Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€40.00
Per saldo:
€-210.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Testdiorama
door
Cyril Mariën
Vandaag
om 22:56:52
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:56:09
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
MOVisser
Vandaag
om 22:54:33
Artitec Ford 5000
door
ex44
Vandaag
om 22:51:42
Nederlandse Spoordijk in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 22:50:52
Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos)
door
Stefan-Nn3
Vandaag
om 22:29:39
Athaern PA1 of PB1 draaistellen.
door
LDV
Vandaag
om 22:24:36
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 21:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:39:45
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:29:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:18:28
Maasmuiden Haven
door
Dennis.
Vandaag
om 21:17:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:15:32
bouwen met modules in marokko
door
NS264
Vandaag
om 21:06:50
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
door
Niels B
Vandaag
om 21:06:44
Digikeijs?
door
Duikeend
Vandaag
om 21:03:04
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
door
NS264
Vandaag
om 20:59:57
Delft NGSF
door
hrp
Vandaag
om 20:52:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 20:45:01
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
door
Roy Hendriks
Vandaag
om 20:40:21
RhB H0m, Albulisch
door
Bart Donker
Vandaag
om 20:19:17
Piko ICR beetje opfrissen.
door
Sander.
Vandaag
om 19:47:28
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 19:32:21
Fotoimpressie van mijn HO baan.
door
Rondje_HO
Vandaag
om 19:10:11
Stekkerverbinding DR4018
door
bellejt
Vandaag
om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920
door
gdh
Vandaag
om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:29:44
US dieselmaterieel H0
door
RBlok
Vandaag
om 18:14:59
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 17:19:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe (gelezen 11509 keer)
spoorijzer
Offline
Berichten: 806
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
«
Reactie #120 Gepost op:
26 januari 2022, 08:27:41 »
Een buitenbocht nemen voor bergop heeft dan 2 voordelen. Ten eerste, de buitenbocht is ruimer, dus minder wrijving. Ten tweede, de buitenbocht is langer, waardoor je meer lengte hebt dan in de binnenbocht (en dus een lager steigingspercentage). Beide zorgen ervoor dat je loc dus minder hard hoeft te werken.
Geen NS voorbeeld, maar smalspoor. Van mijn eigen (spoorijzer) locjes heb ik tabel met daarin de bruto aanhanglast in tonnen. Je ziet het effect van een boog of een helling, omdat de percentages fors achteruit fietsen. Bij een 3% helling loopt de trekkracht terug tot ongeveer 1 kwart. In een krappe boog met een derde. Als je beide combineert, dan gaat het dus extra hard. Zal vast niet 1:! voor modeltreinen werken, maar geeft wel een idee dat een buitenbocht omhoog voordelen heeft
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe