Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 23:38:48
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28890 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Dag allen,

Wie kan voor mij een LokSound 4 project (gewoon te downloaden op de ESU site) aanpassen met coasting functie? Zodat de dieselmotor na het bereiken van de ingestelde snelheid, na een aantal seconden terug gaat in toerental omdat er voor het behouden van de snelheid minder energie nodig is dan bij het accelereren. Dit werkt mooi bij de DE1 en 2 met LokSound 4, en wil ik ook op de DE IV (TEE RAm) en eventueel op mijn 2400, 2600 en DE 3 (Mat34)

Zie dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98700.msg3222251738#msg3222251738

Ik kom er zelf niet uit, ik ben te dom helaas.  :P :-X ;D

Ik kan betalen in bier, koekjes, geld (toch nog :D ) of wellicht andere dingen zoals onderdelen die ik over heb.

Mocht iemand duidelijke instructies hebben over het maken van LokSound files (Engels of Nederlands) dan houd ik mij ook aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Robert
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 15:23:58 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek, titel »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2021, 08:59:13 »
Als je dan ook even een locatie geeft voor de niet-helderzienden? ;)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2021, 09:25:16 »
Hier ben ik ook benieuwd na
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2021, 10:09:48 »
Hallo Robert

Bedoel je manual notching? Dat zou kunnen werken voor je. Van de Esu website:

Most Diesel / Electric locomotives in the world use notched fuel controls to determine how much power the engine is supplying
to the generator, which in turn supplies electrical power to the traction motors at the driving wheels. In general the number of
notches is 8, with the driver selecting notches 1 through 8 as required in driving the locomotive. Since there is no direct connection between the locomotive engine, and the driving wheels, engine RPM is fully decoupled from the speed of the locomotive
over the rails. Therefore a locomotive may be moving 15 mph going up a grade with a heavy train pulling hard in notch 8 at full
RPM, or coasting down a hill at 60 mph with the locomotive idling at notch 1. LokSound (V4.0) (Select)now allows this driving
characteristic to be fully modeled on your layout.
LokSound (V4.0) (Select) decoders support full manual notching capability for Diesel / Electric sound projects beginning at
LokProgrammer Software version 4.3.0 and beyond. Sound projects created with previous versions of the software are updated
to manual notching capability when opened and a rmware update is preformed on the decoder. You may nd that you need to
map the “Manual Notch up” and “Manual Notch down” keys to your preferred Function (F) buttons.
In order to establish manual notching on your sound project and decoder, you should rst open the sound project you wish to
enable using version 4.3.x programming software. Open the “Function mapping” section of the software, select 2 function keys
you wish to devote to MN, open the dropdown menu in the column labeled “Logical functions”, and select the option for either
“Diesel notch up” or “Diesel notch down”, put one selection on each of the 2 keys. These keys are now designated for notch
control. (Note: Manual Notching is not required to be in place, if you wish not to use it, simply do not set up the function keys for
MN, you can come back at anytime to enable the capability, or remove it.) Then write the updated sound project to the decoder,
you will notice this will update the decoder rmware. Once it is complete you are ready to run with manual notching!
Once you set up your sound project for manual notching (MN) and write the sound project to the decoder, manual notching is
easy to use. 2 function keys are required for MN to operate, one key for notch up, and the other key for notch down. MN can be
engaged when the model is standing with engine running, or engaged on the y after moving o in the normal manner. When
standing, press notch up, engine will notch up the drive RPM sound as determined by each drive step in the project. The number
of notches increased depends on how long the key is engaged, and when the key is disengaged it will hold the notch it settles at.
(With a little practice you will be able to “time” your desired notch.) You can then use the down notch key and reduce notch, or
engage until RPM settles at idle. While running, operation is the same; engine sound is fully decoupled from locomotive speed,
so you can now simulate the full spectrum of locomotive operation just as you can observe by watching operating prototype
locomotives in action on the rails. Once you have engaged MN it stays in eect until the locomotive is brought to a stop, AND the
sound is brought down to idle. Then the operation reverts to normal pre-manual notching behavior, and can be engaged again
when you wish. You do not need to change a CV to go between Manual Notching and Normal Notching. This can be done “on the
y” as you feel it is desired.

Verder gebruik ik ook de Esu Drivelock voor dieselgeluid....kun je ook perfect mee controleren en het geluid (toerental dieselmotor) aanpassen aan je eigen wensen...

Succes

Bas

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2021, 11:10:50 »
Ik zou dit wel moeten kunnen maken, ik ben nu echter nog met verlof dus het wordt op zijn vroegst volgende week eer ik eraan kan beginnen. Eventueel kan ik er ook een tutorial van maken. Op het Modelspoor Forum heb ik al een tweetal tutorials staan (  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32135.0.html ) één voor het vervangen van een sound slot en de ander voor het toevoegen van een eigen geluid. Dit zou dan de derde worden.
Nog even over Drive Hold, in Loksound V4 is dit lastiger zelf toe te voegen als het niet in het project zit dan in Loksound 5 (waar het slechts een vinkje zetten is).
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2021, 14:02:45 »
Hoi,

@Ronald & Hasenwald: Ik zit in Lelystad. Had er niet aan gedacht dat koekjes en bier niet digitaal te verzenden zijn :P

@Bas: Het is niet 'notching' volgens mij. In de Artitec DE1/2 gebeurt dit automatisch. Na een paar seconden op zelfde snelheid gaat het toerental van de motor naar beneden. Dus Trein staat stil, motor stationair, trein accelereert en motor draait op vol vermogen, trein is op de ingestelde snelheid en na een paar seconden geen snelheidsveranderingen door de bestuurder (ikke) gaat het toerental automatisch naar beneden want vol vermogen is niet meer nodig. Als dit met een functie toets kan dan is dat ook al geinig, en misschien zelfs wel mooier/handiger. Ik heb dit overigens al eens geprobeerd en toerental van de motor veranderde niet. Moet het geluidproject daar ook voor aangepast worden?

@D_Loc: Dank voor de antwoorden. Ik hoor het wel als er tijd is (y)

Mvg,
Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2021, 16:35:42 »
Het is inderdaad geen manual notching zoals je het hier beschrijft, in mijn eigen Loksounds heb ik de functies coasting (naar stationair) en heavy load (naar vol vermogen) toegevoegd m.b.v. functietoetsen. Daarnaast heb ik ook drive hold toegevoegd in zowel de Loksound V4 en 5 van die sounds (ik heb het over deze sound https://youtu.be/TZrlXfiyGis / https://youtu.be/cjiseXSBp0c ).
Die coasting via een timer zou ook geen probleem moeten zijn om te maken. Als de shift functie nog vrij is in het project zou ik hem zelfs optioneel kunnen maken (je zou dan de keuze hebben tussen automatisch met timer of via een functietoets) maar zoals gezegd kan ik het nu niet nakijken.
Voor een coasting functie zoals beschreven moet in alle gevallen het sound project worden aangepast.
Een mogelijkheid om geen aanpassing te hoeven doen kan in Loksound 5 met drive hold, deze kan via de mapping worden ingesteld. Als de functie wordt geactiveerd blijft de loc op constante snelheid rijden en kan je met de regelaar het toerental van de dieselmotor bedienen.
Dirk

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Hulp gevraagd bij aanpassen dieselgeluid op LokSound 4 decoders
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2021, 00:04:25 »
Zoals beloofd heb ik de TEE RAm sound onderhanden genomen (Loksound V4 versie).

Ik heb de aanpassingen uitgevoerd zoals ik mijn eerdere post heb beschreven plus nog een extraatje, het betreft onderstaande aanpassingen:

Alle harde coderingen in de transities zijn vervangen door constanten.
Automatische coasting is toegevoegd en deze staat standaard aan, middels F15 is deze uit te zetten.
Daarnaast is er ook handmatige coasting toegevoegd, dit kan met F16.
Als extraatje ook nog heavy load toegevoegd waarmee het toerental naar het maximum gaat (zogenaamde run 8 ), dit kan met F17
Je kan nu dus middels F17 ook tijdens stilstand de motor op volle toeren laten draaien mocht je dat willen.

Overzicht van de nieuwe functies:


De gebruikte constanten:


D12, D23, D34 en D45 zijn de drempelwaarden voor het toerental van de dieselmotor

De constanten voor de automatische coasting:
  • CoastTimer is de timer die aangeeft hoe lang er gecoast moet worden
  • StartCoasting is de timer die aangeeft wanneer coast moet starten na het bereiken van de gevraagde snelheid
  • StartCoastingAfterCoast is de timer die aangeeft wanneer er weer gecoast moet worden als er vanuit coasting weer is opgeschakeld.

De constanten ACC_Coasting en ACC_HeavyLoad mogen niet gewijzigd worden, deze worden gebruikt i.c.m. Heavy Load and Coast Mode uit Sound settings.

De aangepaste file kan hier (klik) worden gedownload.

Ter info: ik heb het geluid alleen in de Simulator van de Lokprogrammer software getest.
Mocht er iets niet naar behoren werken dan lees ik het wel.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2021, 00:24:08 door D_Loc »
Dirk

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2021, 11:44:31 »
Beste allen,

We hebben het draadje uit "Vraag-en-aanbod" gehaald, omdat het dan na 3 maanden verdwijnt.
Het staat nu in het board 'Digitaal'.

Verder nog de titel een beetje aangepast.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2021, 13:39:12 »
Hoi Dirk,

Ik heb nog geen kans gezien om naar boven te klimmen en de decoder te programmeren, maar alvast super bedankt voor de moeite!

Zijn dit de enige settings die je moet doen voor deze functie? Dan kan ik dit ook eerst proberen met de decoder configuratie die er nu in zit. Scheelt 30 minuten programmeren :P

Ik hoop het ook zelf te kunnen doen zodat mijn zelfbouw spul zoals de NS 2600 'Beel' en Mat34 dit straks ook kunnen. Ik wil ook graag geluid in mijn 2400en hebben, maar ik heb er 4 (bruin, grijs/geel, blauw en een lila 2530 in aanbouw), dat is een behoorlijke investering :( Phildie heeft kant-en-klare decoders met 2400 geluid maar geen idee hoe deze klinken en of ze deze functie hebben.

@Bert

Dank, ik weet alleen niet of de file zo lang online blijft bij Dropbox, maar als Dirk het goed vind kan deze weer beschikbaar worden gemaakt mocht daar vraag naar zijn.

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2021, 15:35:01 »
Hoi Robert,

De handmatige coasting zou volgens mij moeten werken als je alleen de CV's schrijft.

Als je alles wil benutten moet helaas ook het sound gedeelte naar de decoder geschreven worden want ik heb behoorlijk wat wijzigingen in het geluidsschema doorgevoerd. Vergelijk ze anders maar eens.

De geluidsfile laat ik daar wel staan dus de link zal blijven werken.

Mvg,
Dirk
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoder files verbeteren (TEE RAm en NS 2400)
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2021, 23:06:17 »
Hoi Dirk,

Nogmaals bedankt voor je inspanningen.

Maar misschien doe ik iets verkeerd? Nadat ik het project heb geladen en de TEE in beweging zet, hoe lang moet het dan duren voor de motor hoorbaar minder vermogen produceert? Het lijkt bij mij niet te werken, ook niet als ik het handmatig aanzet.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2021, 03:00:29 door Biesje »

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2021, 23:26:55 »
Ik heb ooit ergens gelezen dat coasting alleen werkt op de ESU-decoders voor de Amerikaanse markt. Die schijnen technisch iets af te wijken van de Europese decoders. Klopt dat?

Bor

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2021, 23:29:33 »
het werkt wel prima op de Artitec DE2. Niet echt een USA model :)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2021, 01:08:41 »
Hoi Dirk,

Nogmaals bedankt voor je inspanningen.

Maar misschien doe ik iets verkeerd? Nadat ik het project heb geladen en de TEE in beweging zet, hoe lang moet het dan duren voor de motor hoorbaar minder vermogen produceert? Het lijkt bij mij niet te werken, ook niet als ik het handmatig aanzet.

Mvg,

Robert
Dat klinkt bijna of er een ander project geprogrammeerd is ???
Het zou na 28 tellen inwerking moeten treden (zie het plaatje met de constanten dat ik eerder geplaatst heb met de constanten: StartCoasting. = 28)
Ik heb even een filmpje in de simulator gemaakt zodat je kan zien en horen wat er zou moeten gebeuren: https://youtu.be/cfNyvYmVJa4
Het eerste deel toont automatische coasting, het tweede deel handmatige coasting (shift eerst geactiveerd zodat de automatische coasting is uitgeschakeld). Coasting wordt nu met de functie coasting geactiveerd. Daarnaast laat ik ook nog even Heavy Load zien waarmee het toerental naar maximaal gaat (ook vanuit stilstand)

Nog even de functie mapping:
F15 = Shift activeren (=uitschakelen automatische coasting)
F16 = Coasting
F17 = Heavy Load

PS. Ik ben overigens niet echt tevreden over de kwaliteit van deze Loksound maar daar heb ik helaas geen invloed op...

Ik heb ooit ergens gelezen dat coasting alleen werkt op de ESU-decoders voor de Amerikaanse markt. Die schijnen technisch iets af te wijken van de Europese decoders. Klopt dat?

Bor
Coasting kan in principe in ieder project worden ingebouwd, hiervoor zullen mogelijk wel aanpassingen in het geluidsschema nodig zijn (zoals ik hier ook heb gedaan)
Dirk