Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28545 keer)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #195 Gepost op: 18 juni 2022, 21:29:53 »
Ik heb inmiddels een Loksound 5 decoder in de Roco 2435 geplaatst en de sound getest waarbij nog enkele bugs werden gevonden die zich alleen in de decoder voordeden en niet in de simulator, deze bugs zijn opgelost.

Ik heb voor de definitieve soundfile een nieuw topic aangemaakt: Loksound 5 NS 2400
In de definitieve versie moet AutoNotchBack worden ingeschakeld (met F17 in mijn mapping) i.p.v. dat je deze kan uitschakelen.
Daarnaast wordt er nu na x-tijd na de AutoNotchBack weer automatisch opgeschakeld, dit kan worden onderdrukt door SoundCV2 op 0 te zetten (staat nu op 30).

Wat mij wel opviel is dat wanneer het rangeerlicht wordt ingeschakeld gewoon alle 3 de lampen (L-sein) gaan branden en niet slechts 1 enkele pit. Misschien had ik de schakelaartjes op de print om moeten zetten om dit te voorkomen.
Dirk

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #196 Gepost op: 25 juni 2022, 00:10:40 »
Eventueel mag dit ook een nieuw topic worden als dat handiger is maar dat laat ik aan de moderators...

Ik heb voor de Loksound V4 versie van de NS 2400 ook maar even een "officiële/definitieve" versie gemaakt.

Download: LSV4.0-Diesel-NS-2400-V2-R13.zip

Uit de readme.txt:

Loksound 4 - NS 2400 rev V2 R13
===============================

Informatie over dit geluidsbestand
==================================
Dit NS 2400 geluidsbestand is afgeleid van het SNCF BB63500 geluidsbestand van ESU.

Dit geluid heeft de volgende speciale kenmerken:
- Auto notch back: Het automatisch terugschakelen na verloop van tijd wanneer de gewenste snelheid is bereikt (alleen voor de stappen van 7 tot 5)
- Heavy load: Motorgeluid zal naar maximale toeren gaan (run 8 )
- Coasting: Motorgeluid gaat naar stationair
- Drive hold: Motorgeluid en snelheid zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan het het toerental van de motorwijzigen zonder dat de snelheid veranderd

Met Shift1 (F14) wordt rangeergeluid modus ingeschakeld, in dat geval zal de eerste rijstap direct naar 1100 toeren gaan i.p.v. op 700 toeren blijven)

Functies:
 F0(*) - Front lichten
 F1    - Geluid aan/uit
 F2    - NS 2400 typhoon
 F3    - Ns 2400 typhoon kort
 F4    - AUX1
 F5    - Handmatige benzinepomp
 F6    - kedeng kedeng / rail geluid
 F7    - Snerpen in de bochten
 F8    - Openen/sluiten cabinedeur
 F9    - Perslucht aflaten
 F10   - Conducteursfluit
 F11   - Koppelgeluiden
 F12   - Zandstrooier
 F13   - rem zetten / lossen
 F14   - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
 F15   - Rangeer modus
 F16   - Heavy load (naar max toerental (run 8 ))
 F17   - Coasting (naar stationair)
 F18   - Drive hold
 F19   - Sound fader
 F20   - Remgeluiden uitschakelen
 
Configuratie auto notch back
=============================

Gebuikte constanten
-------------------
NotchBackAfter (25): De tijd die moet verstrijken voordat auto notch back in werking treedt. Deze waarde wordt in Timer1 gezet
       
NrOfNotchesBack (2): Het aantal stappen dat terug wordt geschakeld als de snelheid is bereikt en de timer nul is (mogelijke waarden: 1 of 2)

LowestNotchForNotchBack (6): De laagste stap welke nog een auto notch back initieert

DontNotchBelow (5): AutoNotchBack zal nooit verder teruggaan dan deze stap, zelfs als het aantal stappen dat teruggegaan moet worden nog niet is bereikt (Mogelijke waarden: 5 of 6)

SpeedCorrection (2): De huidige snelheid wordt bewaard in User4 en verhoogd met de waarde uit deze constante anders wordt er direct weer opgeschakeld na een AutoNotchBack. Oorzaak is dat de snelheid blijkbaar niet constant is waardoor de gevraagde snelheid groter is dan de huidige snelheid wat er voor zorgt dat er weer wordt opgeschakeld, om dit te voorkomen wordt de opgeslagen snelheid iets verhoogd.

Used variables
--------------
User1: Stap indicator (in STOP wordt User1 gebruikt als randomizer voor het stationair geluid, dit bestond al in het project)

User2: Aantal stappen dat wordt teruggeschakeld als de timer nul is (wordt gevuld met NrOfNotchesBack)

User3: Waarde die bepaald hoe deze stap is bereikt (0-snelheidsverhoging middels de regelaar, 1-snelheidsverlaging middels de regelaar, 2-via AutoNotchBack)

User4: Hierin wordt de huidige snelheid bewaard (verhoogd met de waarde uit SpeedCorrection (2)) en wordt gebruikt om te controleren of er een snelheidsverandering is gevraagd na een AutoNotchBack

Used Timers
-----------------
Timer1: Timer om een auto notch back te initiëren (wordt gevuld met NotchBackAfter)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2022, 00:12:37 door D_Loc »
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #197 Gepost op: 05 juli 2022, 05:26:47 »
Late reactie, excuses: super gaaf Dirk (y) Zal zsm mijn 4 2400en updaten.

Nu met andere dingen bezig:

Bakkies/Hippels hebben ook sound nodig en als het effe kan ook digitale koppelingen (welke werken het beste op roco universeel koppelingen?). Die originele motor is best ok, maar vééél te groot. Al een poos aan het passen en meten voor een kleinere vervanger en deze uiteindelijk gevonden in de (voor mij) overbodige BB units van GM&S. Daar zitten mooie kleine Mashima's in (y) Met een schuin stukje stureen en dubbelzeidige tape past het ok en rijdt het prima. Ik gebruik de nieuwere frames van de laatste versies van de NS 600 van Roco. Voor mijn gevoel zit daar een grotere overbrenging in (meer vertraging in de tandwielen) Deze hippels had ik al liggen uit mijn 'goh, nieuw NS spul, kopeûh' periode toen ik meer geld verdiende (mooie tijden). Dat deze toevallig ook digitaal voorbereid waren was toen ook handig. Het waren een RailPro uitvoering en een groene 602. De RailPro heeft kapje gewisseld met een 622.



Op de foto een 'normale' blote (zonder kap) 622 met de originele joekeloeris van een motor en mijn aangepaste versie met de decoder en speaker nog vastgetaped. Ik wil de cabine vrij houden dus moest er ruimte gemaakt worden in de huif. Nu moet ik nog het frame iets af frezen want de kap past net niet dicht ( kiert iets meer dan 1 mm).

Zelfde speaker gebruikt als in mijn 2400en, Class 8 geluid er op geprakt en toen waren de buren waarschijnlijk boos (ik was 's nachts bezig) Wat een kabaal ;D . Moest het volume op iets van 20% zetten om het een beetje af te stemmen op mijn andere diesels. Viel me wel op dat de class 8 een miezerig fluitje heeft. Is dit hetzelfde fluitje als een NS 600? Ik las al dat sommigen een toeter/typhoon hadden. Dat wil ik er ook wel op persen als iemand het juiste geluid weet/heeft.

Verder gaan er ook de LED printjes van Ivo en Lex in (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94900.msg3222152505#msg3222152505) (nu ben ik afgeleid en lees het draadje van Ivo nog eens :P )

Zal je natuurlijk net zien dat Roco de Hippel ook gaat 'pimpen' in navolging van hun Sik en 2400 :P .

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #198 Gepost op: 17 december 2022, 23:17:31 »
Moest even de paddenstoelen van het topic af hakken, net als dat stukje frame :)

Inmiddels met een roco zaagje ongeveer 1,5 mm van de bovenkant van de voorkant van het frame van de groene 602 afgeknaagd. Nu kan de kap er eindelijk goed op tot ik er een knoeiboel van maak met de bedrading van de LED printjes :D .

In principe kan ik een dikke condensator kwijt voor betrouwbaarder rijden in de cabine, maar die wil ik eigenlijk vrij houden. De 2 voorste assen ga ik iets aanpassen zodat deze meer kunnen wiebelen/kantelen, wat in theorie de stroomafname en tractie zal verbeteren. Bij de 602 is de stroomafname al verbeterd door fosfor brons stroomafnemers ipv het belachelijke messing stangetje :-X Het rijdt best wel prima zo (y)

Had iemand nog ideeën om de file van het Britse ding te vernederlandsen? Nu zit er alleen het dieselgeluid met af en toe een stampende compressor in onder F1 en een flutfluitje :(

Mvg,

Robert (die ondertussen ook bezig is met die 1:87 sprinter, heus waar!)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #199 Gepost op: 10 februari 2024, 16:40:05 »
Ik heb nog een nieuwe Loksound 4 versie gemaakt van de NS 2400 waarin ook de koude start is opgenomen inclusief de automatische verlichting zoals ik deze ook in de Loksound V5 versie had gebouwd.

Download: LSV4.0-Diesel-NS-2400-V2-R21

Ik heb in de mapping maar even aangenomen dat op AUX1 het zwaailicht is aangesloten en de gewone verlichting via de standaard "front light / rear light" wordt geregeld.
Cabinelicht is voorbereid maar niet volledig gemapt (beschrijving voor het mappen is bijgesloten in de download).

Disclaimer: Ik heb deze versie niet zelf in een decoder getest.

De readme van deze versie:

Informatie over dit geluidsbestand
==================================
Dit NS 2400 geluidsbestand is afgeleid van het SNCF BB63500 geluidsbestand van ESU.

Dit geluid heeft de volgende speciale kenmerken:
- Auto notch back: Het automatisch terugschakelen na verloop van tijd wanneer de gewenste snelheid is bereikt (alleen voor de stappen van 7 tot 5)
- Heavy load: Motorgeluid zal naar maximale toeren gaan (run 8 )
- Coasting: Motorgeluid gaat naar stationair
- Drive hold: Motorgeluid en snelheid zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan het het toerental van de motorwijzigen zonder dat de snelheid veranderd
- Koude start met automatische verlichting

Met Shift (F14) wordt rangeergeluid modus ingeschakeld, in dat geval zal de eerste rijstap direct naar 1100 toeren gaan i.p.v. op 700 toeren blijven)

Functies:
 F0(*) - Verlichting aan/uit
 F1    - Geluid aan/uit (3x F1 is een koude start zonder lichten / F5 + F1 is koude start met lichten)
 F2    - NS 2400 typhoon
 F3    - Ns 2400 typhoon kort
 F4    - Zwaailichten - waarschuwingslichten (AUX1)
 F5    - Initiëren koude start inclusief automatische verlichting
 F6    - Rangeer modus
 F7    - Snerpen in de bochten
 F8    - Conducteursfluit
 F9    - Perslucht aflaten
 F10   - Gereserveerd voor cabinelicht (auto uit bij rijden, auto aan bij stoppen)
 F11   - Koppelgeluiden
 F12   - Zandstrooier
 F13   - rem zetten / lossen
 F14   - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
 F15   - Handmatige branstofpomp
 F16   - Openen/sluiten cabinedeur
 F17   - kedeng kedeng / rail geluid
 F18   - Heavy load (naar max toerental (run 8 ))
 F19   - Coasting (naar stationair)
 F20   - Drive hold
 F21   - Sound fader
 F22   - Remgeluiden uitschakelen

Koude start
===========
De koude start loopt de volgende procedure af: deur open, deur dicht, cabineverlichting aan (optioneel), deur open, deur dicht, huifdeur open, handmatige brandstofpomp, huifdeur dicht, deur open, deur dicht, (optioneel) frontverlichting aan, motor starten

De koude start kan op 2 manieren worden uitgevoerd:
1) Door 3x snel achter elkaar F1 in te drukken (geen automatische verlichting)
2) F5 activeren en daarna F1, in dit geval zal voor het eigenlijk starten van de motor de verlichting automatisch gaan branden.

De verlichting van de koude start wordt overruled zodra de gewone verlichting wordt geactiveerd.
De cabineverlichting van de koude start gaat uit zodra de loc begint te rijden en zal niet meer automatisch aan gaan totdat er een nieuwe koude start is geïnitieerd.
Daarnaast wordt de automatische cabineverlichting overruled door de cabineverlichting functie (F10).
Dirk

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #200 Gepost op: 10 februari 2024, 17:01:47 »
Ik krijg zojuist door dat F5+F1 niet goed werkt dus er komt nog een fix.
Gefixt
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2024, 19:51:15 door D_Loc »
Dirk

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #201 Gepost op: 10 februari 2024, 19:50:59 »
Fix is gedaan, het zou nu wel moeten werken, dezelfde download kan worden gebruikt.
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #202 Gepost op: 10 februari 2024, 20:43:40 »
F5 + F1 werkt nu! Dank je Dirk! ;D

Nu ff puzzelen hoe de functies ook al weer zaten bij de andere 3 locs :-X

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #203 Gepost op: 25 februari 2024, 06:29:37 »
Nu al mijn 2400en zijn ge-upgrade naar de nieuwste soundfile versie van Dirk moest ik ook even een 2200 laten pruttelen. Dat viel tegen... het geluid is schril en scherp en ik hoorde flink wat ruis voor en na de toeters. Alsof ze bij Piko het geluid niet goed uitgeknipt hadden en lege stukjes er voor en achter hadden laten zitten (je hoort niet direct een toeter maar meer "kgggTOETkggg"). Ook is een van de typhoons niet om aan te horen als je dit geluid aan laat staan, je hoort duidelijk de loop van het opnieuw afspelen van dezelfde sample :( . Een flink verschil met de 2400en die een wat dieper (bas)geluid hebben en waar Dirk vakkundig alle lege stukjes heeft weggeknipt.

Ik heb net "even snel" de origineel bijgeleverde speaker van Piko vervangen door dezelfde speaker als ik heb toegepast bij de 2400 (ESU 50321). Dat is een flink verschil! Ik moest het geluid wel wat harder zetten, maar er komt vééél meer bas uit. De ruis wat je voor en na de toeters hoort zit er natuurlijk nog steeds in, maar omdat deze file niet te downloaden en te bewerken is zal dat ook zo blijven helaas.

Ik zal binnenkort wat foto's en video's maken. Ik weet alleen niet of het geluid verschil goed overkomt op video.

Groetsels,

Robert.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #204 Gepost op: 25 februari 2024, 08:57:59 »
Ik heb het bestand wel, hoor. Heb hier ook een Piko Smartprogrammer met Smarttester. Heb alleen nog nooit gekeken og ik zo'n bestand ook à la Esu kan bewerken. Zal er b.g.eens naar kijken.
Met groet,

Ger.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #205 Gepost op: 25 februari 2024, 17:22:02 »
Hoi,

Heb je ook het ESU bestand? Dit zijn namelijk 2 Piko's met originele Piko ESU LokSound 4 decoders, net van voor de overstap naar hun eigen decoders. Ik denk dat deze speaker upgrade ook werkt bij de Piko decoders.

Dit is een filmpje en volgens mij kan je duidelijk het verschil horen. De 2240 heeft de originele Piko speaker en dus een ESU LokSound 4. De bruine 2297 heeft een verse ESU 50321 speaker, net zoals mijn 2400en.

Excuses voor de rare bewegende strepen in het beeld. Dat komt door de gedimde LED verlichting en ik was lui om het opnieuw op te nemen :P

https://youtu.be/0z-sqplghGA

De grijs/gele 2240 heeft nog de originele Piko speaker, de bruine 2297 heeft al de ESU 50321 speaker.

Ik zal proberen om foto's te maken wanneer ik de 2240 ga upgraden. Het past allemaal best prima. Bij de originele speaker lopen de draadjes voor het sein printje over de speaker heen in een mooi geultje. De ESU speaker is wat smaller en de draadjes kunnen er gewoon naast.

Vriendelijke groet,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #206 Gepost op: 25 februari 2024, 23:26:38 »
Nu heb ik ook de 2240 van de ESU 50321 speaker voorzien, en zoals beloofd heb ik wat fotos gemaakt:



Het slachtoffer




De upgrade




Slachtoffer open en bloot. Het losse zwevende stekkertje is van het zwaailicht op de huif waar nu een LED ingebakken zit (zie vorige upgrades van deze 2240 op YouTube). Let op bij het afnemen van de kap, de handrails aan de neus moet even los uit de huif.




Speakertje zit vast met 1 schroefje, draadjes alvast uit het gootje gewipt.





Speaker los




ESU 50321 uit het zakje gepeuterd. Daar gaan we even een klankkastje van plakken. Sugarcube speakertjes hebben altijd een klankkast nodig! Zonder piepen ze alleen! Ze kregen een slechte reputatie doordat men ze zonder klankkast gebruikten denk ik. Maar ik vind dit type heel behoorlijk klinken voor de grootte. En voor mij hard zat.




Plakkerdeplak...




Meer geplak, maar dan met dubbelzijdige tape. Een laagje is niet hoog genoeg en 2 laagjes is net teveel, vandaar deze kruiselingse constructie zodat het soepeler veert als de kap er op gaat.




Hatseflats, speaker op z'n plek en draadjes erlangs.




Kap er weer op, deze foto was eigenlijk overbodig daar je er eigenlijk niks aan hebt...

Nu een filmpje van het resultaat:

https://youtu.be/aYADj7ayRwg

Al met al geen ingewikkelde upgrade. Maar het resultaat is de moeite waard vind ik. Helaas blijven de fouten natuurlijk in de sound zelf zitten met de ruis voordat een geluid begint en het slechte "loopen" van de toeters als je ze langer aan laat staan.

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

Mvg,

Robert

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #207 Gepost op: 26 februari 2024, 09:25:41 »
Het soundbestand is het huidige bestand. Ik heb ook tww verschillende decoders. De ESU en de Piko. Geen idee of het stand zich op beide decoders last schrijven.
Met groet,

Ger.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #208 Gepost op: 26 februari 2024, 16:22:38 »



ESU 50321 uit het zakje gepeuterd. Daar gaan we even een klankkastje van plakken. Sugarcube speakertjes hebben altijd een klankkast nodig! Zonder piepen ze alleen! Ze kregen een slechte reputatie doordat men ze zonder klankkast gebruikten denk ik. Maar ik vind dit type heel behoorlijk klinken voor de grootte. En voor mij hard zat.




Plakkerdeplak...




Meer geplak, maar dan met dubbelzijdige tape. Een laagje is niet hoog genoeg en 2 laagjes is net teveel, vandaar deze kruiselingse constructie zodat het soepeler veert als de kap er op gaat.




Hatseflats, speaker op z'n plek en draadjes erlangs.

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

Mvg,

Robert

Jammer dat ESU niet een tekeningetje van de montage van de diverse klankkasten bij die speakers doet
Ik zie dat er dus diverse montage mogelijkheden zijn .
Als ik het goed begrijp plaats jij nu een speaker en een klankkast naast elkaar op een gezamenlijke voet ipv een oorspronkelijke speaker , of begrijp ik het verkeerd ?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #209 Gepost op: 26 februari 2024, 17:22:44 »
@ Gerke: helaas zijn de bestanden niet compatible, wou dat het waar was. Wees zuinig op je LokSound.

@ Ronald: Het is een soort klankkast in U vorm:



Je kan het kastje in elkaar plakken naar je eigen wensen. Gewoon de kleinere rechthoekjes stapelen voor een smalle en hoge "toren" of zoals ik het deed. Ouderwetsch een potlood tekeningetje gemaakt van een dwarsdoorsnede in zij aanzicht van het ding. Als je alle onderdelen gebruikt in het setje kom je vanzelf op dit resultaat. Bij die sugarcube speakers krijg je beter geluid als je de klankkast groter maakt. De grotere basisplaat helpt met de bas weergave denk ik. Ook de Rocky Rail 6400 klinkt beter met dit speakertje. En ik denk zelfs dat mijn Artitec diesels en stomers baat hebben bij wat experimentatie met andere speakers.

Ik zag dat er een nieuwe speaker (50348, 35 x 18 x 11 mm) verkrijgbaar is, die wil ik ook wel proberen, maar die is wat groter en gaat niet passen in de 2200 ben ik bang. Maar wellicht wel interessant voor mijn Beel en RAm/TEE DE IV of andere grotere modellen met meer ruimte. Op de ESU site maken ze onderscheid voor LokSound 4 en 5 speakers, maar zo te zien maakt dat niet uit, ze kunnen beide 4 ohm en 8 ohm speakers aan.

Je kan deze nieuwe speakers alleen nooit gebruiken op de oudere decoders die 100 ohm speakers nodig hebben, dat staat gelijk aan een kortsluiting van de versterker uitgang en dan doet de eindtrap boem :( De oude 100 ohm speakers leveren geen gevaar op voor de nieuwere decoders maar er komt dan bijna geen geluid uit :( . Dit staat ook op de ESU website.

Mvg,

Robert