Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 22:56:52
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:56:09
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door MOVisser
Vandaag om 22:54:33
Artitec Ford 5000 door ex44
Vandaag om 22:51:42
Nederlandse Spoordijk in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 22:50:52
Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos) door Stefan-Nn3
Vandaag om 22:29:39
Athaern PA1 of PB1 draaistellen. door LDV
Vandaag om 22:24:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 21:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:45
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:29:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:28
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 21:17:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:15:32
bouwen met modules in marokko door NS264
Vandaag om 21:06:50
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 21:06:44
Digikeijs? door Duikeend
Vandaag om 21:03:04
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 20:59:57
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 20:52:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 20:45:01
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
Vandaag om 20:40:21
RhB H0m, Albulisch door Bart Donker
Vandaag om 20:19:17
Piko ICR beetje opfrissen. door Sander.
Vandaag om 19:47:28
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 19:32:21
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
Vandaag om 19:10:11
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
Vandaag om 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
Vandaag om 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
Vandaag om 18:33:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:29:44
US dieselmaterieel H0 door RBlok
Vandaag om 18:14:59
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 17:19:44
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 11509 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #120 Gepost op: 26 januari 2022, 08:27:41 »
Een buitenbocht nemen voor bergop heeft dan 2 voordelen. Ten eerste, de buitenbocht is ruimer, dus minder wrijving. Ten tweede, de buitenbocht is langer, waardoor je meer lengte hebt dan in de binnenbocht (en dus een lager steigingspercentage). Beide zorgen ervoor dat je loc dus minder hard hoeft te werken.

Geen NS voorbeeld, maar smalspoor. Van mijn eigen (spoorijzer) locjes heb ik tabel met daarin de bruto aanhanglast in tonnen. Je ziet het effect van een boog of een helling, omdat de percentages fors achteruit fietsen. Bij een 3% helling loopt de trekkracht terug tot ongeveer 1 kwart. In een krappe boog met een derde. Als je beide combineert, dan gaat het dus extra hard. Zal vast niet 1:! voor modeltreinen werken, maar geeft wel een idee dat een buitenbocht omhoog voordelen heeft  ;D



Groeten,
Rogier