niet helemaal fantasie: voor de bouw van de Atlantikwal in WOII waren er meerdere zandafgravingen op het schiereiland, met aansluiting. En nou heb ik een paar prachtige REE EX’s ‘tremie’s… Een bijkomend voordeel van het niet te herkenbaar maken is overigens ook dat je ook nog eens met een NS dieselstam of FS boemel kan keren, zonder dat het direct opvalt als ketterij.. :) Het landschap misstaat mijns inziens ook niet aan de Deense Oostzee: Kiberøn.. ! Wellicht een DSB MZ of DB 218 met een vakantietrein met Duitse koerswagons.. ? En als laatste: ik geen expert op gebied van Franse spoorwegen en infrastructuur; nu aangeven dat het geen exacte kopie wordt, is daarom een goeie disclaimer. Quiberon daarom als inspiratie, niet als voorbeeld.

Ik twijfel nog of ik voor de sporen ook Elite ga gebruiken, of Peco code 83; die laatste heeft een railvoet met een imitatie van een enkele, kleine ‘spike’, Tillig heeft een imitatie van een stevige, meer Duitse voet, met een door dubbele moeren geboute rughellingplaat. De Franse zijlijnen lijken mijns inziens meer op de Peco rails; echter ik heb wel het idee dat Peco relatief veel dwarsliggers per lengte heeft en dat daardoor meer op hoofdlijnspoor zal lijken, Maar om meters dwarsliggers los te snijden, is mij teveel werk. Ook heeft de Peco rails een dikke doorlopende plastic ondersteuning tussen de biels direct onder de rail, die bij de meeste gebruiksvoorbeelden op internet nog duidelijk te zien is. Nou is het spoor in  Quiberon volgens de foto’s aardig diep in het ballastbed gezakt, dus wellicht is dit niet storend. Later maar eens mee experimenteren.. Aangezien ik met analoge en digitale modellen rijdt, wil ik diverse segmenten kunnen isoleren. Maar veel moeilijker dan dat wordt het niet; de wissels worden van het fietsspaak-schakelaar type.

Overigens, ter info: het station is al in model gebouwd door de voormalige stationschef, zie de volgende link. Daar is ook het orininele sporenplan afgebeeld, midden ’80.

http://fr.1001mags.com/parution/loco-revue/numero-634-mars-2000/page-20-21-texte-integral

Later hopelijk meer, voor nu: enkele sfeerbeelden… Indien niet van mij of Google Maps/streetview/wiki: bronvermelding in de foto’s.
Alors.. Regarde où cette plage!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/802-001-614f4c59729e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/802-001-614f4c59729e8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ob-c3f6f5-blog64-614f4c5f23ee3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ob-c3f6f5-blog64-614f4c5f23ee3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pc107710-614f4c6598847.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pc107710-614f4c6598847.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/resseau33-614f4c7267f6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/resseau33-614f4c7267f6d.jpg)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Rik op 25 september 2021, 19:43:31
Een erg leuk thema! Persoonlijk ben ik al jaren groot fan van het Franse spoor, dus ik kan dit alleen maar aanmoedigen. Lekker dieselen en tussen de autorails door zo nu en dan een 'grote' Corail met dieseltractie, dat is wat mij betreft ultiem. Sporenplan ziet er ook goed uit!

Ik heb een aantal dingen die ik persoonlijk wel anders zou doen, en die deel ik graag met jou omdat het misschien mogelijkheden zijn waar je zelf nog niet aan gedacht had. Verder niks van commentaar.
Ik zou sowieso namelijk de modules niet zo lang maken, 120cm is al vrij fors. Als je er mee naar beurzen zou willen is het echt een stuk fijner om kleine stukjes te hebben. De lange modules klinken misschien aardig omdat je minder overgangen hebt, maar die overgangen komen wel goed als je netjes gewerkt hebt. Het slepen met zulke grote modules is een rotwerk. Ga maar eens met een gewone deur rondlopen, je loopt altijd te hannessen. Als je de baan graag vooral op één plek wil laten staan zou ik de keuze wel begrijpen overigens, maar voor een beurs zou ik het persoonlijk niet doen.
Verder heb je de overweging om peco code 83 te gaan gebruiken. Waarom geen Peco code 75? Het lage railprofiel is bijzonder goed geschikt voor de Franse zijlijntjes, de wisselgeometrie geeft ook voldoende speelmogelijkheid en de beschikbaarheid is volgens mij ook prima.

Verder een goed baanplan met veel speelmogelijkheden. De essentie van het origineel zit er goed in en ik ben erg benieuwd naar jouw uitwerking!
Als ik in die hoek een station zou nabouwen zou ik overigens de halte Isthme pakken. Zeer fotogeniek en duidelijk minder werk. ;)

Groet, Rik.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Hendrik Jan op 25 september 2021, 19:46:49
Leuk thema, dat ronflonflon met quiberon.

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Forever Rocofan op 25 september 2021, 19:59:52
Hoi Vincent,

Ik ben benieuwd hoe jij het gaat vertalen naar een modelbaantje. Voor de naam kom ik op dit ogenblik niet verder als Quibervin....

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 25 september 2021, 23:06:16
Ik zou sowieso namelijk de modules niet zo lang maken, 120cm is al vrij fors.

Het is inderdaad wel groot, maar 2 extra overgangen staan mij tegen. In een eerder project heb ik al modules van 122 cm gebruikt; voor mijn 'grote' modulaire baan heb ik nu ook 2x244 cm gebruikt. Dat gaat tot nu toe prima; ik heb ze al een paar keer moeten verplaatsen om aan elektriek te werken. Daarom: voor thuisgebruik vind ik dergelijk lange modules geen bezwaar, alleen ff uitkijken als je ze de trap af tilt..  ;D En ik blijf bescheiden: eerst maar eens bouwen en uberhaupt netjes maken, daarna kan ik het altijd nog naar beurzen slepen.

Verder heb je de overweging om peco code 83 te gaan gebruiken. Waarom geen Peco code 75?

Zoals gezegd had ik de Tillig Elite wissels nog liggen; die zijn ook 83. En daar rijden ook mijn minder recente modellen goed op. Code 75 zou wel eens te laag kunnen worden voor sommige flenzen... Verder heeft Peco code 75 volgens mij die enorme Engelse steunen voor bevestiging van de rails..? Die zijn volgens mij in 1:1 Frankrijk wel gebruikt, maar ik heb ze zelf nog niet op zijlijnen gezien, ook niet in Quiberon. Overigens dit weekend al wat Streamline 83 gekocht; binnenkort experimenteren!

.... de halte Isthme pakken. Zeer fotogeniek en duidelijk minder werk. ;)

sh*t... inderdaad.  ;D Direct nadat ik dit plan aangekondigd had, kwamen ook de twijfels waarom perse Quiberon; ik heb meer Duits, Oostenrijks en zelfs Nederlands materieel! Maar het is een leuk stationnetje, met een opvallend sporenplan en dus dat excuus van een CC-72000. En een goed afgebakend project. Dus: this is as good as any! En Isthme is wel heel karig qua treinbewegingen...
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: T.Spat op 25 september 2021, 23:51:34
Leuk! een Frans sporenplan!

Auray heb ik laaaang geleden eens bezocht...1989... ;D
De X2200 heb ik al bijna even lang geleden ooit aangeschaft van Lima...rijdt probleemloos op Roco Line,
Of de flensjes ook akkoord gaan met code 75 van Peco zou ik moeten nakijken...

Vriendelijke groet, Tis
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 26 september 2021, 10:52:31
Zoals gezegd, eerder dit weekend al een stukje Streamline 83 aangeschaft; de Houtloods bleek nog een doosje flex (art 8300) te hebben liggen, dus een stukje meegenomen om mee te experimenteren... Zie hieronder; het is mooie rail! Zeker gezien de enkele nagel, die het een veel minder hoofdlijn-karakter geeft dan de tillig. En het sluit qua hoogte en railstaaf probleemloos op de Tillig wissels aan. Ook valt de doorlopende 'balk' onder de railstaven erg mee; de rail ligt er niet op, er zit nog wat ruimte. Gezien het oude, verkruimelde ballastbed (en zand!) zou dit goed te maskeren moeten zijn. Maar waar ik wel bang voor was; de biels liggen inderdaad dicht op elkaar..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210926-100956-615031dbc3784.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210926-100956-615031dbc3784.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210926-101035-615031f2b13d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210926-101035-615031f2b13d8.jpg)

En dan begint het: waar ik kortgeleden nog dacht geen zin te hebben in het doorknippen van een slordige 14m biels... Klein stukje geprobeerd en het ziet er gaaf uit! Gelijk daad bij het woord gevoegd en hiervoor gister in Rijswijk een railknipper gekocht; ook voor rails, want het Roco zaagje is toch niet altijd ideaal. Eentje van Xuron, schijnt lang mee te gaan zo lang je er geen staal mee knipt; we zullen zien! En ik bedacht mij ook: dan ben ik ook van die balk af en aangezien de biels verder uit elkaar liggen is het geen 14m meer  ;D Dus op de terugweg ook het resterende doosje Streamline opgehaald bij de Houtloods.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210926-101110-6150327700a15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210926-101110-6150327700a15.jpg)

Dan nu de vraag: hoe ver liggen die Biels dan uit elkaar? Op foto's is het lastig te zien. Maar na enig zoeken op google kwam ik dit tegen:
https://atelier-bruno-moret.blog4ever.com/plan-de-pose-des-voies

En dan met name de link halverwege: een geweldig gave memo van de SNCF uit '65 over 'travelage', het aantal biels per kilometer. Nog de vraag: welke spoor ligt daar dan? Tot de opichting van de SNCF viel Bretagne volgens mij onder de Compagnie des chemins de fer de l'Ouest; die is in 1908 overgegaan in de Administration des chemins de fer de l'État en eind '30 opgegaan in de SNCF. Spoorstaaf gaat zeg max 20 jaar mee, dus in '90 zullen de sporen 'gewoon' SNCF standaard zijn. Ik moet de memo nog doorspitten, maar Quiberon valt vermoedelijk onder categorie III tot 2000 ton/dag en "pose a joints concordants" (pag 4), de lasplaten liggen tegenover elkaar. Dan zullen het waarschijnlijk 18m staven zijn, met een 'travelage' van 1500 biels/km, met aan het uiteinde de biels iets dichter op elkaar bij de verbinding. Ff lezen; uiteraard al gedachten voor een malletje van hout of styreen... En ik twijfel ook nog of en hoe ik van flex rails voegenspoor ga maken... Misschien toch besluiten voor Isthme..  ;D

Toevoeging: volgens mij moet hieronder 'm worden als standaard.. Uiteraard, naar behoefte van af te wijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/travelage-61503b7710d85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/travelage-61503b7710d85.jpg)


Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: tijgernootje op 26 september 2021, 10:54:10
Ik ben benieuwd wat je hier van gaat maken,het ziet er in elk geval sfeervol uit.
Qua bakken wel een vraag/tip,nu je voor jezelf hebt besloten te starten met die lengte's,is het wellicht toch handig om ze geschikt te maken aan de onderzijde voor 122cmm lengte.
Gaat het tegenstaan naarmate de bakken zwaarder worden door toegevoegd materiaal,dan kan je ze nog korter maken zonder te veel poespas.
Betekend wel dat je met het sporen plan zal moeten kijken of je op 122cm geen wissels hebt liggen straks,want dan heb je als het vastligt,een probleem,nu kan je nog schuiven/aanpassen.
Ik ga m in elk geval in de gaten houden,ondanks dat m'n franse taal kennis niet aanwezig is,ofwel na stokbrood,houd t op  :P
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 26 september 2021, 11:10:26
... ze geschikt te maken aan de onderzijde voor 122cmm lengte.

Dank voor de tip! Is de overweging waard, maar ik ben bang dat het later 'doorhalen' van de modules niet fraai wordt... Dus ik ga voorlopig door met 2.44m en uiteraard mogen jullie mij, als ik ooit ga klagen, op het begin van dit draadje wijzen!   
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: NS1220 op 26 september 2021, 11:40:25
De balk onder de rails moet dus weggeknipt worden.
Dat houdt je wel even van de straat  :)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: clickmaniac op 26 september 2021, 11:53:20
Leuk thema, zou wel eens mooi kunnen worden! Nadeel van in H0 rangeren in een kopstation vind ik wel die lelijke koppelingen aan weerszijden van de lok. Of... verende buffers en Proto87 koppelingen? Als je buiten beeld toch een fiddle yard hebt?
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 26 september 2021, 12:01:23
Dat houdt je wel even van de straat  :)

Net ff geteld: 10cm Peco streamline 83 heeft ongeveer 17 biels, en ook 17 'gaten'. Stel dat je 10 sec bezig bent met wegknippen per gat, is voor 14m iets meer dan 6,5 uur zonder pauze..  Maar! Aangezien ik volgens het voorbeeld 'maar' 27 biels per 18m nodig heb, ben ik slechts 5 uur bezig en kan ik de rest eraf schuiven.. ! :D Is allebei te doen trouwens...  :angel:

... zou wel eens mooi kunnen worden! 

Dank voor het vertrouwen! Ben ook benieuwd; ik ben nog niet verder gekomen dan ruwbouw, ook in mijn eerdere projecten. Hopelijk 'dwingt' dit mij tot het realiseren van fraaie scenery! En het eindelijk eens ter hand nemen van zo'n statisch grass ding... ;D

.. die lelijke koppelingen aan weerszijden van de lok.

Een helaas noodzakelijk kwaad, die ik mij later ook bedacht en waarom ik mij hiervoor weerhield van het bouwen van een kopstation, maar waar ik mij voorlopig bij neer leg.. Overigens mijns inziens minder storend op diesels, dan op fragiele Franse stoomlocs. Maar: voor treinstellen is het geen issue; wellicht kan ik een stam Corail aan voor en achterzijde van Proto87 koppelingen voorzien.. ? Toekomst!
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: clickmaniac op 26 september 2021, 12:24:16
Ja dat laatste zou niet zo moeilijk moeten zijn. Ik weet alleen niet of je wissels er lang genoeg voor zijn.

Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 september 2021, 12:35:22
....Code 75 zou wel eens te laag kunnen worden voor sommige flenzen... Verder heeft Peco code 75 volgens mij die enorme Engelse steunen voor bevestiging van de rails..?
Flenzen die voldoen aan de Morop normen of de NMRA gaan probleemloos over code 75.
De railbevestigingen van code 75 zijn imitaties van de Engelse Pandrol clips. Die zijn op het continent ook gebruikt, maar ik heb niet paraat waar dat is.

Peco code 83 is gemaakt naar Amerikaans voorbeeld, daar liggen de dwarsliggers inderdaad dichter op elkaar.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 26 september 2021, 13:26:40
Wellicht dat Peco de 75 ook met Pandrol clips levert, maar die bedoelde ik niet. De pandrol clips zijn moderner; worden nu ook door NS gebruikt. Voor de duidelijkheid, wat ik dus begrijp wat pandrol clips zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Pandrol

Als ik het zo snel zie, levert Peco de 75 met een imitatie bevestigings plaatje, ongeveer gelijk aan de Tillig, blijkbaar met pandrols en met iets wat blijkbaar bullheads heten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco-75-615058bf55184.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Peco-75-615058bf55184.jpg)
[bron: Peco]

Die zijn naar mijn weten in het verleden ook in Frankrijk gebruikt, maar ik ga voor de genagelde rails en dus code 83. Want of de flenzen van zo'n oude Lima X-2100 volgens Morop normen of de NMRA zijn gemaakt betwijfel ik..  ??? En ik ben dus gechameerd van de enkele nagel imitatie en daar heb ik nu zo'n slordige 14m van..  :)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 september 2021, 17:51:57
Ik heb me vergist. De Pandrol clips zitten op de losse railstoelen die Peco levert onder het hoofdstuk Individulay. Dat is materiaal om zelf spoor te bouwen.
Ik heb mijn eigen Code 75 sporen bekeken en dat zijn simpele rechte lippen. Maar die heb ik ook in 2 verschillende breedtes.
Het plaatje wat je laat zien is inderdaad met Bullhead rali, maar die van mij hebben gewone railstaven met vlakke voet.

Of de flenzen van die Lima loc voldoen aan de normen kun je eenvoudig vaststellen met een schuifmaat.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 26 september 2021, 18:16:01
Klaas, dank iig voor de onbedoelde verwijzing naar 'bullhead' rails. Ik realiseerde mij eerder namelijk niet dat bullhead niet op de bevestiging slaat, maar op de spoorstaven en dat de bullhead rail blijkbaar geen voet heeft. Hieronder overigens 'bullhead' rails in Frankrijk (uit mijn exemplaar van "French Steam" van Yves Broncard en Felix Fenino) en het eenvoudige spoor in Quiberon. Gewoon omdat het ook mooie plaatjes zijn..  :)

En ik heb het genoemde Lima treinstel niet in mijn bezit, maar ik hoef 'm ook niet op te meten: ik begreep eerder van T.Spat dat zijn X-2100 probleemloos over Roco Line gaat en da's ook code 83, dus komt vermoedelijk helemaal goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bullhead-615099cb6f7f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bullhead-615099cb6f7f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ob-8ff935-blog65-61509a287717a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ob-8ff935-blog65-61509a287717a.jpg)

Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: clickmaniac op 27 september 2021, 01:02:37
Gut, nooit zo op gelet. Interessant! Is dit wat de Galliërs "double champignon" noemen?
En je hebt dus treinfanaten, maar ook railfanaten. Weer wat geleerd.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 08:01:29
Of zo noemen ze een pizza funghi in Frankrijk... Maar inderdaad; blijkbaar heet dat in Frankrijk "double champignon", zie link!
http://www.trainminiature.free.fr/pages_web/docs/rails.htm

Blijkbaar noemen ze in Frankrijk de railkop "champignon"; rare jongens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ob-2bf612-rail-vignole-61516029e4040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ob-2bf612-rail-vignole-61516029e4040.jpg)
https://veaugues.over-blog.com/2016/12/histoire-de-trains-et-de-champignons.html

Ook weer wat geleerd... Blijkbaar is het toch niet ideaal, maar je komt het nog tegen op oudere emplacementen. 't Zou volgens foto's in Yves en Felix ook in Volvic hebben gelegen. Nou ben ik daar toevallig jaren geleden geweest.. Foto's teruggezocht; doorgaande sporen zijn geen "double champignon" (meer?), maar het ligt er toch echt nog en gezien de detailfoto moet het mij toen ook al zijn opgevallen.. haha

Maar enfin/afijn; Peco streamline code 83, met nagels dus, gecombineerd met Tillig Elite wissels!  :angel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-07-24-449-61515d57a4dab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-07-24-449-61515d57a4dab.jpg)


Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 september 2021, 09:18:13
De bedoeling van die bullhead of double champignon of dubbelkop was dat de spoorstaaf kon worden omgekeerd als de kop te ver versleten was. In de praktijk bleek dat niet te werken omdat de kop die eerst onder lag was ingeslagen op de railstoelen. Die werd daardoor onbruikbaar om op te rijden.
Je ziet dan ook bij de latere uitvoeringen dat de onderste kop magerder was uitgevoerd, op de foto van Vincent goed te zien.
Ik heb op een opstelterrein in Dover nog bullhead gezien. Maar dat is al 20 jaar geleden dus het is maar de vraag of dat er nog ligt.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: HuubvG op 27 september 2021, 10:08:50
Dat wordt vast mooi.  (y)

In Villefranche de Conflent in de Pyreneeën lagen hier en daar nog bullhead rails op zowel het meter- (train jaune) als op het normaalspoor, tijdens mijn bezoek in 2015.

Mijn werkwijze is voor beide de tegenwoordig gangbare rails te gebruiken, maar wel de bielsen uit elkaar trekken zoals t.s. Voor het meterspoor komt daar een verlengde biels om de plm 5 bielsen bij voor het bevestigen van de derde (stroom)rail langszij.

[ Hoe zit dat ook weer, 'railfanaten'? Zegt men 1 biel, 2 of meer biels, of 1 biels en 2 of meer bielsen / bielzen? ]
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Marc tramt op 27 september 2021, 10:29:52
Dwarsligger!  8)

Volgens Van Dale is enkelvoud biels, meervoud bielzen.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 10:49:12
Volgens Van Dale is enkelvoud biels, meervoud bielzen.

Merde.. Daar gaat mijn idee voor "de biel - tijdschrijft voor de spoorwegfanaticus"... ;D

Deze foto kwam ik trouwens ook nog tegen: gezien het rubber, vermoedelijk een geisoleerde raillas. Of de stalen waren op...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-07-24-313-6151898e1b285.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2017-07-24-313-6151898e1b285.jpg)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: HuubvG op 27 september 2021, 11:45:45
 (y) ;D debiele dwarsliggers  :-X

Zou het rubber voor het uitzetten/krimpen bedoeld zijn? Hoewel dat hout opzij, het zou kunnen. Zo te zien geleidt de grond/bedding rondom toch wel, gezien het geheel nogal verzonken ligt.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Noordernet op 27 september 2021, 12:47:53
Mooi voorbeeld, dat Quiberon! En dank voor je uitgebreide documentatie in je eerste berichten. Voor het gedoe rondom mijn Franse loodsje kan ik die informatie goed gebruiken.

Twee jaar geleden waren we vlakbij, aan dezelfde lijn. Bij station Plouharnel-Carnac stond dit spul: plaatselijke wisselbediening. Zoiets heeft vast ook in ‘jouw’ station gestaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14CD1DD4-FD90-44A0-B060-9929D808FD2F-6151a0cf98a5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14CD1DD4-FD90-44A0-B060-9929D808FD2F-6151a0cf98a5a.jpg)

Succes verder met je plan.

Wolter
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Reinier Z. op 27 september 2021, 12:57:16
[ Hoe zit dat ook weer, 'railfanaten'? Zegt men 1 biel, 2 of meer biels, of 1 biels en 2 of meer bielsen / bielzen? ]

Oorspronkelijk biel -> biels

https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/biels
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 13:09:40
Bij station Plouharnel-Carnac stond dit spul: plaatselijke wisselbediening. Zoiets heeft vast ook in ‘jouw’ station gestaan.

Dank voor de foto. Ik heb al een boel detail foto's van andere stations, maar altijd welkom; soms staat er net het detail op wat je zoekt of over het hoofd hebt gezien! Maar mocht je zelf nog wat zoeken aan info..  :angel: Wellicht heb je ook gezien op de eerste foto's dat in Quiberon de hendel van het omloopwissel op spoor 1 'verlengd' is naar het einde van het perron. Dan staat t'ie vermoedelijk minder in de weg. Altijd geinige details...
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: hervé op 27 september 2021, 13:14:28
Goeiemiddag  'Benelux' ,

'Kiberen'  is een prima project en ware nostalgie.  Was m'n eerste reis na 't leger, met een kameraad, in een bejaarde auto, +/- 1981 ...
Mandje oesters op 't strand, baguette, flesje wit ...
(die wagen zou nu een klassieker wezen, een Rekord C coupé. Maar hij kreeg tijdens die zelfde vakantie een verdwaasd Frans Fiatje 127 fors in de flank )

Heb uw verwijzing in post 1 opengeklikt,  maar kom terecht op één-of-andere clip met Spaans-zingende en zoenende jongelui  ( ? )

Je kan Quiberon ook toetsen aan ( en  'mixen' met ) SNCF-eindstations zoals Le Tréport of Deauville, bijvoorbeeld.

Heb ooit meters Peco-rail-dwarsliggerverbindingetjes doorgeknipt en de bielzenafstand vergroot.  Is best te doen, afwisselend met wat anders dan ....

 ( heb later uw link ivm Quiberon nogmaals geprobeerd, maar blijf terechtkomen op  'Bonita, Hernandez en Fernandez' ( ? ) )
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 september 2021, 13:27:54
Over het sporenplan, ik zie daar alleen de twee modules met het station er op. Komt er ook nog een "buitenwereld" om de treinen uit het zicht te laten verdwijnen? Is misschien al ergens gezegd, maar daar heb ik dan overheen gekeken.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: hervé op 27 september 2021, 13:47:32
   
    Nogmaals goeiemiddag,

    " ....Het station wordt gebouwd op 2 modules van 2,4m lengte, de langste plaat in de bouwmarkt...."

    Heb hier tegen de garagemuur (op schabsteunen) halve standaard-binnendeuren liggen, dwz in de lengte doorgezaagd.  Die zijn gevuld met karton 
    en stabiel op zichzelf.      ( in de doorgezaagde zijkanten een lange lat kleven en dan zijn die afgesloten )
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Noordernet op 27 september 2021, 13:50:25
Ja, ik zag de ‘verlengde’ wisselbediening. Hetzelfde systeem als in Plouharnel-Carnac staat.
Volgens mij een modèle Saxby. LRPresse levert die dingen, ook voor schaal N.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8B2807F0-B70D-42FB-9693-2951ECE151A3-6151af804c086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8B2807F0-B70D-42FB-9693-2951ECE151A3-6151af804c086.jpg)

Dit malletje gebruik ik zelf om dwarsliggers op een grotere afstand te zetten. Het gaat om het principe, pasmaken op jouw gewenste maat.

Groet,
Wolter
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 13:57:59
Heb uw verwijzing in post 1 opengeklikt,  maar kom terecht op één-of-andere clip met Spaans-zingende en zoenende jongelui  ( ? )

Haha excuus, vermoedelijk pas de link gekopieerd toen het volgende filmpje al werd geserveerd!
Deze zou het moeten doen: https://www.dailymotion.com/video/x4e9wf
(Ook aangepast in eerste post)

En die halve deuren is ook wel creatief..!
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 16:04:38
Hetzelfde systeem als in Plouharnel-Carnac staat. Volgens mij een modèle Saxby.

Opvallend is wel dat de rest van de wisselstellers meer het Duitse model heeft; zie de eerste foto met de groene X-2100. Weet je ook wie die in h0 maakt?

Dit malletje gebruik ik zelf om dwarsliggers op een grotere afstand te zetten. Het gaat om het principe, pasmaken op jouw gewenste maat.

Ik dacht er zelf aan eerdere biel(s)configuratie op een plaatje over te nemen en hierop balkjes van de juiste dikte op juiste afstand te plakken; zie hieronder. Jouw kammetje is overigens ook wel een sjieke!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mal1-6151ca580cdd3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mal1-6151ca580cdd3.jpg)

Komt er ook nog een "buitenwereld" om de treinen uit het zicht te laten verdwijnen?

Uiteraard zal ik de treinen niet van de modules af laten rijden  :angel: maar wat wel, daar was ik nog niet uit. De buitenwereld is in eerst instantie een fiddle yard of een aansluiting naar mijn vaste baan. Al kreeg ik dit weekend geweldige ideeen om vanuit het station met een klimspiraal, een verdieping lager de aansluiting in Auray te bouwen, en dan.. Eerst maar eens dit maken!

De werkelijkheid biedt weinig mogelijkheden voor camouflage; de lijn vertrekt nagenoeg recht uit het station, met aan weerzijde op enkele meters pas wat lage begroeiing. Wellicht dat het ook gewoon werkt om de trein door een krap contour te laten 'verdwijnen'; omdat het spoor recht loopt, zonder bovenleiding, is een kleine krappe opening mogelijk. Wellicht dat er nog iets optisch met spiegels mogelijk is..?   

Als je de werkelijkheid los laat kan je uiteraard meer. In eerste instantie had ik een klein viaduct gedacht of een leuke vakwerk passerelle (voetgangersbrug); maar de weinige treinbewegingen maken een dergelijk kostbare investering ongeloofwaardig. Ook voor de passerele; een kleine overweg is goedkoper. Je kan de trein uiteraard achter een huis laten verdwijnen? Of een oude watertoren of Duitse bunker. Ik kan ook een verhoogde pijpleiding over het spoor plaatsen; maar dat is wel een duidelijk aanslag op het huidige sfeertje wat ik voor ogen heb. Iets meer terug naar de werkelijkheid: op het schiereiland doorklieft de lijn een paar keer een rotskam of zandduin, waarbij de laatste is voorzien van kleine keermuur. De hoogte van deze doorsnijdingen is volgens mij aanzienlijk lager dan de trein; maar wellicht door deze slim te neer te zetten of dat er net voor het station nog 1 hoge rots of duin was..?

Laatste gedachte: wellicht dat Quiberon bij extreem hoog water wel eens natte voeten krijgt en dat ze een dijk met vloeddeur hebben geplaatst... ;D Al zijn deze vaak ook niet hoger dan de trein.

Toevoeging: allerlaatste gedachte.. Is er in werkelijkheid niet, of althans niet meer, maar ik wilde ook een uitrijsein plaatsen.
Is er een goeie reden om dit rechts van het spoor te plaatsen? Dat helpt ook al als camo...

Herstel.. Op youtube komen er wel degelijk hogere duinen langs:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/duin-6152e75da58e7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/duin-6152e75da58e7.png)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Noordernet op 27 september 2021, 16:51:11
Als PB krijg je een blz. uit de huidige Loco Revue. LRmodélisme verkoopt allerlei soorten wisselstellers in pakjes van vijf stuks.
Wat ik ik schreef over Saxby-stellers klopt niet. Die stellers die op het einde van het perron in Quiberon en in Plouharnel stond heten gewoon een ‘Levier d’aiguillage’. Twee soorten zijn er: de gewone: leviers d’aiguillage à crans en die met een (denk ik) grendelkastje: leviers à crans avec cadenas.

En de handwisselstellers met een contragewicht heten leviers d’aiguillage à contrepoids.
Het is 3D geprint materiaal. Ik ken zelf de kwaliteit niet.

LR Modélisme verkoopt trouwens ook een pakket om Peco-wissels te verfransen. Denk niet dat je snel klaar bent.

Ik zie wel hoe dit avontuur afloopt.


Wolter

Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Jeronimos op 27 september 2021, 17:23:33
Geen idee of je hier wat aan hebt. Vermoedelijk te nieuw. Dienstregeling 2012:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SNCFRoute32_AurayQuiberon.pdf
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 18:34:09
Helemaal niets, maar toch bedankt... ;D Het is zoals gezegd ergens '80 tot begin '90; maar fictief.
Ik ga niet volgens een dienstregeling rijden. En als ik dit zou volgen, mag ik maar iedere paar uur een autorail laten vertrekken; de rest is bus.
En dat zijn pijnlijke, maar leuke herinneringen: in die regio heb ik als interrailer ook eens tevegeefs op een trein gewacht op het perron van Roscoff, wat ook een bus bleek te zijn en tevens de laatste van die dag, die al lang vertokken was vanaf het stationsplein... :D
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Jeronimos op 27 september 2021, 20:04:44
Och niet erg, vond net de dienstregeling van 1992 ;D  Ook wil je niet op dienstregeling rijden.
https://www.trainsdumidi.com/viewimage?u=https%3A%2F%2Fi.servimg.com%2Fu%2Ff11%2F10%2F05%2F87%2F72%2Fauray-10.jpg (https://www.trainsdumidi.com/viewimage?u=https%3A%2F%2Fi.servimg.com%2Fu%2Ff11%2F10%2F05%2F87%2F72%2Fauray-10.jpg)
https://www.trainsdumidi.com/viewimage?u=https%3A%2F%2Fi.servimg.com%2Fu%2Ff11%2F10%2F05%2F87%2F72%2Fauray-11.jpg (https://www.trainsdumidi.com/viewimage?u=https%3A%2F%2Fi.servimg.com%2Fu%2Ff11%2F10%2F05%2F87%2F72%2Fauray-11.jpg)


Wel mooi oudere foto's op deze site van Quiberon:
https://www.trainsdumidi.com/t15531-pk-6121-gare-de-quiberon (https://www.trainsdumidi.com/t15531-pk-6121-gare-de-quiberon)


Ik weet dat je GM naar Quiberon kunt kijken, maar vond nog een mooie luchtfoto
http://cyril.ducrocq.pagesperso-orange.fr/cyril.ducrocq/Balade_gare_en_gare/Quiberon.html (http://cyril.ducrocq.pagesperso-orange.fr/cyril.ducrocq/Balade_gare_en_gare/Quiberon.html)


Deze amn heeft ook iets gedaan met Q.
https://www.beneluxmodels.net/t3984-gare-de-quiberon

Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 27 september 2021, 20:49:05
Links zijn allemaal bekend; 1 van de foto's in mijn eerste post komt uit de genoemde links. Toch bedankt voor het meedenken!  (y)

Ben nog wel benieuwd of spoor 4 ooit als losstraat is gebruikt, maar daar vind ik niets over terug op google...
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: hervé op 27 september 2021, 23:00:43

Goeienavond,

  " ... De hoogte van deze doorsnijdingen is volgens mij aanzienlijk lager dan de trein; maar wellicht door deze slim te neer te zetten of dat er net voor het station nog 1 hoge rots of duin was..?   ...."

Als je dit enkelsporig deeltraject lang genoeg kan maken, zou je de spoorlijn ongemerkt zachtjes kunnen laten dalen naar een FY.  De flankerende duinen en/of rotsen blijven even hoog (of laag) maar de 'kloof' wordt optisch iets dieper ...
.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Noordernet op 27 september 2021, 23:09:57
Ik zocht plaatjes met de termen “quiberon gare sncf”. Daaruit kwam naar voren dat op de plaats van spoor 4 een kolenpark en een bescheiden depot hebben gelegen.

Wolter
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 28 september 2021, 08:32:45
... ongemerkt zachtjes kunnen laten dalen naar een FY.  De flankerende duinen en/of rotsen blijven even hoog (of laag) maar de 'kloof' wordt optisch iets dieper ...

Dat is niet een geel gek idee, maar ik verwacht dat dit wel opvalt.. Alhoewel, als de duinen laag blijven, zou dit wellicht een optie zijn. Wat wel nog meespeelt; gezien de aardige lengte van de modules denk ik dat ik vrij snel na het uitrijden van het station de hoek om moet... De trein moet al gecamoufleerd zijn als deze de scherpe bocht neemt, dan weet ik niet of dit optisch nog werkt. Nog ff over nadenken...

...van spoor 4 een kolenpark en een bescheiden depot hebben gelegen.

Dat zegt het sporenplan bij de link met de geweldige foto van het driewegwissel. Meer van die oude foto's vond ik ook hier:
https://philippesaintmarc.wixsite.com/morbihan-autefois/quiberon-gare

De bewuste foto ook hieronder geplaatst. Maar: ik weet niet wet er rechts is geweest na het nemen van de foto (voor 1900?) het verdwijnen van de lokloods, en het aanleggen van de parkeerplaats... En of het sporenplan van de modelbaansuggestie in de eerste link realistisch is, weet ik ook niet; het dubbele spoor voor de goederenloods ontbreekt daar ook. Overigens: maakt eigenlijk ook niet uit.. Aangezien ik Quiberon niet exact wil nabouwen; als ik daar een loststraat wil hebben, komt daar een losstraat... Maar ik denk dat ik zo laat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1367333205-quiberon-1-6152b691354dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1367333205-quiberon-1-6152b691354dd.jpg)

... ‘Levier d’aiguillage’. Twee soorten zijn er: de gewone: leviers d’aiguillage à crans en die met een (denk ik) grendelkastje: leviers à crans avec cadenas.

Aanvulling: die met hangsloten kan ik nog wel eens nodig hebben; uit het sporenplan in de LocoRevue blijkt dat in '80 nagenoeg alles hieronder links met notatie "cad" van een slot was voorzien.. Zelfs het wissel tussen spoor 1 en 2; dat laatste gaan we dus mooi niet doen. ;D Of er eerder een losstraat langs spoor #7 was, haal ik er niet uit; wel dat wissel #15 blijkbaar open te rijden was en ook dat er twee 'couverts' waren voor de opslag van bagage.. Gesloten wagons? Spoor #5 staat hier trouwens naar buiten getekend, maar alle foto's laten een kopspoortje in het verlengde van spoor #3 zien, dus daar gaan we ook niets mee doen; past ook niet...  :angel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/quib-plandv-6152bc2eea4e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/quib-plandv-6152bc2eea4e1.jpg)
http://fr.1001mags.com/parution/loco-revue/numero-634-mars-2000/page-22-23-texte-integral
 
En al google'end en way of topic, maar intrigerend; blijkbaar kan ik er ook een heel klein Romy Schneider'tje uit of weer in de trein laten stappen...
https://www.parool.nl/nieuws/uitgeput-maar-openhartig-de-tragiek-van-romy-schneider-in-3-days-in-quiberon~bf6a4b3a/
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 01 oktober 2021, 09:24:02
Gisteren een poging gewaagd voor een 'travelage'-mal.. In eerste instantie dacht ik aan een dikke strip, met hierop om de gewenste afstand profielen gelijmd met de juiste breedte. Maar na een proefstukje werd duidelijk dat dit lastig nauwkeurig te maken was. Dus ook maar een kam geprobeerd (Wolter, dank voor de suggestie!). Het travelage profiel op schaal geprint en op 0,5mm styreen geplakt, en de tussenruimte uitgesneden.. &%*$&#. Aan andere kant vervolgens de biels uitgesneden ;) Zie onder het resultaat; beetje bewerkelijk, maar dit gaat wel lukken! En; is ook te gebruiken in lichte bochten, in tegenstelling tot een dikke strip.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210930-213232-6156b4ec7b772.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210930-213232-6156b4ec7b772.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210930-215254-6156b4e21b266.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210930-215254-6156b4e21b266.jpg)

'k Vond nog een mooie foto van een van de laatste stomers op de lijn Auray-Quiberon; het commentaar suggereert dat dit ergens '50 is, en óf een gemengde goederen-personentrein was óf een goederentrein met versteringsmaterieel voor een express. In ieder geval staat er een 231K voor, met winddichte tender; die reedt uiteraard niet meer in '80, maar het begint nu wel te knagen om die ook in model te laten rondlopen.. :) Die is er overigens alleen boven mijn budget hiervoor, van Fulgorex. Maar wellicht een look-a-like te knutselen van iets anders..? Overigens ook detail: het middenspoor en de driewegwissel liggen hier nog, en wat zien ze bij de laatste.. Bullhead!  ;D Weer wat geleerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1554102916-LocoSNCF-230-K-410-6156b566a71e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1554102916-LocoSNCF-230-K-410-6156b566a71e1.jpg)

En aangezien je deze ook op bovenstaande foto ziet, een aanvullende vraag: vermoedelijk is dit een waterkolom? Maar 't lijkt of bovenop een slangaansluiting is gemonteerd, zonder slang..? Of om een naastliggende akker te besproeien.. ?!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/water-6156b82b4f270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/water-6156b82b4f270.jpg)

Maar terug naar de travelage.. Het viel mij direct op dat de biels nu wel erg verspreid liggen. Als ik het vergelijk met foto's lijkt mijn proefstukje bijna veldspoor... Ook is de tussenruimte nu groter dan bij de Tillig wissels en dan gaat het wellicht ook meer op vallen. Nog ff op de norm studeren.. Ik wil niet dat mijn CC-72000 door z'n hoeven zakt! In werkelijk door z'n hoeven zou zakken dus...  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/travelagea-6156d3e0c0824.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/travelagea-6156d3e0c0824.jpg)

PS als iemand nog een Liliput 140.C in de verkoop heeft, ben ik ook geinteresseerd! Of de 230K voor een een heel zacht prijsje.. ;)

 
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Noordernet op 01 oktober 2021, 13:34:30
Je bent mooi op weg.

Ik vind die mal heel geslaagd. Een te grote dwarsliggerafstand? Ik denk dat het meevalt, zo lang je niet boven de 9 mm hart op hart komt.

Ja, dat is inderdaad een waterkolom. Je ziet nog net het wiel van de afsluiter achter de kolom.

Stoomlocomotieven maakt Jouef ook. Tegenwoordig in een heel aardige kwaliteit, naar het schijnt, en in een veel normalere prijs.

Groeten,
Wolter
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: CC72067 op 01 oktober 2021, 14:21:16

'k Vond nog een mooie foto van een van de laatste stomers op de lijn Auray-Quiberon; het commentaar suggereert dat dit ergens '50 is, en óf een gemengde goederen-personentrein was óf een goederentrein met versteringsmaterieel voor een express. In ieder geval staat er een 231K voor, met winddichte tender; die reedt uiteraard niet meer in '80, maar het begint nu wel te knagen om die ook in model te laten rondlopen.. :) Die is er overigens alleen boven mijn budget hiervoor, van Fulgorex. Maar wellicht een look-a-like te knutselen van iets anders..? Overigens ook detail: het middenspoor en de driewegwissel liggen hier nog, en wat zien ze bij de laatste.. Bullhead!  ;D Weer wat geleerd.


Ik heb hier een hors-serie Ferrovissime uit 2015 liggen over vakantietreinen en daar wordt ook aandacht besteed aan de lijn naar Quiberon. Ze geven daar aan dat tot eind jaren '50 230 K's stonden voor de Express. De goederenwagons direct achter de locomotief werden waarschijnlijk gebruikt voor fietsen en bagage, maar het was ook niet ongebruikelijk dat er goederenwagons uit het Régime Accéléré werden aangehaakt aan deze trein.

Mooi project verder, ben erg benieuwd hoe dit verder gaat worden  :) (y)

Groet,
Roderik
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: tijgernootje op 01 oktober 2021, 15:07:17
Ik gok ook op een waterkolom,en ik vermoed dat de stoomloc bemanning zelf een stuk slang aan boord hadden om te koppelen aan die kolom en dan de andere kant in het water reservoir hingen.
Een achterliggende reden voor deze manier van werken is me echter een groot ?
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 01 oktober 2021, 15:58:28
Dank voor de toelichting op de foto van de 230K!  (y)

En over de travailage:
... zo lang je niet boven de 9 mm hart op hart komt.

Het is natuurlijk tegenstrijdig dat ik verkondig Quiberon niet exact na te bouwen, maar dan wel eisen ga stellen..  ;D

Wellicht is geloofwaardigheid een goed criterium. Als ik alle foto's bekijk, komt de huidige hoh van mijn stukje flex op mij te groot over. Het scheelt overigens weinig; onder de Tillig wissels ligt het op 7mm, ik zit nu op 8mm. Als ik de eerdere norm uit '65 hanteer met hoh 7mm zit je voor de norm trouwens bijna op Categorie I! Dus toch die norm nog eens bekeken.. Die gaat over "voies armées"? Militair strategische trajecten..? Of: verstevigde ondergrond? Op google kom je de term tegen samen met "Rails à double champignon"; wellicht versterkt spoor?

What to do? De oorspronkelijke streamline 83 zit op 5,5mm; da's mij te gortig. Ik hou het op 7mm, gelijk aan de Tillig's.. Nieuw malletje dus!
Verder viel mij bij de 1:1 foto's op dat de biels aan het einde van spoor #1 en #2 niet ziet, en spoor 4 lijkt ook double champignon met bullheads.. Wellicht toch een stukje code 75; zo te zien met grote hoh trouwens :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pc107610-6157134f3d5c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pc107610-6157134f3d5c1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pc107810-615713f93e09d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pc107810-615713f93e09d.jpg)
(ref: https://www.trainsdumidi.com/t15531-pk-6121-gare-de-quiberon)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Jint Nijman op 01 oktober 2021, 19:47:29
Leuk draadje, dit!

Wij "woonden" afgelopen augustus twee weken in Plouharnel, vlak bij het stationetje, en we zijn natuurlijk een keer met de "Tire Bouchon" naar Quiberon gereden (en op de fiets terug). Was leuk.

De spoorlijn bestaat tussen Plouharnel en Quiberon gedeeltelijk uit spoorstaven die direkt op de houten dwarsligger geschroef zijn, dwz. zonder spoorstoel (juiste woord?), zoals gebruikelijk. De "Tire Bouchon" rijdt dan ook niet zeer snel. Ik had foto's van de rails en het stationetje Plouharnel gemaakt, maar die vind ik helaas niet meer...

Hier een paar fotos von het station in Quiberon in augustus 2021.

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_1.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_2.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_3.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_4.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_5.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_6.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_7.jpg)

(http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_8.jpg)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 02 oktober 2021, 10:55:46
De foto's laden niet, maar ik begrijp dat er nog wat problemen zijn met het certificaat van het forum..?

Maar leuk gebied, inderdaad! En denk ook wat rustiger dan Quiberon zelf.. Ik ben toen ook langs Plouharnel gereden; kleine stationnetjes met meer dan één spoor zijn altijd leuk. Blijkbaar is dat (tegenwoordig?) ook de enige passeermogelijkheid op het traject. Overigens kwam ik gister nog een leuke link tegen met foto's dat er rond het station in Plouharnel vroeger een relatief uitgebreid meterspoor lag. Blijkbaar ook voor toeristische doeleinden.. Die menhirs kan ik mij overigens niet herinneren:
http://marc-andre-dubout.org/cf/lvdc/lvdc0164/trin-etel.htm

En weet u nog de eerdere suggestie voor een aansluiting buiten beeld? Voor een zand- of grindwinning wellicht? Die komt er zeker aangezien ik dan een goed excuus heb om dit onwijs schattige Moyse lokje in te zetten! Werd vorige week voor zacht prijsje op Marktplaatst aangeboden. En een aansluiting buiten beeld is ook niet zoveel moeite... ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211002-103132-61581d3fbc80b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211002-103132-61581d3fbc80b.jpg)

En over inzet van stoomloks; in het depot van Auray waren ook een aantal oliestook omgebouwde 141R's 'mazoutières' gestationeerd. En ik ben al jaren gelukkige eigenaar van de 141R840 (Jouef HJ2040); voor weinig 'gewonnen' op de Britse Ebay. Gisteren leerde een oude editie van de LocoRevue over het depot in Auray mij ook dat de "141 R fuel bénéficient d'une autorisation valable à titre de secours à la vitesse de 50 km/h entre Auray et Quiberon". Hij is er vermoedelijk nooit geweest, maar kan wel!

Jaja, ik zou '80 tot begin '90 doen...  ;D

Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Jint Nijman op 02 oktober 2021, 15:15:16
Benelux795 schreef:
>>>De foto's laden niet, maar ik begrijp dat er nog wat problemen zijn met het certificaat van het forum..?
Kan niemand mijn foto's hierboven zien?
Ikzelf zie ze wel, de links zijn volgens mij ok.

Jint
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: RikJ op 02 oktober 2021, 15:50:35
De links zijn goed, maar zijn http. Beneluxspoor is https en dat soort mixed content wordt uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd door veel moderne browsers. In een los tabblad doen ze het wel.

Rik
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 02 oktober 2021, 16:55:11
In een los tabblad doen ze het wel.

Weer iets geleerd; dank voor de tip, en leuke detailfoto van die wisselhendel!
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Jeronimos op 02 oktober 2021, 17:25:41
foto's geplaatst door Jint niet zichtbaar.

Daarom links geplaatst. (Eigenlijk zelfde effect als in nieuw tabblad openen)

http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_1.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_1.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_2.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_2.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_3.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_3.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_4.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_4.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_5.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_5.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_6.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_6.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_7.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_7.jpg)
http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_8.jpg (http://www.nijman-online.com/jint/Quiberon/Quiberon_8.jpg)

Als Jint zijn links kan aanpassen dan kan deze post weg. Suggestie de foto's via Plaatjes uploaden menu links hier op de server plaatsen.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Paulus op 02 oktober 2021, 20:49:53
Leuk...ik volg ook  (y)
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Jint Nijman op 03 oktober 2021, 12:01:05
De links zijn goed, maar zijn http. Beneluxspoor is https en dat soort mixed content wordt uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd door veel moderne browsers.
Bedankt.
Aha, zoiets vermoede ik reeds. Op mijn PC in de nieuwste Firefox werkt het, op mijn smartphone in Chrome inderdaad niet.

Ik moet dan toch mijn web-site eens op https omstellen.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 22 oktober 2021, 16:47:20
Zoals te merken, ben ik niet de snelste bouwer…

Maar net op de meest winderige dag van 2021 op de fiets naar de bouwmarkt, en al 'surfend' de op maat gezaagde bovenplaten mee teruggenomen. En omdat ik toch wel benieuwd was, hoe het zou smoelen, daarna gelijk maar eens uitgezet met stift.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161221-6172cd5a16ec6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161221-6172cd5a16ec6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161847-6172cd619a174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161847-6172cd619a174.jpg)

Ik raakte halverwege het tekenen overigens ernstig in de war, toen ik vanaf het andere uiteinde ging meten; blijkt dat de platen van deze bouwmarkt 250 cm zijn.. Of ik dit zo laat weet ik nog niet; de extra lengte is leuk, maar ik heb nog stroken liggen van 244cm, voor de onderbouw. Nu de lengtes genomen vanaf het uiteinde van de kopsporen.

Met de CC-72000 op het wissel tussen spoor 2 en 3, hou ik volgens mij net voldoende vrij spoor over voor het omlopen langs de trein; de oplettende kijker zal hebben gezien dat het laatste rijtuig geen Corail is, dus dat vraagt nog 2 cm extra. Wellicht lengte iets ruimer kiezen of wat rails neerleggen om het zeker te weten.. In ieder geval is het kopspoortje ruim voldoende voor de 6-asser; wellicht kan dit zelfs nog iets korter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161853-6172cd7f2787c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161853-6172cd7f2787c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161904-6172cd82c2f43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161904-6172cd82c2f43.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161918-6172cd86f1df5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-161918-6172cd86f1df5.jpg)

Ik wil overigens de hele bovenplaat bekleden met underlay, dus dan kan ik alles nog een keer tekenen... En als iemand nog een groene X2100 heeft, houd ik mij aanbevolen!  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-165251-6172d0a6eb9d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211022-165251-6172d0a6eb9d7.jpg)

Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 oktober 2021, 16:54:30
...blijkt dat de platen van deze bouwmarkt 250 cm zijn..
wat voor materiaal? MDF en spaanplaat is vaak 250cm lang. Triplex/multiplex is 244 cm.
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 22 oktober 2021, 16:56:16
wat voor materiaal? MDF en spaanplaat is vaak 250cm lang. Triplex/multiplex is 244 cm.

Populieren multiplex.. Ja, verbaasde mij ook. Afijn.

Overigens, behalve de verkeerde kleur X2100, heb ik nog meer gezondigd met mijn tijdperk en materieel... Een Liliput C140!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211010-230436-6172d1b45adad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211010-230436-6172d1b45adad.jpg)

Deze is naar mijn weten nooit ingezet op de lijn naar Quiberon, was ook niet in Auray gestationeerd, maar kwam wel langs Auray en reed sowieso rond in Ouest. Dus het had gekund.. Alleen niet in begin '90  ;D Maar het is zo'n fraaie lok en model! Die mag de laatste goederentreinen met stoom trekken  :angel: Ik heb eerder nog wel gezocht naar de voor Quiberon typische 230G; maar die is er alleen als dure en niet al te gedettailleerde kit van Keyser. En de 140C vind ik mooier...
 
Titel: Re: Inspiration? Quiberon… !
Bericht door: Benelux795 op 04 november 2021, 10:59:50
De reden dat Quiberon een beetje stil staat...

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100302.new#new