Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 01:09:57
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
17 mei 2022, 23:44:34
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door Edsko Hekman
17 mei 2022, 23:21:03
Rondom Charlois door Alewijn
17 mei 2022, 23:15:44
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
17 mei 2022, 23:14:50
EifelBurgenBahn door mwdb
17 mei 2022, 23:10:19
Rheinburg, TP V/VI door mwdb
17 mei 2022, 23:08:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
17 mei 2022, 22:50:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 mei 2022, 22:50:50
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
17 mei 2022, 22:49:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
17 mei 2022, 22:37:34
Raadplaatje door Cc72000
17 mei 2022, 22:30:47
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
17 mei 2022, 22:26:55
Beschilderen of bespuiten modellen van de Hollandse ijzeren Spoorwegmaatschappij door FritsT
17 mei 2022, 22:10:30
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door GMA70
17 mei 2022, 22:05:17
VERPLAATST: Fleishmann SGMm H0 (re) door Reinout van Rees
17 mei 2022, 21:51:41
Marklin maxi door Frank103
17 mei 2022, 21:27:43
Baanplan Nederlands/Duits grensstation door Robin.V
17 mei 2022, 21:01:46
Maasburg: een Nederlandse modelbaan in 1:87 door Overlast
17 mei 2022, 20:28:05
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
17 mei 2022, 20:20:54
Roco digitaal met eerste lokmuis door VAM65
17 mei 2022, 19:19:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
17 mei 2022, 18:44:03
Roco NS Vectron in NS-flow design door spock
17 mei 2022, 18:42:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 mei 2022, 18:38:27
VERPLAATST: Blauwkapel afgesplitst, nu stoomlok op Weesperbrug door ex44
17 mei 2022, 17:47:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 mei 2022, 17:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 mei 2022, 17:21:54
Aansturing via Arduino werkt niet goed door bask185
17 mei 2022, 16:59:48
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door HeRo
17 mei 2022, 16:47:56
Tauernbahn [ÖBB] project door Eegtrain
17 mei 2022, 16:45:44
  

Auteur Topic: Inspiration? Quiberon… !  (gelezen 6382 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #45 Gepost op: 01 oktober 2021, 15:58:28 »
Dank voor de toelichting op de foto van de 230K!  (y)

En over de travailage:
... zo lang je niet boven de 9 mm hart op hart komt.

Het is natuurlijk tegenstrijdig dat ik verkondig Quiberon niet exact na te bouwen, maar dan wel eisen ga stellen..  ;D

Wellicht is geloofwaardigheid een goed criterium. Als ik alle foto's bekijk, komt de huidige hoh van mijn stukje flex op mij te groot over. Het scheelt overigens weinig; onder de Tillig wissels ligt het op 7mm, ik zit nu op 8mm. Als ik de eerdere norm uit '65 hanteer met hoh 7mm zit je voor de norm trouwens bijna op Categorie I! Dus toch die norm nog eens bekeken.. Die gaat over "voies armées"? Militair strategische trajecten..? Of: verstevigde ondergrond? Op google kom je de term tegen samen met "Rails à double champignon"; wellicht versterkt spoor?

What to do? De oorspronkelijke streamline 83 zit op 5,5mm; da's mij te gortig. Ik hou het op 7mm, gelijk aan de Tillig's.. Nieuw malletje dus!
Verder viel mij bij de 1:1 foto's op dat de biels aan het einde van spoor #1 en #2 niet ziet, en spoor 4 lijkt ook double champignon met bullheads.. Wellicht toch een stukje code 75; zo te zien met grote hoh trouwens :D




(ref: https://www.trainsdumidi.com/t15531-pk-6121-gare-de-quiberon)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #46 Gepost op: 01 oktober 2021, 19:47:29 »
Leuk draadje, dit!

Wij "woonden" afgelopen augustus twee weken in Plouharnel, vlak bij het stationetje, en we zijn natuurlijk een keer met de "Tire Bouchon" naar Quiberon gereden (en op de fiets terug). Was leuk.

De spoorlijn bestaat tussen Plouharnel en Quiberon gedeeltelijk uit spoorstaven die direkt op de houten dwarsligger geschroef zijn, dwz. zonder spoorstoel (juiste woord?), zoals gebruikelijk. De "Tire Bouchon" rijdt dan ook niet zeer snel. Ik had foto's van de rails en het stationetje Plouharnel gemaakt, maar die vind ik helaas niet meer...

Hier een paar fotos von het station in Quiberon in augustus 2021.
















Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #47 Gepost op: 02 oktober 2021, 10:55:46 »
De foto's laden niet, maar ik begrijp dat er nog wat problemen zijn met het certificaat van het forum..?

Maar leuk gebied, inderdaad! En denk ook wat rustiger dan Quiberon zelf.. Ik ben toen ook langs Plouharnel gereden; kleine stationnetjes met meer dan één spoor zijn altijd leuk. Blijkbaar is dat (tegenwoordig?) ook de enige passeermogelijkheid op het traject. Overigens kwam ik gister nog een leuke link tegen met foto's dat er rond het station in Plouharnel vroeger een relatief uitgebreid meterspoor lag. Blijkbaar ook voor toeristische doeleinden.. Die menhirs kan ik mij overigens niet herinneren:
http://marc-andre-dubout.org/cf/lvdc/lvdc0164/trin-etel.htm

En weet u nog de eerdere suggestie voor een aansluiting buiten beeld? Voor een zand- of grindwinning wellicht? Die komt er zeker aangezien ik dan een goed excuus heb om dit onwijs schattige Moyse lokje in te zetten! Werd vorige week voor zacht prijsje op Marktplaatst aangeboden. En een aansluiting buiten beeld is ook niet zoveel moeite... ;D



En over inzet van stoomloks; in het depot van Auray waren ook een aantal oliestook omgebouwde 141R's 'mazoutières' gestationeerd. En ik ben al jaren gelukkige eigenaar van de 141R840 (Jouef HJ2040); voor weinig 'gewonnen' op de Britse Ebay. Gisteren leerde een oude editie van de LocoRevue over het depot in Auray mij ook dat de "141 R fuel bénéficient d'une autorisation valable à titre de secours à la vitesse de 50 km/h entre Auray et Quiberon". Hij is er vermoedelijk nooit geweest, maar kan wel!

Jaja, ik zou '80 tot begin '90 doen...  ;D

« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2021, 11:22:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #48 Gepost op: 02 oktober 2021, 15:15:16 »
Benelux795 schreef:
>>>De foto's laden niet, maar ik begrijp dat er nog wat problemen zijn met het certificaat van het forum..?
Kan niemand mijn foto's hierboven zien?
Ikzelf zie ze wel, de links zijn volgens mij ok.

Jint

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #49 Gepost op: 02 oktober 2021, 15:50:35 »
De links zijn goed, maar zijn http. Beneluxspoor is https en dat soort mixed content wordt uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd door veel moderne browsers. In een los tabblad doen ze het wel.

Rik

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #50 Gepost op: 02 oktober 2021, 16:55:11 »
In een los tabblad doen ze het wel.

Weer iets geleerd; dank voor de tip, en leuke detailfoto van die wisselhendel!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn


Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • La vie est belle...
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #52 Gepost op: 02 oktober 2021, 20:49:53 »
Leuk...ik volg ook  (y)
SNCF - IV / V - SudEst

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #53 Gepost op: 03 oktober 2021, 12:01:05 »
De links zijn goed, maar zijn http. Beneluxspoor is https en dat soort mixed content wordt uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd door veel moderne browsers.
Bedankt.
Aha, zoiets vermoede ik reeds. Op mijn PC in de nieuwste Firefox werkt het, op mijn smartphone in Chrome inderdaad niet.

Ik moet dan toch mijn web-site eens op https omstellen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:47:20 »
Zoals te merken, ben ik niet de snelste bouwer…

Maar net op de meest winderige dag van 2021 op de fiets naar de bouwmarkt, en al 'surfend' de op maat gezaagde bovenplaten mee teruggenomen. En omdat ik toch wel benieuwd was, hoe het zou smoelen, daarna gelijk maar eens uitgezet met stift.





Ik raakte halverwege het tekenen overigens ernstig in de war, toen ik vanaf het andere uiteinde ging meten; blijkt dat de platen van deze bouwmarkt 250 cm zijn.. Of ik dit zo laat weet ik nog niet; de extra lengte is leuk, maar ik heb nog stroken liggen van 244cm, voor de onderbouw. Nu de lengtes genomen vanaf het uiteinde van de kopsporen.

Met de CC-72000 op het wissel tussen spoor 2 en 3, hou ik volgens mij net voldoende vrij spoor over voor het omlopen langs de trein; de oplettende kijker zal hebben gezien dat het laatste rijtuig geen Corail is, dus dat vraagt nog 2 cm extra. Wellicht lengte iets ruimer kiezen of wat rails neerleggen om het zeker te weten.. In ieder geval is het kopspoortje ruim voldoende voor de 6-asser; wellicht kan dit zelfs nog iets korter.







Ik wil overigens de hele bovenplaat bekleden met underlay, dus dan kan ik alles nog een keer tekenen... En als iemand nog een groene X2100 heeft, houd ik mij aanbevolen!  (y)



« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 21:07:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
    • Pagina van klaas
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #55 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:54:30 »
...blijkt dat de platen van deze bouwmarkt 250 cm zijn..
wat voor materiaal? MDF en spaanplaat is vaak 250cm lang. Triplex/multiplex is 244 cm.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #56 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:56:16 »
wat voor materiaal? MDF en spaanplaat is vaak 250cm lang. Triplex/multiplex is 244 cm.

Populieren multiplex.. Ja, verbaasde mij ook. Afijn.

Overigens, behalve de verkeerde kleur X2100, heb ik nog meer gezondigd met mijn tijdperk en materieel... Een Liliput C140!



Deze is naar mijn weten nooit ingezet op de lijn naar Quiberon, was ook niet in Auray gestationeerd, maar kwam wel langs Auray en reed sowieso rond in Ouest. Dus het had gekund.. Alleen niet in begin '90  ;D Maar het is zo'n fraaie lok en model! Die mag de laatste goederentreinen met stoom trekken  :angel: Ik heb eerder nog wel gezocht naar de voor Quiberon typische 230G; maar die is er alleen als dure en niet al te gedettailleerde kit van Keyser. En de 140C vind ik mooier...
 
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 17:21:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #57 Gepost op: 04 november 2021, 10:59:50 »
De reden dat Quiberon een beetje stil staat...

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100302.new#new
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #58 Gepost op: 21 januari 2022, 21:44:21 »
Ik heb een besluit genomen.. Quiberon wordt ‘m niet. Het was bedacht als een leuk excuus om op beperkte ruimte geloofwaardig te spelen met door grote lijndiesels getrokken treinen. Bij nader inzien is het als ‘side-project’ te groot maar bovendien te eenzijdig: ik was huiverig dat omlopen met die dagelijkse slaaptrein in bijna dezelfde samenstelling zou gaan vervelen.. En rangeren met die paar wagons die sporadisch arriveren; met slechts 1 losspoor is Quiberon daarvoor niet heel spannend. Quiberon is mijns inziens ook te herkenbaar; dat maakt inzet van ander materieel minder geloofwaardig.

Bovendien; het plan Quiberon is geboren toen ik met mijn ‘vaste’ Arlberg-baan een beetje vast zat.. En dan zoek je ander vermaak. Na een paar ingrijpende aanpassingen aan de laatste, merk ik dat ik het (door)rijden met lange en ook verschillende treinen gewoon het leukst vindt. Ook merk ik bij mijn vaste baan weer dat bouwen niet altijd snel gaat; dus je kan het aantal verschillende projecten maar beter beperken.. En Frans is prachtig, maar ik dwaal toch vaker af in gedachte naar zo’n typisch Drehscheibe-Online-niet-geëlektrificeerde-nebenbahn-Epoche-IV-Bundesbahn sfeertje… Dus... Er blijft een side project!

En het wordt Duits… Als ik kijk naar wat ik ooit geweldig gave banen vondt, denk ik aan de Staudenbahn van Dieter Rothenfusser en Vierheim; die laatste kan je hier ook vinden als draadje.  Bij dezen mijn excuses voor iedereen die had gehoopt op een Franse baan. Voor ieder die het nog niet kent, bij dezen raad ik het draadje van Paulus aan, “La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk”:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98225.msg3222283748#msg3222283748

Maar dit wordt dus Duits; een kopstationnetje met de voorlopige werktitel “Bf Kibrün”… Er is al een sporenplan; bijgevoegd een fototje van het uitleggen van wat rails om te kijken hoe de inrit smoelt. Ja, u ziet het wellicht; de modules worden de helft kleiner en het worden er overigens maar 3; aangezien ik niet gebonden ben aan het ‘concept’ van mijn vaste baan, heb ik besloten die bijna 2,5m voor dit project los te laten. Dan maar wat meer overgangen, maar die eerdere lange modules waren bni onhandig (ja, u heeft mij gewaarschuwd) en 'maar' 3,6m houdt alles wat behapbaarder …




« Laatst bewerkt op: 21 januari 2022, 22:29:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Inspiration? Quiberon… !
« Reactie #59 Gepost op: 21 januari 2022, 22:48:09 »
"Staudenbahn van Dieter Rothenfusser": bij het noemen van die naam loopt het water me in de mond. In zomer 1991 heb ik een Eisenbahn Journal gekocht waar de eerste module van z'n Markt Wald station in stond. Dat heeft enorme invloed op mij gehad. Zoiets wilde ik ook.... (Inmiddels begint het er ook een beetje op te lijken bij mij :) ).

Ik heb nog een andere EJ en volgens mij stond het ooit in een "Hp1", dat moet ik eens nakijken. Heb jij nog meer bronnen van zijn baan? Naar ik hoorde is 'ie afgebroken na stevige waterschade in z'n kelder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)